کد خبر 475088
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۷

برخي نيز با اشاره به درگيري‌هاي درون ساختار قدرت عربستان، حجاج را قرباني جنگ قدرت شاهزاده‌هاي سعودي دانسته و تصريح کرده اند، بخشي از بدنه حاکميت سعودي پشت پرده فاجعه مکه و منا هستند، آنها تلاش مي‌کنند.

به گزارش مشرق، هفته گذشته تحولات زيادي را در عرصه بين‌المللي شاهد بوديم، مهمترين آن فاجعه کشتار هزاران حاجي در عيد قربان و در صحراي منا بود که سندي ديگر شد بر بي‌کفايتي حکومت سعودي؛ حکومتي که  بر پايه تعصبات قبيله‌اي بنا شده و اصرار دارد همچون وصله‌اي ناجور در قرن 21 تداوم حيات دهد. درباره چرايي حادثه منا با توجه به اين که دربار پادشاه عربستان هنوز هيچ توضيحي ارائه نداده است، گمانه زني‌هاي مختلف ارائه شده است، برخي با اشاره به درگيري سعودي‌ها در يمن و تمرکز نيروي انساني اين کشور در مرزهاي جنوبي اش، تصريح کرده‌اند نبود نيروي کارآمد و کاردان در منا عامل اصلي فاجعه بوده است.

برخي نيز با اشاره به درگيري‌هاي درون ساختار قدرت عربستان، حجاج را قرباني جنگ قدرت شاهزاده‌هاي سعودي دانسته و تصريح کرده اند، بخشي از بدنه حاکميت سعودي پشت پرده فاجعه مکه و منا هستند، آنها تلاش مي‌کنند تا مديريت ملک سلمان و فرزندش محمد را به چالش بکشند، برخي ديگر با اشاره به اين که مسئوليت مستقيم تامين امنيت حجاج با وزارت کشور است، محمد بن سلمان جانشين وليعهد را در پشت اين فجايع انساني معرفي کرده و تاکيد دارند، بن سلمان تلاش دارد با کنار زدن محمد بن نايف که وزير کشور و وليعهد عربستان است خود را به تخت پادشاهي نزديک تر کند. گذر زمان و تغييرات دربار سعودي مي‌تواند درستي يا نادرستي اين گمانه زني‌ها را مشخص کند.

اتفاق ديگري که تيتر يک اخبار بين‌الملل را به خود اختصاص داد، اجلاس عمومي سازمان ملل بود . ولاديمير پوتين را بسياري ستاره نشست امسال دانسته‌اند و مهمترين موضوع هم بحران سوريه بود.  ظاهرا روس‌ها براي دست به سلاح شدن در شامات مصمم هستند. اسد رسما از مسکو تقاضاي کمک کرده است.

روز گذشته دوماي روسيه مجوز اقدام نظامي در خارج از مرزها را به پوتين داد. روس‌ها معتقدند تنها راه پايان بحران در سوريه حمايت از بشار اسد و ارتش سوريه است. اروپايي‌ها هم که اين روزها از کابوس مهاجران رهايي ندارند، در گردشي مشخص از برنامه مسکو حمايت کرده اند. آلمان مي‌گويد هيچ راه حلي بدون حضور اسد به نتيجه نمي‌رسد. انگليسي‌ها هم تصريح کرده‌اند که اسد مي‌تواند در دوره انتقالي بر سر قدرت باقي بماند. آمريکايي‌ها هم که تا کنون دستاوردي در سوريه نداشته‌اند گفته‌اند حاضرند با تهران و مسکو در اين رابطه همکاري کنند. اما نظرشان در مورد ماندن اسد در قدرت با مسکو متفاوت است. با اين حال رسانه‌هاي آمريکايي ديروز از توقف آموزش تروريست‌هاي سوري توسط واشنگتن خبر دادند. موگريني، مسئول سياست خارجي اروپا هم از ابتکار عمل‌هاي جديد براي گذار سياسي در سوريه خبر داده است. اين فقط ظاهرا سعودي‌ها هستند که به دليل فرتوت بودن نظام و سياستمدارانشان هنوز بر توهم رفتن اسد تاکيد دارند.

وزير خارجه سعودي ديروز تهديد کرده است که بشار اسد بايستي تصميم بگيرد يا کنار برود و يا گزينه نظامي را انتخاب کند. اين صحبت‌هاي توخالي سعودي‌ها بيشتر شبيه شوخي است تا يک تهديد نظامي. آل سعود ماه هاست که در يمن درگير است، حتي برخي مي‌گويند دلارهايشان هم دارد کم مي‌آورد. فايننشال تايمز ديروز نوشت "عربستان تاکنون 72 ميليارد دلار از سپرده‌هاي خارجي خود را برداشت کرده است".

سقوط قندوز در افغانستان به دست طالبان، که براي بسياري يادآور سناريوي سقوط موصل در عراق است؛ کناره گيري جان بوينر، رئيس مجلس نمايندگان آمريکا تحت فشار جريات تي پارتي در حزب جمهوري خواه و هم چنين پيروزي طرفداران جدايي از اسپانيا در انتخابات پارلماني درمنطقه کاتالونيا که مي‌تواند آغاز گر دومينوي جدايي طلبي در قاره سبز باشد ديگر تحولات خبر ساز در عرصه بين‌الملل در هفته گذشته بوده است.


منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس