وزیر سابق امنیت داخلی آمریکا مدعی شد ایران به توافق هسته‌ای عمل نخواهد کرد و بازگشت خودکار تحریم‌ها بی‌معنا خواهد بود.

به گزارش مشرق، تام ریج، وزیر سابق امنیت داخلی آمریکا در گفتگو با فاکس نیوز درباره توافقنامه هسته‌ای ایران گفت: «من با توافقنامه هسته‌ای ایران مخالفم. در واقع مردم آمریکا با این توافقنامه مخالفند. با توجه به رفتارهای ایران در سه دهه گذشته، ایرانی‌ها قابل اعتماد نیستند. این توافقنامه سبب می‌شود یکصد میلیارد دلار به دست ایران برسد. آنها با این پول بلندپروازیهای هسته‌ای خود را دنبال خواهند کرد، آنها با این پول از حماس و حزب‌الله حمایت خواهند کرد، آنها کانون تروریسم در منطقه هستند. آنها با این پول باعث بی‌ثباتی بیشتر در منطقه می‌شوند. به نظر من مشکلات بیشتری برای مردم ایران ایجاد خواهد شد. مطمئنا برای اسرائیل نیز مشکلات بیشتری ایجاد خواهد شد».

وی در ادامه ادعا کرد: «رژیم ایران همچنان از اسد حمایت می‌کند، ضمن آنکه این رژیم از حمایت روسیه نیز برخوردار است. وقتی درباره تغییرات بزرگ در چند سال گذشته در منطقه فکر می‌کنید، می‌بینید در گذشته ما حداکثر نفوذمان را در آنجا داشتیم. در واقع شرایط دقیقا طوری بود که ما می‌خواستیم. اما ما خود را کنار کشیدیم و ایران و روسیه از عدم حضور ما در آنجا استفاده و خلا را پر کردند. این اتفاقات خیلی سریع در زمان ریاست جمهوری اوباما افتاد. همکاران آمریکایی من باید بدانند جهان از نظر ژئوپلیتیک و اقتصادی بسیار به یکدیگر مرتبط و گره خورده است. خاورمیانه از هر دو جهت برای ما اهمیت زیادی دارد و با عقب‌نشینی از این منطقه عملا نتوانستیم بر روی تحولات منطقه اعمال نفوذ کنیم تا به نفع ما اتفاقات رخ دهد و به نفع برخی از متحدان ما در منطقه به ویژه اسرائیل باشد. متاسفانه با این کار میدان را برای ایران و روسیه باز کردیم و آنها هدایت تحولات را به دست گرفتند».

وزیر سابق امنیت داخلی آمریکا در ادامه گفت: «به نظر من اشتباه کردیم که به امید اینکه ایران رفتارش را تغییر خواهد داد با این کشور توافق هسته‌ای امضا کردیم».

تام ریج افزود: «به نظر من این دیدگاه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که می‌گویند ما باید با تقویت توان نظامی خود و نمایش آن در دشمنان خود ترس ایجاد کنیم خوب است اما مهتر از آن این است، به حرفی که می‌زنیم عمل کنیم تا متحدان به ما بی‌اعتماد نشوند. ما چهار یا پنج سال پیش گفتیم باید اسد برود، اما ما حتی در آن زمان از شبه نظامیان در سوریه حمایت نکردیم. ما خط و نشان کشیدیم اما کاری نکردیم. ما همین مشکل را در اوکراین داشتیم. وقتی جهان به ویژه روسیه و ایران به ما نگاه می‌کنند و می‌بینند ما فقط حرف می‌زنیم و در عمل کاری نمی‌کنیم، خیالشان از ما راحت می‌شود و هر کاری که می‌خواهند انجام می‌دهند.

وی گفت: «متاسفانه ما خوب حرف می‌زنیم و برخی اقدامات را محکوم می‌کنیم اما با عمل، حرفمان را به کرسی نمی‌نشانیم و قاطعیت خود را نشان نمی‌دهیم و این خود ضعف رهبری است و می‌تواند نه تنها در خاورمیانه بلکه در جاهای دیگر جهان برای ما دردسر درست کند. ما امروز فقط روی خاورمیانه تمرکز کرده‌ایم و من معتقدم توافقنامه هسته‌ای ایران هم برای مردم ایران و هم برای دیگر کشورها دردسر درست خواهد کرد. به نظر من با این توافقنامه سرکوبگری رژیم ایران و دولت روحانی کمتر نخواهد شد. روحانی دو هزار نفر را از زمانی رئیس جمهوری شده اعدام کرده است. آن‌ها افراد را از دانشگاه‌ها بیرون می‌کشند و به زندان می‌برند، تنها به این علت که از مخالفان در ایران حمایت می‌کنند. این توافقنامه برای اسرائیل و اردن مشکل‌ساز است.

وزیر سابق امنیت ملی آمریکا گفت: «مشکل آوارگان که هم اکنون اروپا با آن روبروست، بخشی از مسئولیت آن متوجه ماست زیرا نتوانستیم در سوریه نفوذ داشته باشیم و تحولات آن را هدایت کنیم و کارهایی را که می‌بایست چهار یا پنج سال پیش انجام می‌دادیم، انجام ندادیم».

تام ریج در پایان گفت: «این توافقنامه طوری تنظیم شده است که ما اهرم زیادی نداریم که بتوانیم با تکیه بر آن هر مکان را در ایران هر زمان که می‌خواهیم بازرسی کنیم. این حرف که اگر ایران به توافقنامه عمل نکند تحریمها فورا و به طور خودکار دوباره برقرار می‌شود، بی معناست زیرا روسیه، آلمان، انگلیس و فرانسه بی‌صبرانه منتظرند وارد بازار ایران شوند و در آن کشور سرمایه‌گذاری کنند، در واقع به این ترتیب کل رژیم تحریم‌ها از هم می‌پاشد و دیگر بازگشت تحریم‌ها معنا ندارد. به نظر من به محض اینکه ایران چِک خود را گرفت و آن را نقد کرد، دیگر به توافقنامه عمل نخواهد کرد، زیرا ما هیچ اهرمی نداریم که بخواهیم ایران را مجبور به عمل به توافق کنیم و در نتیجه ایران برنامه هسته‌ای خود را گسترش خواهد داد و ما با این پول عملا بانک مرکزی تروریسم را تغذیه می‌کنیم و منطقه بی‌ثبات‌تر خواهد شد و به نظر من ما باید تا می‌توانیم از اسرائیل و اردن حمایت کنیم زیرا در نهایت خطر برای آنها به شدت افزایش خواهد یافت.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس