کد خبر 475576
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۱

یک موسسه نظرسنجی کانادایی نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرده که بر اساس آن، برخی موارد مصرح در برجام در جامعه ایران مغفول مانده است.

به گزارش مشرق، طبق نتایج نظرسنجی یک موسسه نظرسنجی مستقر در «تورنتو» با نام «Iranpoll»، میزان محبوبیت «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران در بین مردم ایران در حال افزایش است.

این تحقیق اخیر برای دانشگاه مریلند صورت گرفته است و نشان می‌دهد که سه نفر از هر چهار ایرانی از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند و امتیاز بالایی به رئیس‌جمهور ایران برای چنین توافقی می‌دهند.

روزنامه انگلیسی گاردین با انتشار این خبر نوشت که این توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس،‌فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان)، جایگاه سیاسی روحانی را محکم کرده است به طوریکه ۸۹ درصد از مردم ایران نگرش خوبی به وی داشتند و ۶۰ درصد نیز تأکید داشتند که می‌خواهند همپیمانان و حامیان رئیس‌جمهور ایران بتوانند کنترل مجلس را در انتخابات مجلس که قرار است فوریه برگزار شود، به دست آورند.

طبق این گزارش، ۵۶ درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند معتقدند که ایران با محدود کردن فعالیت‌های تحقیق و توسعه هسته‌ای خود موافقت نکرده است. ۶۱ درصد معتقد بودند که هیچ شرایطی وجود ندارد که طبق آن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از سایت‌های نظامی ایران را داشته باشد.

این نظرسنجی همچنین نشان داد که ۵۹ درصد از مردم ایران این تصور غلط را دارند که این توافق به مفهوم آن است که تمامی تحریم‌های آمریکا علیه ایران حتی تحریم‌های غیرمرتبط با برنامه هسته‌ای ایران در نهایت لغو می‌شود.

گاردین گزارش کرد، چگونگی برقراری توازن بین واکنش کوتاه مدت به انتظارات زیاد مردم ایران و همچنین بهره‌مندی از محبوبیت خود برای اعمال اصلاحات دردناک اقتصادی در ایران، می‌تواند جایگاه آینده روحانی را در ایران تعیین کند.

طبق این گزارش، با توجه به اینکه ۶۳ درصد از مردم ایران معتقدند که توافق هسته‌ای ظرف یکسال یا کمتر بهبود چشمگیری در استانداردهای زندگی آنها ایجاد می‌کند، بنابراین ممکن است روحانی احساس کند که آینده سیاسی وی در گرو نتایج سریع باشد.

این روزنامه انگلیسی گزارش کرد، اقتصاد ایران همچنان علیرغم لغو تحریم‌ها با طیف وسیعی از مشکلات رایج مواجه خواهد بود.

گاردین ادامه داد، روحانی باید به جای تمرکز بر انتظارات کوتاه مدت مردم ایران، بودجه و سرمایه‌های ایران را در صنایع صادرات محوری همچون نفت، گاز و پتروشیمی تخصیص دهد. سرمایه‌گذاری‌هایی نیز باید برای بهبود زیرساخت، گردشگری، آموزش و بهداشت صرف شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    0 0
    اصلا و ابدا اینطور نیست مگر اینکه بنده فقط با یمک قشر خاص نشست و برخواست داشته باشم . انچه را که از متن جامعه می بینم این است که نارضایتی از دولت حاض
  • محمد ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    0 0
    این گزارش خیلی بو داره به نظرم انتشار این گزارش در این مقطع حساس ( رای مجلس ایران به برجام ) سعی داره با محبوب جلوه دادن روحانی و موافق نشون دادن اکثر مردم ایران با برجام به قضاوت نمایندگان مجلس تاثیر بزاره و نماینده ها از مخالفت با اون پرهیز کنند توصیه های بند آخرش هم که کاملا خلاف اقتصاد مقاومتیه
  • ابی ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    0 0
    اینا همش مزخرفه ماها خودمون یکی از منتقدین برجام و زوایای پنهانی که به ضرر کشورمونه ایم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس