گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.


** کیهان

وارونه‌گویی روزنامه زنجیره‌ای درباره بازدید از پارچین

یک روزنامه زنجیره‌ای با تحریف واقعیات موجود مدعی شد موضع ایران در قبال اصرار آژانس درباره پارچین انکار و امنیتی شدن موضوع بود و اکنون با دادن اجازه بازدید، این قفل شکسته شده و بحران غیرضروری پایان یافته است.
روزنامه بهار نوشت: قفل پارچین شکست و آخرین میخ بر تابوت بحران غیرضروری هسته‌ای ایران زده شد، بحرانی که در امنیتی کردن پرونده هسته‌ای ایران تبلور یافته بود و «پارچین» هم نماد آن شد؛ نماد طرح ادعای وجود «ابعاد احتمالی نظامی» در برنامه هسته‌ای ایران. به استناد این نماد هم بیش از یک دهه کشورهای غربی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شدند که احتمال انحراف در برنامه هسته‌ای ایران از مسیر صلح‌آمیز وجود دارد. بهانه‌جویی‌ها و داستان‌سرایی‌ها کار را به آنجا کشاند که پرونده هسته‌ای ایران ابتدا در «وین» روی میز شورای حکام قرار گرفت و بعد به «نیویورک» رفت تا از آن به بعد از روی میز شورای امنیت سازمان ملل متحد به آن رسیدگی شود.
دبیر گروه سیاسی بهار می‌افزاید: هر چند در این رفت و آمد عوامل دیگری هم موثر بود، اما همه آن عوامل در یک جمله قابل جمع بود و آن وجود ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران و برخی آزمایش‌های احتمالی در رابطه با تسلیحات هسته‌ای در تاسیسات هسته‌ای ایران از جمله در پارچین. بر پایه این ادعا هم سال‌ها از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید و راستی‌آزمایی از سایت نظامی پارچین «اصرار» بود و از جمهوری اسلامی ایران «انکار». این «اصرار» و «انکار» در سایه تقابل سیاسی ایران و غرب حول محور برنامه هسته‌ای ایران، تنش در مناسبات فنی و حقوقی تهران و آژانس را به اوج رساند و سبب شد تا این نهاد بین‌المللی در آبان 1391‍ بی‌سابقه‌ترین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را با ضمیمه‌ای پررنگ‌تر از متن منتشر کند که طی آن در 12 صفحه و با لحنی تند اتهاماتی را در چارچوب مطالعات ادعایی یا ابعاد احتمالی نظامی متوجه ایران کرد.
بهار نوشت: شکستن قفل پارچین و باز کردن  درهای این سایت به روی بازرسان تدبیر دیگری از دولت روحانی بود.
القای لجبازی و انکار ایران بر سر پارچین و تبدیل ماجرا به یک موضوع امنیتی در حالی است که بنا بر تصریح علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در برنامه نگاه یک (5 اردیبهشت 94) «در دوران آقای جلیلی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی پرونده ما با آژانس بسته شد، ولی بحث مطالعات ادعایی را مطرح کردند که ایران کلاهک هسته‌ای تولید می‌کند و انفجارهای قوی در ایران رخ داده است. هر انفجاری که با مواد هسته‌ای نیست. می‌تواند انفجار قوی در هر کشوری صورت گیرد که از نوع مواد هسته‌ای نیست. آنها پس از طرح مطالعات ادعایی 2 بار از سایت پارچین بازدید کردند. برای بار سوم بحث بازدید از پارچین را مطرح می‌کنند. ما مشکل بازدید نداریم. مشکل حاکمیتی است. نمی‌شود که هر وقت دلشان خواست بخواهند بازدید کنند. ما به آژانس گفتیم 2 بار بازدید کردید و هر بار گفتید آخرین بار است، چه ضمانتی است که بار سوم بازدید کردید باز هم خواستار بازدید نشوید؟»
با این وصف باید پرسید روزنامه زنجیره‌ای یاد شده که پیش از این به قلم ناصر هادیان خواستار تعلیق‌های یکطرفه برنامه هسته‌ای از سوی ایران شده بود، اکنون چرا با انکار و کتمان 2 بار اجازه بازدید به آژانس، ادعا می‌کند ایران قبل از روی کار آمدن روحانی اصرار بر انکار داشته و بی‌خودی بحران امنیتی درست کرده است؟!
یادآور می‌شود اجازه بازدید آمانو در پارچین و پیش از آن نمونه‌برداری انجام شده؛ اجرای ماده 14 برجام و نقض مواد 77 و 125 قانون اساسی درباره ضرورت بررسی توافقات تعهدات‌‌آور بین‌المللی توسط نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی است.

حالا چه عجله‌ای هست برای برخورد با تبلیغات زودهنگام؟!

معاون سیاسی وزیر کشور گفت با تبلیغات زودهنگام انتخاباتی برخورد می‌کنیم.
مقیمی در حاشیه مراسم ختم برادر سخنگوی دولت درباره تبلیغات زودهنگام کاندیداها در فضای مجازی و احزاب خلق‌الساعه تصریح کرد: چه به صورت حقیقی و یا حقوقی هر کسی که کار خلافی انجام دهد و یا اگر به کسی در رسانه‌های مکتوب و مجازی اهانتی شود و تخریبی صورت گیرد آن شخص می‌تواند به دستگاه‌های قضایی شکایت کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر تبلیغات زودهنگامی انجام دهند این کار خلاف قانون است و دستگاه‌های نظارتی و اجرایی باید به موقع تصمیم بگیرند همچنین می‌توان از کسانی که علیه اشخاصی سخنرانی می‌کنند شکایت شود.

این اظهارات در حالی است که از معاون اول رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت گرفته تا برخی اعضای کابینه در کنار احزابی چون «کارگزاران»، «اعتدال و توسعه» و برخی مشاوران ارشد دولتی و چهره‌هایی نظیر هاشمی رفسنجانی و عارف و... پس از انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد 92 شروع به تدارک و تبلیغات برای انتخابات اسفند 94 کرده‌اند و این رفتار غیرقانونی به ویژه در یک سال اخیر شدت گرفته است، ضمن اینکه برخی مسئولان دولتی رویکردهای مدیریتی را به انتخابات گره زده‌اند و طیفی وسیع از مسئولیت‌ها - از سیاست خارجی گرفته تا موضوعات اقتصادی و مسائل فرهنگی - را از زاویه انتخاباتی می‌بینند و به آن می‌پردازند.

بنابراین جای سوال است که آیا مسئولان انتخابات مثلا قرار است با تخلف نامزدهای حاشیه‌ای در فلان ده کوره برخورد کنند یا این تخلفات چشمگیر و سازمان یافته مسئولان دولتی و حامیان آنها نیز مدنظر است؟! از زاویه دیگر با نوع سکوت در قبال تخلفات مذکور می‌توان این‌گونه هم خطاب به وزارت کشور نوشت که حالا چه عجله‌ای هست برای برخورد با تبلیغات انتخاباتی زودهنگام؟

هیئت مستشاری دیوان محاسبات تخلف جهانگیری را احراز کرده است

روزنامه‌های اصلاح‌طلب از قول دادستان دیوان محاسبات، جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور را از تخلفات میلیاردی تبرئه کردند و در تیترهای صفحه اول خود خبر از برائت وی دادند.
روزنامه‌های اعتماد و شرق از قول دادستانی دیوان محاسبات نوشتند سند و مدرکی دال بر انتساب تخلف به جهانگیری وجود ندارد اما برخلاف این ادعا گزارش حسابرس دیوان محاسبات مستقر در وزارت صنایع و معادن به شماره 2/418/841 مورخه 85/8/17 به دادسرای دیوان محاسبات وجود دارد و معلوم نیست آقای دادستان چرا این گزارش مستند را انکار می‌کند؟
همچنین رأی هیئت سوم مستشاری دیوان محاسبات به شماره پرونده 418/841/ط/ی به تاریخ رسیدگی 1389/10/20 مبنی بر احراز تخلف آقای جهانگیری موجود است.

جواز قانونی صدور این رأی؛ بند «ط» ماده 23 قانون دیوان محاسبات کشور است و هیئت سوم مستشاری دیوان براساس بند «ی» ماده 23 قانون دیوان محاسبات صلاحیت رسیدگی به این تخلف را داشته است این در حالی است که هیچ یک از مواد قانون دیوان محاسبات به دادستان اجازه نمی‌دهد پرونده را به دلیل عدم احراز تخلف مختومه کند.

احراز تخلف به عهده هیئت‌های مستشاری دیوان محاسبات است، لذا در مورد تخلف مذکور، دادستان مجوز قانونی برای اعلام برائت متخلف نداشته است.
ضمن اینکه دادستان وظایف صریح مقرر در تبصره 1 و 2 ماده 21 قانون دیوان محاسبات را در رسیدگی به تخلف آقای جهانگیری وفق گزارش حسابرس دیوان نادیده گرفته و حاضر نشده گزارش تخلف را از طریق فرایند قانونی رسیدگی به تخلفات پیگیری کند.
بنابراین ضروری است نمایندگان مجلس به این مورد رسیدگی کنند و دادستان به سؤالات و ابهامات در این مورد پاسخ دهد.

انتقام‌گیری از ناطق در مقایسه وی با منتظری و بازرگان

یک سمپات گروهک نهضت آزادی، در آخرین شیرین‌کاری خود، آقای ناطق نوری را با منتظری و بازرگان مقایسه کرد و از وی خواست برخلاف میلش در انتخابات نامزد شود.
زیباکلام ناطق نوری را به عنوان ریاست ‌محترم بازرسی ویژه نهاد مقام معظم رهبری خطاب قرار داده و نوشته است: در خبرها به نقل از حضرتعالی اظهارنظری آمده بود که حکایت از بی‌میلی‌تان پیرامون شرکت در انتخابات مجلس می‌نمود. اگرچه صراحتا بیان نکرده بودید که قطعا نخواهید آمد، اما بیاناتتان مبین عزم‌تان مبنی بر نیامدن می‌نمود. جناب آقای ناطق نوری عزیز، تجربه، دانش و اطلاعات شما و شاید مهم‌تر از همه، عشق و اعتقادتان به انقلاب، نظام و کشور در ورای آن است که امثال بنده خواسته باشند به خودشان اجازه دهند تا به حضرتعالی توصیه نمایند. آنچه هست استدعا و تقاضاست. یقینا توهینی که به شما در جریان انتخابات سال 88 شد به ناحق بود و شاید بیش از نفس آن توهین، سکوت برخی از یاران و دوستان بود که برایتان سنگین‌تر و ناگوارتر آمد. اما جناب آقای ناطق نوری عزیز، نه خون شما رنگین‌تر از خون مرحوم آیت‌الله منتظری یا مرحوم مهندس مهدی بازرگان است نه توهین‌هایی که به آن بزرگواران صورت گرفت قابل قیاس با توهین به جنابعالی است؛ و نه تلاش‌ها، زجرها و خون‌دل‌هایی که آنان برای انقلاب متحمل شدند تناسبی با مرارت‌های شما پیدا می‌کند. رفتگان به کنار، جنابعالی شاهد توهین‌ها و بی‌مهری‌هایی که به آقایان هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی منظما می‌رود هستید. مع‌ذالک هر دو ایستاده‌اند. یقینا جنابعالی نه قهر کرده‌اید نه علت تصمیم‌تان کدورت‌های سال 88 هستند. اما انگیزه‌تان برای نیامدن هرچه باشد، شرایط مملکت به گونه‌ای است که کشور بیش از هر زمان دیگری به حضور شما در مجلس نیاز دارد.
وی همچنین نوشت: جناب آقای ناطق نوری معزز، باور بفرمایید که کشور به شما نیاز دارد و تمسک به «جوان‌گرایی»، «تزریق خون تازه»، «انجام وظیفه درون اطاق‌های فکر» و این دست کلیشه‌ها راهگشا نیستند.
زیباکلام پیش از این اظهار داشت که ایده‌آل وی امثال‌ هاشمی و روحانی نیستند و هرگاه لازم باشد می‌توان آنها را از قطار دموکراسی پیاده کرد بلکه ایده‌آلش کسانی چون واتسلاو هاول و بازرگان هستند.
افراطیون مدعیان اصلاح‌طلبی در زمان ریاست ناطق نوری بر مجلس پنجم ضمن تجمعاتی شعار می‌دادند «مجلس زوری نمی‌خوایم ناطق نوری نمی‌خوایم»!
موضع سمپات نهضت آزادی در قیاس آقای ناطق با منتظری و بازرگان در حالی است که ناطق صریح‌ترین و انقلابی‌ترین مواضع را علیه این دو سرکرده جریان‌های نفاق داشته و احتمالا اقدام اخیر برای انتقام‌گیری از ناطق است.

دولت با چند نرخی کردن ارز به بی‌ثباتی اقتصادی دامن می‌زند

یک سایت حامی دولت اذعان کرد «سیاست‌ها و اقدامات بانک مرکزی در قبال نرخ ارز با وجود تغییراتی که در شرایط بازار رخ داده از انعطاف لازم برخوردار نیست و اصرار بر ادامه روند سال گذشته، دامنه نوسانات را افزایش داده است».
خبر آن‌لاین نوشت: نوسان خارج از عادت قیمت ارز طی هفته گذشته، سیاستگذار بازار ارز را که کاهش دامنه نوسان طی دو سال اخیر را از افتخارات خود می‌داند، شدیداً به تکاپو انداخت تا از دستاوردش دفاع کند. بازار اما در این میان راه خود را می‌رود و حکم خود را می‌دهد تا یک بار دیگر برای چندمین بار ثابت شود «بازارها، سیاستگذاران را ادب می‌کنند».
تا پیش از دستیابی به توافق هسته‌ای و در شرایط دشوار تحریم، طبیعی بود که جامعه عدم دستیابی به ثبات را تقریباً ناممکن می‌دانست و به همین خاطر نیز مسئولان اقتصادی دولت تک نرخی کردن ارز را به پس از لغو تحریم‌ها موکول می‌کردند. از سوی دیگر از آنجایی که بانک مرکزی و مجموعه دولت توانسته بودند با اعمال انضباط پولی و سیاست‌های ثبات‌آفرین، نوسانات ارزی را به حداقل ممکن برسانند و همین موفقیت به عنوان برگ برنده در دست آنها بود، فشار بر روی مجموعه دولت برای کاستن از قیمت ارز و دستیابی به نرخ واحد چندان زیاد نبود.
پس از توافق جامع در اواخر تیر ماه و خروج ایران از بند تحریم‌ها اما شرایط تغییر کرد. خلاف آنچه انتظار می‌رفت انتشار خبر توافق تأثیر چندانی بر قیمت ارز نگذاشت و حتی شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار بودیم. واقعیت این است که بانک مرکزی چندان تمایلی برای کاهش قیمت ارز نداشت و ترجیح می‌داد انرژی خود را صرف ثبات قیمت‌ها کند تا کاستن آنها. این راهبرد در حالی از سوی مدیران ساختمان فیروزه‌ای میرداماد ادامه یافت که شرایط بازار کم‌کم تغییر کرد؛ بنابر آمارهای گمرک صادرات غیر نفتی کشور طی 5 ماهه نخست امسال حدود 25 درصد افزایش یافته و این یعنی ارز بیشتری آماده ورود به بازار و تبدیل به ریال بوده است.
با این حال بانک مرکزی ترجیح می‌داد همچنان از کانال برخی صرافی‌های خاص نسبت به توزیع دلار در بازار اقدام کند. این شیوه اما به محض اینکه به علل گوناگون مانند افزایش تقاضای فصلی، نیاز به دلار در بازار بالا می‌رفت، افزایش قیمت‌ها را نیز به دنبال داشت دقیقاً مانند آنچه طی هفته گذشته شاهد آن بودیم.
نتیجه پافشاری بر شیوه توزیع تک صرافی، این بود که بانک مرکزی به محض افزایش قیمت‌ها ناگزیر به افزایش تزریق از کانال‌های دیگر می‌شد تا قیمت‌ها به سطح قبلی بازگردد و این یعنی همان افزایش نوسان در بازار ارز که کاهش آن به عنوان افتخار مجموعه دولت قلمداد می‌شود.
خبر آن‌لاین خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بانک مرکزی طی این مدت از چند جهت تحت فشار بوده است و اتهامات مختلفی به آن وارد می‌شود؛ کسب درآمد برای دولت با جلوگیری از کاهش قیمت ارز، پیگیری تک نرخی کردن ارز با نزدیک‌تر شدن تدریجی قیمت دولتی به بازار و اعمال فشار به صرافی‌ها با انحصاری کردن کانال توزیع ارز در بازار. اگرچه بانک مرکزی تا به حال بارها و با شفافیت به هر سه اتهام مطرح پاسخ داده است اماعدم انعطاف‌پذیری در شیوه مدیریت بازار پس از حصول توافق و اصرار بر مدیریت انتظارات در دوران پس از توافق، همچنان و با هر بار افزایش قیمت این اتهامات را زنده می‌کند.
یادآور می‌شود در حالی که قیمت رسمی دلار در بودجه 94، 2850 تومان بود، دولت قیمت 3100 تومان را برای بودجه 95 تعیین کرده و این در حالی است که هم اکنون با سکوت دولت، قیمت دلار تا 3500 تومان صعود کرده است.

** وطن امروز

لازم نیست اسد برود

گروه بین‌الملل: پس از آمریکا فرانسه نیز مواضع خود در قبال بشار اسد و سوریه را تعدیل کرد و وزیر خارجه این کشور در سخنانی اذعان کرد سخن گفتن از کناره‌گیری بشار اسد به‌عنوان پیش شرط مذاکرات، بیهوده است. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه با رسانه‌های اروپایی بر حل بحران سوریه از طریق تشکیل «دولت فراگیر» که دربرگیرنده شخصیت‌هایی از مخالفان و نظام این کشور باشد، تاکید کرد.  وی گفت: برای ممانعت از فروپاشی نظام در سوریه همانند آنچه در عراق شاهد آن بودیم، باید ارتش و برخی نهادهای دیگر دولت حفظ شود و در نتیجه دولت وحدت ملی با حضور شخصیت‌هایی از نظام و مخالفان که با تروریسم مخالف باشند، تشکیل شود.  فابیوس درباره اینکه آیا برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه پیش‌شرطی برای هرگونه راهکار بحران سوریه است، گفت: اگر بگوییم در هر مذاکره‌ای که انجام شود باز بشار اسد باید بماند این مذاکره یقینا به شکست می‌انجامد، در مقابل اگر بخواهیم پیش از آغاز مذاکرات نیز اسد کنار رود باز هم هیچگونه پیشرفتی به دست نخواهیم آورد. وی با این سخنان در واقع از مواضع پیشین فرانسه که همواره بر رفتن بشار اسد به‌عنوان تنها راه‌حل بحران سوریه تاکید داشت، به شکل چشمگیری عقب‌نشینی کرد.

تأیید مشروط برجام

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام ابعاد و جزئیات گزارش نهایی این کمیسیون درباره بررسی برجام را تشریح کرد. سیدحسین نقوی‌حسینی، تصمیم کمیسیون ویژه برجام درباره نحوه جمع‌بندی گزارش نهایی کمیسیون درباره متن برجام را تشریح و تاکید کرد: از آنجا که کمیسیون برجام یک کمیسیون ویژه است طبق آیین‌نامه باید نتیجه بررسی‌های خود را در قالب یک گزارش به صحن علنی ارائه دهد. وی درباره چارچوب این گزارش به تسنیم گفت: گزارش کمیسیون قطعا دارای 3 بخش مقدمه‌، محتوا و پیشنهادات کمیسیون برجام است. سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام ادامه داد: در این گزارش پس از مقدمه، محتوای برجام به صورت موضوعی بررسی می‌شود، یعنی بررسی محتوا به تفکیک موضوعات سیاسی، دفاعی- امنیتی، حقوقی، اقتصادی و فنی- تخصصی خواهد بود. سخنگوی کمیسیون برجام ادامه داد: «پس از بخش بررسی محتوا، نقاط ضعف و قوت برجام یا فرصت‌ها و تهدیدهای هرکدام از بخش‌ها در گزارش بیان می‌شود و در نهایت نیز پیشنهادات هر کمیته در ارتباط با آن موضوع ارائه می‌شود». نقوی‌حسینی تصریح کرد: بحثی که اکنون وجود دارد، این است که در بخش پیشنهادات، پیشنهاد تهیه طرحی مطرح شود که در آن طرح چارچوب‌های مبتنی بر خطوط قرمز نظام در اجرای برجام مدنظر قرار بگیرد، بنابراین ما نه برجام را تایید می‌کنیم و نه رد می‌کنیم بلکه در قالب یک طرح متن برجام را تایید مشروط می‌کنیم. وی در پاسخ به سوالی درباره محتوای طرح گفت: هنوز درباره متن این طرح صحبت نشده و تنها درباره نقشه راه صحبت کردیم. سخنگوی کمیسیون ویژه برجام در پایان بیان کرد: تلاش کمیسیون این است که گزارش خود را هفته بعد آماده و به صحن تقدیم کند.


نعمت‌زاده:توافق دلار را ارزان نمی‌کند

با وجود پایان مذاکرات هسته‌ای نرخ ارز در کشور افزایش یافت و شاخص بازار سرمایه سقوط کرد. خیلی‌ها فکر می‌کردند توافق هسته‌ای موجب خواهد شد وضعیت اقتصادی بهبود یابد و حداقل قیمت‌ها ثابت بماند اما بعد از توافق مسؤولان در اظهارات مختلف اعلام کردند با اجرای توافق هسته‌ای هم نباید انتظار چندانی از اقتصاد داشت. این در حالی بود که بسیاری از مشکلات اقتصادی به گردن تحریم‌ها افتاده بود و مسؤولان اینگونه القا کرده بودند که برای نجات اقتصاد ایران به توافق با غرب احتیاج داریم. بعد از پایان مذاکرات «کاهش توقعات از توافق» در دستور کار دولتی‌ها قرار گرفته و آنها اعلام می‌کنند که قرار نیست با اجرای برجام اتفاق خاصی در کشور رخ دهد. در جدیدترین اظهارات نعمت‌زاده، وزیر جنجالی دولت یازدهم اعلام کرده حتی با اجرای برجام نیز ارزی که گران شده قرار نیست ارزان شود و قیمت واقعی آن همین است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نرخ واقعی ارز در همین حدود است، افزود: نباید انتظار دیگری از نرخ ارز داشته باشیم و بعید می‌دانم حتی با اجرای برجام، نرخ ارز تا پایان امسال افت قابل توجهی کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره نوسان نرخ ارز گفت: برای نرخ ارز نوسان جدی نخواهیم داشت و روند 6 ماه گذشته نشان می‌دهد تمام مسائلی که وجود دارد، مانند تحریم دامنه نوسان محدود است و ما بهترین شرایط را داریم. وی با بیان اینکه نرخ واقعی ارز در همین حدود است، افزود: نباید انتظار دیگری از نرخ ارز داشته باشیم و بنده بعید می‌دانم حتی با اجرای توافق برجام نرخ ارز تا پایان امسال افت قابل توجهی داشته باشد. محمدرضا نعمت‌زاده در نشست خبری شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی درباره پیشنهاد گمرک برای کاهش واردات خودرو اظهار داشت: این پیشنهاد فقط مربوط به خودروهای گران‌قیمت و 2500‌سی‌سی به بالا بوده است. وی افزود: ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت هم روی این موضوع کار کرده و پیشنهاد داده بودیم، زیرا هم‌اکنون واردات این خودروها ممنوع است و برخی معتقدند چون برخی دستگاه‌ها نیاز به این نوع خودروها دارند، باید با تعیین تعرفه وارد شود. نعمت‌زاده تصریح کرد: در مجموع بعید می‌دانم تصمیم جدیدی برای تغییر تعرفه واردات خودرو گرفته شود و همیشه نظرات کارشناسی در این زمینه وجود دارد.
دلایل گرانی ارز
قائم‌مقام بانک مرکزی از تهیه گزارش تخلف بانک‌ها از مصوبه نرخ سود شورای پول و اعتبار خبرداد و گفت: افزایش تقاضا در ماه‌ پایانی تابستان، تقاضای ارز حجاج و کاهش درآمدهای نفتی 3  عامل افزایش نرخ ارز بود. اکبر کمیجانی در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران درباره ارائه تسهیلات بانکی برای خرید کالاهای بادوام گفت: به طور کلی در این طرح تلاش این است که با استفاده از ابزار خرید دین بتوان زمینه پرداخت تسهیلات خرید کالاهای بادوام صنعتی از جمله خودرو و لوازم خانگی را فراهم کرد. وی تصریح کرد: بنا نیست در قالب سیاست تقویت تقاضا، نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی کاهش یابد، این در حالی است که افزایش تقاضا در ماه‌ پایانی تابستان، تقاضای ارز حجاج و کاهش درآمدهای نفتی، 3 عامل افزایش مقطعی نرخ ارز بود و شایعه دستکاری نرخ ارز برای تامین یارانه نقدی صحیح نیست. وی با اشاره به اتمام مهلت صرافی‌ها برای دریافت مجوز گفت: اگرچه صرافی‌ها برای ارائه اسناد و دریافت مجوز نیاز به زمان دارند اما تمدید دوباره مهلت برای این کار به تعاملات آنها با بانک مرکزی بستگی دارد. به هرحال، تلاش بانک مرکزی همچنان بر این است که صرافی‌ها برای تکمیل مدارک و طی مراحل دریافت مجوز مراجعه کنند.
طرفدار بالا بودن نرخ ارز نیستیم
رئیس اتاق ایران با بیان اینکه راهکار فوری خروج از رکود، رقابتی کردن فضا و بازکردن قفل‌های مقرراتی پیش پای تولید است، گفت: بخش خصوصی طرفدار بالا بودن نرخ ارز و گرانی کالاها نیست. محسن جلال‌پور در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه نرخ ارز باید بر مبنای مابه‌التفاوت قیمت تورم داخلی و خارجی تعیین شود، گفت: در کشوری که در برخی از کالاها، وابستگی به کشورهای دیگر دارد و سالانه ۶۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار در مقاطع مختلف، ارز برای واردات صرف کرده است، باید نرخ ارز به‌گونه‌ای منطقی تعیین و تعدیل شود که حاصل در نظر گرفتن مابه‌التفاوت تورم داخلی و خارجی باشد، چراکه اگر این کار انجام نشود، در عمل به تولید داخلی لطمه وارد خواهد آمد. عضو شورای پول و اعتبار افزود: راهکار جدی برای خروج فوری از رکود این است که دولت ترتیباتی را فراهم کند که فضای اقتصادی کشور، یک فضای رقابتی باشد و اگر در تولید یک کالا مزیت وجود دارد، تولید شده و با کالاهای وارداتی مشابه، رقابت کند؛ بنابراین درباره تولید کالاها، باید اصول منطقی اقتصادی را مطرح و درباره قیمت آنها تصمیم‌گیری کرد اما اینکه ممکن است در برخی تصمیمات،  فشار به مردم وارد شود و شرایط قیمت‌ها و نرخ تورم دردسرهایی را برای مردم ایجاد کند، پیامد این قضیه است. جلال‌پور ادامه داد: براساس اعلام دولت، تورم تولید در سال 92، ۳۴ درصد بود که این
۳۴ درصد، سال به سال هم اضافه شد در حالی که روی کالاهای وارداتی، چنین بار تورمی وجود ندارد و به همین نسبت، قدرت رقابت تولیدات کشور با کالاهای وارداتی کاهش می‌یابد. دلار ۳۵۸۰ تومانی، امروز ۳۳۸۰ تومان شده و افت قیمت داشته و همین امر، دست تولیدکننده در مقابل واردات را می‌بندد، البته ما طرفدار قیمت ارز بالا و گرانی نیستیم بلکه به دنبال رقابت هستیم. وی اظهار داشت: وقتی در کشور بنا شد فضای سالم به‌وجود‌ آید، باید رقابت در تولید هم رخ دهد؛  این را کسانی که تصمیم می‌گیرند و در کشور جاری می‌کنند، باید مدیریت کرده و نسبت به آن جوابگو باشند. فعالان اقتصادی امروز بیمار این جریان هستند و دکتر این جریان، دولت است؛ بنابراین باید توجه داشت که در 2 سال گذشته، بنگاه‌های تولیدی کشور به دلیل تورم بالا، شرایط سختی را متحمل شده‌اند که باید آن را درمان کرد اما راهکار جدی خروج از رکود، ایجاد فضای رقابتی و باز کردن قفل‌های مقرراتی پیش پای تولید است.

جزئیات جدید حذف یارانه

گروه اقتصادی: در حالی نیمه دوم سال را آغاز می‌کنیم که هنوز وضعیت یارانه نقدی، یکی از حساس‌ترین موضوعات اقتصادی کشور که ارتباط مستقیم با زندگی مردم دارد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به گزارش «وطن‌امروز»، دولت بعد از آزمون و خطای بسیار درباره یارانه نقدی هنوز نتوانسته تصمیم درستی در این‌باره اتخاذ کند اما عملی‌ترین اقدام دولت حذف یارانه گروهی از مردم بود. دولت به علت کسری بودجه مجبور به حذف یارانه نقدی برخی از افراد شد و یارانه نقدی درصدی از یارانه‌بگیران را حذف کرد اما هیچگاه به طور رسمی اعلام نشده که یارانه نقدی چه کسانی با کدام معیارها حذف شده است. در این میان رسانه‌ها به دنبال اطلاعاتی درباره حذف یارانه نقدی به برخی اظهارات غیررسمی رسیده‌اند و آنها را محور گزارش‌های خود قرار می‌دهند، چراکه سیاست دولت بنا به گفته ربیعی، وزیر رفاه سکوت و حذف بی‌سر و صدای یارانه نقدی مردم است. در جدیدترین اظهارات، یک مقام آگاه که طبیعتا نمی‌خواهد نامش فاش شود در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده خودروی 80 میلیون تومانی و حقوق3 میلیون تومانی ملاک‌های حذف یارانه نقدی است! وی  اظهار داشت که برنامه‌ریزی شده تا در صورت امکان، حدود 6 میلیون نفر غیرنیازمند تا پایان سال از جمع یارانه‌بگیران حذف شوند.
وی با تاکید بر اینکه مسؤولان تمام تلاش خود را برای حذف دقیق افراد انجام خواهند داد، گفت:‌ «کار حذف غیرنیازمندان واقعی با زحمت در حال انجام است اما این موضوع خطا نیز دارد و به همین علت سامانه یارانه ۱۰ برای آن طراحی شد. افرادی که ماشین بالای 80 میلیون تومان و ملک و املاک به همراه حقوق 3 تا 4 میلیون تومان داشته باشند، به همراه دیگر اطلاعات به دست آمده، حذف خواهند شد. همچنین افرادی که خانه بالای 200 میلیون تومان داشته باشند و در دیگر شاخص‌ها وضعیت خوبی داشته باشند نیز از فهرست یارانه‌بگیران کنار گذاشته خواهند شد».


این مقام آگاه درباره اینکه چه تعداد از حذف‌شدگان مجددا به فهرست یارانه‌بگیران بازگشتند، عنوان کرد: «بیش از 20 هزار نفر از حذف‌شدگان با اعتراضات انجام شده و بررسی‌های صورت گرفته به فهرست پرداخت‌ها بازگشتند».
ملاک‌های عجیب
طبق گفته این مقام مسؤول که برخی از ملاک‌های حذف یارانه نقدی را اعلام کرده دولت کسی را که خودروی 80 میلیون تومانی و خانه 200 میلیون تومانی و درآمد بالای 3 میلیون تومانی داشته باشد پردرآمد می‌داند و یارانه نقدی آن را حذف می‌کند. از طرفی با وجود این ملاک‌ها یارانه
20 هزار نفر را که فکر می‌کرده پر درآمد هستند با توجه به اعتراض آنها، برقرار کرده است. قطعا ملاک‌های اینچنینی پرخطاست، چراکه دولت به درآمد توجه دارد و اصلا به هزینه زندگی افراد نگاه نمی‌کند. مثلا شخصی که بالای 3 میلیون تومان درآمد دارد شاید تعداد اعضای خانواده‌اش بسیار زیاد باشد یا اینکه به علت وجود یک بیمار صعب‌العلاج هزینه زیادی بر دوشش باشد. قطعا چنین خطاهایی موجب شده سامانه اعتراض به حذف یارانه نقدی پرمشتری باشد و حتی یارانه کسانی که دولت به اشتباه آنها را حذف کرده بود به همین علت برقرار شده است. همچنین بسیاری از خانه‌ها در تهران ارزش بالای 200 میلیون تومانی دارند و نمی‌توان داشتن ملک بالای
200 میلیون تومانی را ملاک درستی برای حذف یارانه نقدی دانست. از طرفی دولت کسانی را که خودروی 80 میلیون تومانی داشته باشند پردرآمد تلقی می‌کند و این نشان می‌دهد سطح رفاه یک خانواده در دولت با داشتن یک خودرو در حد «مگان» تعریف می‌شود که همین موضوع هم می‌تواند حرف و حدیث‌های فراوانی داشته باشد. البته دولتی‌ها در اظهارات غیررسمی خود ملاک‌های دیگر حذف را هم اعلام کرده بودند.
سفرهای خارجی
در میانه دی‌ماه سال گذشته ربیعی، وزیر رفاه برای اولین به طور تلویحی از شناسایی پردرآمدها و نوع اطلاعات اقتصادی که دولت جمع‌آوری کرده خبر داد. وی در آن زمان درباره آخرین اقدامات صورت گرفته درباره تشکیل بانک اطلاعاتی یارانه‌ای کشور گفت: «این کار در حال انجام است. در این مرحله می‌توان اطلاعات 10 میلیون نفر از افراد پر درآمد کشور را ارائه کرد. به عنوان نمونه می‌توان گفت چند نفر 3 سفر خارجی داشته‌اند و چه تعدادی دارای خانه‌های بالای 700 یا 800 میلیون تومانی هستند. به صورت کلی اطلاعات مورد نیاز در بخش‌هایی مانند مسکن، بیمه و درآمد در حال تکمیل است و بانک‌های اطلاعاتی در این بخش‌ها تشکیل می‌شود. همچنین شناسایی دهک‌ها از کم‌درآمد و پردرآمد در دست انجام است. اطلاعات تقریبا‌ تکمیل شده است و از دهک‌بندی در گروه‌های کم‌درآمد و پردرآمد به صدک‌بندی‌ها رسیده‌ایم». البته در آن زمان وزیر نگفت درآمد افراد نیز ملاک حذف یارانه نقدی خواهد بود چیزی که در زمان ثبت‌نام یارانه‌ای در فروردین 1393 در فرم خوداظهاری، دولت تاکید فراوانی روی آن داشت و درآمد بالای 2 میلیون و 500 هزار تومان بالاترین عدد درآمدی در آن فرم بود. البته ثبت‌نام
97 درصدی مردم برای دریافت یارانه نقدی بسیاری از برنامه‌های یارانه‌ای دولت را تحت‌الشعاع قرار داد اما اظهارات سال گذشته ربیعی درباره اطلاعات اقتصادی خانوارها و دانستن تعداد سفرهای خارجی مردم تعجب خیلی‌ها را برانگیخت. از طرفی موضوع حذف افراد از همان اسفند سال گذشته آغاز شد و برخی از افرادی که یارانه نقدی آنها حذف شد در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» اظهار کردند: در تماس با سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام شد، چون سفر خارجی داشته‌اید یارانه‌تان حذف شده است! خیلی‌ها این موضوع را شوخی می‌دانستند اما واقعیت داشت و سفر خارجی هم یکی از ملاک‌های حذف افراد تلقی شده بود. همچنین حذف گروهی افراد، یکی دیگر از اقدامات دولت بود که بشدت تکذیب شد اما رسانه‌ها اطلاعاتی به‌دست آوردند که نشان می‌داد دولت چند گروه شغلی مانند پزشکان، اعضای هیات‌مدیره شرکت‌ها و نمایشگاه‌داران را از لیست یارانه‌بگیران حذف کرده است.
همچنین برخی مسؤولان سازمان هدفمندی یارانه‌ها به معترضان حضوری حذف یارانه نقدی اعلام می‌کردند سفر خارج و خودروهای خارجی یکی از علل حذف یارانه نقدی آنها بوده است که البته سفرهای زیارتی شامل این موضوع نمی‌شده است.
ملاک‌های نصفه و نیمه
برخی مسؤولان نیز در مواجهه با سوالات خبرنگاران ملاک‌ها دیگر حذف را رونمایی کردند. مثلا محسن بهرامی‌ارض‌اقدس، مشاور معاون اجرایی رئیس‌جمهور در خرداد ماه درباره تصمیم دولت پیرامون آیین‌نامه اجرایی تبصره 20 قانون بودجه گفت 4 عامل برای حذف افراد غیرنیازمند از دریافت یارانه مشخص شده که تعداد عائله خانوار، شهر محل سکونت، برخورداری از منزل مسکونی ملکی و نوع و مدل خودروی شخصی از شاخصه‌های مورد نظر دولت در حذف افراد غیرنیازمند است. حذف افراد غیرنیازمند با استفاده از بانک اطلاعاتی که در اختیار دولت و وزارت رفاه و تأمین اجتماعی قرار دارد شروع شده است».
البته همین مسؤول هم از بیان جزئیات بیشتر خودداری کرد اما آن چیزی که مشخص است اینکه دولت قصد دارد با ارائه کمترین جزئیات و اطلاعات یکی از بزرگ‌ترین اقدامات اقتصادی خود را انجام دهد. همچنین وزیر رفاه بارها و بارها اعلام کرده مسؤول شناسایی پردرآمدها و حذف یارانه نقدی آنهاست. همه اینها در حالی است که علی لاریجانی، رئیس مجلس در نامه‌ای به روحانی اعلام کرد سپردن حذف یارانه نقدی به وزارت رفاه غیرقانونی است! در این نامه آمده بود: «طبق طبق بند «ح» تبصره 20 قانون بودجه 1394 کل کشور «دولت موظف است یارانه خانوارهای پردرآمد را قطع کند. خانوارهای پردرآمد به تشخیص دولت و براساس شرایط اقلیمی، بعد خانوار و محل سکونت و میزان درآمد تعیین می‌شود. بنابراین بند «الف» ماده 4 مصوبه که تهیه دستورالعمل تعیین خانوارهای غیر مشمول دریافت یارانه را به جای هیأت دولت، بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار داده، از حیث اقدام دولت به تغییر مرجع تشخیص، مغایر با قانون است». با این وضعیت معلوم نیست دولت برای آینده یارانه نقدی چه تصمیمی خواهد گرفت. از طرفی قصد دارد حدود 6 میلیون نفر را از لیست یارانه‌بگیران حذف کند و از طرف دیگر از بیان جزئیاتی مثل شاخص‌های حذف یارانه خودداری می‌کند، از سویی نیز به صورت غیرقانونی این وظیفه را به وزارت رفاه سپرده است. جالب اینکه دولت در حالی یارانه نقدی می‌دهد که اعضای کابینه هر ماه نسبت به دادن یارانه نقدی انتقاد می‌کنند و آن را مصیبت عظما می‌دانند و به نوعی با تامین اعتبار یارانه‌ای بر سر مردم منت هم می‌گذارند. شاید خود دولتی‌ها هم نمی‌دانند درباره یکی از پرچالش‌ترین موضوعات اقتصادی چه می‌خواهند بکنند و اگر این موضوع صحت داشته باشد باید گفت دولت یازدهم بر سر یارانه نقدی «بی‌تدبیر و ناامید» است.

** خراسان

مجوز ويژه دولت درباره واگذاري زمين 800 هزار متري

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول مهم اجرايي به تعدادي از اعضاي کابينه، مقرر شده است حسب موافقت صورت گرفته، زمين متعلق به يکي از سازمان هاي دولتي به مساحت 800 هزار مترمربع واقع در استان آذربايجان شرقي از طريق ترک تشريفات مزايده به منظور احداث نيروگاه ۱۰۰۰ مگاواتي، به مبلغ 34 ميليارد ريال به سازنده نيروگاه واگذار شده و وزارت نيرو مجاز است در صورت عدم اجراي طرح، نسبت به فسخ قرارداد واگذاري زمين مذکور اقدام کند.

پيشنهاد برخي وزرا براي اعطاي ويزاي خاص به نخبگان فرهنگي

بر اساس نامه يکي از وزراي کابينه به برخي از مسئولان ارشد اجرايي که مورد موافقت کلي نيز قرار گرفته، پيشنهاد شده است که با توجه به اهميت و ضرورت افزايش ارتباطات ميان نخبگان فرهنگي و اساتيد کشورهاي همسايه ايران با بخش هاي مرتبط و مسئولان کشورمان، شرايط ويژه اي جهت اعطاي ويزا به آنها ايجاد شود تا آنها نيز همچون ديپلمات ها و ساير گروه‌هاي خاص، بتوانند به راحتي در کشورمان حضور يابند.

** جمهوری اسلامی

باراک: از آمریکا انتظار داریم به ما تسلیحاتی را بدهد که بتوانیم با آن به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کنیم

* وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی گفت آمریکا باید ابزار و تجهیزات لازم برای حمله به ایران را در اختیار این رژیم قرار دهد. روزنامه هاآرتص نوشت: ایهود باراک با حضور در سمیناری در دانشگاه هاروارد گفت: از آمریکا انتظار داریم به ما تسلیحاتی را بدهد که بتوانیم با آن به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کنیم. وی افزود: آمریکا متعهد به حفظ برتری نظامی اسرائیل در برابر همسایگانش است و ضروری‌ترین کار از سرگیری روابط کاری بین دفتر نخست‌وزیر و کاخ سفید است. دو طرف پشت درهای بسته جلسه تشکیل دهند و اطمینان یابند که اگر ایران درصدد تقلب برآید، شناسایی می‌شود. او گفت آمریکا و اسرائیل باید تشکیل جلسه دهند و نوع تخلف و نقض عمده از سوی ایران را تعریف کنند، آنها باید مشخص کنند که چه پاسخی می‌دهند و کدام تخلف احیای تحریم را در بر خواهد داشت. چنین روابط دوجانبه‌ای مستلزم سطح بالایی از اعتماد و دوستی دوجانبه است. باراک همچنین پیشنهاد کرد «آمریکا یک کنفرانس منطقه‌ای با حضور اسرائیل، عربستان سعودی، اردن و کشورهای خلیج فارس و ترکیه برگزار کند و جنگ با تندروها و تلاش‌ها برای قدرت یافتن ایران در منطقه را هماهنگ کند.» این سخنان، نشان دهنده خشم سران رژیم صهیونیستی از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 و عدم موفقیت این رژیم در جلوگیری از اجرائی شدن این توافق است.

درخواست نماینده مجلس کویت از مجلس در خصوص حزب الله

*‌ یک نماینده مجلس کویت، با ارائه طرحی به مجلس این کشور از حکومت درخواست کرد حزب‌الله لبنان نیز کنار گروهک‌هایی مانند داعش و بوکوحرام در لیست سیاه قرار گیرد. به گزارش روزنامه الرای، نبیل الفضل با استناد به قانون مجازات گروه‌های تروریستی، پیشنهاد کرد حزب‌الله در کنار گروه‌هایی مانند اخوان المسلمین، داعش، بوکوحرام، القاعده، ابوسیاف و جبهه النصره و تمامی گروه‌هایی قرار می‌گیرد که به گفته وی از نظر بین‌المللی، منطقه‌ای یا محلی جزء لیست تروریسم هستند و قانون مجازات درباره تمام موسسات و حامیان این گروه‌ها نیز اجرا می‌شود. با توجه به تجربه‌ای که دولت و مجلس کویت از نقش منفی گروه‌های افراطی دارند، به نظر می‌رسد طرح این نماینده افراطی در مجلس به تصویب نرسد.

میانجیگری پاپ میان آمریکا و ایران

* آیا «پاپ فرانسیس» میان آمریکا و ایران میانجی‌گری خواهد کرد؟ پایگاه خبری پولیتیکو نوشت: شاید فرانسیس بتواند در تلاش برای آزادی آمریکایی‌های زندانی در ایران به واشنگتن کمک کند. این پایگاه خبری به نقل از منبعی که نامش را ننوشته افزود: طی ماه‌های گذشته دولت آمریکا و پاپ فرانسیس بر سر این موضوع گفتگوهایی انجام داده است. علاوه بر این، خانواده یکی از جاسوسان آمریکایی نیز مستقیماً با پاپ فرانسیس، ارتباط برقرار کرده و خواستار کمک او برای آزادی این جاسوس شده است. هنوز واتیکان و دولت ایران در این زمینه اظهارنظری نکرده‌اند.

** آرمان

برجام رو بی‌خیال استاندار عوض نکنید!
 
دلواپسان خیلی بیشتر از آنچه تصور می‌شد دلواپس هستند؛ اگر تا دیروز توافق هسته‌ای ابزاری برای هجمه و فشار به دولت بود اکنون اما رویکرد تعاملی دولت با آنها و حضور حداکثری‌شان در کمیسیون بررسی برجام این ابزار را از آنها گرفته پس باید فاز جدیدی از هجمه را آغاز کنند و جالب است که ریشه دلواپسی‌هایشان در این بخش بیش از همیشه هویدا می‌شود که یکی از آنها وعده تغییر استانداران غیرهمسو است که از سوی مسئولان وزارت کشور بارها داده شده و در اواسط هفته جاری نیز بار دیگر بر آن تاکید شد. این وعده و چند نمونه از تحقق آن سبب شد که صدای دلواپسان بلند شود. صراط‌نیوز یکی از سایت‌هایی است که دلواپسی دلواپسان را اینگونه شرح داده است: «با آغاز سال 94 پروژه تغییر استانداران کلید خورد و نگرانی از برخی طراحی‌ها برای دخالت گسترده دولت در انتخابات بیشتر شد. دولت سال93 با جا‌به جایی استاندار البرز نشان داده بود برخلاف شعار اعتدال قصد دارد استاندارانی که تمایلات اصولگرایانه دارند را برکنار کند و اردیبهشت ماه 94 بود که برخلاف نظر نماینده ولی‌فقیه در استان مربوطه، یکی از اعضای اصلاح‌طلب و نایب‌رئیس بنیاد باران به عنوان استاندار استان مرکزی معرفی و شائبه انتخاباتی بودن جابه‌جایی استانداران بیشتر شد. این تغییرات در بدنه دولت در حالی آغاز شد که فشار جریانات اصلاح‌طلب تندرو برای تغییرات گسترده در فرمانداری‌ها و استانداری‌های سراسر کشور به عنوان مجری انتخابات مجلس و از طریق روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلبان صورت می‌گرفت.» جالب آنجاست که اصولگرایان تندرو سعی دارند دلواپسی خود را به اصلاح‌طلبان تعمیم دهند و بگویند آنها دلواپس انتخابات و نبود استاندارانی از طیف خود در استانداری‌ها هستند! این دلواپسان به فکر ایجاد شکاف در میان دولتی‌ها هم هستند بدین نحو که اظهارات هر یک از آنها را منتشر و متضاد می‌نامد اما غافل هستند که ماهیت اصلی این اظهارات هیچ تفاوتی با هم ندارد و همه آنها به یک هدف می‌رسد و آن هم تحقق خواست ملت است. مثلا نوشته‌اند که «بعد از استان مرکزی استانداران فارس، قم و کرمانشاه هم تا کنون جا‌به‌جا شده‌اند در حالی که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری اردیبهشت ماه خود گفته بود: تغییر استانداران و وزرا در دستور کار دولت نیست و این موضوع بی‌اساس است اما اینگونه ضد و نقیض‌گویی‌ها درباره جابه‌جایی استانداران حالا بعد از تغییر چند استاندار رنگ باخته است. رحمانی فضلی وزیر کشور هم چندی پیش گفته بود که جابه‌جایی استانداران انتخاباتی نیست ولی بعد از رونمایی معاون اول رئیس‌جمهور از پروژه دخالت دولت در انتخابات حالا اینگونه فرافکنی‌ها بی‌فایده است. در همین حال حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور هم در حالی که چند ماه مانده به انتخابات جا‌به‌جایی استانداران رو به افزایش است می‌گوید: جابه‌جایی استانداران یک امر معمول و متعارف است و بر اساس ارزیابی‌ها صورت می‌گیرد.» و اما آنها مشتشان را در پایان این موضوع به شکل ناشیانه‌ای گشوده و آورده‌اند که «برخی شنیده‌ها از تغییر تعدادی دیگر از استانداران تا قبل از انتخابات اسفند ماه خبر می‌دهد که گفته می‌شود استانداران اصفهان، ایلام و هرمزگان از آن جمله هستند.» مشخص می‌شود که آنها چند پایگاه برای خود در نظر داشتند که اکنون یکی‌یکی آنها را از دست رفته می‌بینند! به هر حال هر آنچه بگویند و بنویسند اما واقعیت قابل کتمان نیست؛ واقعیت این است که اگر دستور آرامش در تغییرات در ابتدای انتصاب استانداران و فرمانداران صادر شده بود اما اکنون با مشخص شدن عملکرد هر یک از استانداران باید به هدفی والاتر اندیشید که همان انتخابات مجلس است و دلواپسان نگران این بخش تغییرات هستند.

 مساله‌ای که فقط برای دلواپسان حل نشد‍!
البته دلواپسی اصولگرایان تندرو به استانداران محدود نمی‌شود و این بار به حضور اعضای دولت در برخی احزاب اشاره کرده‌اند و این در حالی است که مسئولان کشور این حضور را بدون ایراد دانسته‌اند. سایت یادشده در ادامه دلواپسی‌هایش آورده است: «در همین راستا هم بود که معاون اول دولت یازدهم در فروردین امسال در جلسه شورای مرکزی کارگزاران سازندگی حاضر شد و در این جمع سیاسی و حزبی به لزوم در اختیار داشتن مجلس تاکید کرد و گفت: امسال سال انتخابات است، اگر مجلس خوبی شکل نگیرد کار دولت ناتمام خواهد بود. اکنون نیز نیاز به این کار داریم. باید به یک همگرایی بین اصلاح‌طلبان معتدل و اصولگرایان اصیل اندیشید. باید به‌دنبال یک مجلس معتدل بود. اگر هدف این باشد برای پیدا کردن کاندیداها به مشکل برنمی‌خوریم. » و اینچنین منویات خود را نگاشته که؛ «جهانگیری با این سخنان به صورت رسمی از پروژه دخالت دولت در انتخابات رونمایی کرد، هر چند این اظهارات پس از انتقادات گسترده شکل گرفته شده در سطح کشور، توسط دیگر اعضای دولت اصلاح شد، اما تغییرات اخیر در وزارت کشور، نگرانی‌ها از طرح دخالت دولت در انتخابات را افزایش داده است.»

 و این داستان ادامه دارد...
دلواپسان به دو انتقاد و بهانه‌جویی رضایت نمی‌دهند و به طور حتم برای روزهای آینده هم دلواپسی‌هایی دارند. آن زمان است که خواهند گفت استاندارها را بی‌خیال؛ موضوع جدید را بچسب. به هر حال در این روزها که کشور با دو موضوع مهم انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان و همچنین روند اجرای توافق هسته‌ای مواجه است کاش دلواپسان هم دلواپسی‌های دیگری داشتند و باور می‌کردند دولت تنها به پیشرفت کشور می‌اندیشد و گرایش جناحی را باور ندارد البته مشخص است دلواپسان چنین موضوعی را باور دارند اما گرایشات جناحی آنها را به سمتی می‌برد که منافع گروهی خود را پررنگ‌تر و نزدیک‌تر می‌بینند. 

اینترنت و تلفن همراه عامل گرانفروشی ‌است
 
«اینترنت و تلفن همراه عامل گرانفروشی‌ها و وضعیت بدحجاب هستند.» این اظهارات آیت‌ا... مصباح یزدی است که دیروز در مراسم افتتاحیه دانشگاه مجازی علوم و معارف اسلامی بیان کرد. وی پیش‌تر نیز گفته بود: «امروز جنس و کالایی می‌خریم به عنوان مثال سه‌هزار تومان اما این جنس در هفته بعد هشت‌هزار تومان می‌شود، پس چگونه گفته می‌شود که تورم‌ها کاسته و تحریم‌ها برداشته شده است؛ ان شاء‌ا... که سخن این افراد درست است و عقل ما نمی رسد.» اکنون مشخص شده که ایشان دغدغه تورم و گرانی دارند و در سخنرانی‌های خود به این موضوع بیش از پیش اهمیت می‌دهند اما برخی می‌پرسند آیا نرخ تورم در دولت قبل بالاتر بود یا در دولت یازدهم و همچنین این پرسش که مگر در دولت قبل موبایل و اینترنت نبود که عامل گرانی باشند پس چرا آیت‌ا... مصباح اکنون بحث گرانی را مطرح می‌کنند و البته اشاره‌ای هم به پایین آمدن نرخ تورم ندارند. نکته قابل اهمیت اینکه او در مراسم افتتاح دانشگاه مجازی، اینترنت و تلفن همراه را عامل گرانی و وضعیت بدحجابی عنوان کرده‌اند و باز هم این سوال مطرح می‌شود چرا برای افتتاح نهادی رفته‌‌اند که اینترنت بحث اساسی و پایه‌ای آن است. نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان با بیان این که اگر جامعه ما نسبت به جوامع دیگر سالم به شمار می‌رود به برکت نهضت حضرت امام(ره) و خون شهداست، ابراز داشت: اگر کسی اوضاع اوایل انقلاب را با اکنون مقایسه کند مطمئنا با دیدن وضعیت حجاب، گرانفروشی‌ها و دیگر موارد تعجب می‌کند. وی عنوان کرد: بالاترین عامل این مشکلات ایجاد شده در جامعه اینترنت و گوشی‌های همراه هستند که در این سال‌ها آثار سوء بسیاری داشتند، اگر وضعیت به همان نسبتی که در 30 سال گذشته از انقلاب پیش رفته ادامه پیدا کند وضع فرهنگی 100سال آینده چه خواهد شد. آیت‌ا... مصباح یزدی خاطرنشان کرد: کسی که در کشور و نزدیک وقایع باشد چون مسائل آرام آرام پیش می‌رود نمی‌تواند زشتی‌ها را درک کند اما شخصی که پس از سال‌ها ایران را ببیند تفاوت را نسبت به سالیان گذشته حس می‌کند. وی اضافه کرد: در کنار هجمه‌های اینترنتی رسانه‌هایی وجود دارند که دائما علیه تشیع و اسلام شبهه‌پراکنی می‌کنند، در چنین شرایطی نخستین وظیفه انسان این است که خود را حفظ کند؛ گاهی شبهه‌ها به اندازه‌ای شیطانی و فنی مطرح می‌شوند که کمتر کسی تحت‌تأثیر قرار نمی‌گیرد. رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه نخستین قدم برای حفظ دین تقویت ایمان و اعتقادات است، گفت: دشمنان مسائل را به گونه‌ای آراسته می‌کنند تا بتوانند در روحیات جامعه به ویژه جوانان اثرگذار باشند. وی افزود: قدم اول برای جامعه برگزاری آموزش‌های ساده برای مردم است که متأسفانه این آموزش‌ها حتی در دوران پس از انقلاب به صورت شایسته اجرا نشده است؛ مسائل اعتقادی از کودکی و از طریق کتاب‌های درسی باید به فرزندان انتقال داده شود، با کمال تأسف دشمن بسیاری از معارف را از جامعه گرفته و داستان‌های غربی را جایگزین کرده است. وی ادامه داد: مقابله با هجمه‌های دشمنان باید با آموزش‌های صحیح به تناسب زمان و با اتکا به فرهنگ اسلامی احیا شود.

ربیعی دولت را 14‌کارته کرد

 
علی ربیعی در جلسه دیروز مجلس دوکارته و دولت یازدهم، 14کارته شد. وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی سال قبل هفتمین کارت زرد دولت را گرفته بود. نمایندگان مجلس پیش از این به علی‌‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش (2کارت زرد)، علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی (یک کارت زرد)، رضا فرجی‌دانا وزیر سابق علوم (یک کارت زرد)، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی (سه کارت زرد )، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (2 کارت زرد)، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور (یک کارت زرد) و محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت (2کارت زرد) و محمود واعظی وزیر ارتباطات (یک کارت زرد) داده‌ بودند. 

نفع صندوق ذخیره برای معلمان چیست؟

 
صدای پای تخلفات از همه‌جا به گوش می‌رسد. این تخلفات گاهی دامن سازمان تامین اجتماعی را می‌گیرد و گاهی بانک‌ها را با نام‌های مختلف از سر می‌گذراند و البته در این میان وزارت علوم نیز مصون نمی‌ماند و سونامی بورسیه‌های غیر قانونی این وزارتخانه را در کام خود فرو می‌برد. اما موارد تخلف تنها به چند سازمان و چند بانک ختم نمی‌شود بلکه دامنه آن به زمین‌های گردنه حیران و برخی استان‌های دیگر نیز می‌رسد و البته در این هیاهو، آموزش و پرورش نیز اسیر برخی سودجویی‌ها می‌شود؛ سودجویی‌هایی که ظاهرا در قالب صندوق ذخیره فرهنگیان قد علم کرده است. فارغ از اینکه این اتفاقات در دولتی رخ داده که نام خود را دولت پاکدستان گذاشته بود به هر صورت آفات آن شامل حال همه خواهد شد.

 صندوق ذخیره با کدام خروجی
عبدالوحید فیاضی از جمله نمایندگانی است که معمولا در این زمینه‌ها حرفی برای گفتن دارد به ویژه آنکه موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان است و مربوط به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی. در این رابطه فیاضی به آرمان می‌گوید: صندوق ذخیره اوایل دهه70 تاسیس شد به این منظور که سهمی را از معلمان کم می‌کردند و به همان اندازه مبلغی از سوی دولت گذاشته می‌شد و در پایان مبلغی به عنوان بازنشستگی به کارمند تعلق می‌گرفت این بد نبود اما سرمایه عظیمی جمع‌آوری و شرکت‌هایی تاسیس و تقریبا تبدیل شده به یک مرکز اقتصادی و تولیدی خیلی مهم به همراه شرکت‌های تابعه در آموزش و پرورش و البته هلدینگ‌های مختلفی هم دارد که برخی از آنها بسیار امروز موفق هستند که در این راستا می‌توان به «بانک سرمایه» اشاره کرد یا مواردی که در پتروشیمی فعال است. این نوع فعالیت‌ها مذموم نیستند اما مساله‌ای که وجود دارد این است که چقدر فرهنگیان توانسته‌اند از فواید این فعالیت‌ها به جز آن مبلغ بازنشستگی که حقوقشان است استفاده کنند؟! اینها مسائلی است که تاکنون در مورد آنها شفاف‌سازی صورت نگرفته و همواره مورد سوال بوده است. گاهی پاسخ‌هایی داده شده و در مقاطعی هم این مباحث فروکش کرده است. وی در ادامه تاکید می‌کند: این مساله مهمی است که به نظر می‌رسد جامعه فرهنگی باید نسبت به آن حساس باشد. قطعا این بسیار مهم است که صندوق ذخیره‌ای که به نام فرهنگیان تاسیس شده چه میزان در خدمت فرهنگیان است؟ وی ادامه داد: پاسخگویی در این زمینه را کافی نمی‌دانم و لازم است پاسخ‌ها جدی‌تر و واقعی‌تر باشد و به نظر می‌رسد گریز از پاسخگویی، بیشتر است از پاسخگویی و این مساله باید برای فرهنگیان تبیین شود که این صندوق چه سرمایه‌ای دارد و در مقابل چه خدماتی را ارائه می‌کند؟ و مهمتر از همه اینکه خروجی آن برای معلمان چیست. به طور کلی به نظر می‌رسد پنهانکاری‌هایی در این زمینه وجود داشته باشد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سوال که احتمال تخلف در صندوق ذخیره وجود دارد؟ تصریح می‌کند: بی‌شک تخلف هست اما باید در جریان بررسی دید که تا چه حد این مساله جدی است.

 تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره 
قاسم احمدی لاشکی عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات که اشراف بیشتری بر موضوع دارد و به نوع خود پیگیر مساله صندوق ذخیره فرهنگیان است به آرمان می‌گوید: در رابطه با بحث صندوق ذخیره فرهنگیان باید اذعان داشت از آنجا که این صندوق از نظر جمعیت آمار بسیار بالایی دارد شاید بتوان در صورت مدیریت درست این صندوق را از قوی‌ترین صندوق‌ها کرد که بتواند درآمد خوبی برای اعضا داشته باشد اما متاسفانه به خاطر عدم‌نظارت کافی به خوبی مدیریت نشد و همین مساله موجب شد تا مجلس به دنبال تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان باشد و از این بابت هم شاید ناراحت باشیم جایی که امین‌ترین قشر یعنی معلم‌ها حضور دارند آنجا هم نتوانستیم آورده خوبی برای آن عزیزان داشته باشیم به همین خاطر ما اعتقاد داریم صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از بهترین صندوق‌ها خواهد بود و اگر مدیریت آن به درستی اعمال نشود پاسخگویی هم سخت خواهد شد امیدوارم در این مدت که ما در حال انجام تحقیق و تفحص هستیم به نقطه نظراتی برسیم که موجبات بهتر شدن و حل مشکلات موجود باشد. وی در ادامه تاکید می‌کند: فعلا می‌گویم ممکن است تخلفاتی هم باشد چراکه حرف‌هایی شنیده می‌شود که به حقیقت هم نزدیک است و لذا تا این موضوع نهایی نشود صلاح هم نیست در مورد آن صحبت کرد اما به طور کلی اینکه پول باید در اختیار عده‌ای قرار داده شود بدون آنکه مشخص باشد چه چیزی باید از آنها تحویل گرفته شود این مساله خوبیت ندارد و مربوط به سوءمدیریت‌هایی است که از گذشته تا کنون وجود داشته است.

هجمه به اصلاح‌طلبان از روی‌کینه‌جویی است

«برخی اصلاح‌طلبان متدین‌تر از اصولگرایان هستند.» این پاسخ علی مطهری به افرادی است که برای کنارگذاشتن رقیب به هر ترفندی متوسل می‌شوند. این روزها میانه‌روها با فراغ بال دنبال تحقق اهداف اعتدالی خود هستند. آنها که هشت‌سال نشانی از اعتدال ندیده بودند یا آنقدر کمرنگ بوده که قابل درک نبوده به یکباره با فضا و شعارهایی مواجه شدند که نتیجه آن صلح و تعامل بود پس به آن سمت گرویدند اما بخش یگر تندروها بودند که گزینه‌ای دیگر جز هجمه به میانه‌روها برای خود متصور نمی‌شدند و نمی‌شوند.

 منافع گروهی برایشان دارای اهمیت است و در این بین اتهاماتی را هم متوجه رقیب که اصلاح‌طلبان هستند، می‌کنند که خود به نادرست بودن آن واقفند. نشریات طیف‌های تندرو هم از اتهام‌زنی به اصلاح‌طلبان ابایی ندارند. روزی حسین مرعشی را مورد هجمه قرار می‌دهند که او این فضا را ناشی از عملکرد و فضای سیاسی کشور در دو دولت قبل می‌داند و می‌گوید: «تصورم بر این است که بعد از تجربه دولت‌های نهم و دهم جامعه ما باید از این تجربه آموخته باشد که دیگر چنین فضایی تکرار نشود.» مرعشی البته از این نکته غافل نمی‌شود که تندروها از یک جمله‌اش در مصاحبه‌ای برداشت اشتباه کردند و اتهاماتی را متوجه او کردند پس دیروز به برداشت‌های غیرواقعی که طی روزهای اخیر علیه وی شکل گرفته اشاره کرده و گفت: «به دنبال برداشت‌های نادرست در بخشی از مصاحبه من و انتشار آن‌ در محیط‌های مجازی و برخی رسانه‌ها یادآوری می‌کنم بی‌حرمتی به کسانی‌که در دوره‌های گذشته به رئیس دولت‌های نهم و دهم رای داده‌اند، نداشتم و انتخاب را حق طبیعی افراد می‌دانسته و می‌دانم.» وی افزود: «صحبت من ناظر به آینده بود و تصورم بر این بود که بعد از تجربه‌ای که در عرصه‌های مختلف در دولت‌های نهم و دهم پیش آمد و... جامعه ما باید از این تجربه آموخته باشد که دیگر چنین فضایی در کشور تکرار نشود.

 تصور من این است که پرهیز از تکرار این فضا به یک اجماع ملی تبدیل شده است.» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: «توصیه من به کسانی که خودشان را دلسوز نظام می‌دانند این است که به جای جعل سخنان بنده به متن اصلی مراجعه کنند.» اما در نهایت علی مطهری است که بدون رودربایستی تندروها را خطاب قرار می‌دهد. نماینده تهران در مجلس نهم روز گذشته خطاب به تندروها گفت: «عده‌ای اصلاح‌طلبان را به عنوان دشمن می‌نگرند در حالی که برخی اصلاح‌طلبان متدین‌تر از اصولگرایان هستند.» ایسنا نوشت؛ علی مطهری در جمع خبرنگاران در مورد تذکر نمایندگان نسبت به آنچه نفوذ جاسوس در رسانه‌های اصلاح‌طلب ذکر شده بود، هم اظهار داشت: من سندها را ندیدم؛ از خودشان بپرسید. وی همچنین اظهار کرد:‌ به طور کلی این افراد دیدشان اینگونه است که اصلاح‌طلب‌ها ضد انقلاب و کافر هستند و وقتی این افراد چنین دیدی دارند حتما این گونه هم قضاوت می‌کنند. مطهری خاطرنشان کرد: این افراد اصلاح‌طلبان را دشمن می‌دانند که این درست نیست زیرا ما اصلاح‌طلبان زیادی داریم که بسیار بیشتر از بسیاری از اصولگرایان، اصولگرا و متدین‌ هستند و این نگاه ، نگاه غلطی است. نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: متاسفانه الان در میان افراد نوعی کینه‌جویی پیدا شده که به هیچ عنوان حالت خوبی ندارد. 


** قانون

پول د‌ر برابر پناهجو!

داستان پناهجویان در اروپا، هر روز ابعاد جدید به خود می گیرد.نکته جالب درباره پناهجویان این است که حداقل نود درصد آنها، مقصدی مثل روسیه یا چین را برای خود، انتخاب نمی کنند و بیشتر دل را به دریای مدیترانه می زنند تا خود را به اروپا برسانند.انگار جذابیت های قاره سبز، بدجوری دل پناهجویان را برده است. حالا اما خبر رسیده که برخی از کشورهای اروپایی در ازای پرداخت پول، می توانند «خشکه» حساب کنند و  پناهجویی را به داخل کشورشان، راه ندهند.  کشورهای عضو اتحادیه اروپا هنوز در مورد سهمیه‌بندی پذیرش ۱۲۰ هزار پناهجو به توافق نرسیده‌اند. جالب است که بدانید وزرای کشور این اتحادیه پیشنهاد پرداخت پول به جای پذیرش پناهجو را بررسی می‌کنند.
دیروز سه شنبه، وزرای کشور ۲۸ عضو اتحادیه اروپا در نشستی فوق‌العاده در بروکسل بار دیگر سهمیه‌بندی پذیرش پناهجویان را بررسی کردند. این نشست با هدف کمک به یونان و ایتالیا، دو کشوری که مقصد نخست پناهجویان در اتحادیه اروپا هستند، برگزار شد.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در هفته‌های گذشته اعلام کرده بودند که ۱۲۰ هزار پناهجو را از ایتالیا و یونان به سایر کشورها منتقل می‌کنند. البته هنوز مصوبه‌ای در مورد اینکه چه کشوری چه تعداد متقاضی پناهندگی ‌می‌پذیرد، تصویب نشده است.

همزمان شماری از کشورهای شرق اتحادیه اروپا مانند مجارستان، لهستان، چک و اسلواکی تأکید کرده‌اند که مخالف سهمیه‌بندی الزام‌آور پناهجویان هستند.

با این حال دولت آلمان بر خواست خود مبنی بر راه‌حل تقسیم پناهجویان تأکید دارد. آلمان از پیشنهاد کمیسیون اتحادیه اروپا حمایت می‌کند.
این پیشنهاد با توجه به معیارهایی مانند قدرت اقتصادی، میزان جمعیت، آمار بیکاری و شمار درخواست‌های پناهندگی که پذیرفته شده‌اند، تنظیم شده است. اتریش، سوئد، ایتالیا، یونان و فرانسه نیز از این پیشنهاد حمایت می‌کنند. پولی شدن قضیه پناهجویان در اروپا، ایده ای جنجالی محسوب می‌شود که تمام گوش ها را تیز کرده است. گزینه ای که برخی کشورها در پی آن هستند.

بر اساس این پیشنهاد هر کشوری می‌تواند یک چهارم از ۵۴ هزار پناهجوی پیشنهاد شده را در یک دوره سه ماهه با ارائه دلایل قابل قبول رد کند اما در مقابل برای هر پناهجو به کشوری که آن را می‌پذیرد هزینه‌ای بالغ بر 6 هزار یورو پرداخت کند. ایتالیا و یونان قرار است علاوه بر آن برای انتقال هر پناهجو مبلغ ۵۰۰ یورو دریافت ‌کنند. 
با این حال، توماس دمایتزیه‌ره، وزیر کشور آلمان گفته است که اتحادیه اروپا باید ارائه کمک به کشورهای عضو خود را که از پذیرفتن سهمی از پناهجویان سر باز می زنند، متوقف کند تا از این طریق به آنها فشار بیاورد.

آقای دمایتزیه‌ره گفت که بعضی کشورهایی که با سهمیه بندی پناهجویان مخالفت می کنند، از دریافت کنندگان کمک های منطقه‌ای اتحادیه اروپا هستند.
از سوی دیگر اما ، دیروز سه شنبه، «کولیندا گرابار کیتاروویچ»، رئیس‌جمهور کرواسی از سیاست‌های آلمان و شخص «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور در زمینه مهاجران به شدت انتقاد کرد.
او در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: «آنها مهاجران را فرا خوانده‌اند اما اکنون آنچه خود گفته‌اند را اجرایی نمی‌کنند. چرا که آلمان نمی‌تواند تمامی این مهاجران که بار مالی هم دارند را بپذیرد.»

کیتاروویچ گفت:‌ «خانم مرکل طوری رفتار کرد گویی نمی‌دانست که متوقف کردن این افراد چه بحرانی را به دنبال خواهد داشت. مسئله‌ای به وجود آمده که باید اکنون حل شود.» انتقاد کرواسی از سیاست‌های مرکل در شرایطی مطرح شد که چند ساعت بعد از آن مقامات اروپایی با هدف حل بحران مهاجران تشکیل جلسه دادند.

دیروز همچنین، مجارستان ساعاتی پس از اعلام مقررات تازه برای جلوگیری از ورود سیل مهاجران به این کشور، در منطقه مرزی با صربستان وضعیت اضطراری اعلام کرد.
زلتان کواچز، از سخنگویان دولت مجارستان گفت که اعلام وضعیت اضطراری به پلیس اختیارات ویژه می دهد و این امکان را برای مقامات فراهم می آورد که برای کمک به پلیس، نیروی کمکی بفرستند.

پلیس مجارستان بازداشت مهاجرانی را آغاز کرده است که به گفته مقامات، قصد داشته اند به صورت غیر قانونی از موانع مرزی عبور کنند.
سه شنبه باز هم روزی تراژیک برای مهاجران سوری و افغانستانی بود؛ بنابر گزارش ها، دست کم ۲۲ مهاجر که سعی داشتند خود را با کشتی به یونان برسانند، در جنوب غرب ترکیه غرق شدند.گفته می شود که ۴ کودک در میان غرق شدگان بوده اند.گارد ساحلی بیش از ۲۰۰ نفر از سرنشینان این کشتی چوبی را که غرق شده بود، نجات داده است.

هنوز اطلاعی از هویت کشته‌شدگان و اینکه آنها از کجا می آمدند در دست نیست. به هر حال، بحران مهاجران در اروپا تبدیل به یک مسئله واجب تر از نان شب برای سران اتحادیه شده و هرچه هست آنها باید طی روزهای آینده، چاره‌ای برای آوارگانی بیندیشند که به هزار امید و آرزو، راهی اروپا می شوند.

آزاد‌ي ترك خورد‌

كمتر كسي را مي‌توان پيدا كرد كه با برج آزادي، سمبل پايتخت عكس يادگاري نگرفته باشد. سمبلي كه اين‌ روزها به‌دليل مديريت‌هاي چندگانه و سليقه‌اي حال و روز خوشي ندارد و درحال پيوستن به خاطره‌هاست. طي چند سال گذشته طرح‌هاي متفاوتي براي مرمت برج اجرا شده كه نتيجه‌اي جز لطمه و آسيب به‌ برج دربرنداشته؛ اجراي طرح سفید و سندبلاست‌کردن آن در سال‌های گذشته توسط سازمان زیباسازی شهرداري تهران نمونه بارزي از اين‌گونه طرح‌هاي غيركارشناسي است.
    برج آزادي متولي مشخصي ندارد
روزگاري بر سر مديريت برج دعوا بود اما در حال‌حاضر هركدام از‌ ارگان‌ها اعلام مي‌كنند مديريت برج آزادي با آنها نيست و كسي مسئوليت مرمت آن را نمي‌پذيرد.
درچند سال اخيربارها مديران شهر تهران درباره مرمت برج آزادي و چگونگي آن صحبت كرده‌اند. به‌عنوان نمونه اقبال شاكري، عضو کمیسیون عمران شورای شهر در این خصوص گفته بود: برای حل مشکلات برج آزادی، جلسه مشترکی با عوامل درگیر این برج مانند شهرداری، ارشاد، شهرداری منطقه 9، معاون شهرسازی، معاونت فنی و عمرانی و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهردار برگزار شد و مصوب کردیم زهکشی‌های لازم برای حل مشکل نشت آب به سطوح پایین‌تر انجام شود و اعتبار لازم را نیز پیش‌بینی کردیم.
    گزارش چكه كردن سقف برج اعلام نشده بود
وی ادامه داده بود: براساس آخرین گزارشاتی که معاونت عمرانی به شورا ارسال کرد، فعالیت‌ها به خوبی پیش می‌رفت و مشکلی که منجر به چکه کردن سقف برج آزادی شود، مطرح نشد.
شاکری با اشاره به تعمیرات اساسی که بدنه این برج نیاز دارد مانند بخش گنبد فیروزه‌ای آن، گفته‌بود: این اقدامات اساسی نیاز به اعتبار دارد که مدیریت شهری از مدیریت مجموعه خواست در صورت کمبود اعتبار و بروز مشکل، آن را با ما در میان بگذارد حتی ما برای مدیریت واحد این برج نیز پیشنهاداتی را مطرح کردیم بنابراین از لحاظ حمایت و اعتبار این برج با مشکلی روبه‌رو نبود. در آخرین گزارشی که مدیرعامل برج آزادی برای ما ارسال کرد نیز اشاره به مشکل و کمبودی که منجر به ایجاد چنین مشکلی شود، نشده بود و به نظرم کوتاهی در بخش اجرایی‌شدن برنامه‌هایی است که برای ساماندهی برج پیش‌بینی شده است.
    شهرداري اجازه ورود به برج آزادي را ندارد
رئیس کمیته هنری شورای شهر تهران هم در گفت‌وگویی اعلام کرده بود از سوراخ شدن سقف برج‌آزادی اطلاعی ندارد و این موضوع توسط کمیته مشترک ساماندهی برج آزادی پیگیری مي‌شود. بودجه ساماندهی برج آزادی تصویب شده و معاونت فنی پیگیر ساماندهی این برج است.یکی از مشکلات اصلی برای ساماندهی این برج آن است که این برج متعلق به شهرداری نیست و ما حتی برای داخل شدن به آن نیاز به مجوز داریم.
    طرح‌هاي شتاب‌زده در مرمت برج
بعد از آن بود که دور نماد آزادی را حصار کشیدند تا برای سومین بار برج آزادی را ساماندهی کنند.این‌در‌حالی‌است که دو بار گذشته ساماندهی برج به جای آن که مشکلات برج را حل کند بیشتر به آن لطمه زده و مسئولان ارشاد نگرانند دوباره طرحی شتاب‌زده بیشتر به سازه برج لطمه بزند. 
    برج آزادي از ميلاد با ارزش‌تر است
خرداد ماه بود که احمد حکیمي‌پور دراين‌باره گفت: معاونت فنی و عمرانی تهران طرح جامع و مطالعه‌شده‌ای را برای کل این پهنه در میدان آزادی تهیه کرده است البته سازمان زیباسازی نیز حضور فعالی برای انجام برخی ط امور واگذار شده به آنها داشته است. در سطح کلان به دنبال اجرای تفاهمنامه‌ای هستیم که در همه بخش‌های شهر ازجمله برج آزادی تمهیدات خوبی اندیشیده شود. همچنین به‌دنبال راه حلی هستیم که بتوانیم این برج را برای بازدید هر چه بیشتر شهروندان آماده کنیم چرا که ارزش‌های برج آزادی نسبت به برج میلاد بیشتر است.
    مرمت برج آزادي براي سومين بار
به این ترتیب بود که از بهار امسال سومین و جدیدترین طرح در برج آزادی برای مرمت و بهسازی محوطه بیرونی آن و جلوگیری از نفوذ آب به فضای داخلی اجرايي شد؛ طرحی که به‌اذعان اعضای شورای‌شهر تهران در واقع سعی در اصلاح اشتباهات قبلی داشت و قرار بود جلوی تخریب‌های بیشتر را بگیرد؛ هر چند هنوز طرح شورای شهر تهران درباره اداره این مجموعه به‌صورت هیأت امنایی اجرايي نشده اما حداقل در این مورد دیگر اختلاف در انتخاب و اعلام متولی وجود ندارد و حالا این طرح را معاونت عمرانی شهرداری تهران اجرا می‌کند.
درحالي‌كه مديران شهرداري و شوراي شهر تهران از اتمام طرح مرمت برج آزادي تا پايان شهريورماه خبر داده بودند علي سلطاني، مدير اجرايي برج در گفت‌وگو با قانون دراين‌باره گفت: برج آزادي از سال 82 به بنياد رودكي سپرده شده، يك بناي ميراثي بايد هر سال مرمت و بازسازي شود. باتوجه به هواي نامطلوب تهران و بارندگي‌هاي اسيدي مرمت هرساله برج آزادي ضرورت بيشتري دارد. مرمت برج مطابق با زمان‌بندی وعده‌ داده ‌شده پیش نمی‌رود. بخش‌های زیادی از برج در جریان مرمت‌های گذشته آسیب دیده‌اند و هنوز برنامه‌ای برای اصلاح شرایط آنها در نظر گرفته نشده است. از سوي ديگر باتوجه به اتفاقاتي كه در گذشته در طرح‌هاي مرمت رخ داده، طرح‌ مرمت جديد با حساسيت ويژه‌اي درحال اجراست. نمي‌خواهيم ديگر كيفيت را فداي سرعت انجام كار كنيم و شاهد دوباره‌كاري و صدمات به اين اثر ملي باشيم. 
سلطاني افزود: نگاه مسئولان به برج آزادي بايد فراسازماني باشد چراكه اين برج علاوه‌بر نماد شهر تهران، يكي از سمبل‌هاي انقلاب نيز هست. حدود 17 ميليارد تومان درحال حاضر براي مرمت ديواره، كاشي، سنگ و تاسيسات زيربنايي برج آزادي برآورد شده است باتوجه به مشكل كمبود اعتبار در تمامي‌بخش‌ها، نيازمند همكاري و تعامل تمامي‌نهادها در اين طرح هستيم. 
    صدمه به برج آزادي در قالب طرح‌هاي مرمت
مدیر اجرايی مجموعه برج آزادی با اشاره به طرح‌های متعددی که در سال‌های گذشته روی برج‌آزادی اجرا شده و اثرات منفی و خسارت‌باری که روی آن داشته است، گفت: چهار سال قبل سازمان زیباسازی، پیمانکاری را برای سفیدکردن و سند‌بلاست بدنه برج با الگویی که تأیید نشده بود، انتخاب کرد و آنها هم اعلام کردند با اجرای طرح‌شان برج آزادی حداقل ٢٠ سال سفید می‌ماند و تغییر رنگی نخواهد داشت اما شاهد هستید که در کمتر از دوسال برج نه فقط سفید نمانده، بلکه شرایط بدتری هم پیدا کرده است.
    اشتباهی که جان سنگ‌های آزادی را می‌گیرد
او با تاکید بر اینکه این اقدامات با اذعان مسئولان بعدی سازمان زیباسازی و بدون مطالعات و شناخت کافی درباره عملکرد و نوع کار آن پیمانکار بوده و خسارتی جبران‌ناپذیر به همراه داشته است، گفت: یکی دیگر از اشتباهات سازمان زیباسازی این بود که در جریان برنامه‌های مرمت، جداره‌های لاستیکی‌ای را که از ٤٥ سال قبل بین سنگ‌های بنای برج قرار داشت و در تابستان و زمستان این سنگ‌ها را حفظ می‌کرد، برداشته و به‌جای آن مواد سفت و سختی را قرار داده است. این جداره‌های سخت باعث شده در همین مدت کوتاه بسیاری از سنگ‌های بنای برج در اثر انبساط و انقباض و نبود فضای لازم، ترک بردارند و از همه مهم‌تر راهی برای نفوذ آب به داخل بنای برج و دیواره‌های آن باز کنند.
    قرار بود بدنه برج آزادی ٢٠ سال تمیز و سفید بماند
سلطاني تاکید کرد این روند در اجرای پروژه را کتبی و شفاهی و به شکل همزمان به اطلاع شورای شهر تهران و سازمان بازرسی رسانده‌ایم و در ادامه افزود: سازمان‌های دولتی درباره پروژه‌ها و انتخاب پیمان‌کار آنها ملاحظات و روابطی دارند و متأسفانه تنها چیزی که پس از اجرا قابلیت پیگیری ندارد، همین کیفیت کار و اثرات ناشی از اجرای پروژه و اثبات ادعای آن شرکت است.درباره پیمانکار سفیدکردن و سندبلاست برج آزادی هم این مطالعه و پیگیری و در ادامه بازخواست صورت نگرفت و البته حالا مسئولان سازمان زیباسازی یا آن پیمان‌کار در این‌باره پاسخگو نیستند.
    اعلام واگذاري برج آزادي را به شهرداري كرده‌ايم اما پاسخي نگرفته‌ايم 
وزير ارشاد با شهردار تهران به‌منظور تعامل اين دو نهاد در امور فرهنگي با يكديگر تفاهمنامه‌اي منعقد كرده‌اند. از آنجايي كه مجموعه برج آزادي نيز از مجموعه فرهنگي شهر تهران مستثنا نيست، طرح را به شوراي شهر پيشنهاد داده‌ايم. تا این مجموعه با همکاری شهرداری تهران با یک شورای سیاستگذاری اداره شود. پیشنهاد دادیم تا با سپردن کار به شهرداری تهران، بهانه همیشگی این مجموعه را حذف کنیم اما به محض اعلام آمادگی از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون هیچ پاسخی دریافت نشده‌است.

** ایران

مسکو در تدارک جنگ با داعش

درحالی که رسانه‌ها از آموزش 95 هزار نیروی ویژه روسی برای حمله به داعش و استقرار 28 جنگنده این کشور در سوریه خبر می‌دهند، تغییر نگرش غرب درمورد سرنوشت بشار اسد، به طور محسوس مشهود است و پس از جان کری، وزیر امور خارجه امریکا، لوران فابیوس، همتای فرانسوی او نیز پیش شرط کنار رفتن اسد برای مذاکرات را پیش شرطی بیهوده خواند.


بنا بر گزارش‌ها روسیه که از حامیان اصلی سوریه محسوب می‌شود با برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به عنوان پیش شرط مذاکرات صلح مخالف است. به اعتقاد ناظران منطقه‌ای تغییر نگرش غرب به این مسأله نیز از حمایت‌های نظامی اخیر روسیه از سوریه ناشی می‌شود. در همین ارتباط دیروز نیز منابع روسی از آغاز آموزش نظامی 95 هزار نیرو از یگان‌های ویژه روسیه برای انجام حملات علیه داعش در سوریه خبر دادند. منابع روسی اعلام کردند که این نیروها برای جنگ علیه داعش در سوریه آماده خواهند شد و طی هفته اول اکتبر آتی حدود 170 جنگنده و 700 خودرو زرهی در این عملیات شرکت خواهند کرد. مقام‌های امریکایی نیز با تأیید اخبار منتشر شده از تحرکات نظامی روسیه در سوریه گفتند که مسکو 28 جنگنده در سوریه مستقر کرده است. کارشناسان می‌گویند که این حضور گسترده نظامی احتمالاً مقدمه‌ای برای انجام اقدام مستقیم از سوی مسکو است.


اخیراً تقویت حضور نظامی روسیه در سوریه به مسأله مهم رسانه‌های غربی تبدیل شده است و حتی واشنگتن و چند کشور دیگر از این اقدام انتقاد و تأکید کردند تقویت حضور نظامی روسیه در سوریه موجب وخیم‌تر شدن اوضاع می‌شود هرچند که امریکا اعلام کرده است که از مشارکت روسیه در ائتلاف ضد داعش استقبال می‌کند.

با این حال اخیراً امریکا، فرانسه و چند کشور دیگر در حال تغییراتی در موضع خود نسبت به نظام سوریه هستند. جان کری، وزیر خارجه امریکا اخیراً در گفت‌و‌گویی تأکید کرد که برکناری بشار اسد لازم است اما لازم نیست که این اتفاق فوراً بیفتد. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز پس از کری در سخنانی اذعان کرد که سخن گفتن از کناره‌گیری بشار اسد به عنوان پیش شرط مذاکرات، بیهوده است. به نظر می‌رسد که این کشورها در حال پی بردن به حقیقت اوضاع در سوریه و خطر داعش هستند. از طرفی دمشق همواره تأکید می‌کند که باید مبارزه با تروریسم اولویت هرگونه راهکاری برای بحران سوریه باشد. مسکو نیز معتقد است که از بین بردن داعش در سوریه نه تنها موجب امنیت این کشور می‌شود بلکه موجب امنیت جهانی نیز هست.

از سوی دیگر، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفارت این کشور در سوریه روز یکشنبه هدف حملات خمپاره‌ای قرار گرفته است. در این بیانیه آمده است که یک خمپاره به اطراف سفارت روسیه در دمشق اصابت کرد اما صدماتی به دنبال نداشت. وزارت خارجه روسیه در این بیانیه اعلام کرد: ما این حمله «جنایتکارانه» را بشدت محکوم می‌کنیم و انتظار داریم که جامعه جهانی و بویژه طرف‌های منطقه‌ای موضع واضحی را در قبال این اقدام تروریستی اتخاذ کنند و مواضع خود را عملی کنند. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: از منطقه «جوبر» سوریه خمپاره‌ای به سمت سفارت روسیه شلیک شده بود. این منطقه جایی است که افراد مسلح مخالف در آنجا مستقر هستند. این افراد عضو داعش نیستند اما طرف‌های خارجی از آنها حمایت به عمل می‌آورند.

ترافیک هیأت‌های اروپایی مایه نگرانی نیست

تهران این روزها و بعد از توافق هسته‌ای وین محل رفت و آمدهای هیأت‌های دیپلماتیک سیاسی و تجاری از کشورهای مختلف و بخصوص اروپا شده است. در حالی که بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی از این گشایش روابط استقبال کرده و آن را در راستای تأمین بیشتر منافع ملی ارزیابی می‌کنند، برخی منتقدان و مخالفان دولت هم هستند که روی خوشی به این سفرها نشان نداده‌اند. برخی مخالفان دولت این ترافیک هیأت‌های دیپلماتیک را مایه نگرانی ملت خوانده‌‌اند. در همین باره با حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده نیشابور در مجلس گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید.
٭٭٭
ارزیابی شما از افزایش سفرهای دیپلماتیک طی هفته‌های اخیر و بعد از توافق هسته‌ای چیست؟
کشور ما ظرفیت‌های بالایی در حوزه‌های مختلف دارد که برای مدتی به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده مغفول مانده بود. خیلی از کشورها با وجود تمایل برای سرمایه‌گذاری و بسط مناسبات به خاطر تحریم‌ها نمی‌توانستند وارد بازار ایران شوند. حالا که با توافق هسته‌ای مقدمات کار برای ورود آنها طراحی شده، خیلی از این کشورها آماده حضور بیشتر در کشورمان هستند. در همین چارچوب شاهد هیأت‌های مختلفی از کشورهای غربی هستیم که با همدیگر نوعی رقابت هم دارند. کشور ما یک کشور مهم و استراتژیک و پل ارتباطی با آفریقا و آسیا است و تأثیرگذار در جهان اسلام است مضاف بر اینکه ظرفیت‌های زیادی به لحاظ جمعیت، منابع و گردشگری دارد. غربی‌ها علاقه‌مند هستند روابط سیاسی و تجاری با ایران داشته باشند. قطعاً این برای ما هم یک نقطه عطف است که باید از آن بخوبی استفاده کنیم. بنابر این بحث‌های سیاسی کشور و بخصوص مواضع درخصوص برجام باید به سمتی هدایت شود که منجر به ایجاد اختلاف نشود تا از این ظرفیت‌ها و شرایطی که پیش آمده، بخوبی استفاده کنیم. البته در این میان باید انتخاب کنیم که مصالح و منافع ملی کجاست و چه صنعت و تکنولوژی نیاز ماست، این گونه نباشد که شرایط به ما تحمیل شود.

برخی منتقدان می‌گویند این سفرها به لحاظ اقتصادی منفعتی برای ایران ندارد و عمدتاً جنبه تشریفاتی دارد.
نه، این طور نیست؛ من چنین ارزیابی ندارم. رویه این گونه است که در آغاز روابط ابتدا هیأت‌های سیاسی می‌آیند که ممکن است جنبه تشریفاتی هم داشته باشد اما در کنار آنها هیأت‌های اقتصادی و تجاری هم معمولاً حضور دارند. مطمئناً در یک جلسه همه توافقات انجام نمی‌شود و رفت و آمدها در یک روند زمانی زمینه‌ساز کارهای مهم خواهد بود. در هر سفری پایه یک بخشی از کار و مناسبات ریخته می‌شود.

برخی هم اعلام کرده‌اند که مردم ایران از اروپایی‌ها دل خوشی ندارند و سفر هیأت‌های اروپایی به ایران مایه نگرانی ملت شده است؟ به عنوان یکی از نمایندگان ملت چنین احساس نگرانی دارید؟

خیر، به نظر من مراوده با دنیا حسن دارد و نشان دهنده موقعیت و جایگاه یک کشور است و نمی‌تواند مایه نگرانی ملت باشد. با این حال باید در انتخاب طرف‌ها و نوع قراردادها و بخصوص کارها و روابط درازمدت نقش مهم داشته باشیم و همان گونه که عرض کردم، شرایط بر ما تحمیل نشود. تذکری که رهبر معظم انقلاب داده‌اند مبنی بر احتمال نفوذ غرب در شئونات کشور بخصوص حوزه فرهنگی باید محل توجه باشد و مسئولان مراقب باشند، اما این به معنای آن نیست که ما با دنیای خارج روابط نداشته باشیم و خود را در انزوا قرار دهیم.
اشاره کردید به ظرفیت‌های متعدد ایران که در دولت‌های نهم و دهم بلااستفاده ماند. اینکه فشارهای خارجی در این امر مؤثر بود درست، اما به نظر شما سهم داخلی و مدیریت حوزه دیپلماسی در ایجاد چنین شرایطی چقدر است؟

می‌توانستیم از این ظرفیت‌ها به نحو بهتری استفاده کنیم. در همین دوره‌های یاد شده می‌توانستیم شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنیم که کمتر آسیب ببینیم. به هر حال هر دوره‌ای از مدیریت کشور، باید پله‌ای برای ارتقای وضعیت کشور در دوره بعد باشد. بعضی از این فرصت‌ها خوب استفاده کردند و برخی هم می‌توانستند بهتر استفاده کنند که نکردند.  دیپلماسی در دنیای امروز به عنوان یک ابزار مهم در روابط بین کشورها نقش ایفا می‌کند، چرا که اساساً دیپلماسی به معنای حضور و تأثیرگذاری در عرصه بین‌المللی است. هر چه در عرصه بین‌المللی حضور بیشتری داشته باشیم، بهتر و بیشتر می‌توانیم منافع خود را تأمین کنیم و سهم بیشتری ببریم و اگر به هر دلیل از حضور در این عرصه غفلت کنیم، به طور حتم دیگران جای ما را پر می‌کنند و به ما تعارف نمی‌کنند.


یک میلیون نفر به ظرفیت مترو تهران اضافه شد

روحانی همچنین در ادامه این مراسم گریزی به بحث مذاکرات و توافقات هسته‌ای زد و با بیان اینکه بعد از این، تعداد گردشگران در کشور ما بیشتر می‌شود، گفت: مذاکرات هسته‌ای به طور حتم از مذاکرات افتخارآمیز ایران است و ما حق‌مان را در این جلسات گرفتیم. کار بسیار بزرگی انجام شده، هرگاه زمان مناسب بود در مورد آن سخن خواهم گفت و موضوع توافق را باز خواهم کرد.  وی اظهار داشت: این موضوع در دنیا شوخی نیست، به تعبیر آنها یک کشور در حال توسعه با 6 قدرت جهان گفت‌و‌گو کند و حقش را بگیرد. اینکه تیم مذاکره‌کننده می‌گوید ما برای کلمه کلمه جنگیدیم، حرف درستی است.  روحانی ادامه داد: در دنیا یک نفر پیدا نمی‌شود که بگوید سر ایران کلاه رفته است. صهیونیست‌ها می‌گویند که ایران همه چیز را گرفته است. هیچ کس نیست که بگوید ایران در مذاکرات با قدرت ظاهر نشد.
رئیس جمهوری گفت: ما کاری کردیم که شورای امنیت سازمان ملل مجبور شد 6 قطعنامه ظالمانه قبلی را لغو کند و طی قطعنامه‌ای حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسند. تاکنون پیش نیامده که سازمان ملل به کشوری بگوید حق غنی‌سازی دارد ملت ما نظر خود را به کرسی نشاند و قطعنامه‌ها را با زور و فشار منطق خود لغو کرد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: ملت ایران در 8 سال دفاع مقدس در جنگ پیروز شد و این بار در مذاکرات بر جنگ پیروز شد و جلوی جنگ و تنش را گرفت.

نیمه شمالی خط 3 متروی تهران دیروز به دست رئیس جمهوری و شهردار تهران  افتتاح شد تا برای نخستین بار نام بلند‌ترین خط راه‌آهن شهری خاورمیانه به طول 37 کیلومتر به نام ایران ثبت شود. با افتتاح این خط فاصله شمال شرقی تا جنوب غربی پایتخت با عبور از 28 ایستگاه به کمتر از 50 دقیقه می‌رسد و تعداد یک میلیون نفر جابه جایی هم به 2 میلیون مسافر روزانه تهران در زیر زمین اضافه می‌شود. هزینه‌های اولیه برای ساخت این خط در ابتدا 9 هزار میلیارد تومان برآورد شده بود که در نهایت با سرشکن کردن بعضی هزینه‌ها به 3 هزار و 200 میلیارد تومان رسید. برای افتتاح این خط در زمان وعده داده شده یعنی نیمه دوم شهریور ماه، روزانه 500 متر تونل حفاری شده و بیش از 80 درصد تجهیزات و امکانات هم برچسب ایرانی خورده است.

به گزارش خبرنگار« ایران» ، دکتر حسن روحانی که دیروز به میزبانی محمد باقر قالیباف، شهردار تهران به شهرک قائم به عنوان ایستگاه نهایی خط 3 آمده بود، در ابتدا اشاره‌ای به طرح موضوع مترو در آغاز مجلس دوم در سال 63 کرد و گفت: در آن زمان شاید بیشترین اصرار را جناب آقای هاشمی رفسنجانی داشتند. در مجلس تصمیم گرفتیم بحث مترو تهران را با جدیت دنبال کنیم. کار شروع شد و امروز گام‌های خوبی برداشته شده است. البته همان موقع اختلافاتی هم برای استفاده از بودجه عمومی برای تأمین هزینه متروی تهران وجود داشت و عده‌ای بر این عقیده بودند که نباید از بودجه عمومی برای متروی تهران هزینه کرد.

روحانی با تأکید بر اینکه یکی از معضلات اساسی کلانشهرها، محیط زیست و بحث آلودگی هواست، گفت: در بحث امر به معروف که اخیراً نیز زیاد درباره‌اش صحبت می‌کنیم، باید گفت یکی از منکرات بسیار خطرناک آلودگی آب، خاک و هوا است، نهی از منکرهم یعنی به زبان و عمل تلاش کنیم آلودگی‌ها را از بین ببریم، یکی از مصداق‌های امر به معروف هم سالم‌سازی هوا است.  وی به مزیت‌های دیگری همچون صرفه‌جویی در زمان هم اشاره کرد و با بیان اینکه مترو، بهترین، باصرفه ترین، سریع‌ترین و عادلانه‌ترین راه برای حمل و نقل شهری است، گفت: باید در زمینه سبک زندگی در مترو هم فرهنگ‌سازی کنیم که این کار باید از سوی صداوسیما، دولت و خود مردم انجام شود.  به گفته روحانی باید ایستگاه‌های مترو معرف معماری ایرانی- اسلامی باشد و باید بتوانیم با بهترین معماری ایرانی - اسلامی مترو را زینت دهیم.  وی با بیان اینکه مترو نوعی صنعت است، گفت: مترو از نظر اشتغالزایی اهمیت بسیاری دارد و برای ما تکنولوژی و اشتغال به همراه می‌آورد، بنابراین نمی‌توان آن را فقط حمل و نقل دانست.  روحانی گفت: در زمینه مترو می‌توانیم صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته و در کشورهای همسایه اجرای مترو را در آینده نزدیک بر عهده بگیریم، این کاری شدنی است.  روحانی همچنین تهران را آبروی ایران دانست که می‌تواند توریست‌های بسیاری را مجذوب خود کند.  او اگرچه پایتخت را یک شهر تمیز و پیشرفته معرفی کرد، اما با انتقاد از بلندمرتبه‌سازی در تهران گفت که اگر این بلندمرتبه‌ها کمتر و حساب شده‌تر می‌شد، عالی بود.

 قالیباف:حمل و نقل عمومی اولویت شهرداری است
شهردار تهران هم در این مراسم با اشاره به ظرفیت جابه‌جایی مترو که در حال حاضر 3 میلیون نفر در روز است به مردم وعده داد که اگر فرصت فراهم شود، این ظرفیت به 10 میلیون نفر در 6 ماهه اول شهریور سال 96 می‌رسد.
محمد باقر قالیباف با تأکید بر اینکه شهرداری تهران موضوع حمل و نقل عمومی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است، افزود: شهرداری هم‌اکنون 70 درصد بودجه خود را به موضوعات توسعه‌ای اختصاص داده که بیش از 60 درصد همین بودجه، صرف توسعه حمل و نقل عمومی شده است.

او ادامه داد: برای ساخت و بهره‌برداری از یک کیلومتر مترو براساس قیمت‌های سال 93 باید حدود 150 میلیارد تومان و براساس قیمت سال‌جاری 230 میلیارد تومان هزینه کنیم و این در حالی است که بودجه  مصوب دولت برای مترو تهران در سال گذشته 275 میلیارد تومان بود که فقط 109 میلیارد تومان آن  پرداخت شد. قالیباف اما با تأکید بر اینکه مشکلات دولت را درک می‌کنیم و مطالبه‌گری باید با منطق همراه باشد، گفت: یکی از علل موفقیت شهرداری در زمینه توسعه بیش از پیش مترو و شبکه حمل و نقل عمومی شهر، همراهی و همکاری مطلوب با دولت بوده است. وی با اشاره به اقدام ارزشمند دولت در همراهی با ملت که موجب شکسته شدن تحریم‌های ظالمانه اقتصادی علیه ایران شد، گفت: دولت یازدهم فرصت‌های زیادی برای رشد و توسعه کشور پیش روی دارد و دراین زمینه مجموعه مدیریت شهری می‌تواند نقش مؤثری در موفقیت دولت در این مسیر ایفا کند.

** شرق

رقابت داغ در بازارتکدی‌گری

شرق: بازار کار ایران سرزمینی عجایب...، «به آبدارچی و نظافتچی با مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس نیازمندیم»...، اگر تا چندی‌دیگر به چنین آگهی استخدامی برخورد کردید، اصلا تعجب نکنید چون هم‌اکنون انبوهی از تحصیل‌کرده‌های دانشگاه‌های معتبر کشور پس از سال‌ها درس‌خواندن به جمع آبدارچی‌ها و نظافتچی‌ها پیوستند. خوش‌بین بودند که پس از فارغ‌التحصیلی، فرش قرمزی به پهنایی بزرگ در بازار کار برایشان پهن شده است اما زهی خیال باطل... .
آبدارچی‌ها آکادمیک شدند
عبدالله وطن‌خواه، از نمایندگان تشکل کارگری، عجیب‌ترین اتفاق این روزها در بازار کار ایران را که، به گفته خودش در مواجهه با این پدیده، جا خورده است، این‌طور روایت می‌کند: کار ما به جایی رسیده که هم‌اکنون لیسانسه‌ها و فوق‌لیسانسه‌ها برای استخدام به‌عنوان آبدارچی و نظافتچی در سازمان‌ها و شرکت‌ها پیش‌قدم شدند. چندی‌پیش با افراد تحصیل‌کرده‌ای برخورد کردم که فرم استخدام آبدارچی را پر کردند، آن‌هم با حقوق کمتر از ٨٠٠ هزار تومان... .
وی می‌گوید: این اتفاقات ناشی از وقوع سیاست‌های نولیبرالیستی در کشور است، وقتی سیاست‌های نولیبرالیستی حاکم می‌شود، حاکمیت از وظایف محول‌شده به خودش هم شانه خالی می‌کند. شاید از دیدگاه نظام سرمایه‌داری چنین پدیده‌ای هنجار تلقی شود چون آنها حتی طبیعت را هم کالا می‌دانند و تنها به‌ دنبال سود و صرفه اقتصادی خود هستند اما چنین بدعت‌گذاری جدیدی در بازار کار ایران، پدیده‌ای ناهنجار است و بس.
فوق‌لیسانسه‌هایی که خود را زیر دیپلم جا می‌زنند
در سویی دیگر علیرضا حیدری از اعضای اتحادیه پیش‌کسوتان تشکل‌های کارگری از ازدیاد کارگران نظافتچی در بازار کار ایران با تحصیلات آکادمیک خبر می‌دهد و می‌گوید: چندی‌پیش با افراد تحصیل‌کرده‌ای مواجه شدم که با تحصیلات آکادمیک تی‌کشی می‌کردند؛ با وجود آنکه تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها، طبقه‌بندی مشاغل دارند، حتی مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس خود را از سازمانی که در آن مشغول به‌ کار هستند، پنهان می‌کنند تا که همین شغل تی‌کشی روی زمین را هم حفظ کنند؛ آن‌قدر وضع بازار کار ایران خراب است که عده‌ای در این شهر مدرک تحصیلی خود را از ترس اینکه شغل خود را ازدست بدهند، به سازمان‌ها ارائه نمی‌دهند و حتی خود را زیر دیپلم معرفی می‌کنند.
اختفای توانایی
به‌گفته این نماینده کارگری، وقتی بی‌نظمی در بازار کار باشد، دیگر همه‌جور اتفاق عجیب‌وغریبی را می‌توان دید؛ نرخ بی‌کاری مدام در حال افزایش است و در چنین شرایطی افراد از ترس اینکه موقعیت و کار خود را ازدست ندهند، خیلی از توانایی‌ها و مهارت‌های خود را هم پنهان می‌کنند؛ در خیلی موارد با افرادی مواجه شدم که با وجود داشتن اطلاعات کافی و مفید درباره یک رشته تخصصی، اما ادعای ندانستن هم می‌کنند فقط به صرف اینکه یک شغل چیپ را ازدست ندهند.
این عضو تشکل‌های کارگری همچنین می‌گوید: ترس و واهمه در بازار کار ایران آنچنان شدت گرفته است که اشخاصی که قراردادهای موقت در سازمان‌ها دارند حتی از حضور در کارهای تشکیلاتی و صنفی کارگری خودداری می‌کنند. چند وقت قبل درگیر پرونده فردی شدم که با ١١ سال قرارداد موقت کار تنها به جرم کارِ صنفی و کاندیداشدن در شورای اسلامی کار، اخراج شده است، به همین خاطر است که بسیاری از کسانی که قراردادهای موقت دارند، از حضور در تشکل‌های کارگری خوددداری می‌کنند چون کارگاه‌ها آنها را از شرکت در تشکل‌ها می‌ترسانند.
کار با نازل‌ترین قیمت
غلامرضا عباسی رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در ارزیابی خود از وقوع چنین اتفاقاتی در بازار کار ایران می‌گوید: با هزار مکافات و درنهایت بی‌بضاعتی به دانشگاه می‌روند و درس می‌خوانند اما پس از فارغ‌شدن از تحصیل برای رشته آنها در بازار، کاری نیست، آن‌وقت ناچار می‌شوند که با حداقل مزد، تن به‌ کار دهند. اشکال کار اینجاست که هیچ‌گونه هماهنگی بین دولت و دانشگاه نیست؛ باید مطابق با نیازسنجی در بازار، نیروی انسانی در دانشگاه تربیت شود، ضمن اینکه همه چیز در ایران، با رابطه جلو می‌رود؛ در بسیاری از ادارات و سازمان‌ها، افرادی جذب شدند که رشته تحصیلی مرتبط با کار را ندارند؛ مثلا بررسی کنید و ببینید در همین وزارت نفت، رشته تخصصی چند نفر، نفت است.  
 چیتگر تفکیک جنسیتی شد
عیسی رستمی، از طراحان طبقه‌بندی مشاغل پرسنلی و کارگری، یکی از چالش‌های دهه اخیر نظام‌های پرسنلی کارگری و کارمندی در حوزه بازار کار ایران را بحث تفکیک جنسیتی عنوان می‌کند که به‌تازگی با صرف هزینه‌های میلیاردی برای حصارکشیدن، چنین پدیده‌ای در پارک چیتگر به وقوع پیوسته است.
او در توضیح بیشتر این پدیده نادر توسط شهرداری منطقه ٢٢، می‌گوید: با وجود آنکه در بخش دفاتر خدمات شهری و فضای سبز انجام وظیفه خانم‌ها و آقایان مکمل یکدیگر بود، اما این تفکیک جنسیتی موجب شده است بسیاری در مواجهه با این مسئله دچار چالش شوند؛ بسیاری به سبب همین تفکیک جنسیتی، شغل خود را هم از دست دادند.
رقابت برای تکدی‌گری
به‌گفته وی، رقابت شدیدی در بازار کار ایران برای تکدی‌گری درگرفته است تا جایی که اکنون افراد بر سر نوع ادبیات، رفتارهای اجتماعی و موقعیت جغرافیایی برای تکدی‌گری در رقابت هستند. اگر یک نفر تا بعدازظهر بتواند در تهران ٢٠٠ نفر را مجاب به استمداد به خود کند، ٢٠٠ هزار تومان به‌دست می‌آورد؛ یعنی ١٠ برابر بیشتر از حداقل حقوق قانون کار. تکدی‌گری در بازار کار ایران به حدی رواج پیدا کرده است که افراد به‌خاطر درآمد بالای این شغل، آبرو و حیثیت خود را کف دست می‌گیرند و به سطح شهر می‌آیند.
خانم‌ها ویترین شرکت‌ها
زهرا کریمی، اقتصاددان، درباره عجیب‌ترین اتفاقات در بازار کار ایران به این نکته اشاره دارد که زمانی کارمندان بانک‌ها تحصیلات سیکل داشتند و دیپلمه آنها رئیس بانک بود، اما حالا دیپلمه‌ها مجبورند کارهای رفتگری انجام دهند. از این بدتر هم آن است که هم‌اکنون درآمد آژانس‌ها بیشتر از پزشکان است به همین دلیل، خیلی از پزشکان به آژانس‌ها رفتند و در آنجا کار می‌کنند؛ از خانم‌ها هم در بازار کار ایران بیشتر استفاده ابزاری می‌شود و حالا با اعطای شغل منشی‌گری به خانم‌ها، آنها را ویترین شرکت به حساب می‌آورند حالا هرچقدر دراین‌میان فرد تحصیلات بالاتر  داشته باشد و از فن بیان بهتری هم برخوردار باشد، بیشتر مورد توجه خواهد بود.
امضاهای سفید
اولیاء علی‌بیگی، رئیس شورای اسلامی کار سراسر کشور، امضاهای سفید را همچنان از موارد عجیب بازار کار ایران توصیف می‌کند که حالا به غصه مراجع حل اختلاف کار بدل شده است اما در کنار اینها، به این نکته اشاره دارد با وجود آنکه ٢٥ سال است بر این موضوع تأکید می‌شود که مشاغل غیرمستمر از مستمر تعیین تکلیف شوند، اما هرروز به قراردادهای موقت اضافه می‌شود تا جایی که هم‌اکنون می‌توان گفت ٨٥ تا ٩٣ درصد از قراردادهای اشتغال به‌کار، موقت است به این صورت که با افراد یک قرارداد یک ماهه، سه ماهه یا شش ماهه برای کار منعقد می‌شود.
سندسازی برای حقوق چندرغازی
رحمت‌الله پورموسی، دبیرکل کانون عالی شورای اسلامی کار، از سندسازی کارفرماها در بازار کار ایران علیه کارگران و به‌منظور تصاحب حقوق چندرغازی آنها خبر می‌دهد.
او می‌گوید: چندی پیش با پرونده‌ای مواجه شدم که پس از ١٣ سال خانم مسنی را بدون پرداخت حقوق ماهانه، عیدی و پاداش از کار اخراج کرده بودند و کارفرما در همه این سال‌ها با در دست‌داشتن کارت ملی و شناسنامه این فرد که سواد کافی نداشته، حق‌وحقوق این فرد را برداشت می‌کرده است. در برخی موارد هم کارفرما با سندسازی، کارگران را مجبور به پرداخت نصف حقوق به خود می‌کنند.
اجبار کارگران به دادن سفته‌های ١٠ میلیونی
احمدرضا معینی، از دیگر اعضای کانون عالی شورای اسلامی کار، هم از اجبار کارگران به پرداخت سفته‌هایی ١٠ میلیونی و تسویه‌حساب‌های صوری در کارگاه‌های کوچک خبر می‌دهد.
خانم‌ها لحیم‌کار می‌شوند
حسین اکبری، عضو انجمن صنفی کارگران، نیز از سپردن کارهای مردانه به زنان در کارگاه‌ها و مونتاژکاری‌ها می‌گوید. به‌گفته وی، هم‌اکنون خانم‌هایی با مدرک فوق‌لیسانس در کارگاه‌ها لحیم‌کاری می‌کنند و لیسانسیه‌های گرافیک نیز به ‌کارگر ساده تبدیل شده‌اند که البته تعداد اینها کم هم نیست و روزبه‌روز در حال افزایش است. ضمن اینکه همه اینها ترجیح می‌دهند مدرک خود را برای جذب در سازمان و کارگاه پنهان کنند.


خط ٣، ایستگاه تفاهم قالیباف و روحانی

ایستگاه‌های شهیدبهشتی، شهید زین‌الدین، نوبنیاد و شهرک قائم از نیمه شمالی خط سه مترو تهران روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد و به این ترتیب با احتساب ایستگاه‌های قبلی افتتاح‌شده شمالی‌ترین نقطه تهران به جنوبی‌ترین نقطه آن متصل شد. درواقع همه ایستگاه‌های این خط هنوز آماده نیست و نیمه شمالی آن از ایستگاه شهیدبهشتی تا شهرک قائم(عج) به بهره‌برداری رسید و به این ترتیب این خط از آزادگان به قائم می‌رسد.افتتاح دیروز آن‌قدر مهم بود که نمایندگان مردم جلسه شورای شهر را به یک سالن در شهرک قائم منتقل کردند و بعد از بررسی دو دستور جلسه  دسته‌جمعی برای افتتاح مترو رفتند.
سخنرانی هسته‌ای زیرزمین
میهمان ویژه مراسم افتتاح این خط حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی بود که بلافاصله بعد از مراسم رژه بزرگ نیروهای مسلح به مناسبت هفته دفاع مقدس به مترو آمد. رئیس‌جمهور پس از بازدید از مترو و سفری کوتاه با آن سخنانی با محوریت حقوق هسته‌ای داشت و با تأکید بر اینکه در مذاکرات حقمان را گرفتیم و مذاکره‌کنندگان ما برای کلمه کلمه و حتی نقطه و ویرگول آن جنگیدند، اظهار کرد: مذاکرات اخیر حتما یکی از مذاکرات افتخارآمیز ایران است. وی با اشاره به توافق ژنو با تاکید بر اینکه توافق اخیر کار بزرگی بود که ملت ایران انجام دادند، اظهار کرد: در دنیا شوخی نیست که یک کشور در حال توسعه با شش قدرت پررنگ جهان بنشیند و حق خود را بگیرد.وی با اشاره به لغو قطع‌نامه‌های گذشته سازمان ملل پس از توافق هسته‌ای اظهار کرد: امروز در دنیا یک کشور نیز پیدا نمی‌شود که بگوید در توافق اخیر بر سر ایران کلاه رفته است؛ حتی آنها که دشمنی بسیاری دارند مانند صهیونیست‌ها نیز نمي‌گویند که ایران همه‌چیز گرفته است. در دنیا کسی نیست که بگوید در مذاکرات اخیر ایران با قدرت ظاهر نشده است. رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به هفتادمین سالگرد تأسیس سازمان ملل خاطر‌نشان کرد: نخستین قطع‌نامه شورای امنیت ملی سازمان ملل درباره ایران و مربوط به جنگ جهانی دوم بود که در آن نسبتا از ایران حمایت کرده است. گرچه در این هفتاد سال قطع‌نامه‌های بد بسیاری درباره ایران از سوی شورای امنیت صادر شد اما یکی از آخرین قطع‌نامه‌های شورا، قطع‌نامه ٢٢٣١ است که قطع‌نامه نسبتا خوبی است.
دیگر نمی‌توان مشکلات حمل‌ونقل را روی زمین حل کرد
رئیس‌جمهور در ادامه از شهردار و اعضای شورای شهر تهران و مدیر و مهندسان و کارگران مترو تشکر کرد و گفت: طرح ایجاد مترو در زمان حضور بنده در مجلس دوم مطرح شد و پس از بررسی‌های فراوان به لطف خدا کار آغاز و پیگیری شد و امروز نیز شاهدیم که گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است.
روحانی با بیان اینکه امروز احساس می‌کنیم که در کلان‌شهرها نمی‌توان مشکلات حمل‌ونقل را روی زمین حل کرد، گفت: بهترین، سریع‌ترین، با صرفه‌ترین و عادلانه‌ترین راه برای حمل‌ونقل شهری در کلان‌شهرها و شهرهای پرجمعیت مترو است؛ چرا که در قطارهای مترو همه اقشار کنار یکدیگر می‌نشینند و مسیر را با سرعت و باصرفه‌ترین هزینه و زمان طی می‌کنند.
وی همچنین بر لزوم ترویج کتابخوانی در قطارهای مترو تاکید کرد و گفت: آموزش سبک زندگی باید در اولویت باشد و در عین حال ایستگاه‌های مترو باید معرف معماری کشور باشند. مترو علاوه بر رفع مشکل حمل‌ونقل، صنعت، تکنولوژی و اشتغال را نیز به همراه دارد و همه ارگان‌ها باید برای توسعه مترو مشارکت کنند.
رئیس‌جمهور در بخشی از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم که همواره در فعالیت‌های خود رضایت مردم را جلب کنیم، خاطر نشان کرد: در غرب رضایت مردم برای قدرت‌یافتن برخی است. آنها می‌گویند مردم را راضی کنیم که در هنگام انتخابات به ما رای بدهند، اما در اسلام گرچه اشکال ندارد و حرام نیست اما ما رضایت مردم را آن هم نه به خاطر جلب آرای آنها، می‌خواهیم چرا که رضایت مردم موجب رضایت خداست و چنانچه آنها را خوشحال کنیم خالق آنها را خوشحال کرده‌ایم.روحانی با اشاره به اینکه خدمات فنی و مهندسی مترو می‌تواند به کشورهای منطقه هم منتقل شود، افزود: ان‌شاءالله دولت هر کمکی در راستای مترو لازم باشد، انجام خواهد داد و بند «ق» راه خوبی در این زمینه برای دولت باز کرده است.
رئیس‌جمهور همچنین در بخشی از صحبت‌های خود با انتقاد از تراکم فروشی توسط شهرداری تهران اظهار کرد: چنانچه مقداری این مسأله مراعات شود، شهری تمیز و زیبا خواهیم داشت.
مشکلات دولت در تأمین اعتبارات حمل‌ونقل را درک می‌کنیم
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران هم که در این دو سال چندین بار از تأخیر در پرداخت کمک‌های دولت به حمل‌ونقل عمومی گلایه کرده بود، جانب میهمان‌نوازی را گرفت و گفت: ساخت مترو با عدم تامین اعتبارات از سوی دولت، بسیار سخت است، اما شهرداری تهران مشکلات دولت را در زمینه تأمین اعتبارات حمل‌ونقل عمومی درک می‌کند.
قالیباف هم ازکارگران، مهندسان و طراحان مترو که در زیرزمین و هوای بسیار بد و شرایط سخت فعالیت کرده‌اند، تشکر کرد و گفت: پول، مترو و تونل نمی‌سازد، بلکه عشق و غیرت زمینه‌ساز ساخت مترو است.
قالیباف با بیان اینکه امروزه موضوع حمل‌ونقل در کلان‌شهرها یک حق اجتماعی است، گفت: مسئولان باید نسبت به اجابت این حق اجتماعی مردم تلاش کنند. در کشورهای خارجی مردم تنها ٣٠ درصد هزینه‌های حمل‌ونقل را پرداخت کرده و مابقی را دولت و شهرداری‌ها پرداخت می‌کنند؛ حمل‌ونقل عمومی تنها رفت‌وآمد نیست؛ بلکه موجب آسایش و حفظ محیط‌زیست بوده و علاوه بر ایجاد آسایش روانی در زمان بحران، بهترین مکان برای پناه‌گیری است.
شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری تهران توسعه حمل‌ونقل عمومی را در اولویت خود قرار داده است، گفت: حداکثر ٦٢ درصد از بودجه توسعه‌ای مترو متمرکز بر توسعه حمل‌ونقل است و ما قول می‌دهیم اگر یک همراهی خوبی باشد، بتوانیم حمل‌ونقل عمومی را بیش از گذشته توسعه دهیم هرچند عدم همکاری با دولت نداشتیم و با یک گفت‌وگوی ساده مشکلات مرتفع شد.قالیباف با بیان اینکه در بودجه سال ٩٣، ٢٧٠ میلیارد تومان برای شهرداری تهران اعتبار در نظر گرفته شد که تنها ١٠٩ میلیارد تومان آن پرداخت شد، گفت: این در حالی است که ساخت یک متر مترو ١٥٠میلیارد تومان هزینه دارد، اما مشکلات دولت را درک می‌کنیم و نمی‌خواهیم دولت را تحت فشار قرار دهیم هرچند که به ما گفته‌اند از دولت مطالبه كردن کنید اما مطالبه نیز منطق دارد و ما نیز مشکلات دولت را درک می‌کنیم.
 قول قالیباف به روحانی
وی خطاب به رئیس‌جمهور با بیان اینکه مترو تهران را بدون کسر بودجه و كسب اعتبار از پروژه‌ای دیگر پیش بردیم، گفت: برای حل مشکلات توسعه حمل‌ونقل تهران رایزنی‌هایی را با وزرا انجام داده‌ایم و انصافا وزیر نفت نیز کمک‌های خوبی به ما کرده‌اند اما درحال‌حاضر این اتفاق نیازمند تصمیم‌گیری شخص شماست و قول می‌دهم اگر این اعتبارات تزریق شود، ظرفیت مترو را در شش‌ماهه اول سال ٩٦ به ١٠ میلیون نفر می‌رسانیم. درحالی‌که این ظرفیت درحال‌حاضر سه میلیون مسافر است. همان‌طور که دولت توانست در یک اقدام، تحریم‌های ظالمانه آمریکا را بشکند، امیدواریم مدیریت شهری در مراکز استان‌ها و کلان‌شهرها مورد توجه قرار گیرد. مرکز ارتباطات شهرداری تهران از روز دوشنبه در چندین تماس با خبرنگاران اقدام به هماهنگی برای حضور رسانه‌ای شهری در این مراسم داشت اما گویا این هماهنگی با تیم دولت صورت نگرفته بود و به‌همین‌دلیل بسیاری از خبرنگاران شهری امکان حضور در مراسم افتتاحیه را نداشتند.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    امان از سیاسی کاری
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    چـــــــــــــــــــــــــــــقد طولانی بود نخوندم
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    مرررررررررگ بر امریکا
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    نعمت‌زاده:توافق دلار را ارزان نمی‌کند پس په کار مثبتی انجام میدهد آقای وزیر؟؟!!
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    :|
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    چــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــقد؟
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    امان از بی بصیرتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس