نوش آبادی گفت: اگر در پشت صحنه اپرای عاشورا، در حال تست صدا و یا در حال اجرا از نمایی نزدیک تصویری به صورت هدف دار ضبط شود، برای این است که این کار فرهنگی را زیر سوال ببرند؛ در حالی که بنده و وزیر ارشاد در اجرای اپرا حضور داشتیم و اتفاقی مبنی بر تکخوانی خانم و یا حاشیه هایی که در مورد پوشش افراد مطرح می شد، نبوده است.

به گزارش مشرق، نشست خبری نوش آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد صبح امروز در این وزارتخانه برگزار شد.

نوش آبادی در ابتدای این نشست با تسلیت ایام محرم و شهادت امام حسین(ع)، گفت: مکتب عاشورا مکتب انسان سازی است و عاشورا فقط به شیعیان تعلق ندارد.

وی با بیان اینکه امروز عاشورا جهانی شده است، افزود: قیام امام حسین (ع) قیامی برای اعتلای ارزش های انسانی بود و مبارزه با جهل و خرافه پرستی، مبارزه با کج فکری و کج اندیشی از جمله ویژگی های قیام امام حسین (ع) بوده است.

سخنگوی وزارت ارشاد اظهار داشت: امروز داعش نمونه بارز جهل و نادانی، عوام فریبی، تحجر، کج فکری و نادانی است که بزرگ ترین لطمه را به اسلام وارد کرده اند.

وی در خصوص هفته پدافند غیرعامل که از امروز آغاز می شود، گفت: این هفته با شعار مصون سازی کشور از ٤ آبان در کشور آغاز شده است.

نوش آبادی تصریح کرد: بحث پدافند غیرعامل توسط کشورهای پیشرفته مورد توجه قرار گرفته و امروز دشمن در راهبرد تاکتیکی جدید خود عملیات روانی و فرهنگی را ابزار اصلی اش قرار داده است.

سخنگوی وزارت ارشاد افزود: ما اگر بخواهیم پیشرفت کنیم باید تهدیدهای جدید را بشناسیم تا بتوانیم با آنها مقابله کنیم.

وی که خود را مسئول برنامه های فرهنگی هفته پدافند غیرعامل معرفی کرد، ادامه داد: دستگاه های دولتی، دستگاه های فرهنگی رسانه ها و ... هر یک می بایست در حوزه دفاع غیرعامل شرکت کنند. بدون شک رسانه ها در جنگ نرم در خط مقدم هستند، از این رو باید این موضوع را جدی بگیرند.

نوش آبادی در پاسخ به اولین سوال در خصوص فیلم محمد (ص) و برنامه ارشاد برای این فیلم و اسکار گفت: این فیلم، از فیلم های فاخر و ارزشمند سینمای ایران به شمار می رود که واجد تمام ویژگی های فنی هنری و سینمایی بوده و از قابلیت بسیار بالا برای اکران در جهان برخوردار است.
 سخنگوی وزارت ارشاد تصریح کرد: هر ساله هیئتی برای انتخاب فیلم ایرانی در بنیاد فارابی تشکیل می شود که امسال فیلم محمد (ص) در این هیئت انتخاب شد. این فیلم چه از نظر داستان و قصه و چه از نظر عوامل شانس خوبی برای انتخاب در اسکار دارد.

وی در خصوص بحث کاغذ و افزایش تعرفه وارادات گفت: کارگروهی تشکیل شده است تا هم ظرفیت های موجود داخل را بسنجد و ببینیم چقدر به کاغذ وارداتی احتیاج داریم. امیدواریم این کارگروه بتواند راهکارهای مناسبی را برای این موضوع طراحی کند.

نوش آبادی در خصوص اپرای عاشورا گفت: اجرای این برنامه هنری برای تعظیم و بزرگداشت قیام امام حسین(ع) کار قابل تقدیری است. این اپرا با به کارگیری هنرمندان توانمند و نثر از متون قدیمی کار ارزشمندی به شمار می رود که در بسیاری از کشورهای اسلامی قابل ارائه است.

سخنگوی وزارت ارشاد تصریح کرد: اینکه کسانی بتوانند قیام امام حسین (ع) اینطور هنرمندانه به تصویر بکشند، کار خیلی خوبی است، اگر ضعفی وجود دارد، می بایست هنرمندانه آن را تذکر داد.

وی در ادامه در پاسخ به این سئوال که امروز فیلمی منتشر شد که صحنه تمرین و اجرای اول و اجرای اصلاح شده اپرای عاشورا در آن وجود دارد، آیا  ارشاد باز هم این تک خوانی را تکذیب می کند؟

گفت: اگر در پشت صحنه در حال تست صدا و یا در حال اجرا  از نمایی نزدیک تصویری به صورت هدف دار ضبط شود، برای این است که این کار فرهنگی را زیر سوال ببرند؛ در حالی که بنده و وزیر ارشاد در اجرای اپرا حضور داشتیم و اتفاقی مبنی بر تکخوانی خانم و یا حاشیه هایی که در مورد پوشش افراد مطرح می شد، نبوده است.

نوش آبادی درباره آیین نامه وزارت ارشاد با نیروی انتظامی برای برگزاری کنسرت ها گفت: ضرورت داشت که این هماهنگی و تعامل به صورت شفاف صورت بگیرد و این آیین نامه در حال پیگیری است و چون در خصوص برخی مفاد اختلاف هایی وجود دارد، در حال رفع آنها هستیم و امیدوارم در آینده نزدیک این شیوه نامه را نهایی کنیم.

وی در خصوص آخرین نتیجه برای فیلم رستاخیز گفت: کارگردان این فیلم با وزیر ارشاد نشستی برگزار کرد و قرار شد تا تمهیداتی اندیشیده شود تا سازندگان این فیلم ضرر نکنند و به تدریج مشکلات فیلم حل شده و برای اکران اماده شود؛ البته آنچه که الان در ارتباط با این فیلم مطرح است به نمایش چهره ها در فیلم برمی گردد؛ با این حال ما تصمیم مان این است که فیلم اکران شود؛ چرا که رستاخیز فیلم خوبی است.

سخنگوی وزارت ارشاد تصریح کرد: از سازندگان فیلم  رستاخیز خواستیم تا کمک کنند و اصلاحات انجام شده و فیلم اکران شود.

وی با بیان اینکه اعتقاد داریم اپرای عاشورا با یک روش هنرمندانه یک تعزیه خوانی مدرن بوده است، افزود: هر اندیشه و یا هر اعتقادی اگر در قالب هنر بیاید ماندگار می شود و راز و رمز ماندگاری عاشورا در همین ارتباط است.

سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص لیست منتشرشده از خوانندگان ممنوع الکار گفت: ارشاد هیچ لیستی برای خوانندگان ممنوع الکار منتشر نکرده و ما آن لیست را تکذیب کردیم.

نوش آبادی در خصوص نمایشگاه مطبوعات امسال گفت: امسال هم مانند سال های گذشته نمایشگاه در مصلی تهران برگزار می شود، این کار با مشارکت صنوف مطبوعاتی برگزار شده است.
وی ادامه داد: امسال هزینه اجازه غرفه ها را کاهش دادیم و بحث جشنواره مطبوعات هم به طور جدی دنبال می شود؛ چرا که می خواهیم برای این جشنواره مشارکت خود صنوف را داشته باشیم.

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه هنوز تصمیمی برای برگزاری جشنواره مطبوعات نداریم، اظهار داشت: البته تعطیلی این جشنواره را نمی خواهیم و در استان ها این جشنواره برگزار می شود.

نوش آبادی در خصوص تصمیم هیئت نظارت بر مطبوعات گفت: رسانه های ٩ دی، وطن امروز و ماهنامه چشم انداز ایران تذکر گرفته اند البته باید عنوان کنم که اعضای هیئت از همه دستگاه ها هستند و تصمیم این هیئت تصمیم ارشاد نیست. با این حال فعلا تشخیص هیئت نظارت بر لغو امتیاز این نشریه ها نبوده است.

وی در خصوص تکلیف جداسازی بخش بین الملل و داخلی جشنواره فیلم فجر گفت:فیلم فجر یک جشنواره است و در دو بخش برگزار می شود و همیشه این جشنواره با هر دو بخشش برگزار می شد؛ اما با توجه به مشکلات موجود تصمیم گرفته شد این جشنواره با همان عنوان فجر ولی در دو فاصله زمانی برگزار شود.

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه تغییری در سیاست ها، هدف و برنامه های جشنواره فیلم فجر نخواهد بود، گفت: عنوان بخش بین الملل هم همان جشنواره فیلم فجر است.

نوش آبادی در خصوص حمایت از خادمات قرآنی گفت: این یک وظیفه دینی و ملی به شمار می رود و فلسفه معاونت قرآن و عترت برای توجه بیشتر به فرهنگ قرانی است.

وی در ارتباط با همراهی بابک کریمی با رئیس سازمان سینمایی در خارج از کشور گفت: اینکه فردی خانواده اش رفتارهای ناپسندی در مسائل سیاسی داشته است، نمی توانیم او را محکوم کنیم؛ البته اگر خود فرد مشکل داشته باشد، می شود او را مقصر دانست.

سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص اکران فیلم محمد (ص) در تاجیکستان گفت: اینکه فیلم در چه کشوری اکران شود، مربوط به خود کارگردان است که باید تصمیم بگیرد.


منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس