کد خبر 486603
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵

پس از آن که دو جمهوري خواه اخيراً متوجه شدند که برنامه کاري اين کميته خشمگين کردن کلينتون است، جمهوري خواهان عضو اين کميته انگيزه زيادي براي مودب بودن داشتند. اين اقدام جمهوري خواهان موجب شد تا احساسات تند برخي از دموکرات ها نسبت به کلينتون نرم تر شود.

به گزارش مشرق، اکتبر ماه بسيار روشن کننده اي بود. اولين مناظره دموکرات ها به نخبگان اين حزب نشان داد که هيلاري کلينتون يک کانديداي مطمئن است و صلاحيت وي تاييد شد. علاوه بر اين، مناظره نشان داد که نمي توان اميدي به جيم وب و لينکلن چافي دو کانديداي دموکرات داشت و آنها از هيچ شانسي براي پيروزي برخوردار نيستند.

همچنين اين هفته جو بايدن، معاون رئيس جمهور تصميمش مبني بر عدم شرکت در انتخابات رياست جمهوري را اعلام کرد و با اين اقدام منابع مالي براي هيلاري آزاد مي شود و حواس پرتي رسانه ها به پايان مي رسد. بعد از اين رخداد جلسه استماع مجلس نمايندگان درباره حادثه بنغازي بود که اهميت زيادي داشت.

پس از آن که دو جمهوري خواه اخيراً متوجه شدند که برنامه کاري اين کميته خشمگين کردن کلينتون است، جمهوري خواهان عضو اين کميته انگيزه زيادي براي مودب بودن داشتند. اين اقدام جمهوري خواهان موجب شد تا احساسات تند برخي از دموکرات ها نسبت به کلينتون نرم تر شود.

در حالي يک ماه دراماتيک پشت سر گذاشته شده که وضعيت کلينتون در مقايسه با چند ماه پيش بسيار بهتر شده است: او هيچ مشکلي براي کسب نامزدي حزبش در انتخابات رياست جمهوري ندارد. جمهوري خواهان هنوز اميدوارند تا بتوانند از طريق داستان ايميل ها نامزدي وي در انتخابات را نابود کنند. براي رسيدن به اين منظور آنها دنبال اين هستند تا آن دسته از دموکرات ها و افراد مستقلي که هيچ وقت همسو با تيم هيلاري نبوده اند را تا نوامبر 2016 در اين مسير حفظ کنند.

البته شايد مسئله ايميل ها تا حدودي به کلينتون آسيب زده باشد، اما اين مسئله تاثير چنداني نداشته است. در اين شرايط کلينتون به آساني کانديداي دموکرات ها خواهد بود که از سوي جريان اصلي حزبش و رئيس جمهور فعلي که در ميان دموکرات ها بسيار محبوب است، حمايت مي شود. به عبارت ديگر کلينتون از تمام مزاياي ساختاري براي کسب حمايت دموکرات ها در سال 2016 برخوردار است.

هرچه ماه هاي بيشتري مي گذرد و جمهوري خواهان نمي توانند راهي براي نزديک شدن به راي دهندگان هيسپانيک يا آسيايي پيدا کنند، مشکلاتشان هم بيشتر مي شود. به نظر مي رسد اين حزب توانايي جذب آراي غيرسفيدپوستان را ندارد. جب بوش تنها جمهوري خواهي است که به نظر مي رسد مي تواند آراي هيسپانيک ها را جذب کند، اما وي در اين مسير، راه دشواري پيش رو دارد.

اوباما با فاصله اي 5 ميليوني توانست در انتخابات 2012 پيروز شود و اين پيروزي با کسب 39 درصد آراي سفيدپوستان به دست آمد. 72 درصد راي دهندگان در انتخابات 2012، سفيدپوست بودند و پيش بيني مي شود که اين ميزان در سال 2016 به حدود 70 درصد برسد. کلينتون مي تواند با سهمي کمتر از اوباما در کسب آراي سياهپوستان و يا هيسپانيک ها هم در انتخابات رياست جمهوري پيروز شود. با توجه به اين که وي عملکرد بهتري در ميان راي دهندگان زن سفيدپوست در مقايسه با اوباما خواهد داشت، باز هم مي تواند پيروزي اوباما را تکرار کند.

يک اوباماي جمهوري خواه در چشم انداز کمپين رياست جمهوري اين حزب ديده نمي شود. افول کلينتون ممکن است اما فعلاً چنين چيزي به نظر نمي رسد. همچنين خطرات زيادي براي حزبي که عصباني، منفي و حملات افراطي انجام دهد، وجود دارد.

حزب جمهوري خواه اصلاً به کسب آراي هيسپانيک ها، آسيايي ها يا سياهپوستان بيشتر از ميزاني که در سال 2012 به دست آورد، نزديک نيست. (در ماه هاي اخير رسانه هاي اسپانيولي زبان ديدگاه هاي ضد مهاجرتي کانديداهاي جمهوري خواه را برجسته کرده اند.) اين در حالي است که سهم سفيدپوستان -پايگاه جمهوري خواهان- در انتخابات در حال کاهش است.

برني سندرز، بايدن و بنغازي فقط نکات بامزه اي بودند و هيچ تاثيري بر تغيير فضاي انتخابات 2016 نداشتند و به نظر مي رسد جمهوري خواهان براي پاسخ به چالش هايي که با آنها روبه رو هستند، پاسخي ندارند.

منبع: دیپلماسی ایرانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس