کد خبر 474593
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۶

فعال عربستانی گفت: وقتی مقامات امنیتی عربستان تسهیل در عبور کاروان شاهزاده‌های سعودی را به جان میلیون‌های حاجی ترجیح داده و جنازه‌های حجاج جان باخته در فاجعه منا را روی هم انباشته می‌کنند، ثابت می‌شود فساد حکومتی در عربستان حج را قضیه‌ای امنیتی و نه اسلامی و انسانی کرده است.

به گزارش مشرق، «علی آل غراش» فعال عربستانی درباره فاجعه منا اظهار داشت: این فاجعه تنها به سبب سوء مدیریت مقامات سعودی مسئول در امور حج صورت گرفت و همه فیلم‌های ویدیویی منتشر شده از مراسم روز رمی جمرات سهل انگاری و بی‌درایتی حکومت آل سعود را ثابت می‌کند.

وی افزود: مسئله تاثربرانگیز، اظهارات مقامات سعودی بود که به جای عذرخواهی و اعتراف به کوتاهی و اشتباه خود که منجر به وقوع فاجعه منا شد، حجاج قربانی این حادثه را مسئول دانسته و مثل همیشه به دنبال فرافکنی هستند.

آل غراش گفت: این مقامات سعودی هستند که باید در قبال حوادث و فجایعی که در ایام حج برای حجاج روی می‌دهد پاسخگو باشند، در حالی که آنها اصلا حاضر نیستند شخص یا کشوری را در مسئولیت برگزاری مراسم حج مشارکت دهند تا مانع وقوع چنین فجایعی شوند.

فعال عربستانی با اشاره به وجود فساد در اداره حج عربستان گفت: فساد در همه دستگاه‌های حکومتی عربستان حکمفرماست وگرنه چه علتی دارد که مقامات بخواهند به خاطر عبور کاروان شاهزاده‌ها و شخصیت‌های سعودی راه را بر میلیون‌ها حاجی بسته و جان آنها را به خطر اندازند.

وی افزود: اقدام نیروهای امنیتی برای دور کردن حجاج از مسیرهای عبور کاروان شاهزاده‌های سعودی و حبس شدن حجاج در یک خیابان به گونه‌ای که حتی راه خروج اضطراری هم وجود نداشت موجب ازدحام جمعیت حجاج و وقوع فاجعه شد و البته این حوادث هر سال تکرار شده است.

آل غراش گفت: باید از مقامات سعودی پرسید چگونه است که دوربین‌های امنیتی دقیق و پیشرفته‌ منا نتوانستند ازدحام جمعیت میلیونی حجاج و کشته و زخمی شدن صدها تن از آنها را رهگیری کند تا چنین فاجعه‌ای اتفاق نیفتد، شاید این دوربین‌ها مشغول تامین امنیت عبور شخصیت‌های مهم سعودی بوده‌اند یا اصلا این دوربین‌ها کار نمی‌کردند.

نویسنده عربستانی با رد ادعای عربستان درباره سرپیچی حجاج از مقررات در مسیر عبور و مرور به سوی رمی جمرات گفت: نبود برنامه‌ای از سوی مسئولان برای رویارویی با شرایط اضطراری و ناتوانی و سردرگمی دولت عربستان در ساماندهی مناسک حج، عامل وقوع فاجعه منا بوده است.

وی سخن از بی‌نظمی حجاج را دروغ بزرگ خواند و گفت: واقعیت این است که حجاج در عربستان هیچ گاه نمی‌توانند از دستورات نیروهای امنیتی سرپیچی کنند.

آل غراش تاکید کرد: آمار بالای قربانیان فاجعه منا فساد در دستگاه مدیریتی حج عربستان و کوتاهی آنها در ایفای درست مسئولیتشان را ثابت می‌کند، چرا که برای تسهیل عبور کاروانی از شخصیت‌های سعودی حاضر شدند صدها تن را به کشتن بدهند.

وی افزود: رژیم آل سعود از حج برای منافع تجاری و تحقق اهداف و طرح‌های خاص سیاسی خود  بهره‌برداری می‌کند.

فعال عربستانی با اشاره به صحنه‌های دلخراش انباشت جنازه‌های حجاج در منا گفت: رفتار بی‌رحمانه و دور از انسانیت ماموران امنیتی عربستان با قربانیان فاجعه منا جنایت بزرگ دیگری از سوی رژیم آل سعود است که برای پیکر حجاجی که به زیارت خانه خدا آمده بودند هیچ ارزشی قائل نشده و آنها را با لیفت تراک جابجا می‌کردند.

نویسنده عربستانی بر ضرورت مجازات مسئولین فاجعه منا تاکید کرد و گفت: اگر بیت الله الحرام متعلق به همه مسلمانان است باید زمینه مشارکت همه کشورها در مدیریت مراسم حج فراهم شود تا با ارائه خدمات بهتر به حجاج شاهد وقوع چنین فجایعی نباشیم.

آل غراش در ادامه پرسید: چه دلیلی دارد که وزارت کشور عربستان طرف مسئول در اداره امور حج است، مگر حج قضیه‌ای امنیتی و پلیسی است و چرا وقتی این وزارتخانه در مدیریت حج با ناکامی‌های متوالی روبروست و نتوانسته در خدمات‌رسانی و تامین حقوق انسانی حجاج موفق عمل کند، این مسئولیت به طرفی دیگر واگذار نمی‌شود.

وی افزود: این سوال همچنان در ذهن همه ماست که آیا رژیم آل سعود مسئولین تکرار وقوع فجایع حج را مجازات خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس