به طور معمول وقتی یک جنگنده به کشوری صادر می شود، هواپیمای صادراتی به نسبت نمونه های اصلی که توسط سازنده به کار می رود ضعیف تر هستند؛ اما زمانی که دو کشور به صورت مشترک در پروژه ای سرمایه گذاری می کنند، احتمال ضعیف شدن تجهیزات بسیار کمتر خواهد شد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نشست خبری اخیر خود به مناسبت روز صنعت دفاعی، ضمن بیان آخرین دستاوردها و برنامه های دفاعی کشورمان، از طرح جدید ایران برای طراحی و تولید مشترک جنگنده با کشور روسیه و موافقت این کشور با این طرح خبر داد. اما سوابق روسیه و آنچه که ایران می تواند در این شراکت به دست آورد، نکات مهمی است که به آن خواهیم پرداخت.

در ابتدا باید اشاره کرد که شوروی سابق یکی از بزرگترین تولیدکنندگان هواپیما در جهان بود و محصولات هوایی این کشور خصوصا جنگنده های آن، در بسیاری از کشورهای جهان وارد خدمت شده است. از آن زمان تا به امروز دو کشور به صورت عمده، مشتری بزرگ محصولات نظامی روسی به خصوص در بخش هوایی بوده اند و حتی در کشور خود نیز اقدام به ساخت این هواپیماها کرده اند. چین و هندوستان از دهه 1950 میلادی به این سو صنعت هوایی خود را با کمک شوروی سابق پایه گذاری کردند.

چین به خاطر نزدیکی فکری که با سیستم حکومتی شوروی سابق داشت، از همان ابتدای کار از کمک روسها برخوردار شده و سنگ بنای صنعت هوایی این کشور با تولید مشترک جت جنگی میگ 17 که در چین به اسم J-5 شناخته می شود، گذاشته شد. چینی ها بمب افکن H-6 را نیز بر پایه توپولوف 16 روسی ساختند؛ هواپیمایی که همچنان به صورت عمده در چین به خدمت مشغول است و البته توسط صنایع هوایی این کشور کاملا ارتقاء یافته است.

تولید مشترک جنگنده با روسیه؛ آب یا سراب ؟! (آماده)
J-5

تولید مشترک جنگنده با روسیه؛ آب یا سراب ؟! (آماده)
H-6

برای چند دهه در طول جنگ سرد، به دلیل بروز اختلاف بین دو غول جهان کمونیسم، روابط دو کشور رو به تیرگی رفت و کمک روسها به صنعت هوایی چین قطع شد اما چینی ها با تکیه بر توان بومی و البته به لطف برقراری روابط گرم با غرب در اواخر جنگ سرد، توانستند صنعت هواپیمایی خود را همچنان به پیش ببرند. ماه عسل بین غرب و چین در این حوزه البته دیری نپایید و با وقوع کشتار میدان تیانانمن در سال 1989 میلادی، این کمک ها از جانب غرب قطع شد.

اما باز هم شانس با چینی ها یار بود و در مدت کوتاهی اتحاد شوروی از هم پاشید و روسیه با حجم زیادی بدهی و مشکلات اقتصادی، میراث دار اصلی شوروی سابق بود. چین که به تازگی دوران رشد اقتصادی خود را آغاز کرده بود به سرعت چندین قرارداد خرید سلاح را با روسها به امضاء رساند و جنگنده های سوخوی 27 را به خدمت گرفت.

در ادامه چینی ها گونه ای از این هواپیما را به صورت تحت لیسانس به اسم J-11 تولید کردند که تا به امروز مدل های بسیار پیشرفته تر از آن توسط خود چینی ها مثل J-15 و J-16 ساخته شده است.

تولید مشترک جنگنده با روسیه؛ آب یا سراب ؟! (آماده)
J-11

امروزه نیز دو کشور در بخش بالگردی برنامه ای برای تولید گونه پیشرفته بالگرد سنگین میل 26 را در دست اقدام دارند. چینی ها به لطف برنامه ریزی صحیح توانستند از برنامه تولید تحت امتیاز سوخو 27 امروزه به یکی از کشورهای پیشرو در صنعت هوایی تبدیل شده و در بسیاری بخش ها بدون نیاز به روسها به تولید جنگنده بپردازند.

اما مورد بعدی درباره تولید مشترک جنگنده با روسیه کشور هندوستان است. این کشور در ابتدای کار با تولید میگ 21 روسی به صورت تحت امتیاز کار خود را آغاز کرد و به شراکت در طرح جنگنده نسل پنجم روسیه موسوم به پاکفا رسید. هندی ها در دهه 1960 میلادی برای اولین بار میگ 21 را خریداری کردند و به دلیل عملکرد مناسب این هواپیما در خدمت هندی ها، در مجموع نزدیک به 1200 فروند از این جنگنده یا از شوروی سابق به هند وارد شده و یا در این کشور تولید شد.

هندی ها تاسیسات بسیار وسیعی را برای تعمیر و نگهداری، ارتقاء و همچنین ساخت جنگنده های خود در طول سالهای بعد ساختند که میگ 21 مدل ال اف، یکی از محصولات این کارخانجات بود.

تولید مشترک جنگنده با روسیه؛ آب یا سراب ؟! (آماده)
میگ 21 ال اف

هندی ها برخلاف چینی ها چه در زمان جنگ سرد و چه در دوره پس از آن روابط خوبی را با اکثر کشورهای صاحب صنعت جهان حفظ کرد. در سال 2000 روابط نظامی هند و روسیه با امضاء قرارداد جنگنده های سوخوی 30 مدل ام کا آی وارد مرحله جدیدی شد. این جنگنده در تاسیسات شرکت هندی HAL ساخته می شوند و در کنار قطعات روسی، از قطعات ساخت هند و فرانسه نیز در آن استفاده می شود. در ادامه با آغاز طرح جنگنده نسل پنجم روسیه با عنوان پاکفا طرحی نیز با مشارکت هند بر اساس این جنگنده برای نیاز این کشور با عنوان فاگفا آغاز شده است.

تولید مشترک جنگنده با روسیه؛ آب یا سراب ؟! (آماده)
سوخوی 30 ام کا آی

در اینجا بایستی به یک نکته بسیار کلیدی و مهم اشاره کرد. در حال حاضر، میزان سقوط جنگنده های روسی ساخت شده در هند، مثل میگ 21 و 27، همچنین سوخوی 30 بسیار بالا هستند. پروژه جنگنده بومی هند به نام "تجاس" با وجود کمک های فراوان روسیه، آمریکا و فرانسه در بخش های مختلف هنوز وارد مراحل تولیدی نشده است و این در حالی است که در همین زمان، چین با وجود دسترسی بسیار کمتر به صاحبان صنعت هوایی، به لطف سرمایه گذاری و مدیریت صحیح در حال آزمایش جنگنده های نسل پنجم خود است و در بحث جنگنده های نسل 4.5 نیز تقریبا به خودکفایی کامل رسیده است.

تاریخچه ساخت جنگنده در ایران

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی قرار بود در تاسیسات شرکت صنایع هواپیما سازی ایران در اصفهان، هواپیماهای آمریکایی اف 16 مونتاژ شوند که این طرح با پیروزی انقلاب اسلامی و شکست آمریکا از مردم کشورمان، متوقف ماند.

این اولین باری است که خبری درباره تولید مشترک یک هواپیمای رزمی با کشوری دیگر از طرف مسئولین کشور پس از پیروزی انقلاب اعلام می شود و با توجه به اینکه یکی از نقاط قوت صنایع هوایی ایران، در بخش تعمیر و نگهداری است شاید گزافه نباشد اگر بگوییم که در طول این 35 سال، اخیر متخصصان ایرانی در بحث تعمیر و نگهداری انواع جنگ افزارهای خود، خصوصا وسایل پرنده که از طرف مقام معطم رهبری به عنوان "عمردهی انقلابی" به آن اشاره شده است به متخصصانی صاحب سبک بدل شده اند.

به عنوان مثال، در طول این 35 سال انواع هواپیماهای رزمی ساخت آمریکا، فرانسه، چین و روسیه در ایران به صورت اساسی تعمیر شده و ارتقاء های خاصی نیز بر روی آنها اجزاء شد که از این میان می توان به پروژه اضافه کردن قابلیت سوخت گیری هوا به هوا به میگ های 29 روسی برای اولین بار در جهان و یا نصب موشک های هوا به سطح هاوک بر زیر هواپیماهای اف 14 به عنوان یک سلاح هوا به هوا اشاره کرد.

تولید مشترک جنگنده با روسیه؛ آب یا سراب ؟! (آماده)
اف 14 ایرانی مجهز به موشک هاوک

در بحث طراحی و ساخت جنگنده نیز جمهوری اسلامی ایران با پروژه صاعقه نشان داده است که با وجود تمامی مشکلات ناشی از تحریم ها امکان طراحی و ساخت جنگنده در داخل کشور را نیز دارد. لذا مشخص است با توجه به اشراف کامل صنایع هوایی کشورمان در بحث تعمیر،نگهداری، ساخت و حتی ارتقاء، زیر ساخت های تولید جنگنده مشترک با کشوری دیگر، تا حد قابل توجهی فراهم است.

تاثیرات تولید جنگنده مشترک در ایران

اما شاید این سوال برای بسیاری پیش بیاید که بحث تولید مشترک چه امتیازهایی را می تواند برای کشور ما داشته باشد؟

با طرح این مسئله و با امضاء قرارداد بین طرفین، مسلما خط تولید جنگنده یا جنگنده های مورد نظر در داخل ایران به راه خواهد یافت. این خط تولید به حجم بسیار زیادی از دستگاه ها و ماشین آلات و قطعات صنعتی بسیار پیشرفته نیاز دارد که بخشی از آنها از طریق زیر ساخت های موجود و برخی دیگر نیز برای اولین بار به کشور وارد می شود.

با ورود این صنایع و قطعات به داخل کشور، کارگران و مهندسین ایرانی بایستی برای کار با این محصولات آموزش های بیشتری دیده و در نتیجه با علم روز جهان نیز بیشتر و عملا آشنا می شوند. در عین حال بسیاری از صنایع و علوم مرتبط مثل الکترونیک و مخابرات و یا هوا-فضا نیز از این شراکت سود خواهند برد.

با توجه به نوع قرارداد امضاء شده، بحث انتقال فناوری مطرح می شود. که این فناوری ها می تواند در بخش های گوناگونی مثل رادار و الکترونیک پروازی، موتور، جنگ افزار و یا طراحی و ساخت بدنه باشد و به همین خاطر، بسیاری از این فناوری ها را می توان برای ارتقاء ناوگان فعلی هواپیماهای رزمی ایران نیز استفاده کرد.

فناوری هایی با کاربرد مشترک بین هواپیماهای جنگی و مسافربری مثل "پرواز با سیم" یا "نمایشگرهای صفحه تخت" نیز در این قراردادها می تواند وجود داشته باشد که با نصب آنها می توان طرح های مربوط به ساخت هواپیمای مسافربری بومی را توسعه داد. در عین حال بایستی اشاره کرد که به طور معمول در بازار سلاح وقتی یک هواپیمای جنگی به کشوری صادر می شود این هواپیمای صادراتی به نسبت نمونه های اصلی که توسط سازنده به کار می رود ضعیف می شود، اما در زمانی که دو کشور به صورت مشترک در پروژه ای سرمایه گذاری می کنند، در حقیقت کشور ثانی هم بخشی از پروژه مذکور شده و احتمال ضعیف شدن تجهیزات بسیار کمتر خواهد شد.

ذکر این نکته نیز در اینجا خالی از لطف نیست که روسیه به دلیل شرایط بد اقتصادی که اخیرا به آن دچار شده است برای بدست آوردن ارز به منابع مختلفی روی آورده است و از این گذر می توان با صرف هزینه بیشتر، بسیاری از فناوری های کلیدی را که شاید در شرایط عادی امکان تهیه آن نباشد را برای ایران تهیه کرد.

مسئله ایجاد اشتغال و سود آوری برای کشور از دیگر نکات مثبت این طرح است. همان گونه که مشخص است برای ساخت یک جنگنده در داخل هر کشوری، به تاسیسات و کارخانه های زیادی نیاز است که بخشی از این زیرساخت ها در کشور ما موجود و برخی دیگر نیز بایستی ساخته شود.

بحث دیگر نیز بازاریابی برای فروش هواپیماهای مورد نظر است. برای نمونه، امروزه چین و پاکستان به صورت مشترک در برنامه جنگنده JF-17 سرمایه گذاری کرده اند و بازاریابی برای آن را نیز به صورت مشترک بر عهده دارند. در صورت یافتن مشتری و فروش جنگنده، سود بسیار قابل توجهی متوجه جمهوری اسلامی ایران خواهد شد و برند صنایع نظامی کشورمان نیز ارتقاء خواهد یافت.

کدام جنگنده ها را می توان در ایران تولید کرد؟

در عین حال مناسب است که به برخی از جنگنده های روسی که می توانند به عنوان انتخاب های بالقوه کشورمان باشند نیز اشاره کرد.

یکی از اولین هواپیماها پرنده رزمی – آموزشی یاک 130 است که نیاز اصلی برای آموزش خلبان به منظور پرواز با جنگنده های پیشرفته می باشد. یک جت دو سرنشین مافوق صوت که برای آموزش پیشرفته خلبانان از آن بهره برداری می شود و در صورت لزوم توان حمل جنگ افزار خصوصا در نقش پشتیبانی نزدیک هوایی را نیز دارد. در عین حال باید به طرح جنگنده آموزشی "برهان" نیز اشاره کرد که پروژه آن شباهت قابل توجهی با این هواپیما دارد و مدتهاست خبر جدیدی از تداوم فرآیند تولید آن منتشر نشده است.

تولید مشترک جنگنده با روسیه؛ آب یا سراب ؟! (آماده)
یاک 130

در بخش جنگنده ها می توان به چند انتخاب معروف اشاره کرد. در مرحله اول میگ 35 روسی قرار دارد که به عنوان آخرین عضو از خانواده جنگنده های سری میگ 29 شناخته می شود. توان مانوردهی خارق العاده با استفاده از موتورهای تغییردهنده بردار رانش، قابلیت حمل انواع تسلیحات هدایت شونده هوا به هوا و هوا به سطح به همراه رادار آرایه فازی فعال این پرنده را تبدیل به یک انتخاب مناسب برای ما می کند. در عین حال با توجه به وجود جنگنده میگ 29 در نهاجا مسلما زمان و هزینه کمتری برای پذیرش این جنگنده در داخل کشور صرف خواهد شد.

تولید مشترک جنگنده با روسیه؛ آب یا سراب ؟! (آماده)
میگ 35

اما مسلما خانواده جنگنده های سری فلانکر از شرکت سوخوی روسیه را نمی توان نادیده گرفت؛ جنگنده های چند منظوره این خانواده مثل سوخوی 30 و سوخوی 35 در حال حاضر در خط تولید حضور داشته و برای نیروی هوایی روسیه و مشتریان در حال تولید هستند.

تولید مشترک جنگنده با روسیه؛ آب یا سراب ؟! (آماده)
سوخوی 35

این هواپیماها، در مقایسه با خانواده میگ 29 از برد پروازی و قابلیت حمل حجم بیشتری از مهمات را داشته و در حوزه های جنگ الکترونیک نیز از پادهای جنگال بسیار پیشرفته ای بهره می برد. باید این نکته را در اینجا نیز ذکر کرد که خود روسها نیز در حال حاضر عمدتا جنگنده های ساخت شرکت سوخو را به مدل های ساخت میگ ترجیح می دهند. البته در مقایسه با جنگنده ای مثل میگ 35 برای مشتری مثل ایران، هواپیمایی مثل سوخوی 30 یا سوخوی 35 هزینه های بیشتری را چه در بخش خرید و چه در بخش راه اندازی زیرساخت ها برای تولید داخلی خواهد داشت.

اگرچه همکاری روسیه با دو کشور چین و هند برای تولید جنگنده، با دو نتیجه تقریبا متفاوت همراه بوده اما می توان با مدیریت صحیح منابع مادی و انسانی، از فرصت پیش آمده نهایت بهره را برد و گام بلندی را در پیشرفت صنعت هوایی کشور برداشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 96
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 33
  • ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    4 0
    ان شاالله هر چه که خیر است، خداوند به این ملت عطا کند
  • امیر ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    5 0
    سوخو 35 حرف نداره من همیشه در حال بازی پلی استیشن این هواپیما رو انتخاب میکنم
  • ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    4 1
    عمرا روسیه حاضر به این کار باشه
  • adel ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    1 1
    تولید مشترک با چین ، روسیه یا هر کشوری قطعا به سود ایران خواهد بود این اشتراک هم یعنی پول از ما ... بقیه چیزا ازشما چون فکر نمی کنم (در زمینه جنگنده) چیزی غیر از پول برای به اشتراک گذاشتن داشته باشیم
  • ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 1
    ...هواپیمای صادراتی به نسبت نمونه های اصلی... کاربرد به نسبت در اینجا غلط است! به نسبت ( بالنسبه)=تقریبا، هوا امروز بالنسبه خنک است. نسبت به: برای مقایسه دو چیز، الف نسبت به ب مرغوبتر است.
  • ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    2 4
    بازم روسیه و نظامی. بابا دوتا شغل ایجاد کنین بهتر از تجهیزات 40 سال پیش روسیه با کارایی بسیار پایی و قیمت گزاف هست
  • رهگذر ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    2 0
    الان بهترین زمان برای سرمایه گداری کلان در بخش هوایی با روسیه هستش هم جت جنگنده و هم تا حدی مسافرتی ....چون...روسیه تو جبهه اوکراین گیرکرده و با غرب درگیره حالا حالاها گرفتار بحران اقتصادی هستش پس به شدت نیاز به ارز داره....انشاالله که خیره..
  • ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 1
    خوبه دیگه . سوخو رو بچسبید . میگ رو ول کنید . درسته هم هزینه مالی و انسانی داره ولی شما اگر در علم سرمایه گذاری کنید یک نیروی متخصص تر به کشور اضافه و تربیت کرده اید . البته ناگفته نمونه ساخت موتور جت ایران باشه که بهتره .
  • بی نام ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    این هم یکی از اثرات مفید توافق وین است.توافقی که میبینیم پس از ۳۵ سال امکان خرید و تولید مشترک سلاح را فراهم کرد. بدون اظهار نگرانی بابت هزینه های هنگفت و دریافت اجناس تغلبی از بازار سیاه و حفظ منافع و منابع ملی ... امیدواریم نیرو هواییمون این عقب ماندگی را با جنگنده های روسی جبران کند و باب خیری برای کشور و نیروهای عزیز نظامی ما باشد.به امید تولید هلیکوپترهای پیشرفته،انواع آواکس و ترابری هوایی نظامی و کم کردن بیش از پیش روی سعودی ها
  • ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    فقط باید گفت روحانی عشق منی. تفاوت را احساس کنید. چند سال پیش در یک رزمایش بین هند و امریکا، میگ-۲۱هندی(البته ارتقا یافته توسط یک کشور دیگه که یادم نیست فرانسه بود یا اسرائیل) در نبرد با اف-۱۸ پیروز شده بود. میگن چند تا اچ-۶ هم جزو هواپیماهای پناهنده عراقی به ایران -در جنگ اول خلیج فارس- بوده. طرح شفق همون یاک ۱۳۰ هست که بهش سکان عمودی v شکل اضافه شده. کلا مهارت خاصی در تعویض تک سکان عمودی با سکان v شکل داریم مثل صاعقه.
  • ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    1 2
    خوب خیال بافی کردی
  • رضا ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    فناوری روز مواد ، آلیاژها و ساخت موتور رو وارد کنید باقیش ارزونی روسیه ده ها پلت فرم بومی و نیمه تمام داریم که به خاطر این موارده
  • ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    1 0
    بهترین تیتر این بود مشرق: خواب در سراب!
  • عباس مطهری نیا زنجان ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    6 0
    نویسنده خیلی تخیل قوی و جالبی دارد. روسها این دشمنان نادان تاریخی ایران در اکثر قراردادهای مهم و حساس مثل نیروگاه اتمی بوشهر و خیلی جاهای دیگر به ملت و کشور ایران خیانت کرده اند و قراردادهای پیشنهاد شده و منعقده ی خودشان پشت کرده اند. از مسؤولین محترم خواهشمندیم با اروپای غربی خصوصاً آلمان و البته ژاپن بیشتر تعامل داشته باشند و روی قول و قرارهای روسها اصلا حساب باز نکنند. در طول تاریخ کشور و مردم ایران مهلک ترین ضربه ها را از روسها متحمل شده اند.
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 1
    بی اغراق جمهوری اسلامی ایران در تعمیرات و اورهال کامل هواپیماهای جنگنده وپهن پیکرهایی مثل هواپیمای سی صدوسی ودر مورد جنگنده ها نمونه هایی از شرق وغرب مثل هواپیماهای جنگندهء روسی ونیز جنگنده های امریکایی اف 4 و اف 5 واف 14 ومیراژ اروپایی مثل میراژ بی همتاست وطرف روسی هم این موضوع را به خوبی واقف است وشنیده ام حتی در مورد قابلیت دادن سوخت گیری هوائی میگ 29 موجب خشم روسیه کشور سازندهء میگ واقع شده ! وروسها هم باید این موقعیت را مغتنم بشمارند که با کشوری مشارکت در ساخت جنگنده میکنند که از نبوغی خدایی بهره مند هستند وخود سابقهء ساخت هواپیمای جنگنده دارند ودر ارتقا بخشیدن به جنگنده های شرقی و غربی سابقهء پر افتخاری دارند وتجربه وتکنولوژی روسی با تجربه ونبوغ ایرانی میتواند تحولی در ساخت جنگنده ء کار آمدی به وجود اورد!
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    2 2
    مگه ما قاهر 313 که نسل پنجه نداریم،پس چرا همش دنبال خرید جنگنده هستم ؟
  • غلام شیش لول بند ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    1 0
    یکم از بازی بیا بیرون با واقعیت کنار بیا
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    1 0
    مشرق جان بيصبرانه منتظرخبرت از توليد سوخو ٣٥ و ياك ١٣٠ در ايران هستيم ان شاءالله
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    دانش فنی ما هست،طراحی ما،ارتقا دادن و ...
  • سینا ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    آخه دانشمند اینجا مگه کلاس ادبیات نشستی داری درس فارسی می دی
  • سینا ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    شما متن تایپ نکنی کسی نمیگه لالی به خدا
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    احسنت در یک جمله همه چیز رو گفتی" چون فکر نمی کنم (در زمینه جنگنده) چیزی غیر از پول برای به اشتراک گذاشتن داشته باشیم" البته این رو هم اضافه کنم که قبلا گویا تجربه ناموفقی در این زمینه با روسیه داشتیم. پروژه معروف شفق که در واقع همون هواپیمای Yak-130 بود
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    اسم بازی چیه؟؟؟
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    شما اشتباه میکنی...
  • شهرام ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    این خبر واقعیت داشته باشه خیلی به نفع ما خواهد بود خریدن جنگنده توانمندی نیست بلکه ساختن هر چه قدرتمندتر ان توانمندی است البته ما به چنگنده های زیادی در هر نوع کلاس مختلف نیاز داریم اما امیدوارم به زودی جنگنده های نسل پنجم هم به جمع جنگندگان ایران اضافه بشه البته اگه بتونیم بمب افکن راهبردی هم بسازیم فکر کنم سومین کشور از این حیث در جهان خواهیم بود فکر کنم ده تا بمب افکن راهبردی برای ایران کافی باشه.
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    علاقه عجیبی سایت مشرق به روسیه و چین و کره شمالی دارد - ان شاء الله با این بی دین ها محشور شود
  • یک ایرانی ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    درست مانند خودرو!! دیدین چه قشنگ فناوری آوردند برامون!؟ که تنها با یک تحریم، تولید بیشتر خودروها به نزدیک صفر رسید!!
  • عباس ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    بنظرم ما احتیاجی به سوخو 30 یا سوخو 35 نداریم چون این جنگنده ها به پایان عمر عملیاتیشون دارن نزدیک میشن واگر بخریم میمونه رو دستمون و کار نمیده چون جنگنده های دشمن نسل 5 هستند حتی کشورهای مثل امارات و عربستان تایفون و رافال دارن همچنین اف 15 های 100 ملیون دلاری مدرنیزه. بهترین کاری که میتونیم بکنیم وارد شدن به پروژه سوخو تی 50 یا حداقل تامین هزینه های ازمایش و ساخت و تکمیل سوخو 47 در نهایت مونتاژ سوخو 47 در ایران یا پکفا.ولی میدونم در نهایت سوخو 30 رو بزور بدن اونم بدون کیفیتشو :-( مرده ی اف 14 این سوخو 30 و 35 رو حریفه ما جنگده ای میخواهیم ک حداقل 30 سال کار بده نه اینکه یه نسل چهارمیه بیکیفیت که داره رده کنار میشه
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    ادم عاقل ازیک سوراخ هزاربارگزیده نمیشود
  • شهرام ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    1 0
    اینهایی که گفتید هیچکدومشون به پایان عمرشون نزدیک نشدند سوخو 35 تازه داره عملیاتی میشه اونوقت به پایان عمرش نزدیک شده؟؟!!!!!!!!! بعدشم سوخو 47 که تولیدش متوقف شده و قرار نیست تولید بشه به جاش سوخو تی 50 رو تولید کردند در ضمن در همه جا که نمیتونیم سوخو تی 50 رو استفاده کنیم جنگنده ها کلاس های مختلفی دارند که هر کدومشون در کلاس خودشون به کار گرفته میشن بعدشم چه خبره ته بابا نمونه اصلی اف 15 که امریکا به کار گرفته همش 30 میلیون دلاره .100 میلیون دلار!!!!!!!!!!!!!!!!! اف 35 هم قیمتش انقدر نیست. یه خورده اطلاعاتت رو زیاد کن.
  • ياور ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 1
    برادر عباس سلام انشاالله كه نظر سوء ندارید
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    مثل راه اندازی نیروگاه بوشهر که این جماعت روس...
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    نه نداریم مدل مفهومی که به جز نمونه RC پرواز نداشته هواپیما حساب نمی شه.
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    در ضمن قبل انقلاب ی بارم اواخر دهه 40 شاه میخواست با پاکستانیها میراژ اف-1 رو برا مونتاژ بگیره که افسران پاکستان راه نیمدن
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    در ضمن قبل انقلاب ی بارم اواخر دهه 40 شاه میخواست با پاکستانیها میراژ اف-1 رو برا مونتاژ بگیره که افسران پاکستان راه نیمدن
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    اگه منظورتون هسا هست، هنوز اون 80 تا آنتونف 140 تو گلوشون گیر کرده. بعد از 17 سال 6 تا ساختن که دو تاشون هم سقوط کرده. جنگنده صاعقه هم که بعد از 12 سال ظاهرا بیشتر از 6 تا ساخته نشده. خوبه به هند هم اشاره کردید. پس همون یک جنگنده خوب مثل su 35 رو به تعداد انبوه بخریم! (نه 24 تا) خیلی سنگین تریم.
  • پویا ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    قطعاً چیزی مثل نبوغ و استعداد داریم که تو هنوز قادر به درکش نشدی
  • نامدار ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    انشالله بتونیم پلتفرم x100 را ارتقاء بدیم میتونیم میگ و سوخو هم بسازیم!!!!
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    1 0
    پیش خودت نسل اش رو هم حساب کردی ؟ قاهر کجا بود ؟؟؟!!!!
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    فکر میکنی از ایران 140 بهتر بدن بسازیم ؟!
  • سهیل بشردوست ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    بمب افکن ها هم نباید فراموش بشه
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    اینا اگه یه "چینگ دنگ دونگ" دست اول و نو که کار کنه هم بتونند بخرند هنر کرده اند !!! تا الان که میگ 21 و اف 7 و .... دیدیم !!!
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    هر وقت هواپیمای ملخ دار تونستیم بسازیم ، تازه میشه گفت یک کار درست انجام شده ! البته نه از اون هایی که تو جاده مخصوص میافته !!!
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    تازه فرقون چهار چرخه هم ساخته ایم !!
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    دلت برای روسها یخائن سوخته ؟!
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    باز هم پول زیادی داره کار دستمون میده !! این پول ها رو ندین به روسیه !!
  • سعید ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    ما اول از همه باید تجربه مونتاژ کاری تو خودرو رو جلو چشممون بیاریم. مونتاز کاری صرفا به معنای وارد کردن تکنولوژی نیست. الان داریم 50 ساله خودرو می سازیم ولی همچنان مونتاژ کاریم. این می تواند یک فرصت باشد بشرط اینکه از این فرصت برای بومی کردن تکنولوژی استفاده کنیم. تو هند این کار منجر به تولید محصول بومی هندی نشده و در چین شده. چین توزمینه های دیگه هم داره بومی سازی میکنه. من یه توصیه دارم. هممون میدونیم یه جنگنده بزرگ و سنگین مثل mig , su بدرد یک جنگ نا متقارن با امریکا نمی خوره ( یادمان باشد که همچنان تهدید امریکا جدی ترین تهدید علیه کشور ماست ) هم محصولات امریکایی از روسی کیفیت بهتری دارند ( حالا دانگرید شدن این محصولات در ایران را هم اضافه کنید ) و هم ما توان مالی خرید بسیار زیاد را نداریم. بهترین کار برای ما همان تولید جنگنده شفق در ایران است. مطمئنا گیر ما در تولید شفق موتور و ایونیک ان است. که این اقلام از روسیه تهیه شود می تواند کار تولید این جنگنده در ایران را راه بیندازد. هم قیمت شفق ارزان است و هم میتوانیم ان را تولید انبوه زیاد کنیم ( یادمان باشد ما در رزم با امریکا نیاز به جنگنده ای داریم که بتواند در فرودگاه های کوچک فرود بیاید و قابلیت پنهان کاری هم داشته باشد) شاید بگوئید در رزم هوا به هوا شفق ضعیف خواهد بود. درست است اما این را در نظر داشته باشید که سرمایه گذاری برای تولید جنگنده ای که در رزم هوا به هوا حریف جنگنده های امریکایی شود شاید بیش از بیست سال برای ما زمان ببرد. ما بهتر است هم اکنون برای تولید جنگنده ای دست بکار شویم که بتواند در ارتفاع پائین و با کمی پنهانکاری که دارد خود را به پایگاه های امریکا برساند و بمب باران کند. و در برگشت بتواند در یک بزرگراه و یا جاده اصلی بنشیند. امیدوارم به دام خرید سوخو و میگ نیفتیم. جنگنده هایی که باید فرودگاهشان را با انبوهی از سامانه های پدافندی در مقابل موشک کروز تسلیح کنیم. و در اخر هم این جنگنده ها احتمال اینکه برتری هوایی برای ما ایجاد کنند بسیار کم است. شاید بگوئید عربستان را چه کنیم. خب شفق بدون شک می تواند در مقابل این کشور هم موثر باشد و در کنار موشک های بالستیک و کروز های زمینی توان افندی خوبی را به ما بدهد. یک شفق تک موتوره با توان حمل سلاح 4 تا 5 تن با موشک هوا به هوای حراراتی و موشک هوا به هوای راداری برد متوسط و هم چنین طیف بمبها و موشک های هدایت شونده هوا به زمین بومی بهترین گزنیه ماست و در جنگ هم برای ما ( باز هم متذکر شوم برای ما و کشوری مثل ما و دشمنی مثل امریکا ) کارا تر خواهد بود.
  • سعید ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    من نمیدونم اطلاعاتتو از کجامیاری مشرق چون دقیقا دست گذاشتی رو دتا از جنگندها که ایران با روسیه توافق کرده بخره یعنی سوخوی35ومیگ35
  • شهرام ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    پاکستان سگ کی باشه که بخواد برا ایران مونتاژ جنگنده بده خود پاکستان فقط یه جنگنده اونم با کمک فراوان روس ها و چینی ها ساخته اونم J7 هستش. .میراژ اف 1 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • لبخند ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    سینا جان الا بده یه نکته ادبی یاد گرفتی ؟
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    وقتی میتونیم سکان تکی رو در یک جنگنده مافوق صوت به سکان دوتایی تبدیل کنیم یعنی در علم طرای و تولید بدنه ی اون جنگنده به تسلط کامل و خودکفایی رسیدیم که همین خبر بسیار خوبیه. یعنی ما میتونیم یاک 130 رو از نظر طراحی بدنه اجرا کنیم و نیاز به خارج نداریم.
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    اولن 313 رو طراحی کردیم. اما هنوز به مرحله ی تولید نرسیده. دومن 313 یک جنگنده ی سبک به حساب میاد. اما به هرحال ما نیاز به جنگنده های متوسط و رهگیرهای سنگین هم داریم. شما باید ترکیبی موثر از تجهیزات رو داشته باشی تا با توجه به خطر بتونی از انتخاب خوبی بهره مند بشی.
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    و شما هم علاقه ای عجیب به غرب و انگلیس و آمریکا داری. چیزی شبیه به علاقه ی پرد و پسر
  • لبخند ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    در حال حاضر و وضعیت فعلی درآمدها و بودجه و با نگاه به هزینه های بسیار زیاد برای تولید هواپیماهای جنگی و مسافری یا حتی کشتیهای بزرگ پیشرفته و ناو و ناوچه، بعید است که لااقل ایران تا آزاد شدن کل دارایی های بلوکه شده اش و ایضا کسب مجدد درآمد بالای 100 دلار به زای هر بشکه نفت بتواند در این راه قدمی فراتر از نوشتن یک قرارداد بردارد. ضمنا نظر شخصی من این است که قبل یا لااقل همزمان با امضای قرارداد باید به طور جد در رشته های دانشگاهی و روند تدریس و آموزش در دانشگاه های ایران تجدید نظر شود چراکه با این متد آموزشی و منابع تدریسی عملا ما فقط خروجی اپراتور داریم و به هیچ عنوان نوآوری و تولید جایگاهی در مسیر آموزش ما ندارد. در وصف بناید ملی نخبگان و نهادهای شبیه آن هم همین جمله بس که مطابق با معیارهای امروز این بنیاد هیچ یک از دانشمندان و مخترعین به نام قرن حاضر مشمول شرایط این بنیاد نمی شوند ! ملاک ها صرفا به نمره گرایی و رتبه گرایی تبدیل شده و رزمه کاری و پژوهشی یا دست آوردهای علمی هیچ جایگاهی در این زمینه ندارد. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که تا زمانی که افراد برتر برای حضور و آموزش در رشته های مدیریت کلان ترغیب نشوند ما اگر هزار هزار مهندس نابغه هم داشته باشیم عملا در پروژه های عظیم هیچ کاری از دستمان بر نخواهد آمد. برای مصداق این جمله هم همینقدر کفایت می کند که در دانشگاه های معتبر اروپایی اخذ پذیرش در رشته های مهندسی به مراتب ساده تر از پذیرش گرفتن در رشته های محض مثل فیزیک و شیمی یا رشته های انسانی مثل مدیریت و امثالهم است.
  • علیا ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    هنوز خود نیروی هوایی روسیه بیشتر سو35 هایی که سفارش داده رو تحویل نگرفته. اونوقت تو میگی از رده خارج و به پایان عمر عملیاتی رسیده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    خوش بحالت مرفح بی درد ما توی کوچه لنگه بازی مکنیم
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    یک نکته حیاتی در این گزارش متاسفانه قید نشده، دشمنی ما با اسراییل. روسیه و چین و هند هر سه کشور روابط بسیار دوستانه ای با اسراییل دارند و نفوذ لابی اسراییل در سه کشور بالاست، فراموش نکردیم که لابی اسراییل قرارداد اس 300 را به این روز انداخت یا کد راداری تور ام وان فروخته شده به ایران سراز اسراییل درآوردن. و البته کدهای اس 300 قرارداد جدید یا هر رادار و پاد جنگال روسی که ایران از روسیه دریافت کند هم سرنوشتش همین خواهد بود(البته اگر اسراییل جلوی قرارداد باز نگیرد) تامین جنگنده از چین به عنوان آلترناتیو کارشکنی روس ها هم در زمانی که اسراییل هدف باشد باز منطقی به نظر نمیرسد کافیست به قراردادهای فناوری نظامی متقابل چین و اسراییل نگاه کنیم تا بفهمیم نفوذ اسراییل در چین بیشتر از روسیه نباشد کمتر نیست در مورد نیاز روس ها به ارز هم، سفرهای اخیر هیئت سیاسی و سرمایه گذاری اقتصادی سعودی به روسیه به احتمال زیاد به روس ها فشار مضاعف برای کارشکنی بیشتر وارد خواهد کرد.
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    سعید تو اطلاعاتتو از کجا میاری؟ اگه محرمانس به کسی متل تو که راحت جار میزنه نمیگن.
  • هومن ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    خرید سوخو 30 و سوخو 32 و هلی کوپتر میل 28 را فراموش نکنید . به فکر تولید مشترک یاک 130 و سوخو 30 باشید . حتما .
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    میگ 35 و پاکفا ای خدا میشه؟
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    سراب
  • علی بیگ ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    اونی که خائنه غرب هست
  • آریو سوئد ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    به نظر من مسائلی را که به امنیت کشور ربط دارد را نباید در سایتها به نظر عموم گذاشت. متخصصین هواپیماههای جنگنده و نبرد هوایی باید این مسائل را مطالعه کنند و با شرایط موجود هرهواییمایی که برای کشور بهتر است را چه از نظر قیمت و ورود تکنولوژی به کشور و چه از نظرات دیگرخریداری کنند.
  • سعید ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    اول روسها نیرو گاه بوشهر رو کامل تحویل بدن بعد بیان خط تولید جنگده رو تو ایران راه بندازن.
  • عباس ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    دوست عزیز علیا اگه متنمو کامل میخوندی گفتم که جنگنده ای ک 30 سال عمر و کارایی بده پولمونو از جوب پیدا نکردیم که بریزیم جیب روسا چند وقت پیش مالزی با تحقیر برگشت زده بود جنگنده های سوخو 30 رو که از روسیه تحویل گرفته بود بعلت بیکیفیت بودن. الان صهیونیستا اف 35 تحویل میگیرن تو امارات اف 22 مستقره.معلومم نیست تا ده سال دیگه دشمن به جنگنده های نسل 6 مجهز بشه و هواپیماهای پرسرعته پنهانکار جاسوسی اونوقت شما از سوخو 35 حرف میزنید؟روسیه خودش برحسب نیازهای کوتاه مدتش سفارش میده.:-) فکر کنید سوخو 35 15 سال دیگه بدرد کار در ساخت قوطی کنسرو هم نمیخوره اینده نگر باشیم لطفا
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    یه جوری میگه اف ایرانی انگار خودش تولید کرده برو کاکو چوب بستنیتو بزن که داری از چین واردش می کنی
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    اقا شهرام هرنوع جنگنده روسی نسل 4 از تایفون و رافال شکست میخوره نمونش رهگیری سوخو 30 ها بر فراز دریای بالتیک توسط تایفونای انگلیس درست از پشت سره سوخو 30 ها دراومدن.بعدش مثل اینکه شما شوخی دارید با یه سرچ کوچیمک قیمت اف 15 های خریداری شده توسط عربستان رو مشاهده کنید.
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    روسیه دلاله ولی امروز مجبوره که رفتارشو تغییر بده که این تغییر رفتار رو در تحویل جنگنده و جنگ افزار که جدیدا به سوریه داده قابل مشاهدس ، مجبوره به دلایل زیر : 1 . امریکا تک تک شرکای روسیه در اروپا را به شیوه های مختلف از سر راه برداشت و امروز موشک هایش را در مرز روسیه مستقر کرده و تعداد زیادی پایگاه زده ، می دانیم که مسکو چه قدر به مرز اکراین نزدیک است و خط مرزی با اکراین همان جاییست که ارتش آلمان نازی ورود کرد . 2 . روسیه تحریم های رو به گسترش شده . 3 . درامد انرژی این کشور هدف قرار گرفته و این کشور را با مشکلات مالی مواجه کرده . 4 . سوریه ، سوریه سقوط کند یعنی روسیه پایگاه دریاییش را از دست می دهد و سوریه جدید تامین کننده گاز اروپا خواهد شد یعنی روسیه اهرم فشارش بر غرب را از دست می دهد . 5 . افکارهای تکفیری وهابی عربستان در مردم بخش هایی از روسیه مثل چچن نفوذ زیادی دارد ، انفجارهای تروریستی که در روسیه اتفاق افتاد شاید فقط تهدیدی بوده برای ناامنی در سراسر خاک سرزمین پهناور روسیه ، چنانکه مقام عربستانی غیر رسمی پوتین را تهدید کرد . 6 . تظاهرات گاه و بی گاه در روسیه نشان می دهد که غرب نیم نگاهی به کودتا و فتنه در روسیه دارد . روسیه امروز تا حد زیادی درک کرده که چه قدر در خطره ، در ضمن کشور ما سیاست درست و بازدارنده ایی داره که جار نمی زنه چی خریدیم چه قراردادی امضا کردیم روسیه هم تمایلی به رسانه ایی کردن همکاری هایش با ایران ندارد .
  • شهرام ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    اقا یه خبر مهم من همین الان که داشتم به سایت خبر گزاری روسیه نگاه میکردم در نمایشگاه هوا فضا که اخیرا در روسیه گشایش یافته هیئت ایرانی از محصولات غیر نظامی و نظامی روسیه دیدن کردند گفته شده از محصولات نظامی روسیه از سه محصول سوخو 35 و میگ 35 و سوخو تی 50 هم به ایران معرفی شده مثل اینکه ایران به این محصولات ابراز علاقه کرده. حالا نمیدونم در اینده چی میشه؟
  • حسین صاد ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    عمرا اگه s300 و سوخو و میگ 35 به ایران بده. مگه خوابشو ببینیم
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    توهمات مشرقیون
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    ناشناس عزیز گفتن اونا نیاز به ارز دارن پس حاضر میشن با ما کار کنن و فناوریشون رو در اختیار ما بذارن. نگفتن که پولامون رو ببریم بدیم اونا از هچل دربیان که.
  • ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    البته به نظر میرسه که میگها استعداد بیشتری برای ارتقا و بومی سازی دارند. چیزی که ایرانیها در این کار تبحر دارند...
  • ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    عباس جان خبر برگشت سو 30 توسط مالزی رو از کجا آوردی؟ مگه چیپس و پفکه؟ جنگنده هست. تا توسط خریدار به شکل کامل تایید نشه تحویل گرفته نمیشه. مگر اینکه خود مالزی دیده توانایی استفاده و پشتیبانیش رو نداره و با کمی تحمل خسارت مالی به روسیه برگردونده و این هم حتمن از ضعف مالزیایی ها در استفاده بوده. درضمن شما از کجا میگی که عمر مفید بسیار کم هست؟ همین اف14 های ما وسطای جنگ به خاطر عدم پشتیبانی مناسب بعد از گذشت کمتر از 10 سال از تولید به شدت فرسوده شدند اما الان دارند حتی بهتر از قبل از آغاز جنگ پرواز میکنند چون پشتیبانی مناسبی دارند. جنگنده ی نسل 6 برای 10 سال دیگه نیست. حداقل برای 25 سال دیه براش برنامه ریزی شده. در امارات اف22 مستقره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شاید اف22 های آمریکا مستقر باشه اما اف22 حتی به اسرائیل و انگلیس و استرالیا که مهمترین همپیمانان آمریکا هستند هم فروخته نشده و نخواهد شد. بعید میدونم حتی یک اسرائیلی رو بذارند با اف22 پرواز آزمایشی داشته باشه. درمورد اف35 هم دقت کن که به ما نمیدند و نخواهند داد. به ما هرچیزی بدند حتمن نسل 5 نخواهد بود. مگر اینکه روسیه در آینده مثلن تا سال 2020 یا 2025 پکفا به ما بده که حتمن پکفا تمام نیازهای ما رو پوشش نمیده و هنوز به امثال سو30 و میگ 35 نیاز داریم. مگر اینکه خودمون آستین بالا بزنیم (که زدیم) و تولید کنیم که حتمن حداقل 10 تا 15 سال تا زمانی که به بلوغ در این کار برسیم زمان نیاز داریم. و همکاری در ساخت مثلن سو35 میتونه برای ما این زمان رو کوتاه کنه و البته نیازهای ما رو تا زمان رسیدن به اون توانمندی ها رفع نه
  • اهوازی ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    ما به سوخو 39 و سوخو 34 و بالگردهای می 28 و کا 52 نیاز داریم.
  • ناشناس ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    ایران با روسیه میتواند سوخو سوپرجت 100 و آنتونف 158 و باری آنتونف 70 را با روسیه و اکرایین بسازد.
  • ناشناس ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    و سوخوهای 30 و 34 و 39 و سوپرجت 100 میگ 35 و آنتونف 70 و 158 و بالگردهای میل 28 و کا 52.
  • علی ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    امیدوارم تولید مشترک جنگنده به سرنوشت تولید مشترک خودرو دچارنشود
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    اشتباه + شد
  • مصطفی علیزاده گرجی ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    زیاد خوش بین بودن اشتباه محض است چرا که از روس ها کمتر خیری به ما رسیده است.
  • سید ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    کاش تحلیل‌گرای روسیه هم مث شما فکر کنن
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    به نظرت آمریکا تو صنیاع نظامیش چقدر شغل برای کارگرا و متخصصینش ایجاد کرده؟ به نظرت مهم ترین دانشمندای کشورهای مختلف دنیا توی آمریکا روی چه پروژه هایی کار میکنن و کجا به کار گرفته میشن؟ آخه یه ذره عقل و دانش که نمیکشه آدمو.
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    1 0
    یعنی ۵ خط نوشتی ۱۰ تا اشکال توش بود.
  • پویا ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    1 0
    بهتر نیست به جای متهم کردن یکدیگر به غربی و شرقی بودن ، بر اساس با سیاست هوشمندانه از هر دو طرف در جهت منافع ملی استفاده کنیم ؟
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    1 0
    قابل توجه که در زمان انقلاب اسلامی تانک های زرهی قدیمی ایران قرار بود بعد از بازسازی به پاکستان روخته بشه ه چون جنگ شد از این تانکها برای مقابله با عراق استفاده شد و قرارداد کنسل شد. اونوقت اونا قبول نکردند که به ما در ساخت جنگنده کمک کنند؟
  • ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    آن موجود کوهاندار در خواب میخورد پنبه دانه
  • هیچکس ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    0 0
    آقا غلام شیش لول بند: با سلام" من مثل شما در مورد هر چیزی که تخصص ندارم نظر نمی دم ناشناس عزیز : من نه کارم دولتیه ، نه پدرم پولداره از ساعت 7 صبح تا 20:00 کار میکنم نه مرفح بی دردم و نه بی هدف فکر میکنم ساعات فراغتم به شما ارتباطی نداره چه کار میکنم
  • ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    اولا شما همین S 300 رو اگه درست حسابی از روسیه تحویل بگیرین و خدمات مناسب دریافت کنید یک جهش و تغییر بنیادی در روش روسیه بوجود آمده نه تنها ما بلکه در تمام دنیا هیچ قراردادی روسیه کامل و بی بامبول و دبه به انجام نرسونده اون دان گرید وحشتناک معروف روسیه و کیفیت نازل به کنار آلان روسیه رادارها سطح یک خودش رو از فرانسه تامین میکنه چرا ش رو نمی دونم به هر حال اگر اتفاق بیفته و واقعا روسیه بیاد پای کار و کارو به جایی برسونه جای شگفتی داره و باید مواظب بود با پول ما توسعه‌ندن بعد ببرن برای خودشون
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    باشه بهش میگم
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    ارزو بر جوانان عیب نیست
  • jjslcplq ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    20
  • علی ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    از پرچمت کاملا میشه دریافت که تا چه حد از داخل ایران خبر داری! چه برسه به موضوعات مهندسی و حساس نظامی که مردم خود ایران از هر ده مورد یک موردش رو متوجه میشن. همچین حرف میزنی که انگار رئیس کل صنایع دفاعی ایران هستی! واقعا آدم میمونه که بخنده یا گریه کنه از بعضی ازین اظهار نظرها!
  • ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    شما هم با آمریکاییهای عارف بالله محشور شوید !!!
  • ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    اف۱۶ قرار بود در تهران مونتاژ شه نه اصفهان مشرق!!!
  • خضرایی ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    0 0
    اگر تولید مشترک باشد خوب است ولی کمی دور از انتظار است اما روسیه روابظ خوب با ایران دارد بابد از فرصت استفاده کرد
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    مقاله فاقد وجاهت علمی در مورد ماجرای اف ۱۶ است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس