نمایندگان دموکرات مجلس سنای آمریکا، پنجشنبه شب طرحی ارائه کردند که دولت این کشور را به ارائه گزارش در زمینه‌های مرتبط با رفع تحریم‌ها ملزم می‌کند.

به گزارش مشرق، سناتورهای دموکرات آمریکایی روز پنجشنبه طرحی برای رصد پایبندی ایران به تعهداتش در برجام ارائه کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این طرح، 9 حامی، از جمله سناتور «بن کاردین» و «چاک شامر»، دو دموکرات ارشد مخالف «برجام» دارد.

«برجام»، پس از انعقاد میان ایران و گروه 1+5 در تیرماه سال جاری، با مخالفت عده زیادی از نمایندگان کنگره آمریکا که عمدتاً اعضای حزب جمهوری‌خواه بودند روبه‌رو شد و طرح‌هایی برای رد آن با رأی‌گیری شکل گرفت.

اما نمایندگان دموکرات، با توسل به ترفندی موسوم به «فیلی‌باستر» توانستند از وارد شدن «برجام» به مرحله رأی‌گیری جلوگیری کرده و تلاشهای قانونگذارن حزب رقیب برای رد «برجام» در کنگره را ناکام بگذارند. برخی سناتورهای دموکرات، از جمله «بن‌کاردین»، دموکرات ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنا و «چاک شامر» با این حال به صف جمهوری‌خواهان مخالف «برجام» پیوستند.

«کاردین»،  روز پنجشنبه گفت: «ما برای اطمینان از اجرای برجام و اطمینان از دست نیافتن ایران به سلاح‌های اتمی بر آینده تمرکز داریم، نه گذشته.»

یکی از اشکالات مطرح‌شده نمایندگان منتقد «برجام» این است که ایران، دارایی‌های آزادشده در نتیجه سند برجام را صرف حمایت از متحدان خود در منطقه خواهد کرد.

طرح موسوم به «نظارت بر سیاست‌های ایران» که پنجشنبه شب ارائه شد به دنبال رصد کردن نحوه‌ای است که ایران منابع مالی خود را هزینه می‌کند.

«شامر» می‌گوید: «لازم است مانند عقاب، بر این پول‌ها نظارت داشته باشیم و اطمینان حاصل کنیم که آنها برای حمایت مالی از تروریسم در خاورمیانه هزینه نمی‌شوند.»

دولت آمریکا به موجب توافق هسته‌ای موظف به رفع تحریم‌های اقتصادی مرتبط با برنامه هسته‌ای علیه ایران است؛ واشنگتن اما تأکید کرده سایر تحریم‌های وضع شده علیه ایران با ادعاهایی نظیر حقوق بشر و حمایت از تروریسم پابرجا خواهند ماند.

طرح جدید سناتورهای دموکرات‌ها بار دیگر بر ضرورت التزام به پابرجا ماندن این دو دسته از تحریم‌ها تأکید می‌کند.

«ریچارد بلومنتال» جزئیات بیشتر درباره این طرح را این‌طور بیان می‌کند: « این طرح، ضمانت می‌کند که دارایی‌های بیشتری در اختیار متحدان ما به ویژه اسرائیل برای بازداری ایران قرار می‌دهد.» 

طرح مذکور همچنین بر استفاده از گزینه نظامی برای ضمانت این ادعا که ایران به سمت ساخت سلاح‌های اتمی حرکت نمی‌کند، تأکید می‌کند.

سناتورهای آمریکایی علاوه بر این دولت آمریکا را به ارائه راهبردی برای جلوگیری از آنچه تهدیدهای ایران در خاورمیانه خوانده شده، ملزم کرده‌اند.

دولت آمریکا بایستی این راهبرد را هر دو سال یکبار ارائه کرده و علاوه بر آن نحوه استفاده ایران از دارایی‌های آزاد شده، فعالیت‌های تحقیق و توسعه ایران و مفهوم ابداعی «زمان گریز هسته‌ای» را نیز به طور مبسوط گزارش کند. 

زمان گریز به زمان مورد نیاز برای انباشت مواد هسته‌ای لازم جهت تولید یک سلاح اتمی، پس از حالت فرضی نقض توافق توسط ایران گفته می‌شود.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای خود متهم کرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران همواره قاطعانه این ادعاها را رد و بر مصارف صلح‌آمیز این برنامه تأکید کرده است.

ایران از امضاکنندگان پیمان موسوم به منع گسترش سلاح‌های اتمی است که به کشورهای عضو، حق استفاده از انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز را می‌دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس