علی عواض عسیری سفیر سعودی ها در بیروت که از ابراز همدردی و همبستگی اکثریت لبنانی ها با رهبری، ملت و دولت ایران در فاجعه منا و کشته و زخمی شدن زایرانی ایرانی و همچنین حمایت آنها از مواضع تهران در خصوص اداره مناسک حج، عصبانی و نگران شده است با صدور بیانیه ای به ایران و لبنانی ها، حمله کرد.

به گزارش مشرق، عسیری در این بیانیه به جای عذرخواهی از امت اسلامی به ویژه خانواده های داغدار فاجعه دردناک منا و اعلام پذیرش مسئولیت کشورش ، به کسانی که به سوء مدیریت، بی کفایتی و بی مسئولیتی سعودی ها در سازماندهی و اداره مناسک حج انتقاد و اعتراض کرده اند، اتهام وارد کرده است.
وی در این بیانیه به صراحت از اعلام مواضع و بیانات شخصیت های سیاسی و مذهبی در لبنان و ایران در خصوص مناسک حج و بی کفایتی و سوء مدیریت سعودی ها در اداره این مناسک ابراز ناراحتی کرده است.
سفیر سعودی ها در لبنان با دفاع بدون توجیه از سوء عملکرد حاکمان سعودی در اداره مناسک حج و امور حرمین شریفین مکه مکرمه و مدینه منوره ، اشاره ای به کشته و زخمی و یا مفقود شدن چند هزار زایر در مناسک حج امسال در سرزمین منا نکرده است.
عسیری بدون اینکه دلیل قانع کننده ای برای مخالفت سعودی ها با مشارکت کشورهای اسلامی در تحقیقات مرتبط با فاجعه دردناک به ویژه کشورهایی که بیشترین قربانی را داده اند، وعده داده است که دولت عربستان نتیجه تحقیقات را اعلام می کند، تحقیقاتی که ناظران معتقدند بدون مشارکت کشورهای اسلامی شفاف و دقیق نخواهد بود.
در پی فاجعه دردناک منا در روز عید قربان ناشی از بی کفایتی و بی مسئولیتی مقامات سعودی نزدیک به دو هزار نفر از حجاج بیت الله الحرام جان خود را از دست دادند و چند هزار نفر نیز زخمی و یا مفقود شده اند
بر اثر این فاجعه تاکنون 239 زائر ایرانی جان باخته، 14 نفر مجروح و 241 نفر هم مفقود شده اند.
به دنبال این فاجعه دردناک و روشن شدن عمق این فاجعه ، لبنانی ها اعم از شخصیت های سیاسی و مذهبی از طوایف مختلف ، سنی ، شیعه ، مسیحی و دروزی با ارسال پیام ها ، صدور بیانیه ها ، تماس با سفارت ایران در بیروت با رهبر معظم انقلاب ، دولت و ملت ایران به ویژه خانواده های داغدار ابراز همدردی و بیشتر آنها از مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحقیقات از این فاجعه و اداره مناسک حج با مشارکت کشورهای اسلامی حمایت کردند.
سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله، نبیه بری رییس مجلس، امین الجمیل رییس جمهوری سابق لبنان، سمیر مقبل معاون نخست وزیر و وزیر دفاع، ولید جنبلاط رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه، علمای اهل تسنن و شیعه از جمله این شخصیت های سیاسی و مذهبی بودند.
سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت با صدور اطلاعیه ای از همه شخصیت های سیاسی و مذهبی و مردمی لبنان که با ایرانی ها ابراز همدردی حمایت کرده اند، قدردانی کرد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    اگر با این سعودی ها برخورد محکم نکنیم جریحتر خواهند شد. ممکنه حتی برای فرافکنی به مسایل درگیر ما با کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل جزایر متوسل بشوند. به نظرم رزمایش دریایی و موشکی به طور عاجل میتونه عقل این سعودی ها سر جا بیاره.
  • مهدی خان ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    اونقدر عصبانی بشو که جونت خبیثت از تو نافت در بیاد و بری به درک السافلین پیش اجدادت
  • مهدي ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    وهابي بي پدر و مادر
  • رضا ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    لعنت الله علی آل سعود
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    عوعوی سگ هار
  • محمدمهدی ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    یخ بزار جاش کمتر بسوزه آقای عسیری خیکی
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    تو لبنان تشت اب یخ پیدا نمیشه این اقا رو بزارن توش
  • احسان ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    حزب الله هم الغالبون...
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    آخه الدنگ یابو 4700 نفر رو با بی تدبیری و بی لیاقتی به کشتن دادین طلبکار هم هستید؟
  • ایرانی ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    ببند اون دهن نجستو حرومزاده.
  • عبدالله المسکین ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    از این عصبانیت بمیر بی شرف
  • عبدالله المسکین ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    از این عصبانیت بمیر بی شرف
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    زمانی هم که در استقبال از احمدی نژاد لبنانی های سنی به استقبال او امدند " رسانه های عربستان بسیار عصبانی بودند . یکی از لبنانی ها در جواب یک شبکه که از او پرسید ایا اگر ولیعهد عربستان هم به لبنان بیاید " این چنین استقبال میکنید " گفت که اخر ما به چی ال سعود افتخار کنیم . به نوکری شان برای امریکا !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس