اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه هنوز از سرنوشت غضنفر رکن‌آبادی دیپلمات کشورمان خبری در دست نیست از وزارت امور خارجه خواستند که با جدیت بیشتری این مسئله را مورد بررسی و پیگیری قرار دهد.

هنوز اطلاعی از سرنوشت دیپلمات مقاومت نیست/ وزارت خارجه محکم‌تر و مقتدرتر عمل کند
گروه سیاسی مشرق – پس از گذشت یک و ماه چند روز از فاجعه منا در عید سعید قربان هنوز خبری از سرنوشت برخی از زائران ایرانی در دست نیست. یکی از افرادی که نامش در میان لیست مفقودان ایرانی جلوه می‌کند،‌ «غضنفر رکن‌آبادی»، دیپلمات برجسته کشورمان است که برخی وی را به سبب تأثیرگذاری در لبنان و مسئولیت‌هایی که در کشورهای منطقه داشته، دیپلمات محور مقاومت می‌نامند.

رکن‌آبادی در زمانی که سفیر ایران در لبنان بود هدف حملات تروریستی که سرتیم این تیم تروریستی یک سعودی به نام «ماجدالماجد» بود، قرار گرفت و جان سالم به در برد. بعد از مدتی نیز ماجد الماجد دستگیر شد اما به‌طور مشکوکی درگذشت. رسانه‌های عربی از جمله «عبدالباری عطوان»، روزنامه‌نگار برجسته عرب و سردبیر روزنامه الرأی الیوم مرگ ماجد را مشکوک خوانده و اعلام کردند که این مرگ به نفع اقدامات تروریستی آل سعود بوده است.

بعد از فاجعه منا و اعلام حضور رکن‌آبادی در مراسم حج نیز سعودی‌ها اعلام کردند که خبر حضور وی در مراسم حج کذب است اما بعد از مدتی با ارائه مدارک از سوی جمهوری اسلامی ایران این مسئله از سوی کشورمان رد شد. اما باوجود همه این موارد هنوز از سرنوشت رکن‌آبادی اطلاعی در دست نیست و وزارت خارجه نیز در این زمینه اطلاعات درستی از عملکرد خود به رسانه‌ها ارائه نمی‌دهد. با این اوصاف بر آن شدیم که در این زمینه با چند تن از نمایندگان مجلس و اعضای کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به گفت‌وگو بنشینیم تا در مورد سرنوشت این دیپلمات برجسته کشورمان و همچنین عملکرد مسئولان ذی‌ربط نظر آنان را جویا شویم که در ادامه خواننده این موارد خواهید بود.

هنوز اطلاعی از سرنوشت دیپلمات مقاومت نیست/ وزارت خارجه محکم‌تر و مقتدرتر عمل کندجوکار: وزارت خارجه با جدیت بیشتری پیگیر کار مفقودان فاجعه منا باشد

محمد صالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی مشرق درباره آخرین اخبار از سرنوشت غضنفر رکن‌آبادی دیپلمات مفقودشده کشورمان در فاجعه منا گفت: رئیس سازمان حج و زیارت قرار بود در سفری که به عربستان داشتند، آخرین وضعیت را بررسی و هفته آینده در کمسیون امنیت ملی گزارش را ارائه کند. ولی هنوز از سرنوشت آقای رکن‌آبادی خبر جدی در دست نیست و ما منتظریم که در هفته آینده رئیس حج و زیارت و مسئولین مربوطه در وزارت خارجه اخبار و عملکرد خود را در این زمینه به کمیسیون ارائه دهند.

وی در مورد عملکرد وزارت خارجه در این زمینه بیان داشت:‌ اینجا بحث حقوق شهروندی است. ما برای احقاق حقوق شهروندان باید جدیت لازم را انجام دهیم. به این جهت لازم می‌بود که وزارت خارجه حتی اگر یک نفر در این زمینه مشکلاتی برایش ایجاد می‌شد اقدامات لازم را انجام دهد.

این نماینده افزود: انتظار این است که وزارت خارجه هم برای تعیین سرنوشت باقی‌ماندگان و مفقودین که خانواده‌شان به‌شدت نگران و منتظرند تا تکلیف آن‌ها روشن شود و هم برای بررسی واقعیت فاجعه پیگیری‌های لازم را انجام دهد و هر چه زودتر کمیته حقیقت‌یابی در این زمینه تشکیل شود و با دیپلماسی فعال و رایزنی مناسب حقیقت موضوع با همکاری سایر کشورهای اسلامی آشکار شود؛ چراکه این موضوعی است که مقام معظم رهبری نیز بر روی آن تأکید داشتند.

هنوز اطلاعی از سرنوشت دیپلمات مقاومت نیست/ وزارت خارجه محکم‌تر و مقتدرتر عمل کندنقوی حسینی: آدم‌ها که محو نمی‌شوند! /عملکرد وزارت خارجه بسیار انفعالی است

حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز درباره پیگیری سرنوشت غضنفر رکن‌آبادی و دیگر مفقودان فاجعه منا به خبرنگار سیاسی مشرق گفت:‌ ما در فاجعه منا تعدادی مفقودالاثر داریم که یکی از آن‌ها آقای رکن‌آبادی است و ایشان یک شخصیت شناخته‌شده و دیپلماتیک کشور هست و مسئولیت‌های مهمی را در دستگاه دیپلماسی کشور بر عهده داشته و تا به امروز سرنوشت ایشان مشخص نیست.

وی افزود: شواهد و روند برخورد دولت آل سعود نشان می‌دهد که مسئله آقای رکن‌آبادی متفاوت از دیگران است زیرا بعدازاینکه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که نام ایشان هم در بین مفقودان است، شبکه العربیه وابسته به حکومت آل سعود این موضوع را انکار کرد که وی اصلاً وارد عربستان نشده‌اند و پس از ارائه اسناد توسط جمهوری اسلامی آنان این موضوع را پذیرفتند. ما احتمالاتی دیگری هم دراین‌باره می‌دهیم چون وقتی عربستان اعلام می‌کند که ایشان نیامده به عربستان این احتمال وجود دارد که برنامه‌ریزی خاصی در این زمینه انجام‌شده است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: تا به امروز شناسایی‌های لازم در مورد افرادی که پیکرهایشان به کشور انتقال‌یافته انجام‌گرفته است اما هنوز سرنوشت آقای رکن‌آبادی مبهم است چون نه در میان مفقودین بودند و نه در میان کسانی که شناسایی‌شده‌اند. بنابراین ما هر چه جلوتر می‌رویم بیشتر به این موضوع پی می‌بریم که وی تحت مسئله‌ای دیگری هنوز ذیل مفقودشده‌ها است که البته ابعاد این ماجرا هنوز برای ما مشخص نیست.

حسینی با اشاره به اقداماتی که از سوی مسئولان ذی‌ربط انجام‌شده است، اظهار داشت: وزارت امور خارجه نیز تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهد ولی این عملکرد خیلی انفعالی است و وزارت خارجه می‌تواند خیلی جدی‌تر، محکم‌تر و پیگیرتر در این زمینه عمل کند، بالاخره تکلیف را در این زمینه آل سعود مشخص کند،‌ مفقودین که آب نشدند که بروند زیرزمین، کسانی که دفن کردند نیز از آن‌ها آزمایش دیان ای گرفته‌شده و به‌خوبی شناسایی می‌شوند و تکلیف این افراد و این مسئله به‌خوبی روشن است و نمی‌شود که بگوییم در این فاجعه آدم‌ها گم یا محوشده‌اند؛ بنابراین انتظار می‌رود وزارت خارجه بسیار جدی‌تر پیگیر این موضوع شود.

این عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان افزود: آقای رکن‌آبادی یکی از دیپلمات‌هایی است که تأثیرگذاری ایشان را در دیپلماسی و همچنین محور مقاومت به‌خوبی می‌بینم و انتظار داریم که وزارت خارجه محکم و قاطع‌تر با این موضوع برخورد کند.

هنوز اطلاعی از سرنوشت دیپلمات مقاومت نیست/ وزارت خارجه محکم‌تر و مقتدرتر عمل کندکوثری:‌ عربستان بسیار خبیث‌تر است تا بتوان روی روابط دیپلماتیک با آن حساب کرد

اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان نامعلوم بودن سرنوشت غضنفر رکن‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی مشرق گفت: مسئولین ذی‌ربط ازجمله مسئولان حج و زیارت و وزارت خارجه در گزارش‌هایی که در کمیسیون ارائه دادند اعلام کرده‌اند که به دنبال بررسی دقیق سرنوشت آقای رکن‌آبادی هستند. اما در این زمینه تنها یک‌طرف مسئله وزارت خارجه است و طرف دیگر ماجرا نیز عربستان سعودی است که مسائل را بایستی با سرعت بیشتری انجام بدهد که متأسفانه این‌طور نیست.

وی در مورد گزارش وزارت خارجه از عملکرد خود در کمسیون امنیت ملی اظهار داشت:‌ این‌طور که دستگاه دیپلماسی ما گزارش داده است در حال بررسی مسئله هستند و تیمی را نیز مختص این موضوع تشکیل داده‌اند که بتوانند این کار را هر چه زودتر به نتیجه برسانند.

نماینده مردم تهران افزود: انتظار می‌رفت که پیگیری این مسئله خیلی محکم‌تر از این موارد انجام شود اما در این مدت که مخصوصاً مقام معظم رهبری با صحبت‌های مقتدرانه‌ای که انجام دادند مسائل بهتر شده و کار بهتر دنبال می‌شود.

وی در انتها با اشاره به کارشکنی‌های عربستان سعودی در فاجعه منا گفت: در این زمینه نیمی از کار به دوش دستگاه دیپلماسی کشور است و نصف دیگر ماجرا به همکاری سعودی‌ها بازمی‌گردد اما این موضوع نشان داد که برخی در وزارت خارجه که این عقیده را داشتند که با سعودی‌ها می‌توان ارتباط دیپلماتیک برقرار کرد در اشتباه هستند و عربستان بسیار خبیث‌تر از این موارد است که بتوان با اطمینان ارتباط دیپلماتیک با آن برقرار کنیم و به نظر می‌رسد این افراد در وزارت خارجه در حال پی بردن به‌اشتباه خود هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • محمد ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    مقصر اصلی خودمان هستیم در همان سالی که امام در مورد آل سعود تذکر دادند اگر مسئولین در تمام دوران جدی می گرفتن و این قدر منفعل نبودند این فاجعه به وجود نمی آمد ؛ مقصر اصلی مسئولین خودمان هستند مسئولینی که نمی دانند چه موقع باید لبخند بزنند و چه موقع اخم کنند نباید ازشون انتظار بیشتری داشت ؛ به ایرانی تجاوز میشه می خندن ، میگن بهتون حمله می کنیم می خندن ، از تروریست ها حمایت می کنند می خندن ، کلا مسولین ما فقط دارند می خندند ؛ فقط امید این کشور و ملت به خدا و اهل بیت و امام خامنه ای است در حال حاضر . خدا ختم به خیر کند با این مسئولین خندانی که ما داریم :)
  • ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    وزارت خارجه !؟ انگار تو ايران نيستيد
  • مهندس م ش ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    نه عزیزم، این کار وزارت امور خارجه و دیپلماسی نیست. سپاه قدس باید یک گوشمالی حسابی‌ به این سعودیها بده، چند تا شون که "نا پدید" بشن مساله حل می‌شه.
  • مهران ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    با کشوری که به اسم اسلام جنایت میکنه و مبالغ بسیاری را خرج تروریست میکند چگونه میتوان از در دیپلمات وارد شد . اینان درنده خو شده اند خانه خدا نزد مسلمانان باید باشد ن حیوانات
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    واقعا یک ماه گذشت اینها چیکار می کنند
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    هعیــــــــــــــــــی
  • جوادیان ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    عربستان و وهابیان بابت رفتارهای جنون آمیز باید پاسخگوی ملت خود و ملت های منطقه باشند
  • سوسن ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    منتظر واکنش هستیم
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    درست میگی جوادیان
  • سیروس ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    امیدواریم پاسخگو باشند
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    اگر دیپلمات اونا در کشور ما اینطور می شد اونا چیکار می کردن بابا چقدر سیب زمینی تشریف دارند وزارت خارجه هی می گن دیپلماسی کو کجاس اینم دیپلمات ایرانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس