آنطور که از اخبار جشنواره شیک‌پوش ایرانی که با مجوز دولت برگزار خواهد شد بر می‌آید، یک دختر می‌تواند بگوید «من به این پسر رأی می‌دهم چون خوش‌تیپ است و خوش‌لباس است و خوش‌قیافه!» و یک پسر هم بالعکس؛ اما از منظر اسلام، چقدر پسندیده است که یک پسر، جنس مخالفش را برانداز کند و درباره جزئیات ظاهر و شیک‌بودنش نظر دهد؟

گروه فرهنگی مشرق- این روزها دیگر داریم به این‌که قصدی وجود دارد تا بعضی عقاید و حریم‌ها را از بین ببرد شک می‌کنیم. بعد از ماجرای اپرای عاشورا و حرکت زشتی که در ایام عزاداری سالار شهیدان، ابی‌عبدالله الحسین(ع) انجام شد و حتی یک عذرخواهی ساده هم از سوی مسولان انجام نگرفت، حالا این روزها ماجرای دخترها و پسرهای شیک پوش هم می‌رود تا به پرونده اتفاقات عجیب و ناخوشایند این چند سال اضافه شود.

دخترها و پسرهای شیک پوش امروز و شایسته دیروز
عکس‌های منتشرشده از سوی سایت برگزارکننده جشنواره اینترنتی مد
با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دو هفته گذشته خبری در سایت مدآنلاین منتشر شد مبنی با این عنوان: «برگزاری نخستین جشنواره انتخاب شیک پوش ترین ایرانی». فارغ از این که تا چه حد از منظر سلایق شخصی نگارنده، برگزاری این جشنواره شانیت دارد یا خیر، به هر حال اصل و نفس برگزاری چنین جشنواره ای خلاف نیست. اما وقتی این عنوان در کنار این روتیتر قرار می گیرد، ماجرا قدری توفیر می کند: «با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می گیرد»!

پیرو این خبر، ذکر نکات زیر که مواردی خطاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی در مورد این اقدام این پایگاه مد به شمار می رود، مفید به نظر می رسد:

۱- می توان چندین صفحه پیرامون مفهومی که کلمه فرانسوی «شیک» و «شیک پوش» در افکار عمومی چه جنسی از بار معنایی و مفاهیمی را به ذهن مخاطب متبادر می کند نوشت، اما به دلایلی - که ذکر آن از حوصله این یادداشت خارج است - اما در همین حد به کاربرد و جایگاه این لغت در بستر زمانی و مکانی سال ۱۳۹۴ و در ایران سال ۹۴ (و مخصوصا تهران سال ۹۴) باید توجه شود.

در لغت نامه دهخدا، در توضیح معنای این کلمه آمده:
«شیک . (فرانسوی ، ص ) واژه ٔ فرانسوی، در فارسی به معنی خوش‌لباس و دارای سر و وضع مرتب بکار می‌رود.»

بسیاری از لغات هستند که چند ده سال پیش یا حتی ده سال پیش، معنایی را به ذهن متبادر می کردند و الان معنایی کاملا متفاوت را منتقل می کنند. بسیاری از رفتارها، عبارات، خرده فرهنگ ها و کنش ها و واکنش های فکری و رفتاری، طی مرور زمان و تغییرات ادراک مردم از ادبیات و تعاملات اجتماعی و موضوعات دیگر، اصطلاحا دچار تطور شده اند.

دخترها و پسرهای شیک‌پوش امروز و شایسته دیروز

در رابطه با کلمه "شیک"، می توان این تطور یا عدم تطور را بررسی کرد که آیا اصلا در رابطه با این لغت، تطوری رخ داده یا از ابتدا معنایی از جنس معنای امروزی را حمل می کرده که این تخصص اندیشمندان حوزه ادبیات است ولی در این حد مفهوم شیک قابل واکاوی است و آن هم این است که "شیک"، بار معنایی مثبت دارد از این لحاظ که بیانگر زیبایی است؛ حال این که این زیبایی دقیقا از چه نوع زیبایی است، محل بحث و این که این زیبایی با نگاه زیباشناختی صرفا ظاهربینانه و مادی گرایانه غربی بیشتر تطابق دارد یا با شاخص های زیبایی در سبک زندگی اسلامی-ایرانی، تامل برانگیز است.

اما آن چه باید لحاظ شود، یک سؤال ساده است، یک سؤال خیلی‌خیلی ساده و عینی که هر شخصی می تواند از منظر خود به آن پاسخی حدودی ارائه دهد و آن این است:

«تصور کنید که مثلا در دانشگاه یا محل کار هستید. چند نفر که الزاما هم نظر با شما نیستند و از طیف های مختلف و نگاه های فرهنگی متفاوتند، می‌گویند: ایستاده بودیم. دختری آمد که خیلی شیک‌پوش بود.»


دختر و پسرهای شیک پوش امروز و شایسته دیروز

شیک در مسابقه مذکور، هم برای آقایان برگزار می شود و هم خانم ها، اما از آنجا که در اسلام حجاب به معنای فقط نمایان بودن وجه و کفین (آن هم با شرایطی که در تعالیم اسلامی و روایات آمده) در مورد خانم ها مصداق می یابد، این سوال در مورد خانم ها طرح شد.

این نکته هم در سوال فوق لحاظ شود که محل بحث نیست که شما دختر هستید یا پسر و تعریف دقیقتان از "شیک" چیست، بلکه آن چند نفر را به مثابه مشتی نمونه خروار تلقی کنید و اولین صفاتی را که در لحظه به ذهنتان می رسد در نظر بگیرید.

حال پرسش دیگر این است که این صفات چند درصدشان از جنس صفاتی هستند مبنی بر آن تعریف کتابی و لغتنامه کلمه «شیک» و از منظر سبک زندگی اسلامی-ایرانی قابل تایید است؟

شیک بودن نه عیب است و نه قبحی دارد، بلکه قصد نگارنده از بندهای فوق، انتقال این پیام بود که انتخاب این کلمه به عنوان اسم این جشنواره، به خودی خود یک نگاه ظاهرگرایانه را می تواند به مخاطب منتقل کند.

۲- در بخشی از توضیح خبر این جشنواره آمده:

«این جشنواره سراسری که به صورت اینترنتی برگزار می‌شود به انتخاب شیک‌پوش‌ترین ایرانی در دو بخش زنانه و مردانه می‌پردازد. در بخش «زنانه» پوشش‌های «چادر» و «مانتو» و در بخش «مردانه» پوشش‌های «کت و شلوار» و «لباس اسپرت» که لباس اجتماع نامیده می‌شوند، مورد داوری قرار می‌گیرد.»

دختر و پسرهای شیک پوش امروز و شایسته دیروز

این یعنی هر کسی با هر سلیقه ای می تواند عکس های خود را ارسال کند و هر شخص دیگری نیز با هر سلیقه ای، به شخصی که به نظرش شیک‌تر است رای دهد. یک دختر می تواند بگوید مثلا من به این پسر رای می‌دهم چون خوش‌تیپ است و خوش‌لباس است و خوش‌قیافه و یک دختر هم بالعکس.

این که از منظر اسلامی چقدر پسندیده است که یک دختر یک پسر را برانداز کند و درباره جزئیات ظاهر،‌ لباس، چهره و شیک بودن یا نبودنش نظر دهد؟

سؤال فوق را وقتی کنار احادیثی که در مورد نگاه محرم به نامحرم وجود دارد و حکم خیره شدن و نگاه با قصد برانداز کردن (که نوعی از آن ریبه محسوب می‌شود)، تکلیف روشن است، اما لطفا مخاطبان محترم، حتی اگر مذهبی هستند این طور به ماجرا نگاه نکنند تا بتوانند به این سوال پاسخی دهند که برای همه قابل استفاده تر باشد.

دختر و پسرهای شیک پوش امروز و شایسته دیروز

به این ترتیب که تصور کنند که کلا چقدر به نظرشان خوشایند است که مثلا شوهرشان برود در این سایت و مثلا به دختر جذابی که به نظرش شیک‌پوش است رأی مثبت بدهد یا مثلا چه حسی به یک شوهر دست می‌دهد که خانمی برود در این سایت و یک مرد شیک‌پوش مد نظرش را انتخاب کند و به او رأی مثبت دهد؟

این ها صرفا چند پرسش است و ممکن است افراد مختلف، پاسخ‌هایی مختلف به آن بدهند، ولی در این حد که طرح شوند، به نظر موضوعیت دارند.

۳- قطعاً یکی از کارويژه‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این است که به مقوله پوشش های مورد قبول اسلامی و ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی بپردازد، ولی این مسابقه که صرفا در آن ارائه الگوها موضوعیت ندارند بلکه مصادیق و اشخاص و چهره ها و تیپ های افراد نیز موضوعیت می یابند، چقدر به تحقق این هدف کمک می کند؟

۴- از اتفاقات عجیبی که در دو سال اخیر در حوزه شرح وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کرات رخ داده، این است که تصمیماتی جدید و خاص - که دقیق‌تر آن شاذ است - اتخاذ می‌شود، بدون آن که در آن مورد خاص که معمولا با حساسیت های اسلامی و شرعی در ارتباط است، نظر مراجع تقلید پرسیده شود.

دختر و پسرهای شیک پوش امروز و شایسته دیروز

نگارنده در پرسش از برخی از روحانیون و علما در مورد مشروعیت برگزاری این جشنواره، با پاسخ های مثبت یا مشوقی مواجه نشد و این جنس اقدامات، به عقیده بسیاری از متخصصان امر، باعث ترویج پوشش اسلامی نمی‌شود، بلکه ممکن است در بهترین حال، فقط نمونه اندکی بومی‌شده و به‌ظاهر اسلامی دختر و پسر شایسته‌ای در چارچوب عرف‌های رایج در جمهوری اسلامی ایران باشد.

حال آن که اگر انقلاب اسلامی ایران با برگزاری مسابقاتی از نوع دختر و پسر شایسته - که در دوران رژیم ستمشاهی برگزار می‌شده - مخالف است، فقط به دلیل بی‌حجابی‌های ظاهری نبوده،‌ بلکه اصل مخالف نگاه فرهنگی انقلاب اسلامی با برگزاری این نوع مسابقات، این بوده که فلسفه نگاه به انسان و جنس مخالف، از سطح سخیف و مبتذل ظاهربینانه، خریدارانه و ابزاری خارج شود.

شاید ذکر این ابیات معروف سعدی که در بیتی از آن می فرماید «تن آدمی شریف است به جان آدمیت، نه همین لباس زیباست نشان آدمیت» در سال ۹۴ دیگر موضوعیت نداشته باشد و بهتر باشد شعری بر وزن «تن آدمی شریف نیست، به جان آدمیت، بل همین لباس شیک است، نشان آدمیت»

احسان رستگار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 67
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 39
  • قرآن متمدن ترین سند بشریت ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    آفرین حرف حق جواب نداره قرآن کریم می فرماید:قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما يَصْنَعُونَ (*) وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (*)(1) ترجمه : 30- به مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گيرند، و فروج خود را حفظ كنند، اين براى آنها پاكيزه‏تر است، خداوند از آنچه انجام مى‏دهيد آگاه است. 31- و به زنان با ايمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوس‏آلود) فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند، و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننمايند، و (اطراف) روسرى‏هاى خود را بر سينه خود افكنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود) و زينت خود را آشكار نسازند مگر براى شوهرانشان يا پدرانشان يا پدر شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران همسرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان هم كيششان يا بردگانشان (كنيزانشان) يا افراد سفيه كه تمايلى به زن ندارند يا كودكانى كه از امور جنسى مربوط به زنان آگاه نيستند، آنها هنگام راه رفتن پاى‏هاى خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود. (و صداى خلخال كه بر پا دارند به گوش رسد) و همگى به سوى خدا بازگرديد اى مؤمنان تا رستگار شويد. شان نزول: در كتاب كافى در شان نزول نخستين آيه از آيات فوق از امام باقر ع چنين نقل شده است كه جوانى از انصار در مسير خود با زنى روبرو شد- و در آن روز زنان مقنعه خود را در پشت گوشها قرار مى‏دادند- (و طبعا گردن و مقدارى از سينه آنها نمايان مى‏شد) چهره آن زن نظر آن جوان را به خود جلب كرد و چشم خود را به او دوخت هنگامى كه زن گذشت جوان هم چنان با چشمان خود او را بدرقه مى‏كرد در حالى كه راه خود را ادامه مى‏داد تا اينكه وارد كوچه تنگى شد و باز هم چنان به پشت سر خود نگاه مى‏كرد ناگهان صورتش به ديوار خورد و تيزى استخوان يا قطعه شيشه‏اى كه در ديوار بود صورتش را شكافت! هنگامى كه زن گذشت جوان به خود آمد و ديد خون از صورتش جارى است و به لباس و سينه‏اش ريخته! (سخت ناراحت شد) با خود گفت به خدا سوگند من خدمت پيامبر مى‏روم و اين ماجرا را بازگو مى‏كنم، هنگامى كه چشم رسول خدا ص به او افتاد فرمود چه شده است؟ و جوان ماجرا را نقل كرد، در اين هنگام جبرئيل، پيك وحى خدا نازل شد و آيه فوق را آورد (قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ ...)(2).
  • هادی ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    خوب روی خون شهدا راه میروند..
  • ناشناس ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    چرا وزیر ارشاد اعتقادات ما را به سخره می گیرد به خدا خسته شدیم از این همه هنجار شکنی
  • جواد ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    به هر حال سبد رای بنفش به علت ناتوانی در تحقق وعده های اقتصادی " خالی شده است و باید پر شود " ولو به قیمت توهین به ارزش ها .
  • ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    حجت السلام نقویان: برای چهار تا تار مو می‌لرزیم ولی برای میلیاردپولی که دزدیدند خفه‌خون گرفتیم..!!!!!!
  • نگین ثقفی ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    کی خفه خون گرفته؟ فساد سه هزار میلیاردی دولت قبل رو کی اولین بار فاش کرد؟؟ همین مشرق و بعدشم کیهان اکثر فسادها رو همین رسانه های اصولگرا فاش کردند و نظام هم باهاش برخورد کرده. اونی که هم در مقابل فساد اخلاقی و هم فساد مالی سکوت کرده ضدانقلاب های بظاهر اصلاح طلبن
  • زهرا ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    اتفاقا از وقتی در دولت های ششم و هفتم و هشتم و نهم و دهم و... به بهانه آزادی و حقوق مردم، فساد اجتماعی و اخلاقی و جنسی را نادیده گرفتیم این بلاها سرمون اومد.. زمان دفاع مقدس که به خاطر فضای معنوی کشور، به ناهنجاری های اخلاقی سخت گیری میشد فضا خیلی سالم تر بود ظاهرا و باطنا
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    این کار به زبان ساده یعنی جدایی دین از سیاست یعنی استحاله جمهوری اسلامی ایران یعنی اسلام در ظاهر واسم وجود دارد ولی بی دینی و رواج بی بند و باری در جامعه به شدت در جریان است . اول باید جلو این افراد نفوذی و فعال در جهت اهداف دشمن در داخل گرفته بشه بعد میشود با روشنگری و بصیرت افزایی بین مردم جلوی نفوذ دشمن را گرفت
  • ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    1000+
  • ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    خانم ثقفی اینا خودشونو بخاب زدن با لگد هم بیدار نمیشن یاسین نخون
  • مهدی خان ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    دشمن ما را تهدید به جنگ سخت میکنه اما هرگز عملی اش نمیکنه،اما درعوض تهدید به جنگ نرم نمیکنه اما عملی اش میکنه!
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    دولت ...ها. خدا از شما نخواهد گذشت ... وشهدا....
  • ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    ما هم از دست شما انسانهای غارنشین خسته شدیم. خیلی ناراحتی برگردید تو غارتون بزارید مردم به زندگیشون برسن.
  • ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    اولا بحث سر چند تار موی خانمها نیست. بحث سر الگو سازی های غلط و تغییر ارزشهای جامعه است. ثانیا چه کسی گفته از دزدی های میلیاردی خوشحاله؟!! همونجوری که دزدی از مال مردم حرامه و باید با اون به طور جدی برخورد کرد، دزدی از فرهنگ و اعتقادات مردم اگر مهمتر نباشه کم اهمیت تر قطعا نیست! اتفاقا شاید یکی از دلایل این دزدی های کلان امروز رو باید در اون فرهنگی جستجو کنیم، که آغازش رو از حدود 20 و اندی سال پیش در جامعه شروع کردیم، به بهانه توسعه از نوع غربیش، و تجمل محوری رو علیرغم تذکرات مکرر حضرت آقا در بین مردم رواج دادیم. فرهنگی که مردم رو سوق میده به سمت چشم و هم چشمی و در نتیجه دنبال رسیدن به اموال بادآورده!!
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    اگر درست برگزار بشه یعنی چارچوب هایی داشته باشه مثلا بلندی مانتو تا زانو ، پوشش دست و بالاتنه و پوشش کامل مو و غیرچسبان بودن می تونه مفید باشه می تونه جهت بده که دخترا چی بپوشن که هم شیک و رنگ دار باشه هم اسلامی ایرانی و صدالبته کماکان بخشی که لنگ می زند تولید لباس شیک و مناسبه ، مسئولین شاید از دل همین جشنواره بالاخره بتونن سلیقه مردم رو متوجه شن و صنعت مد اسلامی ایرانی راه بیافتد از یتیم بودن دربیاد ، اما چیزی که من تو عکسا دیدم انگار باز بحث سلیقه ایه و چارچوب وجود نداره حجاب سر اون خانم ها مناسب نیست ، بحث انتخاب بین بد و بدتره اینکه بگیم به کل اینکارها نباشد یعنی کماکان بازار کشور و پوشش دختران ایرانی رو دو دستی تحویل خارجی دادیم الان لباس هایی پوشیده می شود که تعریف فاجعس .
  • صالح ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    دوستان نماز خوان و هیئتی و انقلابی لطفا تذکر لسانی به زنان خیلی بدحجاب در خیابان ها فراموش نشود.البته معلوم است که باید به چند مورد معدود اکتفا کنید نه به همه شان تا لوث و مسخره نشود. اگر نهی از منکر نباشد دشمنان دین ابتکار عمل را بدست می گیرند و آنوقت کار مومنین فقط می شود حفظ دین و ایمان خود در اوج انفعال.این اتفاقاتی که می بینیم نتیجه ی انفعال ماست
  • مسعود بایگان ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    مشکل سر لباس ها نیست. هر چند اونم مهمه. مشکل سر رأی دادن و جشنواره ای کردن تیپ و قیافه دخترها و پسرهاس یعنی بنده باید برم کل آلبوم دخترهای خوشتیپ و خوشگل و خوش پوش کشور رو توی سایت ارشاد باز کنم و دونه دونه برانداز کنم و بهشون زل بزنم و به هیکل و شیک پوشی شون رأی بدم! عجب دولت اسلامیی داریم والا!
  • پسر ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    دنیا مزرعه آخرت است
  • ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    به من ربطی نداره بچه که نیستن میدونن حجاب یعنی چی ؟ بنابراین باید از خداخواست که هدایتشون کنه تا خدا و خود شخص نخواد با حجاب نمیشن..... البته خدا میخواد میمونه خود شخص که داره با خدا مبارزه میکنه ..
  • کیا ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    این فکر می کنید این مفاهیم جدید است جای بسی تاسف است انحراف از انتخابات 1368 شروع و با غلبه گروه فاسقان از آن روز کلید خورد که از حذف و تمسخر کلمه شهید و اسلامی شروع شد و......................................
  • محمد ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    نميدونم يعني ماهمه کارهاي ا درسته فقط حجاب مون غلط ؟ به نظرم انسان خودشو بسازه . خدايش شما در روز چقدر تمرين ميکنيد که دروغ نگيد . چقدر عشق ومهرباني را هر روز تمرين ميکنيد . ما فقط امر به معروف و نهي از منکر را فقط به حجاب ميدانيم در صورتي که ميتوانيم به اطرافيان خود عشق ومهرباني بياموزيم والله امر به معروف اين طور که ميگن نيست شما با سخت گيريهاي مکرر ان طرف را از همه چي زده ميکنيد يعني حساس تر به موضوع
  • محسن ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    رو شون نشده بگن زیباترین !!!!!!
  • ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    90000000000000000+
  • جابر ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    عزیزان من اینا دیگه یه جوری ...ن که به این آسونیا نمی شه جمعش کرد!
  • ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    اشتباه منفی دادم ناشناس ۱۸:۵۸ حرف رایگان نزن
  • محمود ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    من نمیدونم چرا بعضی دوستان به اصطلاح روشن فکر تا چیزی میشه میپرن به فساد دولت قبل .هر چیزی سر جای خودش، اینکه یه نفر کار اشتباهی انجام داده دلیل نمیشه ما چشمامون رو روی سایر اشتباهاتم ببندیم.
  • حسین ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    یادتان رفته اقتصاد چرا به بن بست رسیده و....
  • طراحی سایت ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    سلام جالب بود
  • ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    پسره شلوارش دقیقا یک وجب کوتاهه این مده یارو رو تو خیابون دیدم با یک پیرهن تنگ قوزش هم بیرون زده بود غیبت نباشه هیکل مرتبی هم نداشت خداییش این مده اصلا راه میرفت ناراحت بود نمی دونم شاید من بلد نباشم
  • خسته از مغلطه ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    خداوند شفای عاجل به نویسنده محترم و یاران غار ایشان عطا فرماید.کافر همه را به کیش خود پندارد.وسلام
  • ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    ناشناس شما کجا نشین هستین؟ بالا درخت احیانا یا زیر زمین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حرف مهدی خان کجاش بد بود ناراحت شدی؟ نکنه دشمنی
  • من ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    ناشناس 1858 اونی که اینجا جاش نیست شمایی نه ما
  • زهرا ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    چرا فکر می کنید برگزاری اش ایراد داره چون تو این دولت برگزار میشه.نفرمایید این حرفا رو .همه چیز را سیاسی می بینید
  • ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    با سلام بنده چند سالی است که توفیق سفر به ایران را نیافتم ولی چندی پیش یکی از دوستان شیعه ماداگاسکاری که هر ساله برای زیارت امام رضا ع به ایران سفر میکند مگفت امسال وضعیت زنان در ایران باور کردنی نبود یاد زمان شاه افتادم که به ایران برای زیارت سفر می کردم
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    زنان ومردان مومن! راستی مومن کیست؟؟
  • محمد ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    خون شهدا هم شده فقط حجاب... گستاخی و فحاشی نماینده های مجلس... 16 میلیارد پول بیت المال برای سلیقه شخصی و حزبی... راه اندازی بنیاد های مختلف جهت سوق علایق شخصی...
  • محمد ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    تو خیابون ها بیشتر از اینا رو میبینی، حالا شده اعتقادات. تو خیابون دهنت رو بستی اینجا حرف می زنی
  • محمد ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    -300000000000
  • محمد ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    احسنت
  • امیرحسین م ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    به صورت رسمی چادر رو کنار گذاشتند... کم کم همین ها رو هم از تن زنان جامعه ما در می آورند یا صاحب الزمان خودت شاهدی باش آقا جان این ها فکر می کنند، که نمی میرند و به خدا پاسخ گو نیستند
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    خوب بود ! شعر سعدي كه تغيير داديد خيلي جالب بود.
  • محسن ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    بر اساس گفته آقای پناهیان باید جهان اندیش شد و تنها کاری باید انجام دهیم خندیدن به این دغدغه شماست چون جهان اندیش نیستید .
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    اینها که خوبه من یک مورد دیدم شلوارش داشت از پاش در میومد! تازه طرف ادعای خوشتیپی هم میکرد!!!
  • احمد ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    برنامه دستپخت رو که شب ها از شبکه یک پخش میشود و اشپزی هست توجه کنید که کارشناس خارجی و غربی دارد و کپی از برنامه های ماهواره ای است و یک نوع نفوذ فرهنگی است فقط زن ها محجبه هستند همین .
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    میخواستم جواب نظرات محمدمحمد | Iran, Islamic Republic of | ۰۸:۱۴ - رو بدم متاسفانه ارسال نشد بارها این مشکل پیش میاد در حالی که در سایت های دیگه اینطور نیست یا برای ارسال مثبت و منفی هم مشکل وجود داره اصلاح کنید لطفا
  • zahra ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    اینایی که شما میگی درست ولی نمیشه به خاطر یه سری چیزا درمقابل بد حجابی سکوت کنیم
  • zahra ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    لایک..حرف دل
  • بنده خدا ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    مشکل شماها اینه که همه بدبختی‌های ممکلت رو جمع کنید و بکوبید توی سر دولتی که مخالف شماست. آراستگی و خوب لباس پوشیدن مهمترین هدفی می‌تونه باشه که این جشنواره برگزار می‌کنه.
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    خدایا یعنی فهمشون در همین حده !!!خخخخ خودت به شعور همه بخصوص اشون اضافه کن لطفا
  • ویراستار ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    موضوع جالبی بود؛ اما به نظرم نویسنده خیلی عجله داشته واسه انتشار که حتی متن نهایی رو یه دور دیگه نخونده؛ غلط زیاد داشت
  • محسن ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    عجب کامنت طول و درازی
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    این نظر فارغ از گوینده آن ناشی از عدم فهم این مطلب است که غیرت نسبت به فساد اقتصادی ریشه محکمی به غیرت نسبت به همه فسادها دارد و گزینشی نیست.
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    ضمنا یک تار مویی که با عمد در معرض نامحرم قرار می گیرد خیلی با یه عالمه مو فرقیندارد. هر دو بی حجابی است.
  • سجاد ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    محمد عزیز، این یک شوی رسمیه که قرار پسر، دختر را انتخاب کنه و بلعکس... واقعا قبح شکنیه
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
  • ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    شاید بهتره هر کسی از خودش شروع کنه
  • ناشناس ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    فعلا اونی که خیلی واضح همشون توی وصیت نامشون گفتن حجاب بوده .
  • ناشناس ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    الان مثلا در مورد اختلاس، مردم عادی چه کاری ازشون بر میاد ؟ ولی در مورد حجاب که میتونن حدااقل امر به معروف کنند .
  • ناشناس ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    به شدت یاد مراسم فرش قرمز اسکار افتادم . شوی لباس زنان و خود نمایی یه مشت عقده ای . حالا داره تو ممکلت ما هم انجام میشه . کارمون به کجا کشید ؟
  • ناشناس ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    ضمنا هیچ کدوم از این مانتوها حجاب کامل نیست . سر و موهاشون رو کاری ندارم که اون خودش یه بحثه ولی بدن زن نباید اندازه ش مشخص باشه . به نظرتون با این مانتوها اندازه ش مشخص نیست ؟ تازه تحریکش بیشتر هم هست .
  • ناشناس ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    و جالب اینه که همون عقده ای ها دارن اینجا منفی هم میدن ! ملت همیشه در صحنه که میگن یعنی همین .
  • ناشناس ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    یعنی موندم اونایی که منفی دادن چقدر جای خالی شعور در وجودشون حس میشه .
  • ناشناس ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    یعنی چی تا خدا نخواد با حجاب نمیشن ؟ باز کم کاری خودتونو انداختین گردن خدا ؟ خدا عقل و شعور و اراده به همه داده . کسی که بازم داره اشتباه میکنه یا اصلا هیچ کدوم از اینا رو نداره یا از عمد داره اینطوری میکنه که دیگه مرض داره .
  • ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    لطفاً تفسیر غلط نفرمایید آقای مفسر !
  • ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    اینایی که منفی دادن با کی لج کردن اینکه دیگه حرف خداست!
  • ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    آدم غارنشین باشه ولی به هر قیمتی زندگی نکنه مثلا به قیمت از داست دادن شرفش !
  • ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    تو که از مغلطه خسته شدی چرا این حرفو زدی! آها افتاد بس که مغلطه کردی خسته شدی ! از اون لحاظ!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس