بر اساس اطلاعات منتشره توسط این نشریه تخصصی، جنگنده های سوخو ۲۲ می توانند به موشکهای هوا به سطح هدایت لیزری و تلویزیونی kh-29 و Kh-25 به همراه موشکهای هوا به هوای R-60MK برای دفاع از خود و انواع بمب های سقوط آزاد و راکت‌انداز مجهز شوند.

گروه دفاع و امنیت مشرق - ماهنامه «Combat aircraft» به معنای هواگردهای رزمی یکی از نشریات تخصصی در حوزه هوانوردی نظامی است که از زمان آغاز به انتشار خود در 15 سال پیش، موضوعات هوانوردی نظامی در سراسر جهان را به صورت تخصصی تجزیه و تحلیل می‌کند.

گزارش از توان نیروی هوایی کشورهای مختلف، پوشش رزمایش‌های هوایی برگزار شده در جهان و انعکاس جدیدترین دستاوردها و اخبار هوانوردی نظامی به تفکیک مناطق مختلف دنیا از جمله بخش‌های مهم این مجله مشهور است. این مجله در حال حاضر پرفروش‌ترین نشریه در این حوزه در منطقه آمریکای شمالی به شمار می‌آید. این نشریه در شماره چندی قبل خود به بررسی وضعیت ناوگان سوخوی 22 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.

این جنگنده را می توان به نوعی یکی از نمادهای عمردهی انقلابی در نیروهای مسلح دانست. بر اساس اعلام مسئولان ارشد نیروهای مسلح کشورمان، فرمانده معظم کل قوا طی سالهای گذشته دستورات مهمی را برای عمردهی انقلابی به تجهیزات نیروهای مسلح صادر کرده اند که بر این اساس، سامانه های موجود علی رغم سن شناسنامه ای بالا، با بهینه سازی و به‌روز رسانی، قابلیت کمک به توان دفاعی کشور را خواهند داشت.

در این گزارش با اشاره به نحوه دستیابی کشورمان به این جنگنده آمده است: حداقل 6 فروند از این هواپیماها فرود سختی را در هنگام نشستن در ایران تجربه کرده و آسیبهای شدیدی را در بخش بدنه و سازه متحمل شدند. در ابتدا فرماندهی نیروی هوایی ارتش ایران این هواپیماها را به عنوان "میهمان " شناخته و به تکنسین های خود دستور داد تا تنها آنها را در شرایط مناسبی حفظ کنند.

بنا بر اعلام این نشریه غربی، پس از چند سال، علائم نیروی هوایی ایران روی بدنه سوخو ۲۲ حک شده و تمام هواپیماها شماره سریال استاندارد نیروی هوایی ایران را دریافت کردند و استفاده از عبارت " M " به عنوان واژه میهمان پایان یافت.

«Combat aircraft» افزوده است که بعد از درخواستهای متعدد از طرف پرسنل و فرماندهان نیروی هوایی ایران، در نهایت فرماندهی نیروی هوایی ارتش با تغییر در وضعیت عملیاتی هواپیماهای عراقی موافقت کرده و در 1993 نیروی هوایی ایران ارزیابی تکنیکی، عملیاتی و رزمی پرنده های مذکور را آغاز کرد.

سوخوی 22 ؛ هدیه ای از عراق که در ایران پرواز کرد+عکس

این ماهنامه تخصصی با اشاره به اینکه تکنسین های سوخو ۲۲ نهاجا اولین تلاشها در این زمینه را به همراه کار بر روی دو فروند سوخوی آسیب دیده در پایگاه سوم شکاری همدان آغاز کردند، افزوده است که این تلاش های اولیه به دلیل عدم تخصص تکنسین های ایرانی بر روی سوخو ۲۲ و عدم وجود دستورالعمل های لازم ناموفق بود.

سوخوی 22 ؛ هدیه ای از عراق که در ایران پرواز کرد+عکس
کابین سوخو ۲۲

نویسنده گزارش مذکور با ادعای اینکه یک گروه از تکنسینهای اوکراینی پیشنهاد کردند که در ازای دریافت مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار سوخو۲۲ را آماده کرده و متخصصین را برای تعمیر و نگهداری از این هواپیماها آموزش دهند، اضافه کرده است که به دلیل تاکید فرماندهی نهاجا برای عملیاتی شدن سوخوهای ۲۲، بخش جهاد خودکفایی ماموریت یافت تا بدون کمک خارجی این هواپیماها را فعال کند. متخصصین ایران کار را در سال 1994 میلادی آغاز کرده و 10 فروند سوخو ۲۲ را آماده کردند اما نتیجه، برای نهاجا اطمینان بخش نبود.

دومین تلاش برای عملیاتی کردن نهاجا؛ سپاه وارد می شود

در ادامه گزارش «Combat aircraft» آمده است: در سال ۲۰۰۷ میلادی، نیروی هوایی ارتش ایران به پایگاه های ششم و هفتم شکاری اجازه آغاز تعمیر اساسی بومی ناوگان سوخو 24 و اف ۴ ئی را داد. در سال 2008 در حالی که یک فروند سوخوی ۲۲ برای اورهال انتخاب شده بود یک فروند سوخوی 22 مدل UM4K نیز برای بازیابی انتخاب شد. این هواپیما یک رنگ استتار ۴ تایی استاندارد نیروی هوایی ایران را دریافت کرده و در پایگاه دوشان تپه در تهران موتور مدل AL-21F-3 این هواپیما نیز تحت تعمیر و بازبینی قرار گرفت.

سوخوی 22 ؛ هدیه ای از عراق که در ایران پرواز کرد+عکس

"سپس نیروی هوایی ارتش تصمیم گرفت که قراردادی را با شرکتی که زیر مجموعه نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلابی اسلامی است به امضاء برساند. این شرکت با تجربه ترین ارگان در ایران بحث تعمیر اساسی هواگردهای روسی به شمار می آید و کیفیت کار این شرکت با تعمیر اساسی ۵ فروند سوخوی 25 مدل K و سه فروند سوخوی 25 مدل UBK در سالهای 2011 و 2012 مشخص شد. "

سوخوی 22 ؛ هدیه ای از عراق که در ایران پرواز کرد+عکس

این ماهنامه تخصصی افزوده است: دو فروند سوخوی 22 مدل UM4K و دو فروند سوخوی 22 مدل M4K به تاسیسات شرکت مذکور در تهران منتقل شد. دو فروند دیگر از این هواپیماها نیز در می 2013 از شیراز به تهران منتقل شد چراکه رساندن سوخوهای 22 به توان کامل عملیاتی و استفاده نهاجا از این پرنده ها به عنوان نیروی تهاجمی بسیار مهم بود.

این نشریه در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به تحول اساسی این جنگنده افزوده است: در حال حاضر نهاجا دوره های پروازی با سوخوی 22 را برای خلبان سوخوی 24 و جنگنده های اف 7 قرار داده است و جهاد خودکفایی نهاجا در حال کار برای ساخت سیمیلاتور سوخوی 22 با استفاده از کابین یک فروند از سوخو که به پایگاه دوشان تپه منتقل شده بودند. 3 فروند از این هواپیماها که یکی از آنها در همدان فرودی سخت را تجربه کرده بود برای آزمایش و بازبینی به این پایگاه منتقل شده بودند.

بنا بر تحلیل نویسنده این گزارش با توجه به اینکه اکثر سوخوهای 22 سفر کرده به ایران با مخازن سوخت مدل PTB-800 و پرتاب گرهای سلاح خود به کشور وارد شدند. در آینده نزدیک تمام این هواپیماها می توانند از کلیه سلاح های هواپیماهای سوخوی 24 نیز استفاده کنند.

وی تاکید کرده است که سوخوهای 22 به موشکهای هوا به سطح هدایت لیزری و تلویزیونی Kh-29 ، Kh-25 به همراه موشکهای هوا به هوای R-60MK برای دفاع از خود و انواع بمب های سقوط آزاد و راکت انداز مجهز خواهد شد.

«Combat aircraft» در پایان گزارش خود تاکید کرده است که تمام سری اول سوخوهای 22 تا پایان سال 2015 بازیابی می شوند و امکان شکل دادن دوباره اسکادران 71 را ایجاد می کنند. گروه دوم و سوم سوخوهای 22 نیز تا سال 2020 آماده خواهند شد. تحویل اولین سوخوی 22 برای ژانویه 2014 برنامه ریزی شده و دومین فروند آنها نیز در ماه مارس تحویل می شود. این هواپیماها نیز در اسکادران 72 خدمت خواهند کرد.

سوخوی 22 ؛ هدیه ای از عراق که در ایران پرواز کرد+عکس

سوخوی 22 ؛ هدیه ای از عراق که در ایران پرواز کرد+عکس
تصاویر جدید از آزمایش جنگنده سوخو ۲۲ در تهران

بر اساس تصاویری که اخیرا در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، پروازهای آزمایشی جنگنده سوخوی 22 در تهران آغاز شده است و احتمالا به زودی شاهد آن خواهیم بود که این جنگنده با قابلیت های مهم و تاثیرگذار، وارد خدمت نیروهای مسلح ایران شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 113
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 28
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    3 0
    چرا این ماهنامه خارجی این همه اطلاعات دقیق از مراحل کاری و تعداد و جزئیات را دارد؟
  • ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    2 1
    قاهر313 چیشد؟
  • صداقت ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    7 1
    این هواپیماهای قدیمی به درد ایران نمی خورد، باید به کشورهایی مثل عراق و سوریه داده شود، به جای آنها جنگنده جدید تهیه شود.
  • منتقد ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    4 1
    امیدوارم تحریم ها لغو شه بتونیم 4 تا جنگنده ی مناسب بخریم . این جنگنده هایی که به قول شما عمر دهی شدند الان فقط تووی موزه ی کشورای دیگه دیده می شن .
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    3 2
    ظاهرا فکر می کنید جنگ تو زمان ویتنام مونده؟ حتی اون.موقع هم دیگه این جنگنده ها کارایی خودشون و از دست داده بودن...
  • افشین تهران ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    2 0
    با اینکه این جنگنده چندان جدید نیست اما با تغییراتی که از دست مهندسین هنرمند ایران در این عرصه بر میاد میشود ان را بعنوان یک جنگنده پشتیبانی نزدیک استفاده کرد.فقط تعداد44فروند از این جنگنده از عراق به ایران گریختند که بابت مقداری از خسارت متجاوز بهمراه چندین فروند جنگنده دیگر در اختیار ایران قرار گرفتند.حال اگر روسیه با ایران همکاری لازم رو انجام بده و قطعات یدکی این جنگنده رو بفروشه سرعت عملیاتی کردنش بیشتر میشه و اگر نکنه خود بچه های جهاد خودکفایی میتونن که بسازن اما طول میکشه و باید حتما اویونیک این جنگنده از حالت انالوگ به دیجیتال تغییر پیدا کنه.همین الان ارتش روسیه هند سوریه یمن کره شمالی و چند کشور دیگه از این جنگنده دارن استفاده میکنن و این تعداد که در اختیار ما هست باید خیلی زودتر عملیاتی میشدن.
  • محمد ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    1 1
    ساده ای ها اینا را رنگشون کردند میخواند جا اف ۱۶غالبش کنند
  • ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    6 2
    افتابه خرج لحیم
  • ایرانی ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    3 0
    یک ماهنامه خارجی این اطلاعات دقیق رو از کجا آورده؟
  • سیروس ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    1 0
    مشرق جان این گزارشت خیلی قدیمی بود. سایت هوانورد با ذکر منبع (سایت مشرق) در تاریخ 11.11.1392 این گزارش را بازنشر کرده بود.
  • ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    2 0
    فقط تولیدانبوه صاعقه وقاهر
  • جواد ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    1 0
    جنگنده قدیمی شبیه میگ21 جنگنده صاعقه. تولیدانبوه بشه بهترازاینه
  • سروش ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    1 0
    سوخو ۲۲ملقب به فیتر نسخه صادراتی سوخو ۱۷است که خود شوروری با میگ ۲۷تعویض کرد برای نابودی داعش واقعا خوب است
  • ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    1 0
    این جنگنده پلتفرم خوبی برای ساخت و توسعه است . بدنه مستحکم و ایونیک قابل قبول و قابلیت حمل موشک ضد رادار .مشکل این جنگنده یکی موتور پر سر و صدا آن است و یکی هم بال های آن که با تغییر موتور و اصلاح بال های آن چابک میشود . به هر حال کسی به ما جنگنده نمی فروشد اگر هم بفروشن تکنولوژی انتقال نمی دهند و باید روی پای خودمان بایستیم و دوستانی هم که فکر می کنند این جنگنده قدیمی است و بازسازی آن فایده ندارد و توقع طراحی جنگنده جدید دارند به این نکته توجه کنند اولا بوجه محدود است دوما طراحی فرایند پیچیده و هزینه بری است و از هیچ جنگنده جدید طراحی کردن سخت تر و بهترین راه استفاده از جنگنده های موجود به عنوان پلتفرم و توسعه ی آنها است . سوما جنگنده به غیر از ظاهر چیزهای مهمتری مثل رادار و کامپیوتر تسلیحات و ... دارد که با این بودجه به توسعه این ها اختصاص داده شود بهتر است .
  • ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    فکرش کن این جنگنده با ارتقای رادار و کابین دیجیتال و اصلاح بدنه و موتور چی میشه .
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 1
    وقتی قاهر 313 و آذرخش و صاعقه تولید انبوه میکنیم چه نیازی هست کلی هزینه بشه برای پرواز دوباره جنگنده های 40 ساله ؟!!!!
  • ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    1 1
    این جنگنده با ۱۹ متر طول در رده جنگنده های متوسط قرار میگیرد و بهترین گزینه برای پلتفرم یک جنگنده تک موتوره برای وسعت پهناور ایران است . شک نکنید . این جنگنده با پدر و مادر است و شالوده خوبی برای توسعه دارد .
  • ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    1 1
    اینا دیگه باید به فکر آخرشتشون باشن ما به نسل جدید نیاز داریم
  • ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    1 1
    اگر بالهایش به دلتا اصلاح بشود میشه یک چیزی تو مایه جی ۱۰ و رافائل
  • ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    2 0
    این خیلی خوبه برای توسعه جنگنده با جنمی است تو جنگ عراق با ایران به دلیل اینکه خلبانان ما عالی بودند و هستند نتوانستند خودی نشان بدهد اونم با خلبان بعثی عمرا .
  • ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    اینا آشغالن خودمون بهترش رو میسازیم
  • ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    پهباد بهتر از جنگنده هست
  • ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    بابا تورو به خدا به جای اینا برید همون صاعقه را تولید انبوه کنید. خیلی از این عتیقه ها بهتره
  • شهروند ایرانی ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    بجای این کارهای عبث، در صورت امکان می بایست به دنبال خرید جنگندهای نسل جدید روسیه و به ویژه چین و فرانسه بود.
  • ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    برو ببین لاستیک چرخ هواپیمای مسافر بری را می تونی بخری جناب شهر وند . خیلی از مرحله پرت هستی .
  • ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    1 0
    پراید با موتور زانتیا
  • محمد ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    2 1
    لگن پرنده
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 1
    وقتی یه نشریه اینقدر اطلاعات ریز و جزئی درباره سیستم هوایی ایران داره ببین دیگه سیا و موساد چه اطلاعاتی دارن
  • امیر ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    اوکراینیها 100 میلیون دلار میخاستن واس آموزشش؟؟؟!!!! کاش منم تکنسین هواپیما میشدم
  • مهدی ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    اول اینکه تحریم ها با بانه جویی آمریکاییها روز به روز بیشتر می شود. دوم به نظرت اونا به ما جنگده میدن؟
  • سید دکتر محمود ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    فعلا" در ابعاد ماکت در حال آزمایشه مشکل بسته سدن در کاکپیت هنوز رفع نشده
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    شما هم شدید ایرانخودرو؟
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 1
    ننه باباش رو از کجا میشناسی؟
  • سید دکتر محمود ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 1
    اون موقع میشه سوخوی sx با 1 ایربگ و کف پایی با آرم ....!!!!
  • علی اکبرمرادی ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    بازسازی این جنگنده بدرد بمب باران داعش که می خوره یا بدیم سورریه ازش استفاده کنه نقطه ضعف داعش فقط هوائی است
  • کیان ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    آخه آقای منتقد اگه تحریم لغو بشه برای اینه که تو هسته ای نمایشی داشته باشی، بعد بیان بهت جنگنده بفروشن که دوباره قوی بشی. باید بفهمیم که اینها با شیعه و دین و اخلاق مخالف هستن. با امام حسین و خدا مخالف هستن. وقتی شدی ترکیه اون موقع رهات میکنن.
  • کیان ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    لنگه کفش در بیابان نعمت است. کاش می فهمیدی که تحریم، مبارزه با آمریکا، و جهانی کردن اسلام با دست خالی یعنی چی.
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    یکی از نیازهای اصلی نهاجا در حال حاضر افزایش ساعات و تجربه های پروازی خلبانهای شکاری است اما از آنجا که نمی تواند فشار زیادی رو به شکاری های اصلی خود مثل اف 4 و اف 14 و میگ 29 و سوخو 24 وارد کنه به فکر اینه تا به کمک شبیه سازها و هواپیماهای ساده ای مثل اف 5 و اف 7 و شاید این سوخوهای 22 این اتفاق مهم رقم بخوره
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    دقیقا... این تنها راه کشور ما برای تامین جنگنده های مورد نیاز خودشه... باید به این نکته توجه کنید که شاید از حدود 2 دهه پیش جنگنده F5 به عنوان مدل پایه توسعه انتخاب شده که به خاطر تعداد بالای موجود این هواپیما، مانورپذیری بالا، ابعاد کوچک و قیمت ارزان، موتور کارآمد J-85 که اخیرا بهسازی هم شده و... انتخاب درستیه.
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    فقط برای نابودی داعش البته
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    آقا جان معلوم نیست اینا چیه میگ 21 ، سوخو 22 ،سوخو 24 و....؟ که به لعنت خدا نمی ارزه؟ همون اول ورودشان باید به یک کشور دیگر فروخته می شد الان شده حکایت دکمه کت!!
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    یه دوستی میگفت : توی ایران همه کس، همه چیز رو تا تهش رفتن دقیقا همینطوره.همینجا هم دوستانی که تا حالا از نزدیک کلاه یه سرباز رو هم ندیدن اظهار نظر میکنن : " باید جنگنده نسل جدید بخریم " ، " آفرین باید اینارو ارتقا بدیم " ، " ای بابا بیاید قاهر 313 و آذرخش و صاعقه تولید کنیم " ، " بنظر من دور موتورش نسبت به میگ 15 کمتره " ، " باید نوکش رو 3 درجه بدن بالا که شتاب جاذبه اش بره بالا " و ... توی ایران همه آدما توی همه زمینه ها متخصص هستند اما هیچی هم بلد نیستن. به اینجا میگن جهان سوم!
  • كبك ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    1 0
    فقط يه چيز ميگم محترمانه خفه خفه مردم را احمق فرض كرديد
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    غواص ها دیدند ما داریم غرق میشویم خودشان را رساندند ...
  • ناشناس ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    آخرین عکس میگ 21 می باشد
  • یکی ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 1
    چه عتیقه ی قشنگی!!! بزاریدش تو موزه همه بیان ببینند این اثر باستانی رو
  • عمار ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    قابل توجه دوست عزيز.. عراق الان از روسية هواپيما هاي جديد تري خريداري كرده وهمينطور از آمريكا هم هليكوپتر وهواپيما خريداري كرده اما به علت كارشكني آمريكاييها اين خريدها تحويل عراق نشده... منظورم اينه كه عراق توانايي خريد تجهيزات پيشرفته را داراست و تصور شما كه عراق كشوري مثل سوريه است ... اشتباه محض است.. وديگر اينكه اساسا اين هواپيماها مال عراق بوده
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    هه این همه متخصص فناوری و مخترع و سیاستمدار و کارشناص صنایع نظامی ریخته توی این سایت مشرق با اینا می تونی دنیا را تصرف کنی البته دنیایی به اندازه گردو
  • صادق ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    سوخو 22 پرنده اي براي دهه 70 ميلادي بود . هر قدر هم كه بهينه سازي بشه نمي تواند در جنگهاي امروز مفيد واقع بشه! تنها از آن مي توان در مقابله با گروههاي تروريستي و كشورهايي كه فاقد نيرويي هوايي و پدافند قدرتمند هستند استفاده كرد. چرا ما در نيروي هوايي به خود باوري نرسيده ايم!؟ كه ما مي توانيم.
  • رضا ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    اشتباه نکن su-24 فنسر بمب افکن قابلیه و نباید با امثال اینا که اسمش اومد مقایسه کنی.همین الان اگه اراده بشه میتونه تاسوریه هم میتونه بره برا زدن داعش
  • سوسان ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    تورکیه داره روی پروژه اف 35 سرمایه گذاری میکنه و اف 16 مونتاژ میکنه اعراب تایفون و اف 16 ای دارند و اف 15 ایگل دارند امارات آخرین ورژن میراژ رو با بالهای پهنش خریده و کویت داره صد دوجین اف 18 سوپر هورنت میخره پاکستان تو پروزه سوخو با روسها مونتاژ کاری میکنه و چین جی 17 وجی 20 رو تو پاکستان مکونتاژ میکنه ما ضعیف ترین صنعت هوائی رو داریم یکم واقع بین باشید
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    1 0
    فقط بدرد داگ فایت و هدف جتهای خصم می خوره !که زر ت و زرت سقوط کنند......
  • امیر ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    متاسفم که کارمان به جایی رسیده که جنگنده سوخو 22 برایمان پیشرفته است. پس با این حساب خرید اف 14 در سال 53 یا 54 حکم معجزه را دارد؟ من فکر می کنم توسعه و سرمایه گذاری سنگین در بخش تولید صاعقه 1 و 2 و کمک به تولید جنگنده های جدید بر اساس سوخو 24 یا فانتوم اف 4 یا حتی میگ 29 که بسیار ساده اما پیشرفته است بسیار بهتر و مفید تر است تا هزینه های هنگفتی که برای روشن کردن این جنگنده های بنجل از رده خارج هزینه می شود.
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    فقط بدرد داگ فایت و هدف جتهای خصم می خوره !که هی سقوط کنند......
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    این هواپیماها پناهنده از عراق است درست ولی وقتی که غرامت جنگی به عراق بخشیده شد!همین چهارتا هواپیما را هم دودستی تقدیم کنیم؟چطوره یه چیزی هم از جیب بزاریم بعضی ها راضی تر شوند
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    جناب کیان این مسئولیت های خطیر را چه کسی بر دوش شما گذاشته؟
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    مقایسه رو !جی 10 و رافال!
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 1
    جناب عمار ، این هواپیماها در واقع مقدار بسیار ناچیز بدیهی عراق به ایران در ارتباط با جنگ تحمیلی عراق به ایران است پس دیگر نفرمائید مال عراق است .
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    چرا نمی شود؟سال 80 فرانسه برای فروش میراز به ایران له له میزد مشکلات مالی مانع خرید ایران شد همین الان چین و روسیه، ایران را یکی از بازارهای هدف صادرات جنگنده می بینند
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    داداش تو نظر دهی هم کپی میزنی
  • حسین ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    سوخو۲۵ ها در عراق و سوخو۲۲ها در سوریه مشغول بمباران داعش!
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    به ناشناس 11:53 خدا
  • محمد ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    آمريكا از هواپيماهاي ايران نميترسه..چون ميدوننن ابراني ها با همين هواپيماها هم شاهكاري رويايي خلق ميكنن
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    بله متاسفانه هر کس هم از راه میرسد میشود متخصص علوم اجتماعی و جامعه شناس...
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    اف 35 16 ساله درحال ساخته وهنوزم تکمیل نشده قاهرکه فقط 3 ساله رونمایی شده
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    اگه عراق بدهیشو بده ورشکست میشه این چندتا هواپیما که مبلغ ناچیزیست
  • مهدی ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    کارخوبیه باارتقاعش میشه جنگنده بمب افکن سوخو24 وبرای پشتیبانی نزدیک فوف العاده کارایی داره
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    سوخو24 فوق العاده است اطلاعات نداری حرف نزن
  • افشین تهران ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    واقعا از یک نفر که اسم دکتر برای خودش میزاره انتظار نمیره که تلاش هموطنانش رو ریشخند کنه!جناب به اصطلاح دکتر و قتی میگن قاهر دارن از یک جنگنده سبک نسل 5صحبت میکنن نه مونتاژپراید که توقع دارید در عرض 3سال براتون پشتک وارو بزنه.پیشرفته ترین کشورهای دنیا با دارا بودن زیر ساختهای این صنعت برای ساخت یک جنگنده حداقل از 8سال تا 15سال زمان میزارن و بعضی وقتها بیشتر انوقت شما 3سال رو انقدر زیاد میدونید که مزه میپرونید و اسم خودتون رو میزارید دکتر!!!!!در حین گرفتن دکتری بهتر بود کمی هم در حوزه هایی که میخوایید نظر بدید تحقیق کنید.
  • ف ق ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    رییس جمهور رو بفرستید پاکستان بلکه بهمون جی اف-17 فروختن
  • افشین تهران ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    به ناشناس11.53.انسانیت دین مذهب قران خدا .لااقل به اندازه یک صهیونیست ایکاش غرور داشتی!!
  • افشین تهران ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    ننش سوخو17هست و باباش سوخو20.
  • افشین تهران ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    این اطلاعات که محرمانه نیستن.تعداد این جنگنده ها که مهمترین بخش موضوع هست چون از عراق اومدن معلومه و عملیاتی کردن انها هم چون اول قرار بوده با کمک اوکراین باشه مشخص شده و کلا باید دید که این جنگنده به چه منظوری داره بازسازی میشه و ایا ارتقایی در راه هست یا فقط بعنوان هدف یا جنگنده بدون سرنشین انتحاری میخواد استفاده بشه و یا ارتقا اون در سطحی هست که با اون عملیات پشتیبانی انجام داد.
  • افشین تهران ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    هم آموزش هم عملیاتی کردن این جنگنده.
  • افشین تهران ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    کاملا درسته .یک خلبان باید در سال 300ساعت پرواز داشته باشه تا بشه در سطح خوبی قرار بگیره اما مثل اینکه الان این ساعات بدلایلی که شما فرمودید کمتره.
  • افشین تهران ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    سوخو 24اولین جنگنده بمب افکن دیجیتال شوروی سابق بحساب میاد که از توانایی بالایی برخوردار هست و در این کلاس قرار نمیگیره.این جنگنده از اف4 هم بهتره .حیف که تعداد زیادی نداریم.
  • افشین تهران ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    متاسفانه شما دوست جامعه شناس البته جهان سومی مثل اینکه از نداشتن اطلاعات نسبت به دیگران دچار رنج مزمن شدید. اینجا جای بحث در همین موارد هست تا از اطلاعات هم استفاده کنن و پیشنهادهایی هم بدن که شاید بدرد بخوره.
  • افشین تهران ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    محترمانه خفه خفه!!!!معنی احترام رو هم فهمیدیم.
  • افشین تهران ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    اونم نوع اموزشی.
  • افشین تهران ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    این عتیقه هنوز در بیشتر از بیست کشور دنیا داره استفاده میشه که چندتاشون اروپایی هستن و قبلا جزو متحدین بلوک شرق بودن و البته سازنده این جنگنده که الان داره بهترینها رو میسازه هم داره از این جنگنده استفاده میکنه.
  • شایان ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    حتما یه نیازی هست ک شما از پشت کامپیوتر و تلویزیون نمیتونی تشخیصش بدی
  • سعید ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    تحریم تسلیحاتی غرب علیه چین هنوز پابرجاست حالا ما جای خود داریم.
  • سعید ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    اینا دم خروس ساختن جنگنده نیمه سنگین هست. وقتی شما همین پول اندک نیرو هوایی را خرج این هواپیماهای از تاریخ گذشته می کنید یعنی هیچ پروژه ای برای ساخت جنگنده وجود ندارد حداقل از نوع رزمی آن
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    این هواپیما مال زمان گروهبان دومی هیتلره
  • مهماندار هواپیما vip ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    فعلا تحریم هستیم والا روسیه تمایل به فروش داره البته از ترس کدخدا نمی تونه و کاچی به از هیچی
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    اینا که خیلی قدیمی اند!
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    باس مخ چینو بزنیم هلیکوپتر Z-10 بفروشه بهمون
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    به کارگیری مجدد جنگنده های قدیمی بی کیفیت به دلیل افزایش بدون توجیه هزینه های نگهداری با افزایش تنوع جنگنده های ناوگان به هیچ وجه در دستور کار نیروهای مسلح نیست. . به احتمال زیاد این جنگنده ها حتی در صورت اورهال به سوریه فرستاده میشن، دلایل خوبی هم برای این کار وجود داره: 1. سوریه از قبل تعدادی از این جنگنده ها رو در اختیار داره و خلبان، تسلیحات، قطعات مورد نیاز و تیم های نگهداری این جنگنده از قبل در اختیار این کشور هست. 2. ایران با توجه به تسلیحات جدیدش از جمله پهپادهای مسلح و یگانهای موشکی بیشتر نیاز به هواپیمای برتری هوایی داره؛ بنابراین این هواپیما برای تهدیدات سوریه مناسبتره.
  • علیا ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    ناشناس 11:52غرامت جنگی از عراق به این کشور بخشیده نشده. بلکه به دلیل مشلات داخلی عراق فعلن مسکوت گذاشته شده تا وقتی که عملن (و نه حرفی) اشغال عراق به پایان برسه و دولت مرکزی به چنان سطحی از قدرت برسه که بتونه بدون ایجاد مشکل زیادی براش بدهی هاش رو تسویه نه. دلیلش هم اینه که برای نظام جمهری اسلامی ایران حفظ یکپارچگی و ایجاد قدرت مقتدر در عراق جزو اولویت هاست و با فشار بیشتر به دولت عراق مشکلاتش بیشتر میشه و امکان تجزیه عراق و عواقب بعدیش بیشتر میشه
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    بک عزیز شما فعلن سرت رو بکن زیر برف تا کسی نتونه ببینه تورو. کاری با این چیزا هم نداشته باش
  • علیا ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    همه ی اینها که گفتی درسته به جز جمله ی آخر. ترکیه در ساخت اف35 مشارکت نمیکنه بله تامین سرمایه کرده تا موقع خرید در اولویت تحویل قرار بگیره. پیش خرید کرده. ترکیه اف16 رو مونتاژ میکنه. اما فقط مونتاژه و البته مشخصه که توارن طراحی و ساخت رو نداره که تا حالا به این عرصه وارد نشده. اعراب هم که همشون فقط میخرن. بازم صد رحمت به ترکیه و پاستان که مونتاژ میکنند. پاکستان هم که موتور از روسیه میاد. اویونیک و ... از چین. تنها موردی که خود پاکستان میسازه 50 درصد از بدنه هست و همین. ولی ما لااقل با تکیه بر صنعت داخلی 2 جنگنده طراحی کردیم و یکی هم ساختیم و دوجین هواپیما رو اورهال کردیم و ... حتی اگر کپی برداری هم باشه. پس صنعت دفاعی ما از همه جلوتره. هرچند که قبول دارم قدرت نیروی هوایی ایران احتمالن قوی ترین نیست.
  • علیا ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    تولید جنگنده بر اساس سوخو24؟ فکر کنم میگ 29 خیلی پلت فرم بهتری باشه. خود روسیه ستون فقرات نیروی هواییش رو بر اساس میگ29 و مدلهای بعدی میگ که همی بر اساس میگ29 ساخته شدند ایجاد کرده
  • علیا ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    اتفاقا به نظر من این یعنی داریم روی ساخت جنگنده کار میکنیم. اگر قرار بود نسازیم پس باید نیازمون رو با خرید رفع میکردیم. اما الان که میبینیم تا حداقل 7 یا 8 سال دیگه مدل نیمه سنگین تولید داخل رو در اختیار میگیریم پول خرید جنگنده جدید رو صرف پروژه داخلی میکنیم و برای رفع نیازهامون تا اون زمان هم همینایی که داریم رو ارتقا میدیم
  • ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    وقتی جنگنده ای کوچک ارزان چابک با برد زیاد و فناوری بالا مثل میراژ f1 هست به نظرم نباید رو اینا سرمایه گزاری کرد. البته از نظر هزینه کم و در دسترس بودن متخصص و دفترچه های راهنما پلتفرم f5 بهترین انتخاب نیروی هوایی بود که به تولید صاعقه منجر شد.
  • محمد ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    اف 35 را میدازه پائین
  • ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    باید بسازیم. فقط همین. جنگنده بومی ارزان و معمولی اما در تعداد زیاد.
  • محسن ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    این جنگنده در روسیه سالهاست بازنشسته شده , هند اصلا نداشته , کره شمالی هم شد کشور؟؟؟
  • رحمن ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    برادر استفاده از سوخو 22جای تاسف دارد دنبال چی می گردید بروید هواپیمای درست حسابی بخرید ولو از چین و روسیه اسم سوخو 22می اید از نیروی هوایی ناامید می شوم
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    دقیقا... الان داریم صاعقه رو با مشخصات به مراتب بهتر تولید میکنیم... اینو میخوایم چیکار!
  • ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    ینی تحریمها برداشته بشه، آمریکا به ایران جنگنده میه ؟؟؟؟؟ نکنه بمب اتم هم میدن ؟؟؟
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
    0 0
    دست خالی دیگه چیه؟؟ همین الان 380 تا جنگنده آماده پرواز داریم
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
    0 0
    بله . صاعقه در حال تولید انبوهه
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    0 0
    کشوری که قادر نیست موتور ماشین بسازه حتما قادره جنگده نسل 5 بسازه. دروغ تا چه حد!
  • سرهنگ ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    0 0
    دوستان دیدم که خیلی علاقه مند به نیروی هوایی داریم.این خیلی خوبه و واقعا جای تشکر داره اما نکته قابل توجه این جاست که در شرایط فعلی و تحریم ها و نیاز مبرم به یک جنگنده پشتیبانی نزدیک قدم خوبی برداشته شده ولی موقت و مسکنی است برای نیروی هوایی ما ان شااله که پروژه های برهان کوثرقاهر و صاعقه های نسل جدید به بهربرداری برسند تا دیگه کسی به توان بچه هامون شک نکنه ولی هنوز جای پروژه و طرح جنگنده نیمه سنگین واقعا خالی هست چون مشکل اصلی موتور با تراست بالاست اگه تحریم نبودیم میشد مث چین از روسیه وارد کنیم موفق باشید
  • ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 0
    تو بازی های جنگ هوایی همیشه یک قربانی دم دسته که هیچ شانس فراری نداره، چرا می خواین خلبانامونو با این به کشتن بدین، فقط یه تمرین برا هدفگیری هواپیماهای مدرنه، حتی خلبانای اون هواپیماهام از اینکه یه موشک خرج این بکنن ناراحت میشن.
  • اکبر ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    سلام یک سوالی برام پیش اومده و امیدوارم یک اهل فن بتونه جواب بده. نیروی هوایی تلاشهایی کرده برای ساخت موتور هلکوبتر. اگه این طور باشه و بتونند فن آوری ساخت جت بهش دست پیدا کنند این خودش اولین و بزرگترین گام در صنعت ساخت انواع موتور جت هستشراست یا دروغش نمیدونم ولی اگر اینطور هست چرا طرح چندین ساله نمیریزند و روی اف 14 کار نمیکنند از اونجایی که در همه شرایط کارایی داره ناو نشینه در برتری هوایی از اف ا5 کم نمیاره هم شکاریه هم بمب افکن سیستمهای راداریش هم که به روز کردند میمونه موتور و بدنه. والا به جای هزینه کردن روی این سطل های زباله روسی که بچه های مردم به کشتن میده تلاش شبانه روزی داشته باشند روی این هواپیمای نسل چهارمی. من باور ندارم تا 50 سال دیگه کسی به ما چیزی بده . امیدوارم ایرانی همیشه با عزت باشه.
  • 6 ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    خااااااک بر سرت ناشناس اخر
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    ناشنای 12:54 قرار نیست هرکی جنگنده میسازه موتورشم بسازه!! چین صنعت هواپیماسازیش ازما جلوتره ولی موتورشو ازروسیه وارد میکنه یا مثلا کمپانی ایرباس اروپا موتورشو از امریکا وارد میکنه پس به جای نادیده گرفتن زحمات هموطنات یه لحضه فکرکن ببین خودت برای موفقیت کشورت چی کار کردی؟؟!!
  • سلام ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    از نرم افزار جاسوسی تون ممنون... برا ما هم ها؟
  • افشین تهران ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    موتور بالگرد ساخته شده و در بالگردهای شاهد بکار برده شده اما با مهندسی معکوس.البته طرحهای دیگه ای هم در شرکت مپنا داره دنبال میشه اما این موتور ربطی به جنگنده نداره.در مورد اف14هزینه نگهداری این رهگیر بسیار بالاست و بخاطر بال متحرک بودنش پیچیده هست و اگوی خوبی برای ساخت نیست.این جنگنده فقط رهگیر هست نه بمب افکن و ایران توان حمله به زمین رو براش ایجاد کرده که بهتر بود نمیکرد و از همون رهگیر بودنش استفاده میشد.اف14تمام شهرتش بخاطر رادار و موشک فونیکس هست والا موتو خوبی نداره و در شرایط خاص دچار اصطلاحا واماندگی میشه.اگه قرار بساخت باشه موارد بهتری از اف14هست اما دکترین دفاعی ما متمرکز شده به پدافند قوی و قدرت موشکی و از جنگنده فقط برای پشتیبانی زمینی استفاده میشه که با توجه به شرایط تحریم تا زمانیکه خودمون نتونیم جنگنده نسل 4.5یا5بسازیم این بهتریم تاکتیک هست.
  • siroos ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 1
    سلام خدمت همه کاربران دوست داشتنی،جنگنده سوخو22درسته قدیمی ودر نبرد های امروزی کارایی لازم را ندارد.اما از آن می شود در آموزش وتمرین خلبانان جوان استفاده کرد. تا تمرین وساعات پروازی بیشتری داشته باشند.از اون گذشته آمریکا هم اف 16 را از روی میگ 21 کپی براداری کرده اگر به بالهای عقب هر دو جنگنده نگاه کنیدکاملاً مشخصه!
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 1
    ایران احتمالا در حال ساخت یک موتور توربوفن بر اساس موتور تامکت و موتورهواپیمای اف 15 تی اف 100 می باشد 5 فروند از این نوع موتور حدود 10 سال پیش از انبارهای ارتش اسراییل به سرقت رفت که خود آنها اعتراف کردند به احتمال زیاد به ایران برده شده همچنین تعدادی موتور اف 16 که از همین نوع است از ونزوئلا به ایران آمد این موتور بعد از مشکلات موتور اولیه تامکت بر روی آن نصب شد همچنین بعد از ارتقائ این موتور آن را بر روی رپتور نصب کردند همچنین حدود 8 سال پیش یکی از متخصیصن کارخانه آمریکایی ایرانی الأصل که بازنشسته بود و قسد خروج از آمریکا را داشت تعدادی نقشه به هنگام خروج کشف شدمامورین اف بی ای در بازرسی از محل زندگی وی توانستند یک سوله پر از قطعات یدکی تامکت پیدا کنند
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    1 1
    سلام چرت و پرت تلاوت نکنید .شما که کارشناس ونیستید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس