کد خبر 484527
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۲

یک نظرسنجی اخیر در آمریکا حاکی از این است که همچنان مردم این کشور معتقدند اوباما بازنده جنگ با تروریسم بوده است. همچنین نظر سنجی دیگری که در میان جمهوری خواهان انجام شده است نشان می دهد ان ها بر این اعتقادند که توافق با ایران نقش تعیین کننده ای در انتخابات سال 2016 دارد.

 به گزارش مشرق، براساس نظرسنجی جدید مرکز نظرسنجی راسموسن (Rasmussen) بیشتر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی بر این باورند تاکنون تروریست‌ها در جنگ با آمریکا و هم‌پیمانانش برنده بوده‌اند. 46 درصد از 1000 شرکت‌کننده در این نظرسنجی بر این باورند تروریست‌ها در حال پیروز شدن هستند و 26 درصد می‌گویند ایالات‌متحده و هم‌پیمانانش پیروز این درگیری‌ها هستند.

بیشتر نظرسنجی‌ها از سال 2014 تاکنون نشان‌دهنده این امر هستند که مردم تروریست‌ها را پیروز درگیری‌ها می‌دانند. همزمان با شکست سیاست خارجی اوباما، چنین نگرشی در میان عموم مردم به وجود آمد. عده‌ای از مردم هم که تمایل داشتند گفته‌های اوباما مبنی بر موقتی بودن تهدید از سوی داعش را باور کنند، با وقوع بمب گذاری‌های پی‌درپی در بغداد و قاهره نظر خود را تغییر دادند.

قتل گروگان‌های غربی توسط داعش حاکی از این است که تروریست‌ها به مجموعه‌ای از جنایت‌ها دست می‌زنند و کسی جلودار آن‌ها نیست. استراتژی ضد داعش اوباما با شکست روبرو بوده است. نگرانی‌ها در مورد تهدیدات امنیتی که از سوی مهاجران خاورمیانه متوجه آمریکا می‌شود در حال افزایش است.

وقوع عملیات تروریستی‌ای که در دقایق آخر خنثی شد و همچنین پیوستن جوانان آمریکایی به داعش و دیگر گروه‌های تروریستی نگرانی‌های زیادی را در بین مردم آمریکا به وجود آورده است.

بیشتر نظرسنجی‌ها از سال 2014 تاکنون نشان‌دهنده این امر هستند که مردم تروریست‌ها را پیروز درگیری‌ها می‌دانند

درصد شرکت‌کنندگانی که بر این باور بودند آمریکا برنده جنگ با تروریسم است تا زمان حمله بنغازی، بین 40 تا 50 درصد در نوسان بود. بین روزهای یکم و بیستم نوامبر، درصد کسانی که آمریکا را برنده جنگ با تروریست می‌دانستند از 49 درصد به 44 درصد رسید و بعد از آن از 45 درصد فراتر نرفت. در سال 2014 نیز همزمان با آدم‌ربایی‌های بوکو حرام درصد کسانی که آمریکا را برنده جنگ با تروریسم می‌دانستند، افت داشت. بعد از این ماجرا، تنها 30 درصد از مردم، آمریکا را برنده جنگ با تروریسم می‌دانستند.

تنها تغییر مثبت در این درصدها در سال 2011 همزمان با کشته شدن اسامه بن‌لادن اتفاق افتاد. شنیدن خبرهای تأسف‌بار به طور پی‌درپی و پیشرفت اندک در مبارزه با تروریسم باعث شده مردم احساس کنند کشورشان در جنگ با تروریسم شکست خورده است.

مرکز نظرسنجی پیو: جمهوری‌خواهان، توافق ایران را در انتخابات 2016 تعیین‌کننده می‌دانند

براساس نظرسنجی‌ای که توسط مرکز نظرسنجی پیو (Pew) منتشر شده است، اکثر طرفداران جمهوری‌خواهان قبل از تصمیم گیری در مورد نامزد مورد نظرشان به این موضوع که آن نامزد پس از انتخاب شدن توافق هسته‌ای ایران را نقض خواهد کرد یا خیر هم توجه می‌کنند.

بر اساس این نظرسنجی، 69% از رأی دهندگان طرفدار حزب جمهوری‌خواه می‌گویند به احتمال زیاد به نامزدی رأی خواهند داد که درصدد پایان دادن به توافق هسته‌ای باشد. تنها 14 درصد این موضوع را حائز اهمیت نمی‌دانند و 14 درصد هم می‌گویند احتمالاً به چنین نامزدی رأی نخواهند داد.

74 درصد از رأی دهندگان طرفدار جناح محافظه‌کار حزب جمهوری‌خواه و 56 درصد از طرفداران حزب لیبرال و میانه‌رو به نامزدی رأی خواهند داد که توافق را اجرا نکند.

تا به امروز بعد از خروج اسکات واکر از رقابت‌ها، کروز و روبیو تنها کاندیدهایی هستند که اظهار داشتند در اولین روز ریاست جمهوری خود توافق هسته‌ای را به هم خواهند زد. فرماندار سابق فلوریدا، جب بوش، بر این باور است که باید رویکردی معتدل‌تر به این موضوع داشت. وی می‌گوید: «بر هم زدن توافق استراتژی خوبی نیست.» وی در یک مناظره تلویزیونی در 16 سپتامبر گفت: «استراتژی ما باید چگونگی مقابله با ایران باشد».

در بین حامیان دموکرات‌ها، 41 درصد می‌گویند به احتمال زیاد به نامزدی رأی خواهند داد که از توافق با ایران حمایت کند

ترامپ که در بین جمهوری‌خواهان تاکنون پیشتاز بوده است می‌گوید در تصمیم دارد که توافق هسته‌ای را اجرا کند.

طبق این نظرسنجی، در بین حامیان دموکرات‌ها، 41 درصد می‌گویند به احتمال زیاد به نامزدی رأی خواهند داد که از توافق با ایران حمایت کند، در حالی که 27 درصد می‌گویند به احتمال زیاد از چنین نامزدی حمایت نخواهند کرد.

در میان دموکرات‌های میانه‌رو، 37 درصد به احتمال زیاد به نامزدی که از توافق هسته‌ای حمایت کند، رأی نخواهند داد. تمام نامزدهای دموکرات، به جز جیم وب، از توافق حمایت می‌کنند.

منبع :‌ رصد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس