نوش آبادی گفت: اگر الان کشوری بخواهد به اکران فیلم رستاخیز بپردازد از نظر ما منعی ندارد، فیلمساز می تواند در هر نقطه از جهان فیلمش را اکران کند.

به گزارش مشرق، حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به سوالات پاسخ گفت.

*مجوزی برای کنسرت ناظری صادر نشده بود

وی در پاسخ به سئوالی درباره لغو کنسرت شهرام ناظری در تبریز گفت: مجوزی برای کنسرت ناظری صادر نشده بود که لغو شود. مجوز در موقع مناسب صادر خواهد شد.

* شبهات پیش‌نویس کنسرت‌ها باید برطرف شود

نوش آبادی در پاسخ به سوال دیگر فارس مبنی بر اینکه بارها در مورد موسیقی سوال می‌شود اما هربار پاسخ‌ها کلی و مبهم هستند بالاخره تکلیف شیوه نامه موسیقی چه زمانی تعین تکلیف می‌شود؟  آیا ارشاد اراده ای در تدوین و اجرای آن دارد یا طبق روال این هفت یا هشت ماه گذشته قصه امروز و فردا کردن تکرار خواهد شد، گفت: پیش نویس شیوه نامه موسیقی نوشته شده باید به رویت هر دو نهاد ارشاد و فرماندهی نیروی انتظامی رسیده و به بخش کارشناسی برای بررسی ارجاع شده شبهات باید رفع شود. ما با شما موافقیم باید کار سرعت گیرد اما لذا پیش نویس اولیه اماده شده معاونت مربوطه باید با نیروی انتظامی کار را نهایی کند.

* شبهات خانه موسیقی در حال بررسی است

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به سوال سوم فارس درباره فستیوال موسیقی و این موضوع که ارکستر دولتی در فستیوال موسیقی تهران که خانه موسیقی برگزار میکند برنامه اجرا خواهد کرد، هیات مدیره خانه موسیقی با توجه به اساس نامه خود 8 ماه است که بدون برگزاری انتخابات و غیر قانونی فعالیت می‌کند، چرا ارشاد حاضر شده ارکسترهایی که با بودجه دولت فعالیت می‌کنند را در اختیار خانه موسیقی قرار دهد، گفت: اینها بحث‌هایی است که در جای خود قابل پیگیری است. شبهات خانه موسیقی در حال بررسی است تا رفع شود، معتقدیم تمام نهادهای دولتی و غیر دولتی وابسته و غیر وابسته به هنر باید فعالیتهایشان شفاف و تصمیمات در چارچوب ضوابط صورت گیرد. امیدواریم شبهات برطرف شود تا خانه موسیقی نقشش را به عنوان مجمع صنفی و نهادهای غیر دولتی ایفا کند ولی مانع انجام فعالیتها نخواهیم بود.

وی ادامه داد: فسنیوال موسیقی جز برنامه های هنری است که ارشاد دنبال می‌کند. امیدواریم با رفع مشکلات فستیوال بی حاشیه داشته باشیم.

* ارشاد اجازه نفوذ فرهنگی دشمن در عرصه داخلی را نخواهد داد

وی در ابتدای این نشست درباره چگونگی برنامه ششم توسعه و سیاستهای کلی برنامه ششم که توسط رهبری ابلاغ شد گفت: معتقدیم اقتدارعلمی و فرهنگی در کنار اقتصاد مقاومتی باعث یاس و نامیدی دشمنات و بیگانگان خواهد شد. ارشاد اجازه نفوذ و رخنه فرهنگی دشمن را در عرصه های مختلف داخلی نخواهد داد.

نوش‌آبادی گفت: ما کاملا به رهنمودها و منویات و نظرات رهبر انقلاب در حوزه فرهنگ همچنین به برنامه ششم توسعه و محور ها و مبانی ابلاغ شده از سوی رهبری توجه داریم.

*پیامک‌های تبلیغاتی باید مجوز ارشاد داشته باشند

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به سوالی پیرامون ساماندهی پیامکها که به ارشاد محول شده گفت: کارگروه ساماندهی محتوای پیامکی در اوشاد تشکیل شده و و همه اپراتورها موظفند به پیامک‌هایی اجازه انتشار دهند که که مجوز لازم را از کمیته دریافت کرده باشند. هر پیامک تبلیغاتی باید کد غیر فعال را برای مخاطب ارسال کند تا چنانچه مخاطب علاقمند به خواندن نبود امکان رد آن را داشته باشد.

وی در مورد هزینه‌های پیامک‌های تبلیغاتی برای برخی از مشترکان گفت: درج مبلغ در صورت حساب ضروری است و کسر از حساب مشترکان جرم محسوب می شود.

*بسیاری از کشورها خواهان اکران فیلم محمد رسول الله هستند

وی در پاسخ به سئوالی درباره اکران جهانی فیلم محمد رسول الله و سخنان روز گذشته وزیر ارشاد در این خصوص گفت: به نظر می آید این فیلم رکورد جذب مخاطب را بشکند. بسیاری از کشورها داوطلب اکران در خارج از کشور هستند. فیلم در حال دوبله به عربی و انگلیسی است امیدواریم در آینده در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی اکران شود.

نوش‌آبادی درباره معرفی نماینده ایران به جشنواره فیلم اسکار گفت: برای معرفی فیلم به اسکار کمیته‌ای ویژه در سازمان سینمایی و بنیاد فارابی تشکیل شده و فیلم‌ها بررسی خواهد شد. ما صرفا فیلم‌هایی را معرفی می‌کنیم که از مجرای این کمیته معرفی شوند.

*اکران رستاخیز در دیگر کشورها منعی ندارد

رستاخیر موضوع دیگری بود که سخنگوی ارشاد به آن پاسخ داد. وی در این باره گفت: موانع اکران هنوز برطرف نشده، اما امیدواریم بزودی مرتفع شود و در کشورهایی چون عراق که خواهان اکران هستند نمایش داده شود. ما مانعی برای اکران در کشورهای دیگر نخواهیم بود. اگر الان کشوری بخواهد به اکران فیلم بپردازد از نظر ما منعی ندارد، فیلمساز می تواند در هر نقطه از جهان فیلمش را اکران کند.

*فعالیت موزه مطبوعات در جای قبل منتفی است

وی درباره راه اندازی موزه مطبوعات گفت: این موزه قابلیت چندانی برای معرفی رسانه و مطبوعات نیست نه در جای مناسبی تاسیس شده بود و نه جایگاه تعریف شده از نظر قانونی داشت لذا فعالیت بحث موزه قبلی منتفی است اما در صدد ایجاد و بازگشایی موزه مناسبی هستیم.

* بحث دو کارته بودن وزیر ارشاد/ بحثی در مجلس برای سوال از وزیر مطرح نیست

نوش‌آبادی درمورد اظهارات وزیر فرهنگ وارشاد در روزملی سینما که گفته بود دلیل کارت زرد گرفتنش از مجلس به خاطر حمایت از فیلم قصه‌ها بوده است، توضیح داد: صحبت‌های وزیر در جمع سینماگران تحریف شده است. جناب وزیر گفته بود ما 2 کارت زرد گرفتیم تا زمینه‌های فرهنگی خود را تقویت کنیم و علاقه مندیم خود را هزینه کنیم تا فرهنگ و هنر کشور کمتر آسیب ببیند. الان در مجلس صحبتی برای طرح سوال از وزیر وجود ندارد، حرف وزیر این بود که ما حتی حاضریم برای اینکه وظایف خود را انجام دهیم کارت سوم را دریافت کنیم.

*مرادخانی خودش پاسخگوی دوشغله بودنش باشد

اظهارنظر درباره دوشغله بودن علی مرادخانی که این روزها در میان اهالی رسانه مطرح است از نکات دیگر جلسه بود. نوش‌آبادی این بار هم سخن قبلی خودش را تکرار کرد و گفت: خود ایشان باید پاسخگو باشند بعید میدانم مصداق دو شعله بودن باشد.

وی در توضیح بیشتر عنوان کرد: بنده نیز در این خصوص با شخص آقای وزیر صحبت کرده ام، ایشان نیز در این مورد حساسیت ها را دارد، با معاونت هنری صحبت شده و آقای وزیر تصمیم لازم را می‌گیرد.

*تئاتر شهر برای برگزاری جشنواره تئاتر فجر مشکلی ندارد

سخنگوی وزارت ارشاد درباره زمان آغاز به کار تئاتر شهر گفت: ساخت و ساز تئاتر شهر رو به اتمام است و بخشهایی تحویل شده که امیدواریم بزودی تمام شود لذا برای تئاتر فجر مشکلی نخواهیم داشت ضمن اینمه سالن‌های کمک کننده دیگری هم داریم.

سئوال یکی از خبرنگاران درباره نقض قوانین توسط جعفر پناهی بود که فیلم وی به بوسان کره همان اسکار آسیا ارسال شده است. آیا ارشاد نمیخواهد نقض قوانین از سوی وی را پیگیر باشد؟. نوش آبادی هم گفت: اعلام کرده ایم فیلمهایی که به جشنواره ها معرفی می‌شوند باید از سوی کمیته تایید شده باشند. این فیلم نه مورد تایید ماست و نه مجوز ساخت و تولید و نه نمایش را دارد و به هیچ وجه نماینده جمهوری اسلامی ایران نیست.

*حوادث مکه نشان می‌دهد شرایط برای شروع مجدد عمره مناسب نیست

نوش‌آبادی درباره شرایط جدید عمره نیز گفت: شرایط عمره تغییری نکرده است دولت عربستان خاطیان را تنبیه نکرد و عذرخواهی رسمی هم صورت نگرفته است، امنیت کافی برای عمره حس نمی‌شود بنابراین شرایط تغییری نکرده است. دو حادثه جدید سقوط جرثقیل و حادثه ریزش کوه نشان می‌دهد شرایط لازم برای اعزام حجاج به عمره وجود ندارد و دولت عربستان حتی در حج تمتع هم نشان داد دچار سو مدیریت است و باید گفت احداثل شرایط برای از سر گیری عمره و اعزام حجاج محقق نشده است.

* عدالت فرهنگی در توزیع بودجه ارشاد وجود دارد

وی درباره تخصیص بودجه به معاونت‌های ارشاد پس از برگزاری جشن روز سینما و گلایه اهالی تئاتر گفت: باید تعادل میان اعتبارات و توزیع آن در بخشهای مختلف صورت گیرد. قائلیم عدالت فرهنگی در ارشاد در توزیع بودجه وجود دارد. سعی می‌کنیم از همه ظرفیتها برای تقویت هنرهای نمایشی استفاده کنیم. باید رشد فرهنگی هنری موزون صورت گیرد و به همه بخش‌ها عادلانه و بدون تبعیض انجام شود. اهمیت هنرهای نمایشی کمتر از سینما نیست بنابراین تمام بخشها باید تخصیص عادلانه باشد.

* بحث فعالیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، امنیتی و سیاسی است

وی درباره سوالی مبنی بر فعالیت مجدد انجمن صنفی روزنامه نگاران گفت: این از جمله بحث هایی است که به وزارت ارشاد ارتباط چندانی ندارد، مساله امنیتی و سیاسی است که باید حل و فصل شود.

سخنگوی ارشاد توضیح داد: امیدوارم با توجه به پیگیری ها، موانع و نگرانی ها برطرف شود تا ما نهاد صنفی روزنامه نگاران را بی عیب و نقص تر از گذشته داشته باشیم و اعضای فعال تری تقویت شوند. نهادی که می خواهد شکل بگیرد باید بی عیب و نقص باشد تا نهاد صنفی روزنامه نگاران را بدون حاشیه و به‌دور از حاشیه های امنیتی و سیاسی داشته باشیم.

* ارشاد برای چاپ قرآن‌های سایر کسوها مجوز نمی دهد

نوش آبادی پیرامون توزیع قرآنهای غیر مجاز گفت: گاهی قرآنهایی از خارج از کشور وارد می‌شوند که مجوز توزیع ندارند، لذا اگر برخی ناشران اقدام به توزیع قرآن های اشکال دار کنند تخلف محسوب شده و با آنها برخورد می شود. گرچه از شبکه های مختلف توزیعی گاهی قرآنهایی وارد می شود و بسیاری از زائرینی که به حج مشرف می شوند در هنگام بازگشت به آنها قرآن اهدا می‌شود، این قرانها با چاپ و قرائت های مختلف استاما باید تاکید کرد که ما مجوز برای چاپ قرآنهای سایر کشورها نمی دهیم و از نظر ما باید مجدد مورد توجه و نظارت قرار گیرند.

* برنامه‌های ارشاد برای تدوین برنامه ششم توسعه در بخش فرهنگی

حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون سیاست‌های وزارت ارشاد برای تنظیم برنامه ششم توسعه در حوزه فرهنگ و هنر اظهار داشت: سیاست‌هایی که رهبر انقلاب ابلاغ کرده‌اند برای تنظیم برنامه ششم توسعه مبتنی بر سه محور اساسی است‌،اول اقتصاد مقاومتی، دوم پیشتازی در عرصه علم و فناوری و سوم تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی است.

وی در ادامه با بیان اینکه این سه محور به عنوان مبانی سیاست‌های کلی برنامه ششم از سوی مقام معظم رهبری به سران سه قوه اعلام شده تصریح کرد: بر اساس آن می‌توان بر امکانات داخلی کشور و توجه به مدیریت جهادی و روحیه انقلابی تکیه کرد. سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و اتکا به خدا انجام خواهد شد .

سخنگوی وزارت ارشاد بیان کرد: تاکید رهبر معظم انقلاب بر تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی و تبیین ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس، تبیین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران ارائه و ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، فرهنگ سازی درباره اصلاح الگوی مصرف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور، تهیه پیوست‌های فرهنگی برای طرح‌های مهم کشور، حمایت مادی و معنوی از هنرمندان، نوآوران، محققان و تولید‌کنندگان آثار و محصولات فرهنگی هنری که مقوم اخلاق فرهنگی و هویت اسلامی ـ ایرانی باشد. حضور موثر نهادهای فرهنگی، دولتی و مردمی در فضای مجازی به منظور توسعه و ترویج فرهنگ و هویت اسلامی و ایرانی و مقابله با تهدیدات در فضای مجازی همچنین توجه ویژه به توسعه و تجلی نمادها، و شاخص‌های هویت اسلامی و ایرانی در ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور تقویت نهاد خانواده و جایگاه زنان در استیفای حقوق شرعی و حقوقی بانوان در همه عرصه‌ها و توجه ویژه به نقش سازنده آنان بوده است.

وی تاکید کرد: با عنایت به توصیه‌های معظم‌له در حوزه فضای مجازی تأکید بر این است تأمین امنیت شبکه ملی اطلاعات و تسلط بر دروازه‌های ورودی و خروجی فضای مجازی و پالایش هوشمند و ساماندهی آن، افزایش ظرفیت‌های قدرت نرم و حضور موثر و هدفمند در تعاملات بین‌المللی فضای مجازی، بومی‌سازی شبکه‌های اجتماعی، جلب سرمایه و توان علمی و تخصصی ایرانیان خارج از کشور در توسعه ملی همچنین فرهنگ‌سازی و ایجاد زمینه‌ها و ترتبات لازم برای تحقق سیاست‌های کلی جمعیت، هویت‌بخشی به سیمای شهر و روستا و بازآفرینی و روزآمدسازی معماری اسلامی ـ ایرانی و ... این‌ها از اصول و سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه با توجه به اهمیت حوزه فرهنگ و عنایت ارشاد به این سیاست‌ها برای تنظیم، تدوین و ارائه پیشنهاد برای نوشتن قانون برنامه ششم توسعه است.

وی افزود: ما معتقدیم اقتدار علمی و فرهنگی در کنار اقتصاد مقاومتی باعث یأس و ناامیدی دشمنان و بیگانگان خواهد شد اقتصاد مقاوم، علم و دانش پیشرفته و روزافزون روحیه انقلابی از عناصر اقتدار ملی است بر این اساس وزارت ارشاد اجازه نفوذ و رخنه فرهنگی به دشمن را در عرصه‌های داخلی، فرهنگی و هنری نخواهد داد.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس