روزنامه وال استریت ژورنال مقاله ای در خصوص نیاز آمریکا به تعامل با روسیه و ایران برای ترویج ثبات در خاورمیانه منتشر کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه "وال استریت ژورنال" امروز در مقاله ای نوشت مقامات عربستان و آمریکا معتقدند "جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا و متحدان اروپایی برای ترویج ثبات در خاورمیانه به شدت به دو کشور ایران و روسیه نیازمند هستند. به نوشته این روزنامه، دخالت دادن مسکو و تهران در خاورمیانه از جانب آمریکا و اروپا، همانند تغییر توازن قدرت در منطقه است. 

در همین خصوص، تحلیلگر مؤسسه بین المللی "مطالعات استراتژیک لندن" با تکرار ادعاهای مقامات عرب اذعان کرد: غرب با دخالت دادن روسیه و ایران در مسئله دیپلماسی با خطراتی روبرو خواهد شد. زیرا این دو کشور نتوانسته اند اثبات کنند منافع مشترکی با واشینگتن یا بروکسل دارند. به علاوه، ساختارهای امنیتی که آمریکا در 5 دهه گذشته در خاورمیانه ایجاد کرده است، در خطر فرو ریختن قرار دارد. 

جان کری چند روز پیش به وین سفر کرد تا با همتایان روس، عربستانی و ترکیه ای خود در خصوص بحران سوریه گفتگو کند. این مقامات تصمیم گرفتند چندین نشست بین المللی برای حل بحران سوریه برگزار کنند. مسلما کشورهای اروپایی و عربی در این نشست ها حضور خواهند داشت. ایران نیز جزو این کشورها خواهد بود.

به نوشته وال استریت ژورنال، واحد های نظامی قدرتمند ایران و روسیه در ماه های اخیر عملیات و مأموریتهای خود را در سوریه آغاز کرده اند. این دو کشور حتی در چندین عملیات مشترک نظامی نیز همکاری کرده اند. آنها حتی هماهنگی های لازم را با دولت عراق برای مبارزه با گروه تروریستی داعش افزایش داده اند.

آمریکا و بسیاری از متحدان اروپایی برکناری "بشار اسد،" رئیس جمهور سوریه را یک گام ضروری برای پایان جنگ چهار ساله این کشور دانستند. این در حالی است که آنها همچنین اذعان داشتند تلاششان برای ایجاد ثبات در سوریه بدون همکاری ایران و روسیه بی نتیجه خواهد بود. "فدریکا موگرینی،" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دیگر مقامات اروپایی نیز مدعی شدند توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 که تیر ماه حاصل شد، نشاندهنده تمایل تهران برای همکاری با غرب است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس