کد خبر 474604
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۲

معاون کنسولی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مشخص نیست اولین هواپیمای حامل اجساد مطهر جانباختگان حادثه منا چه زمانی وارد کشور می شود گفت: روند شناسایی اجساد مطهر 130 جان باخته حادثه منا که در روز اول شناسایی شده بودند صورت گرفته ولی فرآیند تشریفات مقداری زمان بر است.

به گزارش مشرق حسن قشقاوی معاون کنسولی وزارت امور خارجه و سید محمد مرندی با حضور در گفتگوی ویژه خبری امشب سه شنبه 7 مهر به بررسی موضوع رسانه های غربی و پوشش فاجعه منا پرداختند.  
 
در ابتدای این برنامه حسن قشقاوی معاون کنسولی وزارت امور خارجه در ارتباط تلفنی با این برنامه در خصوص اینکه هیئتی که از ایران برای پیگیری حادثه منا به مدینه اعزام شده بود برای پیگیری، چه اقداماتی تاکنون انجام داده است گفت: امروز صبح ما به محض ورود جلسه 4، 5 ساعته با همه دست اندرکاران حج داشتیم که گزارش خوبی شد و بعدازظهر نیز با دکتر هاشمی نماینده محترم دولت و وزیر بهداشت برای سرکشی به سردخانه بدن های مطهر جان باختگان ایرانی و خارجی رفتیم.  
 
وی ادامه داد: در حالی که برخی مامورین عربستان در سردخانه حضور داشتند اما دکتر هاشمی توانست به خوبی هر جایی که مورد نظر ایشان بود با همکاری طرف سعودی حضور پیدا کند و از نزدیک روند امور را ببیند.
 
معاون کنسولی وزارت امور خارجه در ادامه با بیان اینکه مشخص نیست اولین هواپیمای حامل جان باختگان منا چه زمانی وارد کشور می شود گفت: روند شناسایی اجساد مطهر 130 جان باخته حادثه منا که در روز اول حادثه شناسایی شده بودند صورت گرفته ولی فرآیند تشریفات زمان بر است.  
 
قشقاوی با بیان اینکه در این راستا نیاز به تعامل بیشتر با دولت سعودی و همکاری بیشتر دولت سعودی با ما وجود دارد گفت: این بحث بحث ایران و عربستان نیست بلکه 30 کشور دیگر در حال حاضر درگیر این موضوع هستند ولی فقط یک تفاوت وجود دارد به لحاظ اینکه ما از لحاظ فرهنگی می دانیم که خانواده ها منتظر برگشت اجساد عزیزان خود هستند و نمی توانیم به هیچ وجه بپریزیم حتی یک جنازه این جا بماند.
**راهبرد رسانه ای ما باید در جهت بازگشت اجساد مطهر باشد
معاون کنسولی وزارت امور خارجه با تاکید براینکه راهبرد رسانه ای ما باید در جهت بازگشت اجساد مطهر باشد گفت: هر حرکت، شعار وتندروی که این حرکت را مخدوش کند خلاف مصلحت ملی است.  
 
**رسانه غربی از نظر قشر متفکر اعتبار ندارد
مرندی در ادامه با اشاره به اینکه در کشورهای غربی نسبت به دولت ها بدبینی وجود دارد گفت: این بدبینی از جنگ عراق تشکیل شده است به گونه ای که رسانه غربی از نظر قشر متفکر غرب اعتبار ندارد.
 
وی با اشاره به اینکه اکنون در غرب نگرانی هایی در رسانه ها نسبت به عربستان به وجود آمده است ادامه داد: حاکم جدید و پسرش در عربستان نتوانستند جنگ موفقی در یمن داشته باشند.
 
**غربی ها نگران آینده مالی عربستان هستند
مرندی با اشاره به اینکه بازیگران اینده مالی عربستان هستند افزود: در شبکه های اجتماعی آگاهی نسبت به وقایع موجود زیاد است.
وی با اشاره به اینکه غربی ها از رژیم سعودی در حوادث یمن حمایت می کنند ادامه داد: بدبینی ها نسبت به عربستان سعودی زیاد شده است
 
**بدبینی نسبت به رابطه غرب و آل سعود زیاد شده است
مرندی با تاکید براینکه رژیم صهیونیستی نمی تواند امنیت زوار را حفظ کند بیان کرد: بدبینی نسبت به رابطه غرب و آل سعود زیاد شده است.
 
احمد صمدی خبرنگار صدا و سیما طی گفتگوی زنده تلفنی از برلین در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه رسانه های آلمان چگونه قضیه منا را ارزیابی کردند گفت: در غرب روابط انسانی و عاطفی قربانی روابط اقتصادی می شود.
 
وی افزود: انتظار می رفت حادثه منا در رسانه های آلمانی انعکاس بیشتری پیدا کند اما این حادثه از روز اول تنها به صورت یک خبر گذرا درآمد.
 
وی با اشاره به اینکه در روزهای بعد این حادثه به نوعی خاموش شد گفت: حادثه منا از صفحه رسانه ها محو شد.  
 
صمدی با اشاره به اینکه روزانه چندین گزارش در مورد پناهجویانی که به آلمان آمده اند ساخته می شود ادامه داد: آلمانی ها هم نیز در این رابطه احساس خطر کردند لذا براساس منافعشان اقدام به تهیه گزارش پیرامون مصالح خود می کنند.
 
پیروز مجتهدزاده استاد دانشگاه طی گفتگوی زنده از لندن با اشاره به اینکه حادثه منا بر اثر عدم مدیریت درست سوری ها رخ داده است گفت: این مسئله در رسانه های انگلیس تنها در حد یک خبر گزارش شد.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه باید از اهرم های حقوقی برای پیگیری ماجرا استفاده کرد افزود: باید به سازمان ملل مراجعه کردتا از طریق این تریبون به دولت سعودی تذکرات لازم داده شود.  
 
**مرسم حج تحت نظارت بین الملل اداره شود
وی با اشاره به اینکه باید مراسم حج تحت نظارت بین المللی اداره شود گفت: دولت سعودی اگر توان مدیریت چنین برنامه عظیمی را ندارد باید ارتباط خود را از مدیریت بر این برنامه اعلام کند.
 
علی علوی خبرنگار صدا و سیما طی گفتگوی زنده از پاریس درباره سوال اول مجری برنامه پیرامون بازتاب فاجعه منا گفت: عربستان سعودی متحد نابودی فرانسه است بنابراین رسانه ها نمی توانند خارج از سیاست های کاخ الیزه قدم بردارند.
 
** رسانه های فرانسه در مورد موضوع فاجعه منا سکوت کردند
وی با اشاره به اینکه این سوژه کم اهمیت جلوه داده شد افزود: رسانه های فرانسه در مورد موضوع فاجعه منا سکوت کردند.
 
خبرنگار صدا و سیما با اشاره به سانسور خبری که از سوی رسانه های غربی صورت گرفت ادامه داد: در هیچ رسانه ای مشاهده نشد که مدیریت سعودی ها زیر سوال برود بنابراین از رسانه های غربی بعید است که خود را دایه حقوق بشر دمکراسی می دانند تنها دو روز به این موضوع بپردازند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس