مرجع تقلید شیعیان گفت: اگر دولت سعودی برخورد مناسبی بعد از حادثه منا می‌کرد، مانند آبی روی آتش مسلمانان بود اما سوءمدیریت و بی‌تدبیری آل‌سعود سبب دامن‌زدن به ابعاد حادثه منا شد.

 به گزارش مشرق، آیت‌الله مکارم شیرازی صبح امروز که در درس خارج فقه خود سخن می‌گفت، اظهار داشت: ضایعه تأسف برانگیز و ناراحت‌کننده‌ای در سرزمین منا اتفاق افتاد که همه را ناراحت کرد.

مرجع تقلید شیعیان افزود: این حادثه به‌سبب سوءمدیریت سعودی‌ها بود و این بی‌تدبیری‌ها در سابق نیز وجود داشته است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: دولت سعودی ابتدا باید ابراز همدردی می‌کرد که این کار را نکرد. کار دوم این بود که باید گروهی را برای بررسی مشخص کنند و اگر قصوری باشد، برخورد کنند. برخورد سوم این است که بگویند "خسارات را جبران می‌کنیم" و آخرین برخورد این باید باشد که تدابیری برای جلوگیری از این مسائل در آینده بیندیشند.

وی خاطرنشان کرد: ابراز همدردی، تعیین گروه بررسی، جبران خسارات و در ‌‌نهایت تدبیر برای آینده 4 وظیفه برای هر حادثه‌ای است که متأسفانه آل‌سعود چنین نکرد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: نه تنها هیچ‌یک از این اقدامات را انجام ندادند، بلکه گفتند که قضا و قدر الهی بوده است. مثل این است که ما همه مأموران و تدابیر را در جاده‌ها برداریم و بعد بگوییم کشته‌های جاده‌ها، قضا و قدر است.

آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: از همه بد‌تر اینکه مفتی اعظم سعودی گفته است برخی دلشان می‌خواست در منا که اجر بالایی دارد، کشته شوند و این بسیار توجیه بدی بود. اگر برخورد خوبی می‌کردند و واکنش صحیحی نشان می‌دادند، مانند آبی بر آتش بود اما گفتند که از بی‌نظمی حجاج بوده است؛ اگر این‌طور است پس شما آنجا چه‌کاره هستید؟

مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: از همه تعجب برانگیز‌تر این بود که نوشتند آل‌خلیفه به آل‌سعود تبریک گفت: "حج موفقی داشتید"، مگر این حج موفقی است که با بی‌تدبیری و سوءمدیریت انجام شده است؟

وی تأکید کرد: حج متعلق به همه است و جهان اسلام باید کمک کند که حج به‌خوبی برگزار شود. مدیریت این است که انسان از حوادث درس بگیرد نه اینکه با لجبازی، آن را بیشتر شعله‌ور کند و من امیدوارم خداوند این ضایعه را که به عالم اسلام وارد شد، جبران بفرماید.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس