کد خبر 489675
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۷

وعده دو ساله دولت برای تأمین 100 درصد سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های کشور با گاز طبیعی در زمستان 94 به استناد گفته های معاون وزیر نفت محقق نمی‌شود؛ از سوی دیگر نیروگاه‌های کشور با ممنوعیت استفاده از سوخت مایع مواجهند.

به گزارش مشرق، رئیس جمهور، وزیر نفت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، سه مقام ارشد قوه مجریه کشور هستند که در سال 92 از برنامه دولت برای حذف سوخت مایع از سبد سوخت نیروگاههای کشور خبر داده بودند. به گفته این مسئولان قرار است در زمستان سال 94، میزان سوخت گاز تحویلی به نیروگاههای حرارتی به حجمی برسد که دیگر شاهد مصرف سوخت مایع در نیروگاهها نباشیم.

این وعده به دنبال آن داده شد که در پاییز 92 با وارونگی دما، وضعیت هوای پایتخت و دیگر کلانشهرهای کشور به مرز بحران رسید و یکی از عوامل آلاینده هوا، مصرف سوخت مایع در نیروگاههای حرارتی عنوان شد.

برای آن‌که ببینیم آیا وعده تخصیص 100 درصدی گاز طبیعی به نیروگاه‌ها در زمستان سال جاری محقق می‌شود؛ ابتدا باید ببینیم که چقدر گاز طبیعی در زمستان امسال باید به نیروگاه‌ها تزریق شود تا نیازی به مصرف سوخت مایع نداشته باشند.

«غلامرضا مهرداد» مدیر دفتر فنی پشتیبانی تولید توانیر در این خصوص به تسنیم گفت: "از نظر ارزش حرارتی، تقریبا هر یک متر مکعب گاز طبیعی معادل یک لیتر سوخت مایع است. در زمستان سال 93 در پیک مصرف، 155 تا 160 میلیون لیتر معادل، مصرف کل سوخت نیروگاه‌های حرارتی کشور بود. وقتی میگوییم لیتر معادل یعنی برای گاز به صورت مترمکعب محسوب می‌شود. به عبارتی اگر تمامی سوخت نیروگاه‌های حرارتی در زمستان 93 با سوخت گاز طبیعی تأمین می‌شد، در پیک مصرف، 155 تا 160 میلیون مترمکعب در روز سوخت گاز در بخش نیروگاهی به مصرف می‌رسید. می‌توانیم بگوییم زمستان امسال نسبت به زمستان گذشته با توجه به افزایش ظرفیت تولید برق کشور، رشدی در حدود 5 تا 6 درصد در مصرف سوخت نیروگاههای حرارتی خواهیم داشت و این رقم به 170 میلیون لیتر برای سوخت مایع و یا 170 میلیون مترمکعب برای سوخت گاز می رسد."

از اینرو، اگر وزارت نفت بخواهد تمامی سوخت نیروگاههای کشور را در زمستان سال جاری با سوخت گاز طبیعی تأمین کند، باید روزانه 170 میلیون مترمکعب گاز طبیعی فقط به بخش نیروگاهی کشور تحویل دهد.

در خصوص اینکه وزارت نفت در زمستان سال جاری چقدر می تواند سوخت گاز به نیروگاههای کشور تحویل دهد، در صحبت های دو هفته پیش مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران می توان پاسخ را یافت.

«حمیدرضا عراقی» معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، ٢٧ مهر در حاشیه کنگره راهبردی نفت و نیرو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: "در زمستان امسال با هدف جلوگیری از آلودگی هوا و مصرف کمتر مازوت و گازوییل و صادرات این محصولات، روزانه ٨٥ تا ٩� میلیون مترمکعب گاز به نیروگاهها تحویل داده می‌شود."

از این رو در زمستان امسال حدود 80 میلیون مترمکعب در روز کمتر از آنچه باید، گاز تحویل نیروگاههای کشور می شود و این کسری 80 میلیون مترمکعبی باید با 80 میلیون لیتر در روز مصرف سوخت مایع جبران شود.

از سوی دیگر، حدود یک هفته پیش سایت رسمی وزارت نفت در گفت‌وگویی با معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از قول این مقام مسئول نوشت: "وضع گازرسانی به نیروگاههای کشور در شرایط خوبی قرار دارد اما به دلیل منع استفاده از سوخت مایع از سوی سازمان محیط زیست و مراجع قضایی امکان استفاده از این سوخت وجود ندارد و با توجه به این که در  فصل زمستان که شبکه گاز کشور تامین نیاز بخش خانگی را در اولویت قرار می دهد نیازمند همکاری برای تامین کامل سوخت نیروگاهها هستیم."

اکنون با دو مسئله مواجه ایم؛ یکی آنکه سوخت گاز طبیعی تحویلی به نیروگاهها در زمستان امسال حدود 80 میلیون مترمکعب کمتر از نیاز آنهاست و این فاصله باید با مصرف سوخت مایع پر شود. از سوی دیگر به گفته معاون وزیر نیرو، نیروگاههای کشور از سوی مراجع قضایی برای مصرف سوخت مایع ممنوعیت دارند. به عبارت واضح تر، مسئولان تأمین برق کشور یا باید منع قضایی مربوطه را نادیده بگیرند و با مصرف سوخت مایع، برق مورد نیاز شبکه در زمستان را فراهم کنند و یا باید حدود نیمی از ظرفیت مورد نیاز تولید برق کشور در نیروگاههای حرارتی را استفاده نکنند که این به معنی عدم تأمین نیاز شبکه و بروز خاموشی ها در زمستان است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس