گلوله های "باهر" به راحتی توان از کار انداختن اکثریت قریب به اتفاق بالگردهای عملیاتی در جهان را دارند و در عین حال، این سلاح ایرانی از امکانات ویژه ای در درگیری با اهداف زمینی برخوردار است چراکه گلوله 23 میلی متری این سلاح به راحتی توان نفوذ در حفاظت شده ترین وسایل و استحکامات یک نیروی زمینی را دارد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، سلاح های تک تیرانداز کالیبر سنگین از دهه 1980 میلادی وارد خدمت شده و عمدتا از کالیبر 12.7 میلی متر استفاده می کنند که برای نابودی نیروهای پیاده، زره پوش ها و استحکامات دشمن در فواصلی مثل 1000 الی 1500 متر طراحی شده اند.

در سالهای اخیر برخی مدل های دیگر از این گونه سلاح های سنگین تر با کالیبرهای 14.5 و حتی 20 میلی متر نیز طراحی و ساخت شده است. این نمونه ها عمدتا برای نابودی اهداف بسیار مستحکم مثل زره پوشهای مجهز به بدنه های تقویت شده و یا سنگرهای بتونی آن هم در فواصل بیش از 2 کیلومتر به کار می روند.

HS.50؛ اولین تک تیرانداز کالیبر سنگین ایرانی

در کشور ما تا حدود یک دهه قبل دانش تولید این گونه سلاح های تک تیرانداز وجود نداشت. در ابتدا جمهوری اسلامی ایران تعدادی از سلاح های تک تیرانداز کالیبر سنگین HS.50 را تهیه و وارد خدمت کرد.

ایران با «باهر» صاحب نیرومندترین تک تیرانداز در جهان شد+عکس

این سلاح امروزه توسط صنایع دفاعی ایران به اسم صیاد تولید شده و در اختیار یگان های نیروهای مسلح قرار گرفته است. این اسلحه از گلوله های کالیبر 12.7 میلی متری استفاده می کند.

شاهر و تک تاب؛ دو تجربه ایرانی در کالیبر سنگین ها

اما ورود HS.50 به ایران و مهندسی معکوس آن تجربیات زیادی را در اختیار مهندسین ایرانی گذاشت و باعث شد تا دو سلاح سنگین "شاهر" ساخت جهاد خودکفایی نزاجا و "تک تاب" ساخت وزارت دفاع ساخته شود. اسلحه تک تیرانداز شاهر یک تفنگ تک تیرانداز 14.5 میلی متری است که برای نابودی نفرات و تجهیزات دشمن در فواصل دور طراحی و ساخته شده است.

مشخصات این سلاح عبارت از: وزن 22 کیلوگرم، طول 185 سانتی متر، 3 هزار متر برد موثر و 4 هزار متر برد مفید است.

ایران با «باهر» صاحب نیرومندترین تک تیرانداز در جهان شد+عکس
اسلحه شاهر

ایران با «باهر» صاحب نیرومندترین تک تیرانداز در جهان شد+عکس
سلاح تک تاب

اما صنایع دفاعی ایران به 14.5 قناعت نکرده و با طرح "تک تاب" رسما یک توپ تک تیرانداز را به نیروهای پیاده خود تحویل داد. سلاح تک تیرانداز " تک تاب " یک سلاح 20 میلی متری است که می تواند بر علیه اهداف بسیاری از جمله خودروهای زرهی، بالگردها، سنگرهای تقویت شده و البته نفرات دشمن در بردهای فراتر از 2000 متر مورد استفاده قرار بگیرد.

باهر؛ سنگین ترین سلاح تک تیرانداز عملیاتی جهان برای سربازان ایرانی

اما جهاد خودکفایی نزاجا در ابتدای سال 1394 از جدیدترین محصول دفاعی خود یعنی سلاح تک تیرانداز باهر با کالیبر 23 میلی متر رونمایی کرد. این سلاح در رزمایش اخیر نزاجا با نام "محرم" نیز تست عملیاتی شد. قبل از پرداختن به باهر ایرانی بهتر است تا نگاهی به کالیبر 23 میلی متر داشته باشیم.

ایران با «باهر» صاحب نیرومندترین تک تیرانداز در جهان شد+عکس
اسلحه باهر

گلوله های کالیبر 23 میلی متر در دنیا به عنوان گلوله سلاح های ضد هوایی و توپ های نصب شده بر روی جنگنده ها به شمار می آیند. معروف ترین گونه این سلاح ها توپ های ضد هوایی ZSU-23 هستند که در کشور ما هم وجود داشته و در سالهای جنگ هم چندین فروند هواپیما و بالگرد متجاوز عراقی را سرنگون کردند. گلوله های این کالیبر را می توان در گونه هایی مثل شدید الانفجار و ضد زره استفاده کرد.

اما به باهر می رسیم. این اسلحه ایرانی در حقیقت یک توپ تک تیرانداز و هیچ مشابه عملیاتی در جهان ندارد. وزن این سلاح 62 کیلوگرم و برد آن 4 کیلومتر است. در طراحی این سلاح از لوله ای بسیار بلندتر در مقایسه با سایر سلاح های کالیبر سنگین استفاده شده است که این عمل در اکثر سلاح ها به منظور افزایش شتاب و دقت گلوله اتفاق می افتد.

ایران با «باهر» صاحب نیرومندترین تک تیرانداز در جهان شد+عکس
تک تیرانداز باهر در رزمایش "محرم" نزاجا

هر چه طول لوله بیشتر باشد گلوله در برخورد با خان های سلاح بیشتر چرخ کرده و در نتیجه در مسیری مستقیم تر و با سرعتی بالاتر حرکت می کند. در سر این سلاح نیز شاهد نصب یک شعله پوش بزرگ هستیم که وظیفه آن خروج گازهای ناشی از شلیک و کاهش فشار گاز باروت ایجاد شده در درون لوله است. مسلح شدن سلاح هم با استفاده یک گلنگدن است که بعد از هر شلیک بایستی به وسیله آن پوکه را خارج و گلوله بعدی را جای گذاری کرد.

بر اساس اعلام مسئولین نزاجا، این سلاح به عنوان یک سلاح ضد بالگرد وارد خدمت شده است. گلوله های 23 میلی متری به راحتی توان از کار انداختن تقریبا تمامی بالگردهای عملیاتی در جهان را دارند. اما این سلاح تک تیرانداز از پتانسیل های بسیار بالایی نیز در بحث درگیری با اهداف زمینی نیز برخوردار است.

امروزه خودروهای حفاظت شده زیادی در جهان در حال ساخت هستند که توسط اشغالگران فرامنطقه ای در خاورمیانه نیز به وفور استفاده می شوند. این زره پوش ها به راحتی می توانند تا حتی  در برابر گلوله های 12.7 و حتی 14.5 میلی متری در برخی از بخش ها مقاومت کنند.
 
استفاده از سلاح باهر می تواند به راحتی این معادله را به نفع تیرانداز رقم بزند. گلوله 23 میلی متری این سلاح به راحتی توان نفوذ حتی به حفاظت شده ترین بخش های این گونه از خودروها را هم دارد. در عین حال سنگرهای تقویت شده، برجک های دیده بانی، دیش های دریافت اطلاعات و تقریبا هر آنچه یک نیروی زمینی در اختیار داشته باشد، به غیر از تانک های سنگین، در برابر این سلاح شانسی نخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 175
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 25
  • sadegh fojica ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    21 9
    مهمترین ضعف باهر وزن زیادشه 62 کیلوگرم خیلی زیاده.
  • ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    7 8
    همون سلاح های ساده تر مثل صیاد که گفتید رو با جنس و آلیاژ سبک تر بسازید تاثیر بهتری داره تا سلاح ۶۰ کیلویی! و همچنان ژ۳ در دستان ارتش
  • Xfile ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    17 1
    آفرین بر تو ای سرباز ایرانی و سلاح ساخت میهن .
  • حسین ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    5 2
    وزن اسلحه و برد و سرعت گلولش چقدره ؟
  • ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    6 1
    وقتی‌از نظر‌ دوربین و‌بالستیک متر ضعف داریم و‌ وارد کننده ایم این کالیب های بالا ...
  • pedram ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    10 0
    ببریمش سوریه ببینیم اشکالاش چیه اونارو بگیریم یک محموله از این سلاح ها چون ناشناخته هستند میتوند معادله جنگ سوریه رو عوض کنند غفلت نکنیم...
  • محمد ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    15 0
    مشرق خواهشا یک مصاحبه ترتیب بده با مسول پروژه جنگنده قاهر چند سال گذشت و خبری نشد ایشون و سایر مسولین نظامی باید پاسخگو باشند
  • رضا ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    6 2
    ایول عالیست
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    5 2
    به نظر ميرسه با توجه به وزن و طول زيادي كه داره نياز به ٢تا ٣نفر خدمه داره و همين باعث شناسايي سريعتر توسط دشمن ميشه
  • اهوازی ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    11 2
    بدید به یمنی ها تا آل سعود را داغون کنند.
  • نیما ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    4 0
    وقتی شما از کالیبر بالایی مثل 23 میلیمتری استفاده می کنی ، باید عقب نشینی وحشتناک سلاح رو هم مد نظر داشته باشی .(از نحوه استقرار خدمه سلاح در عکس مشخصه) ضمنا قابلیت حمل سلاح توسط اسنایپر خیلی مهمه . در سلاحی مثل اشتایر شما حداکثر وزن 15 کیلویی(با تمام متعلقات) رو تحمل می کنید اما در این سلاح تک تیرانداز قراره که وزن بالای 20 کیلو !!! رو تحمل کنه ! در مجموع اگه مثل سلاح خیبر ساخته شده باشه که مطمئنا کارایی نخواهد داشت . اما امیدوارم با تحقیقات و حساب و کتاب ساخته شده باشه تا مشت پولادینی باشه علیه هر متجاوزی .
  • افشین تهران ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    5 1
    شنیدم که نوع خشاب دارش هم تولید شده ولی در هر صورت واقعا عالی هست چرا که وقتی به نقش تک تیراندازها در جنگ فکر میکنم و یادم میاد از قناسه که بردش 800متر بود همه هراس داشتن و باید همیشه مواظب تک تیراندازهای کمین کرده میبود حالا با این برد3000متری که دیگه واویلا.
  • ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    8 0
    یعنی از m107 هم بهتره؟ یه تروریستو بیاریم روش امتحان کنیم ببینیم :)
  • ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    6 0
    به امید تولیدانبوه
  • ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    6 0
    به امید تولیدانبوه
  • ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    4 0
    البته سلاحهای ضد زره اولیه همین طور بودند...
  • یاسر ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    5 0
    آقا تو رو خدا در همین ایام محرم هستیم راست و حسینی اینها تولید انبوه هم میشه!؟؟؟؟؟؟؟ چون من داخل پادگان ها و سربازی اینها رو ندیدم! حتی اقوام و دوستان که داخل ارتش و سپاه هم استخدام رسمی شدن سلاح هاشون همین کلاش و ژسه هست!!..
  • ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    6 10
    اگر ایران حتی دویست فروند صاعقه برای پشتیانی نزدیک و صد فروند قاهر برای غافلگیری و سرکوب هوایی هم می تونست تولید انبوه کنه معادلات بسیاری در منطقه عوض میشد!..ولی مشکل در همین تولید انبوه هست!...چرا پس از دو دهه فقط یک فروند آذرخش تولید شده!؟؟؟؟؟
  • ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    3 0
    ماشاءالله خدا قوت احسن بدید این سلاح را به حزب الله لبنان و عراق بزنند پدر تکفیریها و صهونیستها را در بیاورند
  • احمد ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    2 1
    افتخار می کنیم به سلاح قدرتمند باهر اما تیتر قدرتمند ترین درست نیست چون کالیبر 25م م بارت امریکا نیز هست.
  • سراج ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    2 0
    با سلام طبق اطلاعاتی که از انواع سلاح تک تیرانداز دارم فکر نکنم بدرد بخوره .زیادی سنگینه و بالگرد در حال حرکت به راحتی شکار نمیشه
  • گمنام ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    انشاالله کار به جنگ و خونریزی نکشه
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    امیدوارم زودتر تولید انبوه برسه و به دست بچه ها در منطقه برسه آخه معمولا ما فقط درست میکنیم اوه تا برسه به دست رزمنده ......
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    عجب!
  • صلواتی ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم نهضت جهانی صلوات
  • علوی ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    رسول خدا(ص): رهبانیت امت من جهاد است. جنگ خوب نیست ولی جهاد برای دفاع از دین مقدس است.
  • منم دیگه ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    عجب نه اجب...
  • محمد ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    1 0
    اين سلاح خوراک کشتن داعشي هاست
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    1 0
    با توجه به وزن سنگین 62 کیلویی آن البته جابجایی حمل آن توسط نفرات پیاده نیز بسیار دشوار و نیازمند حمل توسط احتمالا بیش از 4 نفر با وسیله نقلیه ای مانند باگی،موتورسیکلتهای چارچرخ یا دیگر ادوات است البته چنین سلاحی با نصب روی زره پوشها میتواند نقش ضد ادوات پرنده را ایفا کند.
  • msg313 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    مشرق جان چرا آرشو معرفی نکردی اونم 20 mm هست
  • محمد ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    سلاح 60 کیلویی که دیگه نمیشه بهش گفت انفرادی!!! بالا برده کالیبر به این شکل که مزیت نیست، اونطوری باشه تانک هم باید سلاح انفرادی باشه!
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    فعلا که اربابان غربی به هر کشوری که به اونها نه می گه دارن حمله می کنن
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    چه ربطی داره عزیز!..بحرحال کشوری که صنعت میکرو الکترونیک در اون تعطیل هست باید هم در اپتیک بالستیک متر یا الکترونیک هوایی وارد کننده باشه
  • رضا ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 2
    در عمل فقط موشک ها را داریم وبس نیروی زرهی نداریم فقط پیاده تجهیزاتمون هم قدیمی
  • فواد ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    1 2
    هیچ کشوری در جنگ زمینی حریف ایمان شیعه نمیشه
  • سنا ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    وزنش دیگه خیلی زیاده باید از ترکیبات و کامپوزیت های سبک استفاده می کردن ظاهرش هم که خیلی ساده ست. یه چیزی در حد ماوزر یامعادل نگلیسی اش یا ام-82 برت لازم داریم...صیاد درحدش نیست
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    1 0
    یه جوری میگی وزن انگار یه نفری رو دوشش می خواد حملش کنه......؟؟؟...اینا گروهن..گروه
  • ياور ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    5 0
    بدم می‌آید از این آدم‌هایی كه دانش جنگ افزار شناسی و تخصص سلاح انفرادی ندارند و اینطور يك طرفه هم به قاضی می‌روند. تخصص بنده توپخانه و اولیت دوم هم سلاح انفرادی است. در مورد وزن سلاح خیلی دارد بی‌انصافی می‌شود. این كالیبر باید وزن سلاح سنگین باشد تا بتوانند آن را تثبیت كنند. در ضمن باهر از تكنولوژی فوق‌العاده‌ای برخوردار است. ارگونومی خاصی دارد و آدم یا باید كور باشد، يا مغرض يا اینكه ناخواسته از سوی برخی كارشناس نماهای این انجمن‌های نظامی خط گرفته باشد تا سلاحی مانند باهر را بكوبد! در مورد شاهر هم از این حرفها می‌زدند! حالا همان‌ها اصرار دارند كه تولید شاهر باید افزایش پیدا كند. در كل يك سری نانشان را از غر زدن در می‌آورند. خواهش می‌كنم آلت دست این افراد نشوید. یا علی
  • محمد علی ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    2 0
    إنشاء الله تیر آن به قلب کفر و نفاق و ظلم بین المللی اصابت کند و سایه ی منحوس آنها را از بشریت بردارد.
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    1 0
    شاهر باهر قاهر و..... یعنی این قدر از لحاظ اسامی قشنگ و با مسما در تحریم هستیم؟؟!!
  • black ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    1 0
    دوستان این کالیبر وزن زیاد میطلبه و قوی چون اگه وزن کم باشه سلاح بد لگد میزنه یا میکنه سلاح از هم بپاشه یا مگسی یا دوربین هم منحرف بشه ووو هزاران مشکل دیگه...مطمئن باشید سازنده ها بیشتر از من شما رو این موضوعات فکر میکنن...شما مغزتو خسته نکنی راحت تری ;)
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    شما قرار بود هر هفته از صنایع دفاعی ایران بنویسید؟
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 1
    روی خر سوار کنید چون آدم نمی تونه حملش کنه
  • proper ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    یجوری میگید 60 کیلو زیاد انگار 600 کیلو.واسه سربازی ک کلی دوره دیده و امادگی جسمانی بالایی داره چیزی نیست نهایت 2 نفر لازم برا حملش ادم معمولی ک تاحالا10 کیلو بیشار دستش نگرفته به نظرش سنگین
  • بی سواط ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 1
    یعنی سخته فهم این مورد که یه سلاح 60 کیلویی قراره یه وسیله چند تنی رو نابود کنه فهم میخواد دیگه بر اساس اعلام مسئولین نزاجا، این سلاح به عنوان یک سلاح ضد بالگرد وارد خدمت شده است. لا اقل تا اخر مطلب رو بخونین بعد اظهار نظر کنین
  • حسن ازساوجبلاغ ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    1 0
    روزی یک فیلم کره ای تماشامیکردم که درآن ازکلت کمری پیشرفته برای کشتن سوژه هایشان استفاده میکردند.تکنولوزیی که مرابخودجذب کرد این بود که دراین سلاح نرم افزاریا چاشنی انفجاری وجودداشت که دارنده سلاح میتوانست درمواقع بحرانی وبرای جلوگیری از به غینمت گرفته شدن این سلاح توسط دشمن، آنرا منفجرمیکرد.بعبارت بهتر این سلاح طوری طراحی شده بود که اگرکلید مخصوص انفجارخودکارآن ظرف مدت تعیین شده بکارمی افتاد،آنوقت هرکس این سلاح رابرمیداشت باانفجارآن کشته میشد وسلاح هم نابودمیشد. لازمست دراینگونه تجهیزات جدید وفوق پیشرفته، اهرمهایی طراحی شود تا دشمن نتواندازآن استفاده کند.
  • حسین ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    یکی از بزرگترین ضعف ها نداشتن خشاب است که سرعت تیراندازی تک تیرانداز را به شدت کاهش میدهد که در تک تیر انداز های ایرانی نمونه خشاب دار وجود ندارد. دومین ضعفشون هم افت لوله هست.چون لوله حفاظ نداره وقتی تعداد شلیک بالا بره لوله به شدت گرم میشه و دافت پیدا میکنه که دقت تیراندازی را کاهش میده
  • محمد ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 1
    دوست عزیز میشه بفرمایید شما کجا آموزش دیدید که اینطور دیگران رو تخطئه میکنید؟!! این حرف شما که سلاح باید سنگین باشد تا بتواند قدرت همچین کالیبر بالایی رو تـثبیت کند، برای سلاح انفرادی شبیه شوخیه! خب دوست عزیز این سلاح رو وقته نفر نتونه حملش کنه دیگه چه اهمیتی داره وزن 60 کیلو باشه یا 600 کیلو، با این حرف شما بهتره اینو روی تانک 60 تنی کار بزارن تا کاملا تثیت بشه!!! تو دنیایی که قدرتهای اسلحه سازی از مواد و آلیاژ کربن برای سبک کردن سلاح صحبت میکنند شما عیب به این بزرگی رو نقطه قوت میدونی؟ البته وزن برای تثبیت سلاح لازمه ولی نه اونقدر که سلاح رو غیر کاربردی کنه
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    از آشنایان ما در یگان صابرین سپاه هم هستن با همین کلاش فقط کار می‌کنند
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    این ها همه اش ظاهر هستند !
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    شوخی میکنی ؟ فوق پیشرفته ؟!
  • احمد ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    حسین آقا نمونه خشاب دارش هم اخیراً رونمایی شد اول تحقیق کن بعد اظهار نظر کن عزیزم
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    ان شالله در صنایع اپتیکی هم خودکفا شویم
  • احمد ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    ناشناس 9:23 شما متخصص میکروالکترونیک هستی عزیزم که میگی تعطیله ، باید همه جزییات را برای شما بازگو کنند حتماً
  • سید دکتر محمود ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 1
    به جای این ها چند صد فروند جنگنده بخرید آسمان کشور بی دفاعه! همین امارات زپرتی میتونه زمینگیرمون کنه فقط موشک ساختیم اونها هم سامانه های ضد موشک خریدند! بعدش چی؟
  • احمد ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    عزیزم صاعقه تولید انبوه شده وگزارششم از تلویزیون پخش شد ، لابد انتظار نداری هر بار که تعدادی از اون تولید میشه گزارش پخش کنند ف یکبار که بگویند تولید انبوه شده کافی است ، برطبق اون گزارش تا حالا یک اسکادران صاعقه تولید شده ، البته این مربوط به مدتها قبله ، حتماً تا حالا خیلی بیشتر شده است.
  • احمد ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    1 0
    چیزی به اسم نوسازی وبازسازی به گوشت خورده؟ نیروی زرهی نداریم؟!!! حالت خوبه ، قرصاتو سروقت بخور دلبندم اگه این طوری بود دشمنان قسم خورده ما بارها حمله کرده بودند.
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    1 0
    درود بر ارتش قهرمان
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    از این مدل رگبارش هم درست کنید
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    خودت میگی فیلمه حالا فکر کن اون سلاح رو یه بچه برداره ادم عاقل تو سلاح اگر ردیاب بزاره بهتر از بمب کار میکنه برای دارنده سلاح تا بمب که اگر با اشکال منفجر بشه دست دارندشو نابود میکنه
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    11 5
    با باهر قلب داعشی ها را میدریم
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    1 0
    انشا الله
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    اولیه؟!
  • احمد ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    احسنت یاور جان ، اصلاً به کالیبر این سلاح توجه نمی کنند ، هیچ سلاح تک تیراندازی این کالیبر را نداره ، بعد می گویند فلان اسلحه 15 کیلو وزن داره ، خب کالیبرش کمتره ، حتما ً انتظار دارند سلاحی که انواع بالگردها و خودروهای زرهی چند تنی را منهدم می کند اونم با کالیبر 23 میلیمتری ، سبک باشه!!! اینم از اون حرفاست ، جالبه وقتی صاعقه یا هر دستاورد دفاعی دیگر ساخته میشه از کوچک بودنش گله می کنندو اینکه ابهت نداره، وقتی سلاح بزرگ وبا ابهت می سازند از اون ور بام می افتند که چون سنگینه کارایی نداره...
  • ياور ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    خودكفا هستیم و البته جزء پیشگامان. نگاه نكنید يكسری كامنت‌ها را.. مغرض هستند. در مشرق خودمان اپتیك، صنایع الكترونیك اصفهان، صنایع الكترونیك شیراز و... را جستجو كنید. نمی‌دانم چرا مشرق كامنت آن افراد را منتشر كرد!
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    احسنتم
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    فکر کنم به خاطر بحث بودجه کمی پیشرفت پروژه کند شده باشه
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    متن رو خوندی؟
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    درود بر آرشهای کمانگیر ایران زمین
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    مشرق عشق سلاح داره حال میکنه
  • سعید ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    هیچی قناصه نمیشه
  • محسن ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    در تک تیر انداز های ایرانی نمونه خشاب دار وجود ندارد؟
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    با جنس و آلیاژ سبک تر بسازید
  • جوادیان ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    درود درود
  • جوادیان ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    دهن امارات صافه اگه بخواد پر رو بازی دربیاره...
  • جوادیان ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 1
    60 کیلو واسه یه نظامی وزن زیادی نیست
  • مسی خطر ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    نظر افشین تهران رو می خواستم بدونم...
  • مسی خطر ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    نظر افشین تهران رو می خواستم بدونم...
  • سوسن ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    در کشور ما تا حدود یک دهه قبل دانش تولید این گونه سلاح های تک تیرانداز وجود نداشت. که خدارو شکر الان ساختیم، خوبشم ساختیم
  • سوسن ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    در کشور ما تا حدود یک دهه قبل دانش تولید این گونه سلاح های تک تیرانداز وجود نداشت. که خدارو شکر الان ساختیم، خوبشم ساختیم
  • سوسن ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    1 0
    در کشور ما تا حدود یک دهه قبل دانش تولید این گونه سلاح های تک تیرانداز وجود نداشت. که خدارو شکر الان ساختیم، خوبشم ساختیم
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    زنده باد
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    در کشور ما تا حدود یک دهه قبل دانش تولید این گونه سلاح های تک تیرانداز وجود نداشت. که خدارو شکر الان ساختیم، خوبشم ساختیم
  • سوسن ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    در کشور ما تا حدود یک دهه قبل دانش تولید این گونه سلاح های تک تیرانداز وجود نداشت. که خدارو شکر الان ساختیم، خوبشم ساختیم
  • مسی خطر ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    بعید میدونم باعث شناسایی بشه نظر افشین تهران چیه؟؟؟
  • بید ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    خخخخخخخخ
  • بید ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    موافقم
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    :)
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    صرفا برای همین کار ساخته شده
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    احسنت
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    کلاس این دوتا با هم فرق داره
  • سیروس ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    دم بچه های مبتکر ایران گرم
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    حیف تیر این سلاح که حروم داعشی ها بشه
  • ایرانی ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    مایه خوشحالی نظامیان است
  • محمود ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  • احمد ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    سلام دکتر جون ، آسمان کشور بی دفاعه؟!!! حالت خوبه؟ پس چرا تهدیداشونو عملی نکردند دلبندم
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    باید از علم نانو در تجهیزات نظامی استفاده بشه
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    مشرق حتما یه چیزی میدونه دیگه اینجوری میگه
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    مشرق خوب بود ولی کاش عکسهای بیشتری میذاشتی
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    سبک دقیق با برد بالا....
  • ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    یه دونه از مرمی این سلاح به انسان بخوره میترکه
  • مهدوی ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    چی شده؟ رگبار؟!!؟؟
  • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    با کی کار داری دکتر!
  • شریفی ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    چه نظر پخته ای!
  • ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    فکر کنم از نظر تو یه سرباز دوره دیده میتونه با این سلاح، روی دست هم شکلیک کنه؟!
  • احمد ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    دکتر جون عزیزم ، اگه این طور بود دشمنان بارها حمله کرده بودند، کی گفته آسمان ایران بی دفاعه ، از شما بعیده این سخنان کذب وناروا
  • ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    :|
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    فک کنم رو یدونه ار این چهار چرخها سوارش کنن کاراییش چند برابر بشه
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    درود بر رزمندگان دلاور عرصه خود کفایی
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    خخخخخخخخخخ
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    باهر به دلیل فاصله بالا تا هدف نیازی چندانی به خشاب نداره
  • الکی مثلا مشرق ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    خودتی
  • ياور ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    محمد جان، اولن: محال است كسی مثل من بگوید كجا آموزش دیده دومن: حرف شما ارزش پاسخ دادن ندارد. احمد جان؛ ممنون از اظهار لطفتان سلاح كالیبر پنجاه در غرب كه كعبه آمال اینها است با وزن +12 و +13 وجود دارد. اما دوست دارند غر بزنند و ژست كارشناسی بگیرند. همین
  • مهندس ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    اونوقت اگه خره تیر خورد چی؟
  • ياور ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    ببخشید احمد جان در تایید سخنان شما باید عرض كنم: برای كسانی كه انتقاد از این سلاح را شروع كردند خیلی كامل توضیح دادم «يك روز پس از رو نمایی» این سلاح بنا نیست روی دست حمل شود. از شاهر تا تك‌تاب و همین باهر؛ اینها روی خودروهای اشداء و رنجر حمل می‌شوند. اگر در پوشش عوارض طبیعی قرار بگیرند كه از روی خودروی مزبور باز نمی‌شوند و كابران اهداف را مورد اثابت قرار می‌دهند. اما اگر لازم باشد كه در شیارها و عوارض طبیعی پناه بگیرند سلاح توسط كاربران «سه ـ چهار» از خودرو باز شده و در محل استقرار می‌یابد و پس از انجام ماموریت به محل الصاق بر می‌گردد. خب، فكر می‌كنم برای شخص تیز هوشی مانند شما همین توضیح كافی باشد. اما احمد جان؛ هستند كسانی كه نمی‌خواهند بپذیرند. برای آنها مثنوی هفتاد من كاغذ هم بیاورید قبول نمی‌كنند. التماس دعا برادر
  • نيكتا ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    مشرق عزيز لطفا از واژه ى مجعول خاورميانه در خبرها استفاده نكنيد. غرب آسيا
  • علیا ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    حسین جان شاهر دارای نمونه ی خشاب دار هست و اتفاقن نمونه ی خشاب دار تولید انبوه و تحویل شده. این نمونه هم حتمن دارای خشاب خواهد شد. فقط کاش قابلیت استفاده از قطار فشن هم بهشون اضافه بشه. مخصوصن در مدل شاهر. هرچند اینها تک تیر انداز هستند. اما چون اهدافشون خودروهای سنگین و بالگردها و مراکز تجمع دشمن هست این قابلیت میتونه گگاهی مفید باشه
  • علیا ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    دوستان بحث میکرو الکترونی در کارخانه ی صا ایران در حال پیگیری هست. اصلن یادتونه سالها قبل صا ایران شروع رد به گوشی تولید کردن؟ میدونین چرا؟ پوششی بود برای اینکه به بحث الکترونیک و میکرو الکترونیک وارد بشه. در ضمن ما به لی کشور در جهان همین الان دوربین های مختلف اعم از دید در شب مادون قرمز و گرمایابی و ... صادر میکنیم. اتفاقن یکی از مزیت های ایران همین موردیه که شماها بهش ایراد گرفتین. این نشون دهنده ی اینه که شما اصلن الاع نداری و بدون دانش حرف میزنی
  • یاور ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    ناشناس جان خبر تولید انبوه را در همین مشرق بخوان. فكر كنم مال چهار ماه پیش بود.
  • علیا ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    3 نفر خدمه داره. از نظر شناسایی هم با برد 2 تا 3 کیلومتر خیلی بعیده شناسایی بشه. چون مثل موشک دوش پرتاب نیستش که دود حاصل از شلیک باعث شناسایی بشه. در ضمن به راحتی بعد از یک شلیک میشه جابجا شد. 3 نفر میخوان 60 کیلو رو جابجا کنند. سخت نیست.
  • یاور ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    داداش چرا دروغ میگی!؟
  • یاور ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    انفرادی نیست تعداد خدمه را نوشته
  • علیا ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    پسر خوب من 4 ماه توی یگانهای رزمی غرب ارتش بودم. 1 سال هم توی خود ستاد نیروی زمینی خدمت کردم. چچند بارهم توی خود جهاد خودفایی رفتم. اما هیچوقت این سلاح رو دست سی ندیدم. اما آیا این دلیل خوبیه که بگم این سلاح وجود نداره؟ مگه قراره اینجاهایی که من بودم این سلاح تحویل بشه؟ مگه قراره اون یان ها از این سلاح استفاده کنند؟
  • علیا ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    آذرخش سه فروند تولید شد. البته برخی منابع میگن 12 فروند. اما چرا آذرخش دیه تولید نشد؟ چون طرح آذرخش با برخی تغییرات و برخی ارتقا ها تبدیل به پروژه صاعقه شده. پس دیگه آذرخش ساخته نشد و نخواهد شد و به جاش صاعقه تولید شد. هیچ منبع رسمی ای برای تعداد صاعقه های تولید شده وجود نداره. همونطور که هیچ آمار رسمی ای برای تعداد تولیدی هیچ کدوم از تولیدات نظامی ما وجود نداره. چون قرار بر اینه که تعداد اعلام نشه.
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    ...جنگ جهانی اول دوم
  • بی سواط ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    فکرکن در روز اول جنگ امارات 200 بار اهدافی رو با هواپیما بزنه روز دوم جنگ هواپیما نداره چون کل فرودگاه هاش رو شخم زدیم روز سوم جنگ امارات وجود نداره این یعنی قدرت موشکی فکر کنم متوجه بشی فرق هواپیما و موشک چیه
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    این سلاح جز سلاحی نیم سنگین قرار می گیره هرچند انفرادی است اما بعنوان یک سلاح با دقت بالا وقدرت بالا بحث مهمات این سلاح راهم ،هم جز معایبش است وهم جز محاسنش وزن سن ین این سلاح را قدرتش پوشش می دهد حالا باید در میدان نبرد دید
  • ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    1 0
    به یاری خدا قوی ترین نیروهای مسلح درسطح منطقه داریم.چندکشور محور مقاومت داریم ساپورت میکنیم.بزرگترین سامانه هلی کوپتری خاورمیانه را باوجود هوانیروز ارتش داریم.بزرگترین لشگر زرهی خاورمیانه راباوجودلشگر۹۲زرهی داریم.هرکی بچه اهواز خوب میدونه وقتی تانکهای لشگر روشن میشه مثل زلزله میمومنه.نیروی قدس در برخی کشورها قدرت اطلاعاتی عملیاتی داره.وهمه اینها به برکت ولایت هست
  • افشین تهران ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    اره عزیزم اما ارش 30میلیمتری هم در ایران ساخته شده ولی همه این کالیبر بالاها برای منظور خاصی هست.
  • افشین تهران ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    تا جاییکه شنیدم ارش 30میلیمتری هست.
  • افشین تهران ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    کی گفته این سلاح انفرادی هست؟؟؟خوبه در مشخصاتش گفته 3نفر کمی تحقیق کن متوجه میشی.
  • افشین تهران ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    با وجود امثال شما هیچی در عمل نداریم.البته در طلب توقع زیاد داریم.
  • محمد ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    والا چی بگم اول اینکه دست شما درد نکنه و خسته نباشید دوما این کشور اونقدر پولدار نیست که بتواند هر طر حی رو تولید کنه دقت کنید سلاح تک تیرانداز خدمه ، دو یا سه نفر / تانک ،خدمه یک نفر /سلاحی تولید کنید که چند منظوره باشه این که سخت نیست .
  • افشین تهران ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    در چه موردی عزیزم؟؟/بالا که گفتم.
  • ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    منفی دادم نوش جونت کارشناس نما
  • افشین تهران ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    حداقل 10سال برای این جنگنده زمان بزارید.
  • افشین تهران ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    اینطور نیست تولید انبوه شده و یا شما درست نمیگید و یا بشما درست انتقال ندادن.
  • افشین تهران ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    اولا اذرخش نمونه تولید اولیه هستکه 8فروند از ان تولید شده و صاعقه که نوع پیشرفته ترش هست به تعداد 30فروند به گزارش بعضی سایتها مثل ویکی که البته چندان معتبر نیستند ساخته شده اما مهم اینه که در پایگاه تبریز این جنگنده بتعداد زیادی عملیاتی هست.اما فعلا ما با موشکهای پیشرفته این معادله رو بهم زدیم انقد که هیچ سامانه پدافندی قدرت رهگیری این تعداد موشک را ندارند.مخصوصا با این گندی که پاتریوت در مقبل اسکاد 40سال پیش زد.
  • افشین تهران ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    دادند.
  • افشین تهران ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    اشتباه کردم ارش 20میلیمتری هست.
  • افشین تهران ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 1
    مشکل از سلاح نیست از اطلاعات شماست.به سرعت خروج تیر از دهانه و سرعت کم بالگرد اگه توجه کنی متوجه این اطلاعات ناقص میشی.در توپ ضد هوایی هم از همین گلوله استفاده میشه اخوی که بالگرد بجای خودش جنگنده هم اگه در بردش باشه منهدم میشه.
  • افشین تهران ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 1
    وجود این سلاحها خودش باعث جلوگیری از جنگ هست.
  • افشین تهران ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 1
    درسته کالیبرش 20م م من اشتباه کردم.
  • ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 1
    آخه این دوربین چیه از روی تفنگ بادی برداشتن گذاشتن روی این سلاح سنگین با اینهمه لگد؟همین کار رو با اشتیار 50 کردن هم سنگینی و هم شعله پوشش مانع شدید از بکارگیریش شده لوله هاش هم خان درست نداره
  • افشین تهران ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 1
    اقا یاور در اینکه بعضیها مغرضانه قضاوت میکنند شکی نیست اما بعضی دوستان هم از روی کم اطلاعی هستکه باید با این نوع بحثها سعی در رشد این اطلاعات کرد و تنها فایده ای که این بحثها داره همینه اما در مورد مغرضین شما اگه صد سال در مشکی کنی دوغ. همان دوغ و همان دوغ و همان دوغ.
  • افشین تهران ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 1
    شما میخوای کشور ما کل دکترین نظامی که داره تغییر بده؟کی گفته که امارات میتونه ما رو زمینگیر کنه؟؟اصلا کل امارات نیاز به چندتا موشک اونم با برد پایین و میانه داره تا کلا بره زیر اب؟؟؟با چندتا موشک میشه فرودگاههای این کشور یا گنده تر از اینو از کار انداخت؟؟تکیه مسئولین دفاعی ما بر گزینه موشک بر گرفته از 8سال دفاع مقدس و شلیک فقط چند موشک به عراق هست ضمن اینکه ما امروز بهترین سامانه های دفاعی رو در پدافند داریم که شامل بومی و غیر بومی هست اونم بدون اس300و باور که با ورود این دوسامانه از امنیت بیشتری برخوردار خواهیم بود.همینکه در این چند سال کسی هیچ غلطی نکرده بهترین گواه این موضوع هست. ضمن اینکه هیچ سامانه پدافندی در کشورهایی که شما مد نظر دارید توان مقابله با این حجم از تهدیدات موشکی رو ندارند و اینو خودشون و اربابشون میدونند اما شما چرا نمیدونی !!!!جای خود داره.
  • افشین تهران ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 1
    قبلا ساخته شده و توپ ضد هوایی هست.دولول و چهار لول هم داره.
  • افشین تهران ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 1
    در برد زیر 800متر بله.
  • افشین تهران ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 1
    چرا شاهر نوع خشاب دار داره و باهر خشاب دار هم داره کارش تموم میشه.
  • افشین تهران ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    2 1
    اصلا فکر نمیکردم که این سلاح اینقدر مورد توجه و بحث قرار بگیره.!!سلاحهای تک تیرانداز تا کالیبر 14.5تفنگ بحساب میان و از این کالیبر به بالا توپ هستند نه سلاح که دوستان توقع وزن پایین رو دارند.در نظرات بالا چند نظر جالب بود که 1فرموده اند که این سلاح با داشتن چند خدمه زود شناسایی میشه!!!توجه داشته باشید که این سلاح بردی موثر تا 3000متر و مفید 4000متر داره و شناسایی در این فاصله کار مشکلی هست و برای مقابله هم نیاز به سلاحی در همین حد داره و باید توجه کنید که تک تیر اندازها بعد از چند تیراندازی جای خودشونو تغییر میدن.2فرمودند که وزن این سلاح زیاده !!این سلاح همانجوری که گفتم یک توپ هست نه تفنگ که از 3خدمه برخورداره و وزن زیادش بیشتر بخاطر لوله بلندش هستکه برد اونو تا 4000متر مفید میسر کرده و این سلاح کاربردش با کالیبر 12یا14فرق داره.3کفته شده که در دست سربازان دیده نشده!!!یا به نیروهای سوریه و حزب الله بدین!!اولا که این سلاح به این نیروها در خارج از کشور داده شده و فیلم هدف قراردادن تروریستها توسط ان در فضای مجازی با همین عنوان موجود هست هم با باهر و شاهر و ارش.در داخل هم این سلاح توزیع شده اما این سلاح برای تیراندازان زبده که هم توان بدنی و هم اموزشهای انفرادی بالا را دیده اند و استعداد تیر اندازی بیشتری نسبت به بقیه دارند و این امر بیشتر در مسابقات درون نیرو و رزمایشها مورد ازمون قرار گرقته شده تحویل میشود که بیشتر نیروهای کادر هستند چرا که خود مبحث تک تیرانداز اموزشهای زیادی داره و فقط تیراندازی صرفا بهانه ان نیست.4گفته شده که ما وقتی در اپتیک و بالستیک مشکل داریم این سلاح به چه دردی میخوره!!ما بهیچ وجه در این مباحث مشکل نداریم و در زمینه اپتیک امروز بهترین دوربینهای بومی ساخت صا ایران را داریم که تا 20برابر قدرت بزرگنمایی دارند و حتی در جنگنده ها و بالگردها و پهبادها هم مورد استفاده قرار میگیرد و حتی مینی رایانه ای هم که بر روی این دوربینها جهت محاسبه فاصله و سرعت باد و غیره لازم هست همراه با نرم افزار ان در این شرکت ساخته شده و قابل توجه هستکه این سامانه اینقدر کوچک هستکه در روی خود دوربین نسب شده و گزارش انهم در همین سایت موجود هست. 5فرمودند که چرا خشاب نداره!با توجه به اینکه سلاحهای تک تیر انداز با این برد نیاز چندانی به خشاب نداره اما شاهر با خشاب تولید شده و باهر با خشاب هم در استانه رونمایی و تولید هست که در نمونه شاهر بدون خشاب وزن ان 22کیلوگرم و با خشاب ان 24کیلو گرم هستکه در باهر این اضافه وزن حتما بیشتر خواهد بود چرا که از کالیبر بالاتری برخوردارهست.6فرمودند که با توجه به سرعت بالگردها این سلاح توانایی هدف قرار دادن بالگرد را ندارد و ان را به تجربه و اطلاعاتشان منصوب فرمودند!!!!که بسی جای شگفتی و البته تبسم که چه عرض کنم خنده دارد.چرا که با توجه به سرعت خروج گلوله از دهانه این سلاح و همچنین سرعت پایین بالگرد که زیر 350کیلومتر هست و همچنین نوع توپ ضد هوایی این سلاح با همین کالیبر و همین گلوله این یک سخن بیهوده و غیر کارشناسانه هست ضمن اینکه کالیبر های پایینتر هم این توانایی رادارند چه برسد به 23م م.7 فرمودند که لوله این سلاح بلند هست و این باعث تاب برداشتن لوله بعد از چند شلیک بخاطر حرارت میشود !!!!!!!!!! اگر اینطور باشد پس توپ ضد هوایی 23م م که با سرعت بسیار بیشتری شلیک میکند اصلا نباید لوله ای برایش بماند.ضمن اینکه سازندگان حتما در این مورد از متریال مناسب استفاده کردند و به اندازه ما دارای هوش هستند 8 در هر صورت اچ اس50 که نمونه ساخت داخل ان صیاد نام دارد همراه با شاهر 14.5م م برد موثر3000متر و تک تاب 20م م با برد فراتر از 2000متر و همچنین ارش 20م م و باهر 23م م سلاحهای انتی متریالی هستند که تمامی احتیاجات نیروهای مسلح کشور را در کنار سلاحهای سبک تک تیراندازی مثل سیمنوف و گرینوف برطرف میکنند و در این باب در هرگونه وابستگی را به خارج از کشور تخته میکنند.ضمنا سازمان سلاحهای زیر 20م م از 2نفر خدمه و از 20میلیمتر به بالا با 3نفر خدمه هست.در مورد شاهر خشاب دار و باهر خشابدار در فضای مجازی و همین سایت گزارش موجود هست..خیلی طولانی شد تا هفته دیگه خدا حافظ مخصوصا مسی خطر.
  • ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    1 1
    دقیقا فکر می کنید آمریکا یا روسیه نمیتونن از این کالیبر سلاح تک تیرانداز بسازند؟؟؟ چرا نمی سازند؟؟؟ بابا اصلا کارايي‌ نداره این سلاح ... هلیکوپتر رو بخواهند بزنن با همون اشتایر می زنند ... بیشتر از اون فاصله هم اصلا دوربینش رو نداریم که دقیق بزنه و کار تک تیر نیست زدنش
  • ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    فکر می کنید آمریکا یا روسیه نمیتونن از این کالیبر سلاح تک تیرانداز بسازند؟؟؟ چرا نمی سازند؟؟؟ بابا اصلا کارايي‌ نداره این سلاح ... همون اشتایر رو خوب بزنیم ... خوب تولید کنیم ... همین اشتایر های ایرانی الان مشکل دارند و اتریشی ها خوبن
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    اقای ناشناس | Iran, Islamic Republic of | ۲۲:۴۳ حتما باید امریکا بسازه تا ما بریم نمونه ایرانی کپی کنیم بگیم صرفه داره نمیشه یه سلاح رو خودمون بدون کپی بسازیم این حرفت خیلی شبیه اصلاح طلب ها بود در کل ما توانستیم اسلحه ای تک تیری بسازیم که هلیکوپتر هم بزنیم باهاش شما برو از کدخدات اجازه بگیر قبل نظر دادن
  • افشین تهران ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    این وزن مال صیاد نیست و این کالیبر هم تقریبا دوبرابر صیاد هست.خوب بخون عزیز جان.
  • افشین تهران ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    مشکل اینه که شما فرق سلاح انفرادی رو با توپ نمیدانید.با این کالیبر که دیگه تفنگ نیست و کی و کجا گفته شده باهر سلاح انفرادی هست؟؟؟خوبه در مشخصات این سلاح گفته شده خدمه 3نفر.شما کمی میگشتی اطلاعاتش رو در میاوردی.
  • داود ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    اسلحه تک تیر انداز برای حمل و نقل سریع نیست یعنی قرار نیست در جنگ چریکی به سرعت توسط نفر حمل، جابجا و مکرر استفاده بشه، پس میشه سنگین تر و کاراتر ساخته بشه. به همین دلیل خشاب هم ضعف عمده ای به حساب نمیاد(شاید با خشاب دقتش هم کمتر بشه) بعد هم اینکه به همین دلائل چون نواخت تیر کم هست لوله فرصت برای خنک شدن داره یعنی چند ثانیه هم کافیه. خلاصه اینکه این سلاح یه دفعه میزنه، آمما میزنه ها!!!
  • داود ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    1 0
    صبحم الله بالخیر! وزن و بردش رو که گفته، سرعتشم میخای چیکار؟! خیلی دوست داری بدونی میتونی بری در فاصله چهار کیلومتری روبروش وایسی، صداش که اومد کرنومتر بگیر، بهت که خورد، کرنومتره هم خودش از کار میوفته زمانش ثبت میشه!!!
  • داود ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    دشمن تا بخاد چهار کیلومتر بیاد جلو و بالای تپه سلاح رو غنیمت بگیره شما تو خونتی داری ناهار میخوری!!!
  • ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    شاید هم برای ثباتش خوبه سنگین باشه...
  • علی معرف ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    خیلی بزرگه .....ارگونومیش ضعیفه .....
  • علی معرف ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    خیلی بزرگه .....ارگونومیش ضعیفه ..... ولی خداییش منم که ایراد زیاد میگیرم خوشم اومد .....
  • علی معرف ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    احتمال میدم لگدش زیاد باشه و گیر هم داشته باشه ....... البته کار نکردم باهاش
  • رضا ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    0 0
    دوستان این اسلحه توان مقابله با زره پوش های جدیدرو اصلا نداره شمابه ماشینی که جایگزین هاموی شد نگاه کنید تازه اگه یه نیگاه به توپ ژیات تک لول جنگنده رافاعل با نواخت ٠ ٢۵٠تیر در دقیقه نگاه کنید اولاتیر هاش سیمیلیمتری یه بعدشم وزنش پنجاه کیلو گرمه بعد ببینید ماچی ساختیم بعدشم سرعت سریع ترین تیر ها چهار ماخه یعنی تاتیر به بارو بخورهحداقل دوثانیه رو هواست یعنی اگه هدف متحرک سرعتش زیاد باشه راحت نمیشه زدش.
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
    0 0
    صاعقه بیش از پنج فروند در یک عکس دیده نشده! آذرخش هم یکی دوستان خواهشا بر اساس شایعات چند نشریه غربی یا شرقی یا داخلی چیزی نگید
  • ارش ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    62 کیلو واقعا سرعت حرکت حمل کنندشو کند میکنه
  • بی نام ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    بارت تک تیرانداز نیست. نارنجک پرتاب کن است. شما این رو با کاوه 30م م و نصیر 40م م مقایصه کن
  • mostafa ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    پس تک تیر انداز 20 میلیمتری سپاه با نام ارش چی شد . چرا ازش اسم نبردید؟ اون که عملیاتی هم شد.
  • جعفر ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    با سلام /آقایون من کلیه مطالب رو که شما نوشته بودین رو خودنم عرض کنم به اون هایی که میگین وزنش خیلی زیاده (نمونه های بعدی در راه اند با وزن کم تر) و اون هایی که میگن خدمش زیاده یا رو دیده و میشه شناسایش کرد/( برادر من این نوع سلاح رو داعما در ماشین حمل میکنن و وقتی در نقطه مورد نظر میرسند میزارن زمین و کارشون رو میکنن/ و بردشم خیلی بالاس / و با فاصله زیاد از دشمن شروع به تیر اندازی میکنن و درضمن این نوع سلاح دارای صدا خفه کن نیز هست و ما داریمش و یک عرض هم به خدمت اونی بکنم که میگه سلاح کالیبر 50 کالیبرش از این بیشتر ای پخمه اون اسمشه منظور از کالیبر 50 /.50 اینچ هست و اگر .50 را ضرب در 25.4 کنید میشود 12.7 که کالیبر اصلی سلاح امریکایی برت معروف به کالیبر 50 و اگه دقت کرده باشین به بعضی رزمایش های سپاه این سلاح کالیبر 50 رو در دوش بسیجی های ما میبینین و از آقایونی که از تلنولوژی سلاح ها خبری ندارند و فقط حس میکنن میدونن خواهش میکنم حرف نزن زشته عابروی خودتون رو میبرین و باز هم میگم اون سلاح کالیبر 50 هست نه کالیبرش بیچاره اگه یکم ریاضی بدونی میفهمی سلاحی که کالیبرش 50 باشه از ساق پات بزرگ تر میشه قطر لولش
  • افشین تهران ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    داداش شما 17روز از بقیه عقب هستی و مسئله کالیبر 50رو هم این بنده خدا حتما نخواهد دید.و کماکان نظر قبلی را خواهد داد.
  • امیر ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 1
    سلام و خدا قوت.من خصوصیات فنی این سلاح را خوندم خیلی خوبه.منتها من خودم هم طراح و هم سازنده خوبی در زمینه جنک افزار هستم و تو کشور. ما باندهای هست ادمهای کاری را پس میدن .اگه فرصتی پیش میومد از اینا بهتر. میشه ساخت.همه خواهان باشید براتون چند طرح میفرستم.ص
  • احسان ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    کی میگه این قوی ته سلاح ساخت ایران به نام ارش 23میلیمتر هست تازه خشاب هم میخوره پیشرفته ترین دوربین دنیا هم روش نصبه یه سرچی بزنید آرش
  • ali ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    حمل ارپی جی که سبک تر هستش بعدم بالگرد ثابت نیست که تو هوا این بخواد بزندش فقط برای اهداف دور و ثابت کاربرد داره
  • فرمانده ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    سلام
  • انونیموس ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
    1 1
    خداآخرعاقبت هممون روبه خیرکنه.الان جنگ جنگ عقل واندیشه ودانش هست تودنیا.دیگه کسی مستقیم ورودرروباکشوری دیگه واردجنگ نمیشه.نوع جنگ هاتغییرکرده وسال به سال شیوه ها جدیدترهم میشه‌.
  • AMIN ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
    0 0
    با سلام و خسته نباشید به خدمت دوستان محترم کوله پشتی اینا چن کیلو وزن دارن یا با سلاح و خشاب چن کیلو با خودشون حمل میکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس