کد خبر 475588
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۴

برخی منابع روز پنجشنبه اعلام کردند کشورهای غربی موضع خود را درباره یمن تغییر داده اند و دیگر از تحقیقات بین المللی در این کشور حمایت نمی کنند.

به گزارش مشرق و به نقل از خبرگزاری فرانسه از نیویورک، به گفته برخی منابع، کشورهای غربی موضع خود را درباره فشار بر عربستان سعودی تغییر داده اند و دیگر از هلند که می خواهد در شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنانه ای را به منظور درخواست تحقیقی بین المللی درباره جنایات جنگی در یمن ارائه کند، پشتیبانی نمی کنند.
این تغییر موضع، هلند را وادار کرد شامگاه چهارشنبه پیش نویس قطعنامه خود را پس بگیرد و این امر میدان را برای پیش نویس قطعنامه ای دیگر که ریاض از آن حمایت می کند، باز کرد.
پیش نویس قطعنامه عربستان سعودی از تحقیق بین المللی صحبتی نمی کند بلکه از سازمان ملل متحد تقاضا می کند از کمیسیون تحقیقی ملی حمایت کند. بنابراین فقط پیش نویس قطعنامه عربستان باقی می ماند تا روز جمعه در آخرین روز سی امین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل مورد بحث قرار بگیرد.
فیلیپ دام، نماینده سازمان غیر دولتی دیده بان حقوق بشر ضمن محکوم کردن «مانع تراشی کلی عربستان سعودی» (در برابر پیش نویس قطعنامه هلند) در جریان مذاکراتی غیر رسمی در دالان های سازمان ملل، اعلام کرد « روشن است که این اقدام نوعی چشم پوشی و عقب نشینی است ».
وی افزود « برغم تاثیرات خبر، روشن است که کشورهایی مثل انگلیس، آمریکا و فرانسه از قطعنامه هلند حمایت نکردند زیرا این هیئت ها ترجیح دادند شیوه ای را برای اتفاق نظر برگزینند ».
این منبع خاطر نشان کرد با وجود این، در نخستین رایزنی های غیر رسمی، شمار زیادی از کشورهای اروپایی حمایت خود را از قطعنامه هلند اعلام کرده بودند.
ائتلافی از کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی، از 26 مارس گذشته برای کمک به دولت مستعفی یمن در برابر شورشیان حوثی، از اقلیت شیعه زیدی این کشور، حملاتی را علیه یمن آغاز کردند.
این عملیات به منظور جلوگیری از سیطره حوثی ها بر کل یمن، بعد از به دست گرفتن کنترل صنعا، پایتخت این کشور و سرزمین های گسترده آن آغاز شد.
کمیساریای عالی حقوق بشر که در آغاز ماه سپتامبر تحقیقی بین المللی و مستقل را درباره بحران یمن خواستار شده بود، اعلام کرد از آغاز بحران یمن، بحران انسانی شدیدی در این کشور رخ داده که به کشته شدن 2355 غیر نظامی و زخمی شدن 4862 نفر دیگر منجر شده است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس