تعدادی از مراجع تقلید با صدور پیام‌های جداگانه‌ای جان باختن تعدای از زائران بیت‌الله الحرام در حادثه منا را تسلیت گفتند و از بی‌تدبیری و سوء‌مدیریت مسئولان سرزمین وحی انتقاد کردند.

به گزارش مشرق، متن پیام‌های این مراجع به شرح زیر است:

متن پیام آیت‌الله مکارم‌شیرازی بدین شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

حادثه دردناک منا جهان اسلام را غرق در عزا ساخت، فاجعه‌ای که منجر به از دست رفتن و مجروح شدن جمع زیادی از مسلمانان همه کشورها و کشور عزیزمان شد.

چشم‌ها در فراغ خونبار و قلب‌ها در آتش این مصیبت عظما سوزان است.

اینجانب به تمام مسلمین جهان و به ویژه خانواده‌هایی که عزیزان خود را از دست داده‌اند صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم. امیدوارم روح پاک آنها در جوار رحمت الهی با ارواح شهدای کربلا محشور گردد و خداوند به بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مرحمت کنند و آنها را ذخیره یوم المعاد قرار دهد.

این فاجعه عظیم ایجاب می‌کند که علمای اسلام از یک سو و سیاستمداران از سوی دیگر در اسرع وقت جلساتی تشکیل دهند و برای اداره حرمین شریفین فکری کنند کسانی که اکنون مسئول هستند عملا ثابت کردند توانایی این کار را ندارند و امکان تکرار این فاجعه در سال‌های دیگر مراسم حج را بصورت یک عبادت وحشتناک در آورد و به قداست حج ضربه شدیدی وارد می‌کند تا افکار عمومی در جهان اسلام آماده است در این باره فکری کنند. هیاتی مدیر و مدبر و با تجربه کافی برای اداره حرمین شریفین معین گردد و مانعی ندارد سعودی‌ها هم جز این هیات باشند. به یقین اگر در این امر کوتاهی شود مسئولیت حوادثی که امکان دارد خدایی ناکرده تکرار شود بر گردن همگان خواهد بود.»

متن پیام آیت‌الله جوادی‌آملی بدین شرح است:

«انا لله و انا الیه راجعون

سانحه سنگین و رنج بار سرزمین وحی را به محضر حضرت بقیة الله ارواح من سواه فداه، تسلیت عرض نموده و غفران الهی را برای ضیوف الرحمانی که رحلت نموده‌اند، مسئلت می‌نماییم.

آنچه بر اندوهباری این رخداد تلخ و سوگ اسفبار می‌افزاید، بی تدبیری و سوء مدیریت مسئولان سرزمین وحی است، اینان که نان قداست آن بلد امین را به بهای ناامنی می‌خورند، نه پاسخی در پیشگاه صاحب آن سرزمین یعنی خدای سبحان دارند و نه جوابی در برابر مسلمانان جهان بویژه خانواده‌های معزز جانباختگان.

اگر سازمان‌های حقوق بشر تحت اسارت استکبار جهانی نمی‌بود، فریاد حق طلبانه آن نهاد، هم اکنون به گوش می‌رسید و اگر جوامع بین‌الملل از نفوذ استثمار آزاد بودند، هم اکنون مسئولان بی تدبیر عربستان را به محاکمه فرا می‌خواندند.

تنها چاره صیانت از حقوق مردم، بیداری خود آنهاست، به امید آن روز.

و السلام علی من اتبع الهداه

جوادی آملی

ذی الحجه 1436ه»

متن پیام آیت‌الله نوری‌همدانی به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

مصیبتی که روز گذشته در حرکت مسلمانان برای رمی جمرات در سرزمین منا به وقوع پیوست مصیبت بسیار بزرگ و فاجعه عظیمی برای اسلام و مسلمین است.

آیا وقت آن نرسیده است که مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی به جنایت‌هایی که آل سعود در تاریخ ننگین خودشان داده و روز به‌روز در ارتکاب جنایات بیشتر در عراق، یمن، سوریه و بحرین چهره زشت و شوم خود را بهتر نشان می‌دهند تصمیمات جدی و اجتماعی در این مورد بگیرند.

همه می‌دانند که آل سعود که خود را خادم الحرمین الشریفین می‌دانند جز نوکری آمریکا، ارتباط با صهیونیست‌ها و تقویت و ایجاد گروه‌های تکفیری، داعش و بوکوحرام - که جز کشتار و تخریب و ایجاد تفرقه بین مسلمانان نقشی ندارند- امروز یکی از مشکلات دنیای اسلام می‌باشد و بالاخره ما امروز از مسلمانان جهان می‌خواهیم که با توکل به خدا و احساس مسئولیت الهی ساکت نباشند و با وحدت و یکپارچگی در برابر قدرت‌های شیطانی تصمیمی که موجب عزّت و یکپارچگی و عظمت اسلام و مسلمین است بگیرند.

إن تنصروا الله ینصرکم و یثبت أقدامکم

ما این مصیبت عظیم را به حضور مبارک ولی عصر ارواحنا فداه و مسلمانان جهان خصوصاً داغدیدگان هموطنان عزیزمان تسلیت می‌گوییم و اطمینان داریم که جانباختگان این حادثه در درگاه خداوند دارای فضیلت و ثواب بسیاری می‌باشند و شفای عاجل مصدومان این حادثه را از خداوند متعال مسئلت می‌نماییم.»

متن کامل پیام آیت‌الله صافی‌گلپایگانی به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله الحکیم: و مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً إِلَی اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی الله

حادثه اسفناک و ضایعه مولمه در خانه امن الهی که منجرّ به کشته و مجروح‌شدن تعداد زیادی از زائران بیت‌الله الحرام گردید موجب تأسّف و تأثّر فراوان شد.

إنّا لله و إنّا الیه راجعون

با قلبی آکنده از اندوه و ناراحتی، این حادثه اسفبار را به ساحت مقدّس حضرت ولیّ عصر عجّل الله تعالی فرجه الشّریف و خانواده‌های داغدار، و به امّت اسلامی در سراسر جهان تسلیت گفته و رحمت واسعه الهی برای قربانیان، صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان و شفای کامل مجروحان را از خداوند متعال مسألت دارم.

بی‌شکّ وقوع چنین حوادث دردناکی، تکلیف را برای امّت اسلامی زیادتر نموده که باید با تدبیر و مدیریت صحیح و هماهنگی کامل از تکرار چنین وقایع ناگواری جلوگیری نموده و راه برای انجام مناسک حج در خانه امن الهی که قبله مسلمانان و کعبه آمال چند میلیارد مسلمان می‌باشد فراهم نمایند، و لا حول و لا قوة الا بالله العلیّ العظیم»

متن کامل پیام آیت‌الله شبیری‌زنجانی به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

و من یَخْرُجْ مِن بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَی اللّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلی اللّهِ وَکَانَ اللّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا

با کمال تأثر و تأسف، در ایام باعظمت حج ابراهیمی امسال، شاهد حوادث غمبار و دلخراش مکه و منا بودیم که به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از زائران بیت‌الله الحرام منجر شد و امت اسلام را عزادار نمود.

اینحانب ضمن عرض تسلیت به محضر حضرت ولی‌عصر ( عجل الله تعالی فرجه الشریف)، امت اسلامی و خانواده‌های قربانیان، برای جان‌باختگان غفران و رحمت واسعه الهی، برای بازماندگان صبر و اجر و برای مجروحان شفای عاجل را مسألت دارم.

ان‌شاءالله تدبیری صحیح اندیشیده شود که دیگر شاهد چنین وقایعی نباشیم.»

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس