این ارتقاء راداری جنگنده های ایرانی توان کشف، رهگیری و مقاومت جنگنده های فانتوم ایرانی را شدیدا افزایش داده و نشان از تسلط ایرانی ها به یک فناوری بسیار مهم در صنعت هواپیماسازی دارد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، جنگنده های اف 4 یا همان فانتوم از شهریور ماه سال 1347 وارد ایران شده و در سالهای هشت سال جنگ تحمیلی بار عمده دفاع هوایی و خصوصا حملات عمقی در خاک عراق را به عهده داشت. رادار اصلی به کار رفته در جنگنده های فانتوم ایران مدل APQ-120 ساخت شرکت آمریکایی وستینگ هاوس است که مدل پایه این رادار نیز مدل APQ-72 به شمار می آید.

 APQ-120 یک سری از رادارهای کنترل آتش ساخته شده توسط وستینگهاوس برای نمونه های گوناگون از فانتوم های اف-4 است. از سال 1962 چندگونه از رادار کنترل سلاح اصلی توسعه پیدا کرد که شامل رادار APQ-100 برای فانتوم های نمونه ی C و AN/APQ-109  در فانتوم نمونه D و سرانجام AN/APQ-120 در فانتوم مدل E ، که در تعداد بالا به ایران صادر شد.


نصب رادار ایرانی مدل Planar array بر روی فانتوم های نهاجا+عکس
رادار APQ-120

این رادار در خود کشور سازنده، باز هم ارتقاء پیدا کرده و مدل های جدیدتری از آن به کاربران فانتوم در جهان ارائه شد. با پیروزی انقلاب اسلامی و قطع روابط ایران و آمریکا، پشتیبانی از جنگنده های فانتوم از طرف سازنده قطع شد اما هیچگاه پروازها و به روزرسانی ان توسط متخصصان نیروی هوایی ارتش متوقف نشد و "عمردهی انقلابی" به این جنگنده و سایر پرنده های نهاجا با قوت و قدرت ادامه پیدا کرد.

بعد از پایان 8 سال جنگ تحمیلی و ادامه تحریم ها، پروژه های فراوانی برای ارتقاء جنگنده های نهاجا به انجام رسید که آخرین آن در هفته دفاع مقدس امسال معرفی شد. در جریان نمایشگاه نیروی هوایی که طی روزهای اخیر در منطقه مهرآباد برگزار می شود، غرفه جهاد خودکفایی نهاجا توضیحاتی مبنی بر طرح ارتقاء رادار APQ-120 جنگنده فانتوم نصب کرده است.

بر اساس توضیحات مذکور، تصویر سه سامانه راداری در این بنر مشاهده می شود که دو تصویر پایینی مدل اصلی APQ-120 بوده و تصویر بالایی مربوط به رادار جدید به نظر می آید.

نصب رادار ایرانی مدل Planar array بر روی فانتوم های نهاجا+عکس
بنر مربوط به پروژه ارتقاء رادار جنگنده فانتوم در جهاد خودکفایی نهاجا

این رادار جدید بر خلاف نمونه اصلی که هم اکنون روی جنگنده های اف 4 کشورمان نصب است، یک دیش نیست بلکه از فناوری آرایه ای بهره می برد. در این مدل از رادارها که به عنوان "Planar array" در دنیا شناخته می شوند، به مانند مدل قبلی، دیش رادار همچنان به صورت مکانیکی به اطراف حرکت می کند اما حجم فرستنده و گیرنده ها در این گونه رادارها بیشتر شده و مقاومت آن ها در برابر جنگ الکترونیک نیز افزایش می یابد.

یکی از معروف ترین رادارها در این مدل سری APG-66 ساخت آمریکاست که رادار استاندارد جنگنده های اف 16 ساخت آمریکا محسوب می شود. این رادار در سالهای اخیر مورد چندین مرحله ارتقاء نیز قرار گرفته است. البته جنگنده های فانتوم ژاپنی نیز از این رادار بهره می برند.

نصب رادار ایرانی مدل Planar array بر روی فانتوم های نهاجا+عکس
رادار APG-66

رادار چینی KLJ-7 نیز از دیگر نمونه های این گونه از رادارها به شمار می آید. این رادار چینی کنترل آتش در باند ایکس فعالیت کرده و به صورت اختصاصی برای پروژه جنگنده JF-17 که توسط چین و پاکستان ساخته شده است توسعه پیدا کرده است.

نصب رادار ایرانی مدل Planar array بر روی فانتوم های نهاجا+عکس
رادار KLJ-7

رادارهای این سری، از گونه برد متوسط بوده و معمولا بردی بین 100 الی 150 کیلومتر دارد. این عدد برای رادار APQ-120 در حدود 90 کیلومتر در بهترین شرایط است. این ارتقاء توان کشف، رهگیری و مقاومت جنگنده های فانتوم ایرانی را شدیدا افزایش داده و نشان از تسلط ایرانی ها به یک فناوری بسیار مهم در صنعت هواپیماسازی است.

با توجه به اینکه توضیحات رسمی و اطلاعاتی درباره برنامه نصب این رادار روی اف 4 های نیروی هوایی ارتش منتشر نشده، نمی توان در این خصوص اطلاعات خاصی را ارائه کرد اما همین که متخصصان کشورمان چنین رادار جدیدی را برای یک جنگنده مشهور نهاجا طراحی و ساخته اند، یک موفقیت بزرگ محسوب می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 136
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 40
  • عاشق خاک ایران ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    7 0
    اخه تا کی بروزرسانی ....
  • پاسدار ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    11 1
    سال 82 در حج با یکی از مهندسین 30 سال خدمت نیروی هوائی هم اتاق بودم . داشت بازنشست می شد . انقدر روی تخصص خودش تجربه و علم داشت که من یقین داارم یک تیم 20 - 30 نفره این افراد می توانند بهترین جنگنده ها و مهمات و تجهیزات هوائی را برای کشور بسازند ....
  • ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    5 0
    شبیه رادار اف-14 است
  • ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    4 2
    راداراف-16 که بدست ایران نمیرسه همون بگین رادارچینی KLJ-7 روی فانتوم سوار کردند.
  • فرهاد ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    7 2
    درسته کارایی اف 4 ها برای هر کس در زمان جنگ معلومه ولی باید حداقل 400 فروند جنگنده به اینها افزوده بشه بنظرم سوخو 30 بهترین گزینه ميتونه باشه
  • دکترای کوانتوم ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    2 5
    یعنی باید افتخار کنیم که جنگنده هامون قراره رادار جنگنده ملی پاکستان نصب بشه!! که خودش الان داره روی نسل جدید جنگنده ملیش کار می کنه آنهم تازه چینی ها لطف کنن به ما بدن! بعد از بلوکه کردن و ندادن بیست میلیارد دلار پول های نفتی ما......عاقبت جدی نگرفتن عرصه فوق استراتژیکی مثل صنعت میکرو الکترونیک و ممز همینه.....
  • محمد علی ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    2 1
    بسیار هم عالی. خداقوت. یا ابا صالح المهدی ادرکنی
  • شناس ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    1 1
    واقعا ارتقای رادای فانتوم باید خیلی وقت پیش انجام می شد و حالا هم مشخص نیست که انجام بشه، مگر چین به ایران این رادار رو یم فروشه؟ ممکن هست یه همچین پروژه ای در مورد صاعقه ها هم انجام شده باشه چون جنگنده بدون رادار که نمی شه.
  • ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 5
    پراید با موتور بوگاتی هم باز همون پرایده.
  • پژمان ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    2 0
    بهترین خبر این بود که اعلام میشد فانتومهای عزیز کشورمان بازنشست شدند...و نیروی هوایی به جای آنها به سوخو30 مسلح گردید...و بدترین خبر همین بودکه رنو5به 1356به رنوpk تبدیل میشود.
  • شناس ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    1 0
    واقعا ارتقای رادای فانتوم باید خیلی وقت پیش انجام می شد و حالا هم مشخص نیست که انجام بشه، مگر چین به ایران این رادار رو یم فروشه؟ ممکن هست یه همچین پروژه ای در مورد صاعقه ها هم انجام شده باشه چون جنگنده بدون رادار که نمی شه.
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    یعنی جستجو گر رادار اف۴ ارتقا یافته فقط؟!
  • حسین ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    3 0
    صنعتگران دفاعی کشور جزو متعهدترین و توانمندترین مهندسان و دانشمندان کشور هستند. ولی ذکر ای نکته لازمه که پلت فرم جنگندهایی مثل فانتوم کشش و توان پاسخگویی به جنگهای امروزی را نداره. باید یک فکر اساسی کرد و خودمون و یا با همکاری یک کشور دیگه از این مرحله عبور کنیم و بتونیم یک جنگنده از پایه طراحی کنیم نه اینکه روی نسلهای قدیمی جنگنده تغییرات ایجاد کنیم.
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    3 0
    دقیقا این فانتوم ها چند سالشونه؟
  • اهوازی ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    3 0
    از ساخت و خرید جنگنده های جدید چه خبر؟
  • اسلامی ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    1 1
    این جنگنده ها در درگیری های هوایی با جنگنده های امروزی از پیش شکست خورده هستند،فقط زمانی بدرد میخورن که ازشون برای بمباران اهداف و نیروهای زمینی و پیاده بی دفاع استفاده بشه.
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 5
    پراید با چراغ بنز
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    1 0
    عکس داخل بنر اصلا مثل عکس رادار چینی نیست وظیفه تحصیل کرده تزریق امید به جامعه است نه....
  • سروش ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    3 0
    چینی ها کنگفوشون رو به روز رسانی می کنند و در برابر کاراته و تکواندو و ... یک سرو گردن خودشون رو بالاتر از نگه داشتند، چون بهش تسلط کامل دارند، به روز رسانی برای اینه که ما به فانتوم هامون تسلط داریم یک شمشیر تیز قدیمی بهتر از یک شمشیر لیزری است که حتی بلد نیستی ازش استفاده کنی.
  • مجتبی ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 1
    تا اونجاییکه من میدانم بعلت ریسک بالای تغییر در رادار هواپیمای فانتوم هیچ بروز رسانی تا به امروز در فانتوم ایجاد نشده و فقط یک سری امکانات جانبی مانند موشکهای بهینه شده به این هواپیما اضافه شده.. صد در صد که این رادار اگر واقعیت داشته باشه احتمالا از چین یا روسیه وارد میشه و توسط آنها نصب خواهد شد..
  • سعید ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    2 0
    من نمیدونم چرا هرچیزی کشور چین میسازه به فاصله کمی از زمان ما هم بصورت خودکار توانایی ساخت اونو بدست میاریم...
  • سعید ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    1 2
    فقط سوخوی35 میتونه بدرد ما بخوره در این شرایط نه30
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    اگر مقداری به سیاست نگاه کنی متوجه میشی که این تکنولوژی وارد میشه یعنی فقط امتیاز مونتاژ رو میدن و اصل تکنولوژی در اختیار خودشان میمونه.. اگر اینطوری نبود تکنولوژی هوایی در اختیار 6 قدرت دنیا باقی نمی موند و الان کشورهای پیشرفته ای مانند کره و ژاپن هم دارای تکنولوژی هوایی می شدن....
  • امیر ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    1 0
    من به شما قول میدم اگه متخصصین رو بسیج کن بصورت ۵شرکت قدرتمند دانش بنیان برای:۱-طراحی بدنه ۲-رادار واویونیک ۳-پیشران ۴-مهندسی مواد ۵- توسعه نرم افزاری فقطبا تخصیص بودجه۱۰۰میلیون دلاری(پول خرید سه فروند هواپیمای خارجی) به یک جنگنده بسیار عالی میرسیم.(البته من منکر تلاش صها و زیر مجموعه هایش برای قاهر نیستم)
  • شهرام ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    1 1
    اقا سعید اف 4 یک جنگنده ی چند منظوره است و اصلا ربطی به سوخو 35 نداره حالا سوخو 30 یه چیزی که اونم چند منظوره است.
  • رافال ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    2 1
    جناب دکتر ضمن احترام! در جنگنده ملی پاکستان! تنها پاکستان بخش بیشتر هزینه ها رو تقبل کرد و در آینده در تولید و قطعه سازی مشارکت خواهد کرد ولی تا اون زمان تمام فناوری طراحی و ساخت و حتا خط تولید بر عهده "چین" هست. در ضمن با وضعیت افتضاحی که رادار قدیمی اف-4 داره تنها شکست های هوایی در آینده نصیبش خواهد شد و شکست خوردن اف-4 در نبرد بسیار دردناک تر از بودن نام پاکستان در نیروی هوایی ما هست. اف-4 در درگیری با اف-15 های عربستانی شکست خورد و در آخر جنگ در 67 هیچ کار موثری نتونست صورت بده.
  • نصیر ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 2
    برادر ایران حتی اگر پول خرید 100 فروند سوخو سی رو داشته باشه که نداره نیاز به بیش از 1000 فروند جنگنده دیگه هست...بخصوص اگر قرار باشه قدیمی ها بازنشست بشن
  • ایکس ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    1 1
    در حالی که حتی پاکستان و ترکیه دارن سازنده هواپیما میشن و از حالت مونتاژ کار خارج میشن.........در ایران عده ای تازه به دوران رسیده بخر بخر جدید راه انداختن......
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    1 0
    آخه کنگ فو و کاراته چه ربطی به جت جنگی داره؟!جنگنده بیشتر از 40 سال نمی تونه خدمت کنه تازه با چند اورهال اساسی و به روزرسانی های زیاد!
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 1
    ولی میشه پرایدی با قدرت بوگاتی. واسه اونایی که میخوان پز بدن خوب نیست ولی واسه کسایی که میخوان با سرعت حرکت کنن عالیه.
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 1
    دوباره شروع شد: سوخو ميخواهيم از نوعx وy چشم هر وقت رفتم بازار براتون ميخرم.
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    پاکستان چیه که هزینه تقبل کنه فقط ماییم که چشم دوختیم گاز مارو بخره تازه پولم بده!!!!
  • mohammad ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    آخه تو چه تخصصی داری که داری غزل میگی این وسط؟؟ چن تا اصطلاح گفته و تو هنگ کردی فکر کردی خبریه
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    اینکه قول میدی دیگه باید قبول کرد حرفی نیست داداش فقط باید مسئولین قول رو باور کنن
  • افشین تهران ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 2
    کی گفته جنگنده بیشتر از 40سال نمتونه کار کنه؟؟؟تاکسی که نیست.هر قطعه عمری داره که در زمان خودش تعویض میشه ضمن اینکه شما ناراحتی پول یارانه ات را بده تا از کشور ایکس برات جنگنده صفر بخرن.ایه های ....
  • افشین تهران ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 1
    اونیکه هنگ میکنه اقا محمد شمایی .کسیکه با پرسنل نیروی هوایی هم سفر هست اونم در حج یعنی خودش نظامیه و از تو وامثال تو بیشتر میفهمه.
  • افشین تهران ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 1
    اولا از راه قاچاقچیان اسلحه همه چیز رو میشه خرید اما منظور این نوشته نوع رادارش هست یا بهتر بگم سیستم این نوع رادارها نه اینکه این رو از اف16برداشتن.
  • افشین تهران ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 1
    اقایان کارشناس دعوا نکنید.فرق 30با 35 چی هست؟؟؟؟من میگم فقط نصب بردار رانش و کمی هم بروز رسانی اویونیکی.شما کارشناسان عزیز بگید چه فرقی دارن؟؟مگه 35تک منظوره هست؟؟؟؟
  • افشین تهران ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 1
    اولا در کشوریکه به این راحتی دکتری میدن تازه با تز خریدنی شما توقع بیشتر داری جناب مثلا دکتر؟دوما این سبک رادار رو میگه نه اینکه از چین خریده و ضمنا جناب رافال البته یک اف15هم توسط اف4نابود شد همیشه نصفه خالی رو تعریف نکنید به تاریخ نبردهای نیروی هوایی مراجعه بفرمایید تا دستتون بیاد که وسیله بتنهایی لازمه کار نیست و کاربر خیلی مهمتر هست.
  • افشین تهران ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    نه ترکیه و نه کره جنوبی اف4ها رو بازنشست نکردن اونم با اینکه تحریم نیستن و جنگنده هم میسازن انوقت شما میخوای این جنگنده های ترسناک رو بازنشسته کنی؟؟؟بابا بچه پولدار این ماشین بازی نیست.شما میخوای با اف فلان شجاعت بخری برا خودت و اقتدار برای کشورت؟؟؟
  • افشین تهران ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    متن رو بخون تا بفهمی.
  • افشین تهران ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    خب برای اینه که شما هیچی نمیدونی .
  • افشین تهران ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    این کاملا درسته.هر وقت بچه های ایرانی خواستن تونستن .
  • افشین تهران ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    میشه بگی ترکیه و پاکستان کجا سازنده شدن؟؟اونا حتی بدون حضور کارشناسان امریکایی و چینی زیر مونتاژ هم موندن.
  • افشین تهران ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    تازه اگه همین امروز ما قرارداد خرید جنگنده ببندیم حداقل دو سال دیگه دستمون رو میگیره.
  • افشین تهران ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 1
    همین الان داشت تلویزیون یه برنامه پخش میکرد شبکه دو از تانک ذوالفقار 3و امکانات این تانک اونم تازه غیر محرمانه هاش .و جالب اینجاست که گفت در کشورهای در حال توسعه مثل ایران این پیشرفتها بعد از 10سال اعلام میشه و پیشرفتهای امروز رو 10سال بعد خواهیم فهمید .این باعث غافلگیری دشمن در زمان نبرد و بهم خوردن محاسبات اون میشه.در جنگنده ها هم همین مسئله هست و اقایانیکه از همه مسئولین کارشناس تر هستند مطمئن باشن که ما دست پایین را نداریم .برای اینکه حساب کار دستتون بیاد سرچ کنید میگ 31 .بعد وارد ویکی پیدیا قسمت مربوط به میگ 31بشید تا کمی دلتون بحال بیاد.
  • رافال M ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    حتی اگه سوخو-30 اس ام هم می خریدیم باز هم این اف-4 ها باید در سرویس می موندن چون اولن هواپیماهای کارآمدی هستن(مث B-52 که تا همین اواخر هم داشتن کار می دادن) و دوم تعداد هواپاماهای جنگی خودش جزو توان ملی هست که تو رده بندی ها باعث می شه رتبه و کلاس یه کشور بهتر بشه، برای مثال پاکستان بیش از 700 تا جنگنده اعلام شده داره ولی ما چیزای به درد بخورش 200 فروند نمی شن .
  • رافال ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    افشین ما اف-15 زدیم؟! خخخ کی زدیم. کی زدیم در هیچ منبعی نیومده حتی در رسانه های داخلی!
  • محسن ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    ناشناس دوم پرایدی که بخواد با سرعت بوگاتی حرکت کنه بدنه و تجهیزاتش از هم می پاشه مومن یکم مغز رو بکار بنداز
  • محمد ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 1
    زنده باشی پاسدار
  • غلام شیش لول بند ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    خب گیرم بتونیم دویست سال سر پا نگهش داریم افشین جان اخرش چی؟ بعدشم کشور یعنی اگه واقعا با یارانه های ما میتونه جنگنده بیاره حتما میدیم مثه تو فقط شعار نمیدیم
  • غلام شیش لول بند ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    افشین جان چرا نمیخوای واقعیت رو قبول کنی عزیزم فقط با شناختن چند تا قطعه که نمیشه جنگنده ساخت
  • غلام شیش لول بند ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    افشین مطمئن باش نمونه ی خیلی ضعیف تر از اف 16 هست یا همون که ناشناس گفت نمونه ی چینیشه یکم ادم شو :|
  • غلام شیش لول بند ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    افشین دیگه تذکر نمیدم به جون شهرام که میخوام دنیا نباشه جدی گفتم
  • غلام شیش لول بند ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    1 0
    افشین چیزی نمیدونی نظر نده
  • غلام شیش لول بند ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    مثلا تو فهمیده ای افشین ؟
  • ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    همه ی هواپیماها رو باس ارتقاء داد . برا حمل بمبهای حدید
  • ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    آقا افشین شما نمونه بیار که جنگنده ای در دنیا بیشتر از 40 سال بازدهی داشته باشد دقت کن بازدهی و قدرت عملیاتی!نه تنها پرواز که در این صورت جنگنده های جنگ جهانی هم هنوز کار می کنند در ضمن احتیاجی به خریداری نیست شاید جنابعالی شعار ما می توانیم را از یاد برده باشی!
  • ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    تازه ما رسیدیم به اف 16 درحالی که رقبای ما درمنطقه بزودی به اف 35 می رسند...
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    عزیزم ژاپن فناوری ساخت جنگنده داره. یه نگاه به صنایع سنگین میتسوبیشی بنداز متوجه می شی.
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    s300 رو بستیم... الان چند ساله دستمون رو نگرفته؟ اگر جنگنده می خوان نباید سراغ روسیه برن. هند یا چین یا پاکستان گزینه های بهترین هرچند هند و پاکستان هم خودشون مونتاژ کارن اما قطعا از خریدار استقبال می کنن حالا ببینین که تا چند سال دیگه افغانستان یه لشکر jf17 از پاکستان می خره هرچند اونا هم از ترس آمریکا چیزی به ما نمی دن
  • lpsk ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    داداش نظرت محترم ولی قبلش بهتره همین متخصص ها جمع بشن و یه ماشین درس حسابی بسازن...
  • ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    مثل اینکه رو پیکان ایربگ نصب کنی
  • ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    آقا افشین کسی از شما نظر خواست این وسط ؟
  • ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    افشین تو فضولی ؟
  • شایان ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    نه عزیز من نمیدونی بدون اگه موتور بوگاتی رو شاسی پراید نصب بشه شاسی از جلو به دو قسمت نا مساوی تقسیم میشه. ما که نمیخوایم دارار هوا کنیم میخوایم رادار بذاریم و بعد باهاش دشمنو نابود کنیم حالا اگه سرعت دشمن از ما بیشتر باشه و تجهیزات و مانور دهیش بهتر باشه اونوقت رادار به چه دردی میخوره؟
  • شایان ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    50 سالشونه. یعنی بهترین ماشین 50 سال پیش در برابر لامبورگینی آونتادور.
  • ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    ترکیه رو نمی دونم، ولی منطقی در یک مصاحبه گفته که پاکستان با کمک چین جنگنده ای ساخته که از صاعقه خودمان پیشرفته تره. بعدش هم گفته که ایران داره روی هواپیمای صاعقه دو کابین کار می کنه. بعد این مصاحبه، جنگده دو کابین صاعقه رونمائی و روزنامه های مملکت عکسشو چاپ کردند.
  • علیا ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    باریکلا به تو 03:18 تو فکر کن ما رادار چینی میذاریم. اصن ما رادار چینی میذاریم. چرا به تو فشار میاد. تو که توی یونان هستی و یونان هم اف16 داره. شما ما رو به بزرگی خودت ببخش
  • علیا ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    یه 4 جا از سوخو تعریف کردند حالا شماها هم هی سوخو سوخو سوخو کنید. بیخیال بابا. اگر قرار باشه از روسیه چیزی بخریم یا تولید تحت لیسانس کنیم که من و شما تصمیم نمیگریم. حالا اگر نظرتون رو بگید یه چیزی. بله میشینیم هرکی نظرش رو میگه. اما این مسخره بازیا که هر جا میرسین داد و فریاد که وااااااااای چرا مییییییییییییگ؟ میگ به در نمیخوره. سو30 هم به درد نمیخوره. فقط سو35 و تورو خدا این اشتباه رو نکنید و .... اینا دیگه مسخره بازیه و توهم بعد یکی مث فرهاد تعداد هم تعیین میکنه و یی مث سعید هم ... غلام شیش لول بند بیا ببین اینا چی میگن.....
  • علیا ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    میشه دلیلی عقلانی برای بازنشستگی فانتوم ها بیاری؟ مطمئن باشید این به روز رسانی های راداری خیلی وقت قبل انجام شده. دلیلش هم اینه که موشک های جدیدی روی این جنگنده ها نصب شده. شاید مهم ترین هاشون موش های کروز ایرانی باشه. من متخصص نیستم اما میدونم برای نصب یک سلاج چدید در جنگنده باید ارتقاهای مربو به اون سلاح ایجاد بشه
  • ناشناس ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    عکس اولی یک F14 است ونه F4
  • حسین ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    اف4 بمب افکنه ولی سوخو30 ه بمب افکن نیست که شما مدام تکرار م کنید این موضوع رو
  • احمد ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    این مثال اشتباهه ، چون اتومبیل را با جنکنده مقایسه نمی کنند، نکته دیگراینکه پیکان حتی چهل سال پیش نه تنهاجزو بهترین های دنیا نبود بلکه یک محصول کمتر از حدمتوسط محسوب می شدو قابیت ارتقای خودشو سالهاست از دست داده ،و محصول یک کمپانی درجه چندم انگلیسی به نام تالبوت بود که الان اثری از آن نیست چون ورشکست شده،ولی اف 4 جزو بهترین ها بوده ومیشه گفت در کلاس خودش بهترین بوده ،ونکته دیگر اینکه اف 4 هنوز قابلیت ارتقاء را داره ، نکته ای که بعضی ها نمی فهمند ، یا بعضی اف 4 را با اف 35 مقایسه می کنند در حالی که ماموریت این دو با هم متفاوته ، یک سوال چرا آمریکا اف 16 را بازنشسته نمی کنه ؟ آیا اف 16 هواپیمای نسل جدیده؟
  • ایکس ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    افشین جان سواد که داری!؟ برو یه سر به سایت های خارجی بزنن ببین ترکیه و پاکستان و اسراییل چی در حال ساخت دارن
  • محمد علی ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 3
    اسراییل تنها سازنده واقعی جنگنده در منطقه هست..با فاصله زیادی بعد از اون ترکیه هست و بعد پاکستان........امارات هم قراره مونتاژ بکنه ....... ایران استعداد داره ولی پول نیست!...در ایران حتی تولید انبوه پهپاد هم بحران مالیه!!
  • محمود ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    1 0
    یه مشکلی که اکثر مسئولین و حتی مردم ایران دارن این هست که فکر می کنن کشورهای اطراف و همسایه ما قراره همیشه فریز و بدون پیشرفت باقی بمونن یا مثلا در این بیست سال گذشته هیچ کاری نکردن!!...فقط کافیه به اقتصاد ترکیه در ده سال گذشته نگاه کنیم ببینیم چه طور از هفتاد میلیارد دلار که برابر بودجه امسال عمومی ایران هست به بیش از پانصد میلیارد دلار رسیده بودجه اون....یا اقتصاد کشورهایی مثل پاکستان قطر و امارات که کاملا آمارها نشون میده در حال رشد و تحول جدی در یک دهه آینده هست... خروجی یک اقتصاد قوی میشه توسعه در همه بخش ها..از جمله تکنولوژی نظامی.. به خاطر همین هست امروز امارات پهپاد می سازه و ترکیه و پاکستان جنگنده و فردا عربستان هم ممکنه ماهواره بر بسازه!..
  • مجتبی ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    1 0
    آقای افشین خودم از یک متخصص پرسیدم و ایشون بدور از حرفهای متعصبانه گفت که رادارهای هواپیماهای آمریکایی مث اف4 و اف14 (ایشون گفتند که سطح رادار اف14 معادل یک سوخوی 30 هست) از عملکرد مناسبی برخوردارند و هرگونه تعویض در این قسمت بخاطر عدم اطمینان در عملکرد بهینه و احتمال از کار افتادن کل سیستم اویونیک هواپیما با ریسک بالا همراه است.. شما اگر دقت کنید به متن من منظور رو متوجه میشید..
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    ناشناس 21:44 بله تحت امتیاز آمریکا. مثلا اف2 همان اف16 آمریکاست!!! حالا شما متوجه شدی؟؟
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    افشین متعصبانه حرف میزنی؟!
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    احسنت!!!
  • مهبد ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    مهم رسیدن به تکنولوژی ساخت رادار هوایی است که همون جور که تو عکس ها معلومه ایرانیها دست پیدا کردن و می توانند در فازهای بعدی ارتقاء بدن تا برسند به Active electronically Steered phase array Radar
  • علیا ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    1 0
    واقعن امارات تولید میکنه؟ یا مونتاژ؟ پاکستان و ترکیه چی؟ مونتاژ یا تولید؟ من نمیگم ما خیلی بهتریم. اما ما لااقل صاعقه رو تولید میکنیم. البته صاعقه در حد اف16 نیست. اما خیلی خیلی بهتر و پیشرته تر از اف5 هست. و مورد دیه اینکه مثلن از صاعقه چه انتظاری داریم؟ انتظاری برای مقابله با ا35 که بعید میدونم عقل سلیم قبول کنه. اما برای پشتیبانی نزدیک و البته عملیات های ضربتی در فواصلی نزدیک به مرزهای خودی قابل قبوله و هنوزم میتونه بسیار کارآمد باشه
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    اسرائیل آخرین جنگنده ای که داشت میساخت لاوی بود که با فشار آمریکا بیخیالش شد و دیگه جنگنده نساخته.
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    ترکیه و اسرائیل هست که یه خورده دقت کنید ا35 در سه مدل ساخته میشه. دو مدل قط مخصوص آمریکا و ی مدل مخصوص صادرات که احتمالن اونهم باز برای هر کشوری با یفیتی متفاوت خواهد بود
  • علیا ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    رافائل جان در نظر بگیر که اون اتفاق هنوزم به شکلی محرمانه هست و در هاله ای از ابهام هست. برای نمونه هنوز کسی نمیدونه در اون مقابله ی بین اف4 های ما و اف15 های عربستان واقعن چند اف4 ایرانی منهدم شدند. تعدادشون هنوز رسمی اعلام نشده. یا اینکه واقعن دستور شلیک رو مربی آمریایی داده و خلبان عربستانی اجرا کرده یا اصلن خود مربی آمریکایی شلیک کرده. چند وقت پیش خبرهایی درز پیدا کرد که نشونه هایی از هدف قرار گرفتن یک اف15 عربستانی هم توی اون خبرها دیده میشد. چون تمام ماجرا در هاله ای از ابهام قرار داره نمیشه واقعن تایید کرد که اف15 عربستان مورد هدف قرار رفته یا نه
  • ناشناس1425 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    1 0
    محسن و شایان عزیز اینی که گفتم مثال بود. در واقع وزن رادار آرایه فازی از رادار پارابولیک سبکتره و طولش هم کمتره و نصبش راحت تره پس لزوما فانتوم به دو نیم تبدیل نمیشه( اون دو نیمه نامساوی خیلی جالب بود ;) ). ضمنا برادر شایان مگه میخوان با اف 4 بکوبن به هواپیمای دشمن که میگین باید سرعت و قدرت مانور بیشتر باشه؟ بعد از رهگیری موشکها به اندازه کافی سرعت دارن که به هدف برسن. اگه اینجوری بخوایم حساب کنیم اف 14 قدرت مانور در مقابل هیچ میگ عراقی رو نداشت و در داگفایت همیشه بازنده بود ولی چیزی که اف 14 رو به موفق ترین شکارچی جنگ 8 ساله تبدیل کرد قدرت رهگیریش از فاصله دور بود. اونم به خاطر رادارهای AWG9 آرایه فازی که الان رادارهای با همون تکنولوژی روی فانتوم هم نصب شدن.
  • هوانورد ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    1 0
    سلام . مطالب دوستان عزیز رو خوندم متاسفانه برخی دوستان بسیار احساسی به برخی مساژل نگاه می کنند . ناوگان هواپیماهای جنگنده ، سوخت رسان و حتی مسافربری ما بسیار فرسوده است و نیاز به هواپیماهای جدید و پایین آوردن سن ناوگانهای مورد اشاره به شدت احساس میشه دوستان عزیز صرفا تحریمها عامل این این نابسامانیها نبوده و نیست بلکه تصمیمات نابجا و غلط ب خی مسئولیین در برهه های مختلف تاریخی مزید بر علت شد اتفاقا پول هم هست خصوصا در دولت گذشته که درآمد کشور 800 ملیارد دلار بود هزینه نوسازی کلیه ناوگان مسافربری و جنگنده ایران رقم بسیار ناچیزی از آن اعتبار بوده و هست اکنون نیز که پولهای بلوکه شده ایران در حال آزادسازی می باشد با مبلغ چندملیارد دلار از آن می توان تعداد قابل توجهی از جنگنده های به روز خرید و فراموش نکنیم در دوره ای که غرب آماده فروش جنگنده های پیشرفته به ایران بود ولی مسولین خودی بخاطر ب خی محاسبات و تصمیمات غلط قبول نکردند تا اکنون مجبور باشیم با جنگنده های فرسوده جان خلبانان عزیزمان را در خطر اندازیم ولی باز خدا را شکر فعلا برنامه هایی برای خرید 450 جنگنده به روز توسط دولت و ستادکل نیروهای مسلح در دست اقدام است البته طبق گفته رسانه ها که امیدوارم تا سال 2020 بتونیم تحویلشون بگیریم
  • ناشناس ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    ترکیه هم F-4 داره
  • افشین تهران ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    رافال بگردی هستخخخخخخخخخخخخخ چون شما نمیدونی حتما نیست.
  • افشین تهران ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    سوخو 30جنگنده چند منظوره هست و میتونه 8تن تسلیحات رو با خودش همراه داشته باشه درست مثل اف4 اما دلیلی نداره که بازنشسته بشه.حسین اقا اف4هم دقیقا هم رهگیر هست و هم بمب افکن دوربرد و مثل سوخو30هستاز نظر عملیاتی.
  • افشین تهران ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    دیدی نمیدونی.من همین دو ساعت پیش پرسیدم و در بالا هم شرح دادم .این رادار مهندسی معکوس یا حالا کپی از رادار ارتقا یافته اف14هست که ارایه فازی هست و البته در اندازه کوچکتر.اما کسیکه نگفته الان روی اف4نصب شده.در حال ساخت ازمایش و از این چیزهاست.این یعنی اینکه اگه جنگنده ای هم خریداری بشه بازم اف4عملیاتی خواهد ماند.
  • افشین تهران ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    جناب ایکس باسواد ما هم مزدا 3 میسازیم.این اسمش ساخت هست؟؟باسواد جان پاکستان بدنه و اویونیک رو چین براش طراحی کرده و ساخته موتورش هم اردی 43روسی هست.رادارشم میگن اسراییلی هست .عجب جنگنده ای ساخته!!!!!!!!!!نگفتی اسراییل چی در حال ساخت داره؟؟نگرد دیگه تولید نمیشه.اف 16ترکیه هم درست مثل جنگنده پاکستان هست فقط همه از یک کشور میاد و بهم پیچ میشه.باسواد جان به این نمیگن ساختن.البته اگه در یک مورد نیاز بکمک داشته باشه عیبی نداره نه در تمام موارد.
  • ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    یک سری توانایی ایران را دست کم گرفته اند یک سری دست بالا. ما هر چیزی که لازم داشته باشیم می توانیم بسازیم در صورتی که توان پرداخت هزینه را هم داشته باشیم. اینها که مرتب به خودرو سازی پیله می کنند و مسخره می کنند باید بدانند که نرم افزار ها و سخت افزارهای خودرویی امروزی از نظر سطح ایمنی و سختی پیاده سازی دست کمی از جنگنده ها و هواپیماهای مسافر بری ندارد که هیچ در مواردی بالاتر هم هست. فقط چند شرکت بزرگ هستند که دانش فنی ساخت را دارند و شرکتهای داخلی جز مهندسی معکوس راهی ندارند. در شرکت بوش 600 نفر فقط مشغول ساخت نرم افزار واحد کنترل موتور هستند. برای واحد ایر بگ که کنترلگر باید یک بمب را درون خودرو به موقع منفجر بکند تا گاز خروجی هدایت شده ؟آن کیسه ها را باد بکند، کار سختی بسیار ویژه ای دارد. هنوز که هنوز است تویوتا کارتهای ایر بگ معیوب نصب می کند که یا به موقع عمل نمی کنند یا اگر عمل می کنند مردم را صدمه بیشتری می زنند. کدام شرکت ما توانایی پرداخت هزینه یک تیم 600 نفره مهندس ورزیده در ساخت نرم افزار برای embedded system ها را دارد؟ کدام مدیر ما به تشکیل چنین تیمی اعتقاد دارد؟ تصور مردم و مدیران از تکنولوژی بیشتر ساخته و پرداخته فیلم های سینمایی است نه از روی رویکرد علمی. برای ساخت رادار امروز ما تکنولوژی کوانتوم کامپیوتینگ یا فوتونیک یا نانو لوله های کربنی نیاز نداریم. ما همین که بتوانیم ترانزیستورهای GaN گالیوم نیترید بسازیم کافی است. از نظر پردازش سیگنالهای رادار و دیگر اویونیک مورد نیاز جنگنده هم ما هیچ کمبودی نداریم و همین الان به چین هم می توانیم تکنولوژی صادر بکنیم. برای ساخت موتور جت هم هیچ گلوگاهی وجود ندارد به جز ساخت مواد فوق سبک بسیار محکم و مقاوم در مقابل خردگی که مشکلی جهانی است حتی برای شرکتهایی مثل پرات اند ویتنی. صرف نظر از نبود پول برای تزریق به چنین پروژه ای تنها مشکلی که من می بینم نبود مدیریت متخصص برای هماهنگی بین رشته ای در چنین پروژه بزرگی است. مدیری که 5 تا مهندس برق می گیرد که برایش نرم افزار خودرویی یا هوایی بسازند، فقط فقط خودش را تلف کرده. این طور کارها نیازمند تیمهای بزرگ از مهندسان حرفه ای است چیزی که ما به چین و اروپا و سنگاپور و مالزی و آمریکا و کانادا صادر می کنیم. هر روز خبرهایی از مشکلات نرم افزاری f-35 با آن تیمهای بزرگ تست و توسعه به گوش می رسد. حالا چطور رقیب داخلی آن با این تیم های کوچک در شرکتهایی که فاقد نقدینگی هستند می تواند محصولی بسازد که با اینها رقابت بکند مشکلی است که اگر حل نشود، استقلال و موجودیت کشور پایمال می شود.
  • افشین تهران ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    ناشناس جان گزارش تلوزیون هم تعصب داره؟یا ادرسی که بهتون دادم تعصب داره؟البته با همین تعصب این کشور 8سال جنگید و یک وجب به دشمن از خاکش رو نداد.تعصب از بی غیرتی خیلی بهتره و تعصب کور کورانه از هردو بدتر اما اینکه به بهانه تعصب کور کورانه دودستی بزنی تو سر داشته هات عین حماقته.ما داریم با چشممون میبینیم که عربستان مجهز نمیتونه با یمن متعصب طرف بشه و تمام هنرش شده کشتن مردم غیر نظامی.
  • افشین تهران ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    جنگنده پاکستانی ....بدنه چینی.اویونیک چینی بهمراه رادار اسراییلی یا همون چینی درست یادم نیست.موتور اردی43روسی.این میشه جنگنده پاکستانی؟؟اگه خوبه چرا دنبال سوخو35هست برای خرید؟؟
  • افشین تهران ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    اینهایی که گفتی همه مونتاژکار هستند جز اسراییل که دیگه نمیسازه.
  • افشین تهران ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    450جنگنده بروز؟؟؟!!!!!شاه هم از این خریدها نکرد تازه با اون روابط و پول زیادی.البته خداکنه.اما سنگ بزرگ نشانه نزدن هست.خدا کنه این تعداد را در داخل حد اقل مونتاژ کنن.ضمنا در دولت قبل ما تحریم بودیم که علتهای فراوانی برای ان هستکه اینجا جاش نیست و البته طرخهای عمرانی زیادی در مناطق محروم اجرا شدو همینطور ملی.اما ان دولت رفته ببینیم این دولت چکار خواهد کرد.
  • افشین تهران ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    جناب علیا یه سری به ویکی بزن .قسمت معرفی میگ 31.فقط همین کلمه رو سرچ کنی کافیه.بخون و بعد نظرت رو بگو ببینم باور میکنی یا نه؟
  • شایان ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    داداش مام متوجه شدیم مثاله. منظورمون اینه که تکنولوژی روزو اگه بخوای با تکنولوژی 50 سال پیش قاطی کنی اصلا چیز جالبی نمیشه.حالا خدا کنه که واقعیت باشه و عملی بشه ولی من به شخصه علاقه داشتم روی صاعقه و شفق کار بشه که برای دشمن ناشناخته ترن.
  • ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 2
    نیروی کاری که ایران میره چین و مالزی و سنگابور اکثرا حمال هستن...اون قدر هم احمق نیستن فقط در چند کشور غربی مثل امریکا و اروپا هست که بعضا یک در میلیون یک ایرانی رو می خوان برای پروژه های مهم علمی..
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    جناب هوانورد خودتو به دکتر نشون بده 45 تا هم به ایران نمی دن!!..اون مدرنت منو کشته...
  • ایکس ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    این طور نیست که قطعات رو به صورت سی کی دی همینطور سر هم بندی کنن امارات الان پهپاد می سازه تمام بدنه و یکپارچه سازی سیستم ها رو مهندسین داخلی خودش می سازن پاکستان و ترکیه که سالهاست در ساخت بدنه اویونیک سیستم های سوخت رسان مخزن سوخت خودکفا شدن فقط بخش هایی از موتور و رادار رو از خارج وارد می کنن...
  • ناصر ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    دکتر منوچهر منطقی ریس صنایع هوایی وزارت دفاع اومد داخل صداوسیما گفت جنگنده ای که پاکستان می سازه پیشرفته تر از ماست..اتفاقا غیر مستقیم هم گفت که جنگنده های صاعقه ما در اصل تبدیل تایگر ها هستن و بخش زیادی از قطعات اونها از تایگرهای غیر عملیاتی برداشته میشه در واقع صاعقه مونتاژ هست.....محض اطلاع شما بیش از سی نفر از بهترین نخبه های هوافضای این مملکت در صنایع هوایی پاکستان مشغول کار هستن بین نیروی های ارتش ایران و پاکستان هم سالانه کلی تبادل استاد و..داریم....
  • دکترای کوانتوم ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    مشرق نیوز با این طرز منتشر کردن نظرات به جز یه عده بیکار الاف کسی اینجا نظر نمی زاره...
  • نصیر ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    جناب مشرق نیوز با احترام کی می خواهید مقاله نوشتن بر اساس یک عکس انهم در یک نمایشگاه و یا در بهترین حالت یک ماکت رو تمام کنی!!؟.....هنوز مقالات شما درباره شفق و کوثر و...مربوط به شش سال پیش داره خاک می خوره.......و دها و صدها نمونه مشابه... یکی از دلایل افت شدید مخاطب مشرق و فارس نسبت به مثلا بعضی سایت های اصطلاح طلب که به راحتی بالای ده هزار لایک یک خبرشون می خوره همین موضوعات هست که باعث بی اعتمادی مخاطب و ببینده به سایت در بلند مدت میشه...و اعتبار سایت رو کاهش میده
  • غلام شیش لول بند ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    چی میگن ؟خخخخ
  • saeed ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    مهم اینه کهما نیاز به جنگنده پیشرفته داریم داریم که ار دنیا عقب نمونیم چ با ساخت جنگنده چ باخرید جنگنده البته چ بسا که ساخت جنگنده به روز صددرصد میتونه برتری هوایی رو تکمیل کنه
  • غلام شیش لول بند ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    مرگ بر افشین
  • علیا ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    چنین اخباری رو بارها شنیدیم. اما موضوع اینه که هیچوقت اینترنت منبع موثق نبوده. مخصوصن ویکی پیدیا که به راحتی میشه جزو ویرایش کننده های مطالب بود. هرچند من هم امیدوارم میگ 31 بی ام داشته باشیم. خیلی خوبه اگر این ادعا صحت داشته باشه. در مورد اف4 هم خطاب به بقیه چرا ارتقاش بد باشه. خب اف4 نسل سوم هست و اگر راداری با قدرت بسیار بالاتر و چند کاربهش اضافه بشه میشه نسل 4. هممون دوست داریم بهترین ها رو داشته باشیم. مثل اف22 پاکفا و اف35 و... اما خب فعلن اینها مقدور نیستند. حتی اگر مقدور هم باشند میشه ارتقاشون داد و به عنوان آموزشی و یا رزرو استفاده کرد.
  • ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    مطمئن باش اون مدلی که برای اسرائیل می زنند کیفیت بالاست
  • احمد ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    ایکس عزیز، حالا خوبه پهباد را که شما مثال زدی ایران جزو کشورهای پیشرو در این زمینه است ، مهندسان اماراتی!!! اونا در بهترین حالت تحت لیسانس تولید می کنند ، تکنولوژی ساخت را ندارند ، خود پاکستان وترکیه به شما گفتند ما در این زمینه خودکفا شدیم؟ خودکفایی یعنی اینکه به تکنولوژی ساخت دست پیدا کنند نه اینکه بعضی قطعات را تحت لیسانس وبا نظارت کشورهای دیگه مثلاً بسازند،همین که ایران در اوج شدید ترین تحریمها تونست صاعقه وصاعقه 2 را ( اونم نه تحت لیسانس) بسازهوصاعقه را به تولید انبوه برسونه ، خیلی با ارزشه ، فهمیدن ارزش این کار قطعاً فهم زیادی لازم نداره ،جز اینکه برخی غرض یا مرض خاصی داشته باشند البته منظورم شما نیستی کلی گفتم، حتی مهندسی معکوس هم در اوج تحریم ارزش زیادی داره چون هیچ کشوری در این موردکمکمون نکرد.
  • احمد ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    جناب ناصر خان فرمانده نیروی هوایی هم صراحتاً گفت که ساخت صاعقه به معنی اوراق کردن اف 5واستفاده از قطعات اون نیست،صاعقه تجهیزات به مراتب مدرن تری داره وتجهیزات وامکاناتش قابل مقایسه با اف 5 نیست ، حتی خلبانهایی که باهاش پرواز کردند در مصاحبه های مختلف این نکته را گفتند، حتی کابین خلبان تغییرات بنیادین با اف پنج داره ، اون چیزی که شما میگی مربوط به دهه شصته که از قطعات هواپیماهای غیرعملیاتی برای اورهال سایر هواپیماها استفاده میکردند، اون وقت شما میگی منطقی غیرمستقیم گفت فلان وبهمان ، احتمالاً داشته خاطرات دهه شصتو مرور می کرده، پروژه صاعقه مربوط به جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتشه و بهترین کسی که می تونه در موردش اظهارنظر کنه فرمانده نیروی هوایی ارتشه
  • احمد ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    نصیر جان عزیزم ، صاعقه وصاعقه 2 هم ماکت بودند؟ شما هنوز فرق طراحی مفهومی وماکت را نمی دونی؟ هنوز نمی دونی برای اینکه یک پروژه عملیاتی بشه علاوه بر تستهای مداوم وطولانی باید زیر ساختش فراهم بشه؟ و این مساله سالها طول می کشه، در ضمن پروزه کوثر مال شش سال پیشه؟!!!
  • ناصر ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    احمد عزیزم اون فرمانده نیروی هوایی که قبلا خلبان تامکت در جنگ بوده اصلا آدم فنی نیست نیروی هوایی فقط کاربر هست و صاعقه ها در صنایع هوایی وزارت دفاع زیر نظر دکتر منطقی ساخته شدن شما حرف سازنده رو ول می کنی حرف کاربر رو باور می کنی!! عجب!!!
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    روی پدافند های هوایی که با هزینه و تکنولوژی آمریکا برای اسرائیل ساخته شد و به درد نخورد هم همینقدر مطمئن بودی؟
  • نظر اول ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 1
    افشین حالا فهمیدم که هیچی سرت نمیشه..قاچاقچی اسلحه آخرش بتونه تفنگ و آرپیجی یا امثال اینها رو بفروشه نه اینکه بیاد رادار هواپیما بفروشه..جوراب نیست که مهندس
  • دیپلمات ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 1
    کلا نیروی هوایی ایران فرسوده ست . ما نیاز به جنگنده هایی مثل تایفون و رافال داریم نه قراضه هایی مثل اف 7 چینی یا فانتوم عهد دقیانوس
  • افشین تهران ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    نظر اول تو نمیفهمی.وقتیکه امریکا یکی از دلایل از رده خارج کردن اف14رو رسیدن قطعه این جنگنده از راه قاچاق عنوان میکنه رادار دیگه جای خود داره.البته شما حق داری وقتی میگن قاچاق اسلحه فکر میکنی منظور قاچاقچیهای لب مرز عراق یا افغانستان رو میگن.خب هرکسی یه توانی برای درک داره.
  • افشین تهران ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    حتی اگه یک در میلیون هم باشد در هر رشته ای میشه 80نفر متخصص درجه یک.
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    افشین ادمین خودتوگولبزن
  • احمد ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    به قول فرمانده نیروی هوایی ارتش ، جنگنده های ما قدیمی هست ولی فرسوده نیست ، حالا فرق این دوتا چیه؟ قدیمی است چون بیش از چهل سال از تولیدشون می گذره ولی فرسوده نیست زیرا ارتقاهای زیادی روی آنها انجام شده ، کشورهای دیگر هم این کار را می کنند ، شما خبر داشتی ترکیه وژاپن هنوز از اف 4 استفاده می کنند؟یا هند هنوز از جنگنده بسیار قدیمی میگ 21 هنوز استفاده می کنه؟البته این جنگنده های قدیمی را بروز رسانی می کنند ، در ضمن تحریم هم نیستند می توانند خرید جدید کنند ،ولی بیشتر تر جیحشون به روز رسانی هواپیماهای قدیمیشونه، البته کشورهای دیگری هم هستند ، آمریکا هنوز از اف 16 استفاده میکنه، آیا اف 16 جدیده؟ البته اونو ارتقا داده ، ما هم جنگنده هامونو ارتقا دادیم ، درسته ظاهرش مثل قبله ولی سیستم های جدیدی روی اونا نصب شده ، برد موشک های اونا بسیار افزایش یافته و....البته من مخالف خرید جنگنده های پیشرفته نیستم اگر امکانش بوجود بیادچرا که نه
  • افشین تهران ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    نظر اول.وفتیکه یکی از دلایل از رده خارج کردن اف14رو امریکا رسیدن قطعه این جنگنده از راه قاچاق به ایران عنوان میکنه یعنی چی؟؟شما این قاچاقچیها رو با ساقی سر کوچتون اشتباه گرفتی.
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    افشین جان عزیزم فکر کردی در امریکا فقط ایرانی هست!! محض اطلاع شما تعداد متخصص های ایرانی در ناسا با ترکیه ای ها پاکستانی ها برابری می کنه!! و حدودا ده برابر این کشورها نخبه چینی و هندی در ناسا هست!...بله تعجب کردی ولی واقعیت واقعی با واقعیت ساختگی در ذهنت خیلی فرق داره..
  • ایکس ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    من پای مهندسین ایرانی رو می بوسم ولی احمد جان کاهش شدید بودجه های نظامی در چند سال گذشته حسابی به ما ضربه زده بد هم ضربه زده ..موضوع رو باز نمی کنم فقط همین رو بگم زمانی تکنسین های پاکستانی یا ترکیه ای میامدن ایران فلان خط تولید نظامی ما رو ببینن الان این ایران هست که درخواست می کنه و اونها قبول نمی کنن! من نمی فهمم چرا باید بودجه نظامی ایران نه اندازه عربستان حداقل اندازه ترکیه نباشه!!
  • حقگری ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    مثل بچه های کوچولو افتادید بجون هم که چی؟؟؟ حالا میخواد این خبر درست باشه میخواد نباشه ؟؟؟؟چرا جونهای ایران اسلامی وشیعه ی امامع علیه سلام اینجوری بچگانه بجون هم می افتند؟؟؟؟؟؟ البته آقای افشین تهران، تقصیر غرور شما هم هست شما با لحن توهین گونه و خیلی بدی نظر میدی و مغرور ی که تو بهتر از هر کسی از همه چی خبر داری البته این رفتار شما بچگی و خودخواه بودن شما رو میرسونه و..... ایشالا که جنگی پیش نیاد ولی اگر پیش اومد اون وقت همه چیز روشنه ....تا اونروز انشاالله که این خبر ها درسته
  • احمد ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    آقا ناصر ، اولاً که صاعقه ساخت جهاد خودکفایی ارتشه ، پس نیروی هوایی ارتش سازنده اونه ، نه صرفاً کاربر، پس فرمانده نیروی هوایی ارتش بهترین فرد برای اظهارنظر در این زمینه است ، مصاحبه آقای منطقی را هم یادمه، همین که میگی ایشون گفت جنگنده ساخت پاکستان معلومه خوب حرفهای ایشونو گوش نکردی چون ایشون می دانند که این جنگنده قطعات اصلیش ساخت چینه وتکنولوژیش هم روسی است وفقط پاکستان مونتاژ میکنه وشاید تعداد کمی از قطعاتشم بسازه، به این صورت که شما میگی نگفت نمی دونم شما از کجا چنین نتیجه گیری عجیب وغریبی کردید،همین که میگی غیرمستقیم گفت ، یعنی داری نتیجه گیری تخیلی خودتو میگی چون ایشون اصلاً اسم صاعقه را نیاورد بعد شما علم غیب داشتی که داره راجع به صاعقه حرف میزنه؟!!! ایشون داشت از اوایل دفاع مقدس واولین تجربه های ایران در تعمیر هواپیما صحبت می کرد ، شما چطور به صاعقه ربطش دادی؟!!!، فرمانده نیروی هوایی گفت مگه ما چند تا تایگر غیرفعال داریم که بخواهیم از قطعاتش برای صاعقه استفاده کنیم؟!!! صاعقه به تولید انبوه رسیده ، پس نتیجه گیری شما غیرمنطقیه ، نتیجه گیری شما وقتی می تونه درست باشه که ما فقط مثلاً یکی دوتا بخواهیم بسازیم ، شاید شما خبر نداری ایران بسیاری از قطعات هواپیما را می سازه ، پس احتیاجی به اوراق کردن هواپیماهای غیرفعال نداره،در ضمن انتظار نداری که من به اظهارنظر صریح فرمانده نیروی هوایی ارتش ،بی توجهی کنم ونقل قول غیرمستقیم همراه با نتیجه گیری تخیلی آقا ناصر از سخنان آقای منطقی را باور کنم؟!!!
  • هیچکس ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    این "افشین" و "غلام شیش لول بند": اگه تو هر چی نظر ندید کسی نمیگه لال هستید
  • ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    0 0
    سلام نظراتتون قشنگ خوندنیه واقعا بعضی هاتون تسلط قشنگی روی مسایل فنی دارید و تحلیلتون خیلی جالبه .باید پایه ساخت هواپیما از یه جایی نقطه شروع داشته باشه جنگنده خریداری شده الان میشه جنگنده قدیمی سالهای اینده اما پیشرفت الان ایران میشه پایه علم جنگنده های پیشرفته مدرن تمام ایرانی که هیچ کشوری نمیتونه با هر بادی میوزه وبهشون خوش نمیگذره بتونند تحریم کنند
  • امید کارشناس مکانیک ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    سلام تا زمانی بروز رسانی می کنیم که بتوانیم خودمان بسازیم لطفا دوستانی که نظر میدن تخصص خودشان را هم بگویند
  • امید کارشناس مکانیک ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    با سلام لطفا دوستانی که نظر می دن تخصص خودشان را بنویسند
  • محمد ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
    0 0
    همه فرسوده هستند و از رده خارج
  • محمد ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
    0 0
    احمد جون صعقه همون اف 5 خودمونه با کمی فیس لیفت !!! مثل پراید 132 و 141 و ... شما هنوز درک نکردی که کسی که نمی تونه یه هواپیمای ملخی بسازه چطور می تونه هواپیمایی مثل اف 5 بسازه؟؟؟ اگر ساختن اف 5 به این آسونی بود الان باید اف 4 و اف 14 هم ساخته بودند و یا میراژ و میگ 29 عقلتو بکار بنداز پسرم
  • ناشناس ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    با سلام اقا کجای ویکی بدیا زده ایران میگ 31 ذاره ؟
  • خلبان ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    1 0
    وای خدا شما چرا به جان خودتان افتادید.خوب همون طور که دوستمون گفت ترکیه هم اف4 داره ولی ایشون یادش رفته بگه المان هم اف چهار داره البته المانی ها رادار اف18 را روی ان نصب کردند و کابینشو تمام دیجیتال کردند.به هر حال ما چاره ای جز استفاده از هواپیماهای از رده خارج نداریم چون تحریم هستیم ولی با توافق هسته ای و تحویل اس300 میخوایم سوخو30بخریم که همتراز اف15ای هست
  • خلبان ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    2 0
    اقا من واقعا تو کار شما موندم شما چی میگید.فرمانده نیروی هوایی عمان از خط تولید صاعقه دیدن کرد اگر نداشتیم مورد تمسخر او قرار میگرفتیم نه اینکه بگه ای کاش ما هم تحریم بودیم.در ضمن مهندسین ایرانی زیادی در خارج هستن در داخل کسی به مهندسین و مخصوصا طراح هان اهمیت نمیده.بزرگترین مشکل ما خصوصی نبودن صنعت هوافضا و ماشین هست اگر خصوصی بود شما چیزی شبیه اف35 را در ایران می دیدید.اما میگ 31 ما میگ 25 داریم دوستان دقت کنید.من خلبانم چیزی که هست بهتون میگم.میگ 31 نداریم.در ضمن صاعقه از لحاظ قدرت نبرد هوایی از راه دور به اف18 نمیرسد چون اف18 رادار قوی و موشک امرام دارد.اما در حملات ضربتی دقیقا مشابه هم هستن.و در شتاب گیری لحظه ای هم مثل هم هستن.هم چنین هردو جت از نمایشگر ال سی دی استفاده میکنند.و مجهز به دوربین برای دید 360درجه هستند.هر دو میتوانند در ارتفاع بسیار کم با سرعت زیاد پرواز کنند.اما در حمل بمب اف18 بمب بیشتر حمل میکند.در کل صاعقه یک شروع موفق بود به طوری که خدا را شکر حتی یک سانحه نداشتیم.و امیدواریم کشور بجایی خرید 500جت جنگنده جدید تعداد کمتری خریداری کند مثلا 200سوخو30و100فروندمیگ35و با هزینه روی پروژه های داخلی انها را توسعه دهد.مخصوصا طرح هواپیمایی نسل5.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس