در این چند روز اتفاقات زیادی درمورد اپرای عاشورا و هتک حرمت ایام عزاداری سالار شهیدان پیش آمده‌است. اتفاقات زیادی که البته همچنان تا رفع کلی مشکلاتی از این دست ادامه خواهد داشت.

گروه فرهنگی مشرق- حتی تصورش هم سخت بود. فیلم که از طریق یکی از خبرگزاری‌ها و به دنبال آن چند سایت و خبرگزاری دیگر پخش شد همه ناباورانه می‌خواستند بدانند ماجرا از چه قرار بوده‌است.

فیلم دو بخش داشت. اولی مربوط به شب اول اجرا و دومی که لباس خواننده زن متفاوت بود به تمرین گروه مربوط بود. در این فیلم که مربوط به برگزاری اپرای عاشورا در ایام محرم بود خانمی با لباسی نامتناسب تکخوانی می‌کرد و اشعاری درباره امام حسین(ع) و واقعه عاشورا می‌خواند.

آنقدر درمانده شده ایم که حسینیه‌ها کنار بروند تا اپرا راه‌ بیندازیم ؟

بعد از انتشار خبر و فیلم این اپرا با توجه به روحیاتی که از وزیر ارشاد و یا حتی خود مرادخانی-معاون هنری- سراغ داشتیم گمانمان این بود که در کنار متوقف شدن این اپرا، استعفای مرادخانی یا عذر خواهی وزیر اتفاق می‌افتد و این، کمی ناراحتی مردم را تسکین دهد.

اما متاسفانه برخورد مسولان محترم چیزی کاملا متفاوت با این تصور بود. نگاه آنها به این ماجرا درست مانند یک بازی بود. انگار تصور می‌کردند گروهی می‌خواهند آنها را بزنند و حالا باید تیمی گردآورند تا برای این ضربه بدلی تدارک دیده شود. در حالی‌که اساسا این خبر تنها، واکنشی بود از روی ناراحتی به اهانتی که در ایام محرم به سالار شهیدان شده بود.

بالاخره هم تصمیم گرفته شد. در یک روز چندین نفر خبر را تکذیب کردند و مدعی شدند که تمام این فیلم مربوط  به پشت صحنه و تمرین بوده‌است. از سوی دیگر متاسفانه چند رسانه تاثیرگذار ( که یکی از مسولان رسانه‌ای در اغلب آنها نفوذی ویژه داشت) در یک اقدام عجیب به جانبداری از این اپرا و تخریب انتقادکنندگان پرداختند. یکی دیگر از رسانه‌ها هم از زبان یکی از افراد از قول او به تمسخر منتقدان پرداخت و به آنها توصیه کرد"رگ غیرتتان به جوش نیاید". بعد هم با بافتن آسمان به ریسمان تلاش کرد تا اجرای اپرای عاشورا را در ایام عزاداری منطقی جلوه دهد.

آنقدر درمانده شده ایم که حسینیه‌ها کنار بروند تا اپرا راه‌ بیندازیم ؟

حالا به زعم مسولان محترم فرهنگی بازی برای حریف مغلوبه شده بود. در حالی‌که از ابتدا هم بازی درکار نبود و اساسا ارزش‌ها و اعتقادات شیعی چیزی نیست که بخواهند برایش بازی تدارک ببینند.

بعد از انتقاد و انتشار فیلم البته اتفاق دیگری هم افتاد. بخش تکخوانی خانم‌ها حذف شد و این‌بار فقط خانمی همراه با دو مرد متنی را دکلمه می‌کرد.

مرادخانی و معاونت متبوعش برای اینکه بدل را کامل کنند این‌بار به سراغ یک پروپاگاندای اساسی رفتند. وزیر ارشاد و معاون هنری و چند نفر دیگردر ایام محرم و چند روز مانده به تاسوعا با هم به تماشای کنسرت نشستند. کنسرتی که طبیعتا بخش‌های مورد انتقادش اصلاح شده بود.

بعد از آن هم وزیر از ظلمی که به این اپرا رفته بود سخن گفت و انتشار دهندگان فیلم اپرا در توصیفات مسولان تا مرز شمر ذی‌الجوشن بودن رفتند و مدیر بنیاد رودکی هم فیلم کنسرت اصلاح شده شب‌های بعد را روی خروجی سایت قرار داد تا همگان بدانند که طرف آنها دروغ گفته است و یک شکست تلخ (احتمالا به‌زعم ایشان) به یک پیروزی بزرگ تبدیل شود.

بعد هم مدیر بنیاد رودکی اعلام کرد اجرای عمومی «اپرای عاشورا» به نویسندگی بهروز غریب پور، آهنگسازی بهزاد عبدی و رهبری ارکستر نصیر حیدریان تا روز پنجشنبه ۳۰ مهر ماه یعنی تا شب تاسوعا  تمدید شد.

اما این همه ماجرا نیست.

1-    مستنداتی که نشان می‌دهد شب اول کنسرت با تکخوانی زن همراه بوده است درحال جمع‌آوری است و انشالله به‌زودی ارائه خواهند شد. صد البته حالا دیگر گمان می‌کنم خواست اغلب مردم این است که در صورت اثبات انجام این منکر باید معاون محترم هنری خودشان داوطلبانه تصمیم به انجام اقدامی شایسته را اتخاذ کنند.

آنقدر درمانده شده ایم که حسینیه‌ها کنار بروند تا اپرا راه‌ بیندازیم ؟

2-    اصلا به فرض هم که تکخوانی درکار نبوده‌است. اجرای کنسرت در هیچ جای جهان برای ایام عزاداری درنظرگرفته نمی‌شود. آن هم عزاداری سالار شهیدان. یعنی در ایامی که تکیه و حسینه و عزاداری برای اباعبدالله هست کنسرت معنا ندارد.


3-    آیا سوت و کف زدن در ایام محرم و نزدیک عاشورا و تاسوعای حسینی و در قالب یک کنسرت مشکلی ندارد؟ آیا در کنسرتی که با توجیه عزاداری و عاشورا ( به ادعای مسولان محترم) روی صحنه می‌رود همه سوت و کف می‌زنند؟ آیا تعریف عزاداری در فرهنگ ما تصاویری است که در زیر می‌بینید؟ آیا قرار است ببینیم واکنش مردم در خصوص گذاشتن اپرا به‌جای سینه زنی و زنجیر زنی و نوحه خوانی برای اباعبدالله چیست؟

{$sepehr_media_1200751_400_300}

دانلود

4-    خبرگزاری نسیم امروز خبر داد : عرب سرخی پس از انتشار فیلم آوازه خوانی یک زن در اپرای عاشورا و با افزایش فشار به معاونت هنری ارشاد توسط علی مرادخانی برکنار شده و سلمان زاده سرپرستی حراست این معاونت را بر عهده گرفته است. البته پشت‌بند آن هم به فاصله چند ساعت به رسم معهود اعلام شد که برکناری درکار نبوده‌است و فقط یک جابجایی ساده بوده‌است.


5-    رئیس دیوان عدالت اداری امروز در گفت با فارس حرف‌هایی زد که خستگی ناشی از نسبت دادن ادعاهای تلخ و نادرست را از تنمان درآورد.

آنقدر درمانده شده ایم که حسینیه‌ها کنار بروند تا اپرا راه‌ بیندازیم ؟


حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری گفت: عاشورای امام حسین(ع) احتیاج به اپرای عاشورایی اینچنینی ندارد و مجلسی که امام صادق(ع) برای عزای جدش توصیه کرده است، این مجلس نیست که در آن زن و مرد نامحرم بنشینند، آواز بخوانند و کف و دف بزنند.


وی افزود: طی روزهای اخیر در برخی از سایت‌ها فیلمی با عنوان اپرای عاشورا منتشر شده است که در آن متأسفانه خانمی با حجاب بسیار زننده پشت میکروفن، تک خوانی می‌کند و به نام حضرت زهرا(س) و امام حسین(ع) و پیامبر(ص) به آوازخوانی می‌پردازد.

رئیس دیوان عدالت اداری ادامه داد: متاسفانه این فیلم مربوط به یکی از مجموعه‌های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، دیدن این صحنه‌ها بسیار رنج‌آور و دردناک بود زیرا گاهی افراد خودشان معصیت و گناه می‌کنند که باید جوابگو باشند اما اگر کسی تحت لوای عزای امام حسین(ع) و به نام آن حضرت حرمت‌شکنی کند، پذیرفتنی نیست.

حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری اافزود: یعنی ملت آنقدر درمانده شده است که محافل عزاداری، حسینیه‌ها و تکایا کنار رفته تا ما اپرایی راه‌ بیندازیم با عنوان هنر اسلامی و در لوای آن به ارزش‌های اسلام لگد بزنیم و حرمت امام حسین(ع) را بشکنیم؟ آیا مکتب امام حسین(ع) این است؟

وی در واکنش به اطلاعیه اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اینکه این اتفاق در صحنه نیفتاده است بلکه فیلم منتشره مربوط به پشت صحنه بوده است، اظهار داشت: اتفاقا پشت صحنه‌ها مهم است، مگر خداوند در پشت صحنه‌ها حاضر و ناظر نیست؟ این چه تفکر و سخنی است که در صحنه نبوده است؟ اگر ما پشت پرده‌ها را اصلاح کردیم، کاری کرده‌ایم.

رئیس دیوان عدالت اداری تأکید کرد: دردآور و مهم این است که این اقدام تحت لوای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مجوز آن‌ها و در سالن متعلق به آن‌ها صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری اضافه کرد: اگر اعتقاد به خاندان عصمت و طهارت دارید که قطعاً معتقدید، از ایشان یاد بگیرید. حضرت زینب(س) وقتی به مجلس عبیدالله وارد شدند، روبند نداشتند و برای آنکه نامحرم ایشان را نبیند با آستین صورتشان را پوشاندند. باید از حضرت زینب(س) که پیام‌آور کربلا و عاشوراست، آموخت.

وی با بیان اینکه این تکلیف ماست که در هفته امر به معروف و نهی از منکر به برادران و خواهران خود تذکر بدهیم که از این روش‌های ناپسند دست بردارند، اظهار داشت: به برادارن و خواهران‌مان نصیحت می‌کنیم که ارزش‌های دینی را این‌گونه خدشه‌دار نکنید و با اهداف نفسانی، عزای حضرت امام حسین (ع) را آلوده نسازید و بگذارید حرمت عاشورا، کربلا و امام حسین(ع) و عزای آن محفوظ باشد.

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به اینکه قاطبه و اکثریت مردم چنین حرکات و اقداماتی را تحمل نخواهند کرد تأکید کرد: مسئولان، دست‌اندرکاران و کسانی که این مسایل به آنها واگذار شده است، باید حریم‌ها را حفظ کنند.
اگرچه تا کنون دست کم این اعتراض و هوشیاری دوستان رسانه‌ای منجر به اصلاح کنسرت و برداشته‌شدن تکخوانی زن شده‌است اما همچنان بر تبیه مقام محترم مسول در برگزاری مراسم‌هایی از این دست اصرار داریم.
در این مورد هم ازآنجا که اعتراض ما برای پاسداشت حرمت ایام عزاداری امام حسین(ع) بوده‌است شک نداریم هیچ بدل و طرح و نقشه‌ای جواب نخواهد داد و خود امام جزای توهین کنندگان به ساحتش را خواهد داد. هرچند ما نیز به‌حسب وظیفه تا آنجا که در توان داریم در این مسیر خواهیم کوشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • اهوازی ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    مردم در محرم سینه میزنند اینها کف و سوت.نگذاریم که انقلاب به دست نا اهلان و نامحرمان بیفتد.
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    فقط میگوئیم اگر عمدی بوده خدا لعنتشان کند
  • ظریف ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    یادمان هست لوطی ها و عربده کشهای قدیم هم به احترام ایام محرم و اهمیت عزای امام حسین علیه السلام ، دست از رفتارهای ضد اخلاقی برمی داشتند . اما امروز سکاندار ترویج فرهنگ اسلامی ، با رفتاری ضد اخلاقی ، مهر تایید بر حرمت شکنی ها می زند .. ولعنت الله علی القوم الظالمین
  • از خوزستان ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    تحریف دین در دستور کار است.
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    0 0
    از مسولین محترم وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی تقاضا داریم جلوی این گونه مثلا عزاداری هارا که بیشتر رنگ وبوی فرنگستان را می دهد تا اسلامی بودن ، را بگیرد
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    تازه می گویی اگر؟؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس