حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد درمورد حضور برخی خبرگزاری‌ها در نمایشگاه امسال گفت این مسئله را باید از خودشان پرسید.

به گزارش مشرق، صبح امروز نشست رسانه‌ای نمایشگاه مطبوعات با حضور حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در سازمان معاونت مطبوعاتی برگزار شد.

بنابر این گزارش حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابتدا ضمن گزارشی از نقشه برگزاریی نمایشگاه مطبوعات عنوان کرد: از شنبه 16 آبان نمایشگاه مطبوعات افتتاح خواهد شد و به مدت یک هفته ادامه دارد. در واقع این نمایشگاه بزرگترین رویداد رسانه‌ای تلقی می‌شود و با نشاط روزنامه‌نگاران شاهد ایجاد موضوعات متنوع خواهیم بود.

*شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه از مسئولان صنفی مطبوعات تشکیل شده است
وی ادامه داد: براساس شعار سال گذشته، در برگزاری نمایشگاه مطبوعات رسانه‌ها توسط صنف‌ها هدایت شوند و دولت در این امر نقش اولیه‌ را داشته باشد و اکنون شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه از مسئولان صنفی مطبوعات تشکیل شده که متشکل از شرکت تعاونی مطبوعات، انجمن نشریه‌های کشاورزی، انجمن مدیران مسئول استان تهران است که امیدواریم در جهت صنفی شدن تشکل‌های دیگر هم قدم برداریم.

انتظامی تصریح کرد: قائم مقام ستاد نمایشگاه مطبوعات به همراه شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه، نمایشگاه امسال را هدایت می‌کند.

* ثبت نام الکترونیکی حرکتی به سمت تکریم امور است
وی افزود: مانند سال گذشته ثبت نام در نمایشگاه به صورت الکترونیکی انجام شد این حرکت به تکریم امور کمک خواهد کرد، بعد از شروع ثبت نام جانمایی غرفه‌های مختلف بر اساس موضوع‌بندی مشخص شد و تا کنون برآورد همکاران رسانه‌ای این بوده که شیوه الکترونیکی شیوه بهتری است.

انتظامی با اشاره به حضور 33 نشریه استانی و محلی بیان کرد: امسال سایت‌های خبری هم بخش قابل توجهی از نمایشگاه را تشکیل می‌دهند در واقع هزار سایت خبری دارای مجوز در نمایشگاه حضور دارند و امسال تمهیداتی برای حضور کسب و کار مرتبط با مطبوعات صورت گرفته همچنین بخشی از نشریات استانی در قالب ادارات کل و نشریات مربوط به کانون مساجد در راستای هم‌افزایی بیشتر حضور خواهند داشت.

وی گفت: ابتدا 730 متقاضی اعلام حضور کردند که بخشی از آنها تایید نشد در واقع 130 رسانه که در دو سال اخیر مجوز گرفته‌اند و 340 نشریه بخش خصوصی حضور دارند.

*تدارک برنامه جدی برای اجرای قانون انتشار دسترسی آزاد
انتظامی در خصوص قانون انتشار دسترسی آزاد عنوان کرد: در نمایشگاه امسال برنامه جدی برای قانون انتشار دسترسی آزاد خواهد داشت چرا که تاکید رئیس جمهور بر تصویب این قانون و اجرایی شدن آن دارد به طور کل 600 رسانه در قالب 567 غرفه در نمایشگاه در متراژهای مختلف جانمایی شده‌اند.

وی با اشاره به شعار آزادی مسئولانه در نمایشگاه مطبوعات اظهار داشت: به دنبال آزادی مسئولانه هستیم اما مقصودمان نقد تخریب‌گر نیست نقد اگر یک طرفه باشد حتی منصفانه هم بیان شود و واکنشی از طرف مقابل نباشد. وقتی می‌گوییم پاسخ مسئولانه یعنی حقی به رسمیت می‌شناسیم که فرد مورد نقد پاسخی بدهد. نکته دیگر آن است که پاسخ فرد نقد شده، عملگرایانه باشد به این شکل مسئولیت‌پذیری را در رسانه افزایش می‌دهیم.

انتظامی گفت: بولتن نمایشگاه امسال روزانه توسط روزنامه‌ها منتشر می‌شود، ما در صنف خودمان سرآمدهایی داریم و امیدواریم امسال بتوانیم این سرآمدها را با رتبه بندی در نمایشگاه مشخص کنیم. همچنین طبق تفاهم‌نامه‌ای که با فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی بسته شده، بهترین روزنامه که توجه ویژه‌ای به زبان فارسی را داشته، اعلام می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اعتراض برخی رسانه‌ها از جانمایی غرفه‌هایشان بیان کرد: همان طور که می‌دانید ثبت نام غرفه‌ها به صورت الکترونیکی بوده و توسط ما صورت نگرفته و هر کس که زودتر ثبت نام کرده باشد، جایگاه‌های بهتری خواهد داشت اما برخی رسانه‌ها نسبت به جانمایی غرفه‌هایشان گلایه‌هایی داشتند اما با تدبیری که امسال صورت گرفته، سعی کردیم دو راهروی عریض‌تر اضافه کنیم.

*رسانه ها خودشان باید پاسخگوی غیبت خود در نمایشگاه باشند
انتظامی در خصوص سوال دیگری مبنی بر احتمال حضور نداشتن دو خبرگزاری فارس و تسنیم بیان کرد: این سوال را باید از خودشان پرسید. من نمی‌دانم چرا شرکت نکردند اما برخی از رسانه‌ها به دلیل نبود بودجه و معذوریت‌هایی که داشتند به خواسته و نظر خودشان در نمایشگاه امسال حضور نخواهند داشت.

وی در خصوص حضور رسانه‌های خارجی در نمایشگاه مطبوعات امسال بیان کرد: اداره کل رسانه‌های خارجی مطبوعات مثل سال گذشته با هماهنگی رسانه‌های خارجی در نمایشگاه حضور خواهند داشت. یکی دیگر از برنامه‌های نمایشگاه امسال شب نقد معاونت مطبوعاتی است که سیاست‌های مختلف معاونت مطبوعاتی توسط رسانه‌ها نقد خواهد شد.

*دوره تحریم گذشته است
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از تحریم نمایشگاه مطبوعات توسط برخی رسانه‌ها پرسید؛ پاسخ داد: دوره تحریم گذشته است.

انتظامی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت نمایشگاه در سال گذشته و به‌طور مثال شلوغی که از فعالیت بلندگوهای غرفه‌ها ایجاد شده بود، گفت: در سال‌های گذشته مشکل صدای زیاد در نمایشگاه وجود داشت. امسال ما سعی کردیم با ایجاد غرفه‌هایی با عنوان تالار مناظره و گفت‌گو این مسئله را مدیریت کنیم. همچنین در آیین‌نامه تاکید کردیم هیچ غرفه‌ای حق ندارد از بلندگویی با قدرت بیشتر از 10 وات استفاده کند تا مزاحمت کمتری برای سایر غرفه‌ها ایجاد کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس