کد خبر 481004
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹

شهردار تهران ظهر امروز در حاشیه جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران طی سخنانی در جمع خبرنگاران در خصوص طرح ارتقا کیفیت زندگی در منطقه ۱۲ به ویژه محله هرندی به سوالات مطروحه پاسخ گفت.

به گزارش مشرق، محمد باقر قالیباف در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که هویت منطقه ۱۲ مثل گذشته شود و اگر بخواهد این اتفاق رخ دهد به چه ابزاری نیاز است، گفت: در جلسه امروز شورای شهر موضوعات و چالش های مهم شهر تهران آن هم برای مرکز تاریخی و قدیمی پایتخت مورد بحث قرار گرفت. امروز فقط این فرصت را داشتم که بیان مساله کنم که ابعاد این موضوع و مشکل مطرح شود. معتقدم  شناخت دقیق این موضوع، بخش عمده ای از مشکل را حل خواهد کرد. چراکه بر اساس آن تصمیم گیری های بعدی دقیق تر و بهتر خواهد بود.

قالیباف  در پاسخ به این سوال که آیا می شود امید داشت که در آینده این مشکل حل شود، بیان کرد: به صورت قطعی می گویم که حتما این امکان وجود دارد و این مشکل حل خواهد شد اما باید ابتدا توجه کنیم که این موضوع مربوط به هفت دهه گذشته شهر تهران است و یک زخم کهنه ای است که بر شهر باقی مانده است.

وی افزود: با توجه و همکاری دستگاه های مسئول در نهاد عمومی همچون شهرداری و دستگاه های دولتی از یک طرف و همکاری موثر مردم، سازمان های مردم نهاد و نخبگان جامعه از طرف دیگر این موضوع به راحتی حل خواهد شد و طرح انضباط شهری پیش می رود.

به گفته شهردار تهران طرح انضباط شهری در حقیقت می خواهد جریان زندگی را در منطقه ۱۲ به حالت عادی خود بازگرداند؛ البته این موضوع مانند اجرای پروژه های عمرانی نیست که بتوان برای آن زمان پایان تعیین کرد بلکه کاری است که باید در طول زمان انجام شود.

قالیباف افزود: آنچه مشخص و روشن است، آن است که باید در هر سال شاهد بهبود در این منطقه باشیم، به طوریکه جریان زندگی رو به بهبود بگذارد.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که بعد از اینکه کارتن خواب ها را جمع آوری کردید، از سوی رئیس شورای شهر تهران عنوان شده که می خواهید بخشی از این افراد را به شهرهایشان بازگردانید، گفت: خواهش می کنم کلمه جمع آوری را در این زمینه به کار نبریم. به هر حال این افراد نیز انسان هستند. همه ما در اینکه این افراد به این روز افتاده اند، سهیم هستیم. هرچند که سهم خودشان ممکن است بیشتر باشد اما ما نیز برای کمک به این افراد وظیفه داریم.

وی با اشاره به وجود دو ماده ۱۵ و ۱۶ در قانون و همچنین امکان انتخاب هر کدام از این مواد قانونی، اظهار داشت: در ماده ۱۶ بیشتر جمع آوری و نگهداری این افراد مطرح شده که مسیر خاص خودش را دارد و البته این جمع آوری داوطلبانه نیست. یک بحث نیز مربوط به ماده ۱۵ است که در واقع خودمعرف و داوطلبانه است. درواقع به نوعی این افراد باید اعتماد پیدا کنند و جذب شوند.

وی با بیان اینکه ما در موضوع منطقه ۱۲ باید بیشتر به ماده ۱۵ تاکید داشته باشیم، تاکید کرد: بخش قابل توجهی از کارتن خواب ها و معتادان شهر تهران نیز شامل ماده ۱۵ می شوند. بسیار افراد نادری در اینجا هستند که آنها ممکن است خودشان توزیع کننده مواد مخدر و یا آدم های خطرناک و مجرمی باشند که در واقع موضوعی انتظامی و قضایی است. اما این افراد همه افراد منطقه ۱۲ را شامل نمی شوند بلکه درصد کمی از آن ها را تشکیل می دهند.

شهردار پایتخت تاکید کرد: اگر شب ها به همین محلات مراجعه کنید، می بینید افرادی که در اینجا هستند، افراد بی آزاری هستند. برخی کارگرانی هستند که برای کار کردن به تهران آمده اند و هم اکنون با وجود نبود کار نمی توانند به خانه هایشان باز گردند. این افراد معتاد هم نیستند، بلکه جایی برای خوابیدن یا پولی برای غذا خوردن ندارند. اگر به این افراد توجه نکنیم، به طور حتم شش ماه دیگر آن ها نیز معتاد خواهند شد. لذا خواهش می کنم با نگاه جذب به این افراد نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه باید این کار را یک کار مردمی بدانیم، تاکید کرد: همه مردم باید نسبت به این موضوع احساس وظیفه کنند و مسئولان که بنده نیز جزو آنها هستم بستر را برای حضور آن ها مهیا کنند. مطمئن هستم که در آینده نه چندان دور، این وضع لجام گسیخته سامان می یابد و امیدواریم که با کار بیشتر در سالیان آینده نیز به طور کامل توسعه کالبدی در کنار اجرای این طرح اتفاق بیفتد.

شهردار تهران در پاسخ به اینکه وضعیت گرمخانه هایی که قرار بود برای ساماندهی این افراد در نظر گرفته شود، به کجا رسید و آیا محل نگهداری به قدر کافی هست یا خیر نیز گفت: اولا باید بگویم که ما داوطلبانه این کار را قبول کردیم و الان نیز در حال انجام هستیم. همه تاکید ما بر این است که همه محل هایی که شهرداری آماده می کند باید ماده ۱۵ باشد و افراد به صورت جذب بیایند.

قالیباف تاکید کرد: در کنار این موضوع دو اردوگاه نیز برای ماده ۱۶ آماده کرده ایم که در واقع همان پرخطرها هستند. به نحوی که   در منطقه اسلامشهر مجموعه شفق و در منطقه رباط کریم نیز یک محلی برای این کار وجود دارد و در کنار آن یک محل دیگری را نیز بین خاورشهر، سمت پاکدشت و کمرد پیش بینی کرده ایم.

وی افزود: درباره خانم ها نیز باید بگویم که ما معتقد هستیم اکثر قریب به اتفاق خانم ها می توانند شامل ماده ۱۵ باشند. همانطور که در صحن شورا اعلام کردم، بسیاری از این خانم ها که در گذشته در وضعیت نابسمانی بودند، بعد ازبهبودی دیدیدم که به کجا رسیدند. اگر درباره این خانم ها کار با دستگیری، بازداشت و بردن آن ها انجام شود، دوباره شاهد خواهیم بود که به وضعیت قبلی خود باز می گردند.

شهردار تهران گفت: الان یک طرحی را به طور ویژه برای حدود هزار و پانصد نفر از خانم ها داریم که از طریق ماده ۱۵ کار آن ها دنبال می شود  چرا که در این زمینه متاسفانه رشد اعتیاد در خانم ها بیشتر بوده و خطرناک تر هستند. همچنین این افراد در این موضوع آسیب پذیرترند. بنابر این ما محیط را آماده کردیم که همه به صورت ماده ۱۵ بیایند و از مسیر قرنطینه، روال علمی کار انجام شود. سپس برای همه اینها کار پیش بینی کردیم و امیدواریم به روال طبیعی زندگی خودشان بازگردند.

شهردار پایتخت در پاسخ به این سوال که از سوی رئیس شورا اعلام شده که قرار است شهرداری شش ماهه تمام معتادان شهر را جمع آوری کند، آیا این امکان، شدنی است نیز گفت: من این موضوع را نشنیدم.

وی در پاسخ به این سوال که در زمینه معضلات منطقه ۱۲ همه نهادها موظف هستند حضور مثمرثمری داشته باشند، به نظرتان این اتفاق چه زمانی رخ می دهد، بین داشت: اعلام کردم که همه دستگاه ها باید حضور و مشارکت داشته باشند اما حتی اگر در میدان عمل نیز نیایند، ما کارمان را انجام می دهیم.

قالیباف اظهارکرد: این دلیل قانع کننده ای نیست که بگوییم چون وظیفه قانونی ما نیست و بقیه حضور پیدا نمی کنند، بنابراین ما نیز کار خودمان را انجام ندهیم. این وظیفه انسانی ما است و در وظیفه  انسانی منتظر نمی شویم که بقیه بیایند یا نیایند بلکه ما با همه ظرفیت این کار را انجام می دهیم.

شهردار در پاسخ به سوالی در رابطه با این موضوع که در مجلس شورای اسلامی در روند بررسی برجام شاهد بروز برخی اختلاف نظرها بودیم، گفت: اخلاق اساس کار در همه چیز است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • شهروند ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    با سلام برمحمد(ص)وآل محمد(ص) احترما به استحضار ميرساند كه هم در منطقه ١٢وهم در منطقه ١٥،جناب آقاي شهردار ترمينال خاوران وفضاي سبز دور واطراف بيداد ميكند لذا بخاطر اينكه تا نزديكي درب ورودي خانهايمان آمده اند وبچه مدرسه اي (دختر بچه ها)ميترسند لذا از آن مقام مسول ودلسوز مردم ما اهالي كوچه هم جزءاز اين مردم هستيم وبه شهرداري منطقه ١٥طي نامه بشماره٧٣٦٣٩ اعلام كرده ايم ولي فرمودند شما بايد دستور بدهيد باتشكر از زحمات بيدريغ شما وهمكاران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس