شاه عربستان با نادیده گرفتن کشته و مجروح شدن هزاران حاجی بیگناه از کشورهای مختلف جهان در روز عید قربان در مشعر منا به سبب سوء‌مدیریت و بی‌کفایتی این رژیم، خطاب به ولیعهدش چنین گفت : برگزاری موفقیت‌ آمیز موسم حج را تبریک می‌گویم.

به گزارش مشرق، خبرگزاری رسمی عربستان،‌پیام تبریک سلمان بن عبدالعزیز شاه این کشور به ولیعهد خود درباره موسم حج را منتشر کرد.

سلمان بن عبدالعزیز در این پیام خطاب به محمد بن نایف ولیعهد، وزیر کشور و رئیس کمیته عالی حج عربستان مدعی شد:موسم حج امسال، موفقیت‌‌‌‌آمیز بود و نیروهای سعودی تلاش‌های افتخارآمیز و با نظم عالی در موسم حج انجام دادند.

شاه سعودی چنین گفته است:"خدا را شکر می‌کنیم که به ما افتخار خدمت به حرمین شریفین و زائران آن را عطا فرمود، همچنین خداوند را به خاطر موفقیت موسم حج امسال شکر می‌کنیم و از شما(ولیعهد) و تمام مسئولین، نیروهای امنیتی،کارکنان دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی شرکت کننده در خدمت به حجاج بیت الله الحرام به خاطر تلاش‌های شرافتمندانه و با نظم عالی برای این‌که ضیوف الرحمن(حجاج) از فضاهایی بهره مند شوند و بتوانند مناسک خود را با آرامش و اطمینان و آسانی به جا آورند."

وی خطاب به ولیعهد خود آورده است: پیام شما را که حاوی تبریک به مناسبت عید قربان است و به تلاش‌های تمام دستگاه‌ها برای خدمت به حجاج و اقدام دستگا‌ه‌های ذیربط برای مهار حادثه ازدحامی که در منا رخ داد و حفظ سلامت و  امنیت حجاج اشاره کرده‌اید، دریافت کردم.

سلمان بن عبدالعزیز در پایان پیام تبریک خود به ولیعهدش چنین آورده است: از خداوند می‌خواهم که حجاج را صحیح و سالم به وطنشان بازگرداند و کشور ما را حفظ کند.

ادعای شاه سعودی مبنی بر موفقیت‌‌آمیز بودن موسم حج امسال در حالی است که در فاجعه مصیبت‌بار مشعر منا هزاران نفر از حجاج مظلوم جان باخته و شمار زیادی هم زخمی شده‌اند، البته برخی منابع آمار بیشتری از این فاجعه منتشر کرده اند و مسئله تاسف‌بارتر کارشکنی مقامات سعودی در برابر سفر هیئت‌های کشورهایی که حجاجشان را به  دلیل بی‌کفایتی و سوءمدیریت سعودی‌ها از دست داده اند و طفره رفتن از پاسخگویی و شفاف سازی درباره آمار دقیق تلفات این حادثه هولناک است.

با وجود عمق فاجعه منا و قربانی شدن جمع زیادی از حجاج، آل سعود به جای روشن کردن دلایل واقعی این فاجعه، با طرح دلایل واهی به اتهام زنی متوسل شده و تلاش دارد به هر قیمتی خود را از این رسوایی نجات دهد.

هر چه ابهام فاجعه جان باختن حجاج بیشتر می‌شود به موازات آن کوتاهی مسئولان سعودی نیز افزایش می‌یابد، به این معنی که حجاج را عامل کشته شدن خود معرفی کرده و از ارائه اطلاعات در این خصوص خودداری می‌کنند.

علاوه بر این مسئولان سعودی با مشارکت طرف‌های دیگر در تحقیق در خصوص فاجعه منا مخالفت کرده اند، بی‌کفایتی و سوءمدیریت آل سعود در اداره امور حج و وقوع حوادث مصیبت‌بار در موسم‌های حج و  عمره هر سال به ویژه دو حادثه تلخ در موسم حج امسال سببافزایش درخواست برای پایان انحصاری بودن مدیریت حج و واگذاری آن به کشورهای اسلامی شده است.

ادعای شاه سعودی مبنی بر موفقیت‌‌آمیز بودن موسم حج امسال و بی اعتنایی وی به هزاران قربانی فاجعه مصیبت‌بار منا و سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و طفره رفتن از پذیرش مسئولیت این حوادث وحشتناک و مقصر دانستن حجاجی که دیگر در این دنیای فانی نیستند و عذرخواهی نکردن از کشورهای اسلامی که حجاجشان را از دست داده اند، در حالی است که العوده از شیوخ مشهور سعودی در باره حادثه هولناک منا گفته است واقعه دردناک منا هرگز نمی تواند باعث شود، تا عربستان از قبول این مسئولیت شانه خالی کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    چی مصرف میکنی؟
  • سارا ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    یعنی روتو برم
  • مهدی ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    خاک عالم تو اون کاسه کله پوکت
  • ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    چی مصرف میکنی؟
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    خداوند به حق 14 معصوم او را هر چه زودتر به درک اسفل واصل کند و دل مسلمانان را خنک کند.
  • ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    این از عبدالله بدتره
  • امیر ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    خوب می خواستن بکشن ک موفقیت امیز شده دیگه راست گفته
  • ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    از دید ایشون بله !!!!
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    برخود حروم لقمه اش وپدر ومادرو خاندان نجس ومنحوسش که ازتبار معاویه و یزید وبنی امیه است لعنت نفرین باد
  • ياسر خرمشهر ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    درست ميگه چون همه چي براي اين قتل عام برنامه ريزي شده بود
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    لجن و نجاست توی دهن کثیفت ملعون خونخوار دوزخی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس