همزمان با تقویت همکاری‌های ایران و روسیه در چارچوب کمیته چهارجانبه، هیئت اعزامی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر "حسن شاه‌صفی" در سفر به چین ضمن دیدار با مقامات بلندپایه نظامی، از برخی کارخانه‌های مهم هواپیماسازی این کشور از جمله کارخانه سازنده بمب‌افکن‌های راهبردی H-6 بازدید کرد.

گروه دفاع و امنیت مشرق - هفته گذشته تحول مهمی در مراودات نظامی میان ارتش کشورمان با کشورهای دیگر رخ داد و امیر خلبان حسن شاه‌صفی، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سفری به کشور چین، ضمن دیدار با فرماندهان نظامی این کشور از صنایع هواپیماسازی چین و همچنین یکی از یگان های نیروی هوایی ارتش این کشور بازدید کرد.

پس از آنکه فرمانده نهاجا با ژنرال «ماشیائوتیان» فرمانده نیروی هوایی این کشور دیدار و پیرامون توسعه مناسبات و همکاری‌های دوجانبه نظامی گفتگو کرد، امیر شاه صفی آشنایی با توانمندی های نظامی، آموزشی تبادل تجربیات و برگزاری رزمایش های مشترک میان نیروهای هوایی دو کشور را ضروری خواند و تسریع در نهایی شدن پیش نویس توافق میان ارتش ایران و چین در این زمینه‌ها را خواستار شد.

بازدید هیئت ایرانی از صنایع هوایی اژدهای شرق(آماده نیست)
دیدار فرمانده نهاجا با معاون کمیسیون نظامی ستاد مرکزی ارتش چین

بازدید هیئت ایرانی از صنایع هوایی اژدهای شرق(آماده نیست)
دیدار فرمانده نهاجا با همتای چینی

بر اساس اخبار رسمی منتشره در این زمینه، هیئت ایرانی در جریان این سفر به چند کارخانه چینی نیز سفر کردند که عبارت است از: شرکت کاتیک (CATIC) از شرکت های زیر مجموعه سازمان هوافضای چین و نریت (NRIET) شرکت فعال در حوزه الکترونیک هوایی، لشگر 19 هوابرد چین و دانشکده مهندسی نیروی هوایی این کشور. شرکت‌های XAC و FACRI دیگر بخش‌هایی هستند که بر اساس اخبار رسیده، توسط فرمانده نهاجا از آن بازدید به عمل آمده است.

CATIC؛ سازنده مهم هواپیما در چین

شرکت چینی CATIC که در سال 1979 میلادی تأسیس شده است وظیفه تولید بخشی از محصولات هوایی نظامی و غیر نظامی در کشور چین و همچنین ارائه خدمات در این حوزه را بر عهده دارد. نام کامل این مجموعه "شرکت واردات و صادرات فناوری هوایی ملی چین" است و دفتر مرکزی آن در شهر پکن قرار دارد.

{$sepehr_media_1230685_400_300}


این شرکت در بخش های مختلف طراحی و ساخت هواپیما، پشتیبانی و صادرات و همچنین واردات فناوری‌های مربوط به حوزه هوانوردی در چین را بر عهده دارد. از جمله محصولات این شرکت می توان به هواپیماهای رزمی F-7 و JF-17 اشاره کرد که هواپیمای اف 7 به عنوان یک کپی از میگ 21 روسی توسط چینی‌ها ساخته شده و در نیروی هوایی ارتش ایران نیز حضور دارد.

 JF-17 نیز پروژه ای مشترک بین چین و پاکستان برای تولید یک هواپیمای رزمی چندمأموریتی بوده است که ده ها فروند از آن تا کنون تولید شده است.

بازدید هیئت ایرانی از صنایع هوایی اژدهای شرق(آماده نیست)
جنگنده‌های اف 7 نهاجا

بازدید هیئت ایرانی از صنایع هوایی اژدهای شرق(آماده نیست)
جنگنده JF-17

جت آموزشی K-8 و هواپیماهای ترابری Y-8 و Y-12 از جمله دیگر محصولات معروف این شرکت چینی هستند. این شرکت در حدود 20 هزار کارمند داشته و با شرکت هایی همچون بوئینگ، پرات اند ویتنی و ایرباس نیز همکاری دارد.

NRIET؛ رادارسازی با سابقه طولانی

شرکت NRIET در دهه 1960 میلادی توسعه یافته و وظیفه تولید رادارهای جستجوگر هوایی و همچنین رادارهای مخصوص جنگنده های چینی را بر عهده گرفت. این شرکت در منطقه Nanjing واقع شده است. این شرکت چینی در بخش های دیگری مثل سامانه های ارتباطی و همچنین سامانه های جنگ الکترونیک و سیستم های مقابله با آن نیز فعال است.

بازدید هیئت ایرانی از صنایع هوایی اژدهای شرق(آماده نیست)
رادار KLJ-7 برای جنگنده JF-17

این شرکت در بخش فعالیت های مشترک با شرکای خارجی چین نیز فعال بوده و برای نمونه بخش زیادی از پرسنل پاکستانی را برای بحث طراحی و ساخت انواع سامانه های راداری آموزش داده است. رادارهای جنگنده های JF-17 و J-10 توسط این شرکت چینی ساخته شده است.

صنایع XAC؛ سازنده بمب افکن راهبردی چین

شاید یکی از مهمترین شرکت های بازدید شده توسط فرمانده نهاجا را بتوان صنایع XAC برشمرد. در حال حاضر بمب افکن استراتژیک H-6 نیروی هوایی چین توسط این شرکت تولید می شود. این بمب افکن که کپی چینی ها از توپولوف 16 ساخت شوروی سابق محسوب می شود توسط این شرکت چینی شدیدا ارتقاء یافته و امروزه با انواع تسلیحات چینی مثل بمب های هدایت شونده و موشک های کروز مسلح می شود.

بازدید هیئت ایرانی از صنایع هوایی اژدهای شرق(آماده نیست)
بمب افکن H-6

از دیگر محصولات استراتژیک این شرکت می توان به هواپیمای ترابری Y-20 اشاره کرد که توسط چینی ها و بر اساس هواپیمای ترابری ایلوشین 76 ساخته شده است. این هواپیما توان حمل 66 تن محموله تا فاصله 4500 کیلومتری را دارد. در حال حاضر 4 پیش نمونه از این هواپیما ساخته شده و به زودی تولید انبوه آن آغاز می شود.

بازدید هیئت ایرانی از صنایع هوایی اژدهای شرق(آماده نیست)
هواپیمای ترابری Y-20

جنگنده  بمب افکن JH-7 ملقب به یوزپلنگ پرنده نیز از دیگر محصولات این شرکت چینی محسوب می شود که در نقش تهاجم به اهداف سطحی، خصوصا اهداف دریایی هواپیمای قابلی محسوب می شود و توان حمل طیف گسترده ای از مهمات مثل بمب های هدایت شونده، موشک های ضد رادار و کروز ضد کشتی را نیز دارد. تاسیسات این شرکت در استان Shaanxi چین قرار داشته و حدودا 20 هزار نفر کارمند دارد.

شرکت چینی FACRI نیز بیشتر در بحث سامانه های کنترلی پهپادها و خصوصا بالگردهای بدون سرنشین درگیر بوده و در سالهای اخیر به بحث تولید بالگردهای بدون سرنشین به صورت کامل روی آورده است. از جمله محصولات این شرکت می توان به پهپادهای AR-200 و AF-811 اشاره کرد.

لشکر 19 هوایی؛ پایگاه سوخوهای چینی   

لشکر 19 نیروی هوایی ارتش چین واحدی است که در منطقه Jining در شرق این کشور قرار دارد. این یگان هوایی از جنگنده های سوخوی 27 اس کا و یو بی کا و همچنین جنگنده بومی جی 11 که کپی چین از سوخوی 27 روسی است استفاده می کند.

بازدید هیئت ایرانی از صنایع هوایی اژدهای شرق(آماده نیست)
جنگنده J-11

سفر فرمانده نهاجا به چین به عنوان کشوری مستقل در عرصه جهانی و همچنین پیشرو در بحث علوم دفاعی و هوانوردی و بازدید از تعدادی از مهمترین کارخانه های سازنده محصولات هوایی برای ارتش این کشور در کنار ملاقات فرمانده نهاجا با مقامات بلندپایه ارتش چین نشان از آینده ای روشن در روابط دفاعی بین دو کشور است که با توجه به افزایش همکاری ها با صنایع هوایی روسیه، می توان نوید نوسازی و گسترش سریع‌تر نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را بدهد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 81
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 36
  • سعید ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    1 0
    شما که همه چیزهاتون چینیه.یدفعه برید هواپیمای چینی هم بخرید.فقط اینو یادتون باشه اگه یه روزی چین تحریممون کرد هواپیماهاش فک نکنم بتونن40سال عمر کنن!!!
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    1 0
    مشکل چین و روسیه این هست که تسلیحات صادراتی اونها بخصوص در بخش هوایی رو به شدت دانگرید می کنن که عراق زمان صدام در برابر ایران سه بار نیروی هواییش به خاطر همین کار روسها منهدم شد...
  • رضا ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 1
    زیبنده مقام ایرانی نیست که این همه آرم وعلایم داشته باشد. لباس ساده با آرم علایم متعارف می زد بهتر بود مثل فرمانده ارتش ارتش سرلشکر صالحی
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    اکثر محصولات چین کپی از روسیه است.
  • شیرازی ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    2 0
    هواپیماهای آمریکایی هم چهل سال عمر نمیکنند بلکه خلاقیت و دانش دانشمندان فنی جمهوری اسلامی ایران چهل سال به عمر اون هواپیماهای آمریکایی افزود
  • شهرام ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    کاش یه سری هم به کارخانه جی 31 و جی 20 هم میزد البته اگه این چینی ها اجازه میدادند.
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 1
    آخه شما که از آرم و علائم ارتش اطلاعاتی نداری لازم نیس نظر بدی بخدا...
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    هر کاری می خوایید بکنید فقط از چین هواپیما نخرید
  • عباس مطهری نیا زنجان ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    خرید مستقیم تسلیحات و جنگنده های پیشرفته از کشور روسیه بهتر است از خرید کپی چینی تسلیحات فوق الذکر. هرچند روس ها هیچ وقت یار وفاداری نبوده اند و همواره به ایران صدمه های جبران ناپذیر زده اند.
  • ناشناس ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    یه سوالی برام پیش اومده. چرا روسیه به هند و پاکستان و چین که باهاش رقابت هم داره سوخو 35 میده، با هند مشترکا هواپیمای نسل پنجم پکفا تولید میکنه، به الجزایر اس-400 میده ولی به ایران اس-300 هم نمیده.ایران که از پاکستان بیشتر پول داره. به نظر من الان که رابطه روسیه با غرب خیلی شکر آب شده ما باید با پولیتیک هر جور شده خط تولید مشترک سوخو 35 رو تو ایران با همکاری روسها راه بندازیم از صفر تا 100 . حتی تولید موتور جتش رو. هر چه قدر هم تو این زمینه خرج کنیم ارزش داره. اصلا بهتره امکانات خودروسازی رو به این بخش اختصاص بدیم. چین خودش از روسیه کپی میکنه جنس چینی فایده نداره.
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    jh7 , fc1 , j10 مناسب هستند. مدلهای کپی روسی هم خوبه به شرطی که قطعاتش چین تضمین کنه
  • امیر ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    هدف فقط خرید چند فروند هواپیمای ساده نیست . هدف گسترش همکاری های نظامی جهت یارگیری در عرصه بین الملل است.
  • میلاد ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    آخه برادر عزیزم همه ی این آرمهایی که روی لباس فرمانده نهاجا می بینی ، اون بنده خدا واسه ی هر کدومشون یک دوره ی بسیار سخت و طاقت فرسا رو گذرونده . توی ارتش هیچ آرمی رو همینجوری نمی چسبونن .
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    چه خبر از قاهر313؟
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    اینکه از کدخدا خرید نمیشه واسه یه عده گرون تموم میشه!
  • حسین ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    اقدام خوبی است
  • بهار ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    ما انقلاب کردیم تا این چیز ها دیگه ارزش نباشه
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    میدونی بدبختی چه زمانیه ؟؟... وقتیه که فکر می کنی جت های چینی هم عین وسایل آشپرزجونه چینی هستش
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    چین با سرعت در حال پیشرفته یک روز در تکنولوژی نظامی از آمریکا هم سبقت خواهد گرفت همکاری کردن و داشتن توافقنامه با این کشور بهمون کمک می کنه تا بیشتر به سمت ساخت جنگنده بومی بریم .
  • ehsan ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    جنگنده جی 10 مدل بی جنگنده خوبیه.البته در صورتی که درکنار سوخو 35 داشته باشیم.ترابری وای 20 هم بد نیست.
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    این جنگنده‌ها برای استفاده‌های آموزشی (و بعضا حتی تفریحی) بدک نیستن
  • سعید ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    یادمه چند وقت پیش یکی از فرماندهان کشور صحبت از تولید نسل 4.5 در کشور کردند. و خبر از نزدیک بودن زمان رونمایی دادن. واقعا اگر هواپیمایی در کشور در حال تولید است که حتی نسل 4 باشد نه 4.5 سرمایه گذاری برای خرید جنگنده از چین و روسیه چه معنی میده؟
  • محمد ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    چین هرچی باشه مثل روسیه نامرد نیست روسیه الان مجبوره به ایران بچسبه
  • یاور ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    باشد. سفارش میكنم از شما بخرند
  • ياور ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    در مورد FC-1 شدیدن موافقم. پیشنهاد خودم هم همین بوده
  • یاور ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    شما خسته نشدی؟ برادران. این آقا دارد متلك میگوید. كسی كه به ارتش و سپاه ایران متلك میگوید به كل ملت و كشور متلك گفته.. چرا مثبت می‌زنید؟ خدا بگویم چه كار كند این مهندس پروانه را. بعضی حرفها را نباید می‌زد.
  • یاور ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    و صد البته كی جی 500 را هم در كنار اینها
  • یاور ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    شما جدی نگیرید به خاطر این حرفهای برخی افراد هنوز كه هنوز است داریم زخم زبان می‌شنویم
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    1 0
    شیرازی کامیونهای ماک چهل ساله که مثل روز اول در جاده ها در حال جابه جایی بار هستند.کامیونهای هووی چینی به 4 سال نرسیده خراب میشند.از اینجا فرق جنس امریکایی و چینی رو میشه فهمید.
  • ایرانی ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    fc1 خوبه چون، متور مشترک با میگ 29 داره. پاکستان هم مونتاز/ میکنه. چون پاکستان قطعات غربی و چین قطعات شرقی گذاشته د رنتیجعه بازر تامین قطقه اش خوبه. jh7 با 22 متر طول در حد سوخو 24 هست. 9 تن بمب حمل میکند فعلا دریافت این دو تا مناسبتر هست. j10 بال دلتا هست و نیورهی هایی ما عادت به چینین جنگنده ای ندادر ولی میتوان fc1 باشد. اینم از موتور میگ 29 بکار میبره.
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    JF-17 برادر پاکستان خوب بید .
  • علیا ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    بهار جان شما هم مثل آقا رضای گل از سیستم علائم ارتش خبری نداری. این علائم و آرم ها برای اینه که وقتی شما به طرف مقابل میرسی متوجه بشی از چه اران و چه رسته ای میاد و چه اره هست و ... بدون اینها میدونی چه بلم بشویی میشه؟ میرسی به سرتیپ فکر میکنی یه سرباز عادیه و رفتاری دور از شان یک فرمانده باهاش انجام میدی.
  • علیا ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    به روس ها هم شاید چنین اجازه ای ندند. باید جایگاه خودمون رو بدونیم. ما هنوز روابط زیادی نداریم با چین و داریم روابطمون رو گسترش میدیم. باید بدونیم هنوز در نزد چینی ها چنین جایگاهی نداریم
  • علیا ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    ممئن باش خرید مستقیم تسلیحات هایی فق از روس ها هست و با چینی ها فقط طرخ های مشترک یا همکاری در تولید و یا طراحی و انتقال تکنولوژی خواهد بود.
  • علیا ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    قرار نیست شما خبری داشته باشید. شما برو ببین از گنبد آهنین اربابت چه خبر!!!!!!!!!!!
  • محمد ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    اون موشک های که معروف بودن به کرم ابریشم هم چینی بودن که زمان جنگ نفت کش ها بندره الحدیده را هرف قرار داد وآمریکا هیچ کاری نتانست بکنه درجواب ناشناس که با کامیون مقایسه کرده باید گفت که تکنولوژی های نظامی دنیا در راس هر تکنولوزی هستن و مقایسه دوتا کامیون با هم کاملا خلاف واقع هست برای نتیجه گرفتن الان چین داره شبکه جهانی مثل جی پی اس با 38 ماهواره درست میکنه و این چیزی نیست که شوخی بردار باشه و کم کاری درش بشه درثانی تبلیغات همیشه عامل احساس برتر بودن جنس آمریکائی است
  • محمد ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    آمریکا هم همین کار را میکنه تانک هائی که به متحدش فروخته یعنی عربستان فاقد زره اروانیومی هست
  • اسماعیل ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    اگر این طور باشه که حاج قاسم باید کل لباسش رو آرم و علایم بزنه بعد هم یه فلش بزنه بنویسه بقیه صفحه بعد :)
  • ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    الان تو یوتیوب ی فیلم از jf-17 پاکستان دیدم . خیلی خفن بود. بخریم ی 200-300 تایی
  • ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    جرم مهماتjf-17 کم هست اما تک موتورس ، تک سرنشین . ارزونم هست. باس هر 2 فروندو 1 فروند فرض کنیم.
  • unknown ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    واقعا متاسفم واسه بعضی ها که اینجوری فکر میکنن علائم باید باشه مگه میشه نباشه اقتدار یک نظامی به لباسشه
  • ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    وقتی پاکستان با هند درگیر بود شاه 70 فروند(فکر کنم) جنگنده F-86 نیروی هوایی ایران رو برا پشتیبانی دادش به پاکستان
  • ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    مث اینکه ی مدل JF-17 هست دم V شکل داره ، 6 تا آویزگاه مهمات زیر بالش داره. خوشگلم هست. اون چیه داستانش؟ کجای کاره مشرق؟
  • محراب ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    درود به شرف کاربر با نام شیرازی با پاسخ دندان شکنش
  • ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    میگم مخ پاکستانو بزنیم تو پروژه جنگنده شفق شریک شن. مام JF-17 نسل پنجیه رو میخریم
  • ehsan ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    جنگنده جی 500 نداریم.
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    آقای رضا وقتی از چیزی سر در نمیاری الکی اظهار نر انقلابی نکن !
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    تو بازی قدرتهای جهانی گیرکردیم...............
  • سروش ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    1 0
    جناب شیرازی قشنگ گفتند غربیها هنوز هم از پرواز تام کتهای ما متعجبند و اینکه هنوز هم دارند فونیکس شلیک می کنند انگشت به دهانند خدایی دانشمندان ماو برو بچه های صنایع خودکفایی گل کاشتند .
  • ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    این بنده خدا راست میگه چرا چیزی که نساحتن رو اعلام می کنن فقط شما ها ایرانی نیستید داداش ما هم هستیم و از اینکه ملت رو به مسخره بگیرن اصلا خوشمون نمیاد
  • سروش ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    آقا سعید برادر بعضی اوقات زمان باما یار نیست بحث توسعه و تحقیقات برای کی سازمان نظامی از نان شب هم واجبتر است چون بقاپذیری نیروهادر میدان نبرد به تحقیقات و توسعه بستگی دارد و نمی توان بی گدار و حول حولکی کاری رو به سرانجام رسوند ما زمان کم داریم و دشمن متجاور و عجول زیاد برای همین باید از هر امکانات و فرصتی برای تجهیز بهره ببریم مدیران صنایع دفاعی مثل مدیران خودرو سازمون بیچاره و وابسته نیستند که بعد از چهل سال هنوز هم نمی خوان نه اینکه نتونند نمیخوان افتخار ملتشون باشند کسی که بیچاره باشه به مردمش از بالا نگاه می کنه و این فجایع رودر جاده ها درست می کنه برای یک نظامی جان نفرات تحت امر و مردمش و اقتدار ملتش خیلی خیلی مهمه ما گریه تفگداران نیروی دریایی رو در زمان اشغال خرمشهر دیده ایم پس اقتدار یک ملت به قوای نظامی و وفداری این قواست پس باید از هر فرصتی برای تجهیز بهره ببره و در کنارش تحقیق و توسعه پایدار رو هم باید باشه که به حمدالله هست مثالش 170RQ ایرانی.
  • ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    خودت میبری ، یا بدم پیک بیاره برات؟
  • ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    یعنی شما الان داری می‌گی که جنس چینی > جنس آمریکایی؟؟؟؟؟؟ جدل به همین میگن!! هرکی فقط میخواد حرف خودش رو به کرسی بنشونه
  • علی‌ا ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    حاج قاسم هم اگه بخواد لباس رسمی‌اش رو بپوشه باید هرچی نشان و ... هست رو نصب کنه برادر
  • امیر ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    تکنولوژی نظامی چین بخش اعظمش منشعبی از شوروی سابق و روسیست که خودش 25 سال پیش در جنگ سرد از آمریکا و بلوک غرب شکست خورد در بحث سلاح های فوق پیشرفته و استراتژیک چین و روسیه از آمریکا عقب ترند وبا یه سوال مطلبو تموم میکنم اگر قرار باشه با یک هواپیما با خانوادتون سفر کنید سوار توپولوف و آنتونوف140یا یه هواپیمای ناشناخته ی چینی میشید یا ایرباس و بویینگ رو انتخاب میکنید؟!
  • علیا ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    دوست خوب. اسماعیل جان. حاج قاسم هم وقتی توی یک دیدار رسمی جایی که طبق ضوابط لازم باشه لباس فرم رسمی پوشیده بشه تمام علائم رو خواهد زد. غصه ی حاج قاسم رو نخور. درضمن اینجا قرار نیست حاج قاسم رو به رخ جناب حاج صفی بکشیم. هر دوی اینها خدمت گذاران نظام اسلامی و حافظان خاک و آب این مرز و بوم هستند. هردوی اینها عزیز هستند. منتهی هرکدوم در جایگاه خودشون.
  • ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    ببین جان مادرتون چینی نخرید
  • محسن ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    خرید جنگنده کار بهینه ای نیست همان هزینه ی خرید صرف تولید جنگنده در داخل بشه بسیار بهتره. خریداری هواپیما = وابستگی
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    چون روسیه با ایران همسایست و ایران قدرتمند زیاد به نفع روسها نیست.اونها بر سر فروش گاز به اروپا و دریای کاسپین بشدت مراقب هستن و از طرفی ایرانی رو می پسندند که بنابر دلایل زیادی وابسته به حمایت روسها باشه
  • ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    هواپیمای امریکایی خوب بود 40 سال عمر نکنه ولی تو کربلای 4 خط مقدم عراق را جر بده تا این همه جوان های مردم الکی شهید نشن.....حکایت میگ 25 عراقه که اف 14 هاتون را دست می انداختن(شکارهای خیالی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی).....
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    همه نامردن. کدوم کشور دنبال منافع خودش نیست؟؟ از آمریکا بگیر تا اروپا و روسیه و چین و... . مجبوریم تو همین فضا کارمون رو پیش ببریم. چاره دیگری نیست...
  • ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    خوش به حال چینیها
  • ali ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    یعنی مهندسین ما نمی تونن یه جنگنده درست و حسابی بسازن؟؟
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    همین عربستان ایگل هاش دو فانتوم ایرانی رو در زمان جنگ زد...اصلا مثل روسها و چینی ها نیستن
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    مشکل ایران چمع کردن یه مشت آشغال دانگرید شده چینی یا روسی باری ده سال نیست که با آمدن نسل شش و هفت امریکایها بدون استفاده بشه...مشکل ایران نداشتن فناوری هست تا وارد بازی رقابت هوایی این صنعت بشه..ما باید تکنولوژی بخریم وگرنه تا ابد نمیشه پول بیت المال رو صرف خرید محصولات درجه چندم کرد...
  • علیا ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    ایگل با فانتوم . متعلق به دو نسل مختلف هستند. درضمن فانتوم های ایرانی اصولن قرار نبود با ایگل ها درگیر بشند و آمادی نبود. از طرفی هم ایگل ها از پشتیبانی مستقیم آواکس آمریکایی برای شلیک به فانتوم ها استفاده کردند و خلبان لیدر هم آمریکایی بوده. خبرهایی تایید نشده هم هست که فانتوم ایرانی هم یک ایگل آمریکایی رو هدف قرار داده.
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    یه عده در مشرق و فارس و صداوسیما مثل اینکه می تونن!!
  • یاسر ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    چندتا از دوستان من در چین هستن! داستان هایی می گن که آدم مو به تنش سیخ میشه ..یکی شون میگه شاید باور نکنی ولی اگر همین الآن یه تست انتگرال چند گانه از همین مسئولین نیروی هوایی ایران و چین در همان ساعت در زمان مذاکره ها بگیرن طرف چینی ظرف چند دقیقه کل سوال ها رو جواب میده و طرف ایرانی! احتمالا مفهوم انتگرال رو هم یادش رفته!!.. و جالبتر اینجاست که اگر اون طرف چینی نتونه جواب بده احتمالا کارش تا اخراج هم پیش میره و اگر فاسد باشه تا اعدام!..
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    شاید من اشتباه می کنم ولی در جنگ هایی که بین دو کشور قدرتمند در اینده ای نزدیک اتفاق می افتد جنگنده ها ( غیر از نسل 5 ) کاربردشان را تا حد زیادی از دست میدهند. نمیگم نباید نیروی هوایی نوسازی بشه ، اما باید خیلی جدی تر روی پدافند هوایی کار بشه.
  • هرمز چرم شیر ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    حتی یک خلبان نیروی هوایی از هر کشوری می خواد باشه با سابقه حداقل پنجهزار ساعت پرواز هیچوقت به خودش اجازه نمیده با دیدن یک کلیپ چند دقیقه ای از یک هواپیما اظهار نظر بکنه
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    وای خدا ما با کیا شدیم هشتاد میلیون.. اومده میگه ما برای این انقلاب کردیم که علایم و درجه ها ارزش نباشه آخه من به تو چی بگم ؟ اون یکی اومده میگه شکارهای خیالی تامکتای نیروی هوایی جمهوری اسلامی . عمو جون تو اصن میدونیی از کدوم ور اف ۱۴ سوارش میشن که میای نظر میدی ؟ تو وقتی اطلاعات در مورد اسکورت نفتکش ها و و حتی همین الان فعالیت های چراغ خاموش نیروی هوایی نداری مجبور نیستی با حرفای مزخرفت باعث ترافیک بیشتر اینترنت ایران بشی .... مشرق جان بچت منتشر کن .واقعا بعضیا نمیدونن با خودشون چند چندن
  • حسین ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    جی 31 و جی 20 در مرحله آزمایشی هستند و هنوز به مرحله تولید نرسیده اند که کارخانه داشته باشند.
  • حسین ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    هواپیمای ترابری Y-20 بر پایه C-17 آمریکا ساخته شده است و ربطی به ایلیوشین 76 ندارد.
  • امیر ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    جالبه هرچی ساختن کپی هواپیما های دیگر کشور ها بوده :))
  • ناشناس ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    بنده خدا فکر می کنه هواپیمای چینی هم مثل اسباب بازی های مزخرف و بی کیفیت چینیه !
  • هیچکس ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    وقتی بحثها را میخوانم متوجه میشم الحمدالله اونقدر که ما کارشناس در سایت مشرق داره آمریکا تو پنتاگون نداره
  • افشین تهران ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    اون دوست شما غلط زیادی کرده چرا که بهترین خلبانها در منطقه در اختیار ایران بوده و هست.این رو تمام کشورهای غربی هم اعتراف میکنند.
  • یاسر ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    1 0
    اون دوست من دانشگاه شانگهای چین فوق دکتراش رو هم تموم کرده مگه ایرانه که مثل داخلی ها دروغ بگه!؟؟ دوما اگر دروغ می گفت الان فرمانده نیروی هوایی ایران در چین التماس نمی کرد برای خرید جنگنده J10 ای که ان سال پیش لایسنس تولیدش رو فروخت به پاکستان سوما شما لطف کن به جای فحش دادن به در و دیوار برو چندتا کتاب بخون می بینی تمام خلبانان زمان جنگ ما رکورد دار بالاترین ساعت های آموزشی در بهترین دانشگاه ها و پایگاه های هوایی ارتش امریکا ناتو و اسراییل بودن! مینجوری کیلویی یک شبه بهترین خلبنان دنیا نشده بودن!
  • ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    یعنی داری میگی تکنولوژی شفق رو بدیم، به جاش آهن پاره JF-17 رو بگیریم؟؟؟
  • افشین تهران ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    عزیز دل برادر اس400به الجزایر!!!!!!!!!!!اولین تحویل گیرنده اس400چین هستکه نوبتش نشده انوقت شما میگی الجزایر؟؟؟تا کی این دروغها رو میخواین بالا پایین کنید؟؟؟ایران اس400خواست که روسیه نداد؟؟؟؟؟ایران اعلام کرد که مبلغ این سامانه زیاد هست و بر اساس داشته هاش و باور 373لزومی به درخواست ندید که روسیه بده یا نده.
  • افشین تهران ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    موتور میگ 29ار دی 33هست و جنگنده مشترک چین و پاکستان اردی 93 کجاش مشترکه؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس