گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

هیجان رفت و آمد خارجی‌ها می‌خوابد دولت به دنبال تحول اقتصادی باشد

یک روزنامه زنجیره‌ای نوشت هیجان رفت و آمد هیئت‌های خارجی به پایان می‌رسد و باید به فکر واقعیت‌ها بود.

روزنامه اعتماد از قول رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران نوشت: این دوران هیجانی آمد و شد هیئت‌های تجاری به زودی تمام می‌شود و باید برای دوران واقعی، فراهم‌سازی شرایط سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گیرد. محسن جلال‌پور گفت: در شرایط خاصی در کشور نسبت به 8 دهه گذشته قرار داریم، چرا که هیچگاه مثل امروز شرایط برای تغییر رویه‌های غلط در اقتصاد کشور مهیا نشده بود. می‌توانیم رویه‌های غلط در اقتصاد را اصلاح و ریل اقتصاد کشور را به سمت درست هدایت کنیم.

یادآور می‌شود بازارهای بورس، طلا و ارز برخلاف تبلیغات اولیه، واکنش معکوس و منفی به توافق هسته‌ای موسوم به برجام نشان دادند به این معنا که از یک سو شاخص‌های بورس به شدت سقوط کرد و از سوی دیگر قیمت طلا و ارز بالا رفت.

اعتماد همچنین از قول حسین راغفر اقتصاد‌دان نوشت: سرمایه‌گذاری خارجی در کشور باید ویژگی‌هایی داشته باشد. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در این حوزه مورد توجه قرار گیرد، افزایش اشتغال، بالابردن تکنولوژی و افزایش صادرات و اشتغال در کشور است اما اگر کشوری بخواهد سرمایه‌ای با این ویژگی‌ها جذب کند، لازم است بستری برای بالا بردن بهره‌وری فراهم آورد. بررسی‌ها نشان می‌دهد چنین بستری متاسفانه در شرایط فعلی در داخل کشور وجود ندارد. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در اقتصاد ما وجود دارد، نظام بانکی است. مادامی که نظام بانکی ما در وضعیت کنونی به سر می‌برد نمی‌توان توقع داشت که سرمایه‌گذاری اعم از داخلی و خارجی منجر به معجزه شود.... دلالی و سفته‌بازی بخش مهمی از منابع کشور را به خود اختصاص داده و تولیدکنندگان را از دسترسی به منابع مالی ناکام گذاشته است. به همین خاطر در قبال این افراد بهترین کاری که می‌تواند انجام شود، افزایش هزینه‌های دلالان است و این کار می‌تواند از طریق بالابردن مالیات چنین فعالیت‌های اجرایی شود.

روایت اصلاح‌طلب فراری از هم‌پوشانی افراطیون و شیطان بزرگ

یک اصلاح‌طلب فراری اذعان کرد افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی در داخل جاده صاف‌کن دولت آمریکا در جهت تغییر سرشت جمهوری اسلامی هستند.

اکبر- گاف ضمن مقاله‌ای در وب ‌سایت رادیو فردا تصریح کرد: همان گونه که اوباما خواستار تغییر رفتار و سرشت جمهوری اسلامی است بی‌آن که تهدید نظامی را کنار بگذارد، سعید حجاریان نیز مسائلی نظیر حاکمیت دوگانه و نرمالیزاسیون (هماهنگ کردن دولت و نظام با سیاست‌های عرفی جهانی) را پیش‌ کشیده است. وی می‌نویسد: اخیراً سعید حجاریان گفته بود گفتمان اعتدال حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی، نرمالیزاسیون است. او قبلاً حاکمیت دوگانه ]در دوره اصلاحات[ را مطرح کرد که مورد اعتراض قرار گرفت. این گفتمان در حال بازسازی است. بدون تردید هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی و اصلاح‌طلبان موافق مذاکره همه‌جانبه با آمریکا و برقراری روابط میان دو کشور هستند.

وی ادامه می‌دهد: تردیدی وجود ندارد که هیچ یک از دو حزب آمریکا و رهبرانشان- از جمله باراک اوباما- موافق رژیم جمهوری اسلامی نبوده و نیستند. اگر می‌توانستند «تغییر رژیم» را عملی کنند، بدون تردید می‌کردند. جمهوری‌خواهان همچنان تهدید به حمله نظامی به ایران را به عنوان مهم‌ترین روش «تغییر رژیم» تعقیب می‌کنند، اما اوبامایی که بر موج جنبش ضد جنگ پایان دوران ریاست جمهوری جرج بوش سوار شد و بر سر کار آمد، از ابتدا به دنبال روش‌های دیپلماتیک برای «تغییر رفتار» و سرشت جمهوری اسلامی بود.

همکار سابق حجاریان در روزنامه صبح امروز می‌افزاید: اوباما هیچ‌گاه تهدید به حمله نظامی را کنار نگذارد. حتی پس از توافق هسته‌ای، بر تعداد دفعاتی که از روی میز بودن سناریوی حمله نظامی- و امکان‌پذیرتر شدن آن- سخن گفت، بسیار افزود. او با درست کردن اجماع جهانی علیه ایران و تصویب و اجرای شدیدترین تحریم‌های طول تاریخ که علیه کشوری وضع شده‌اند، سیاست خود را پیش برد. تصور او این است که توافق هسته‌ای و پیامدهای آن در بلندمدت، به «تغییر رفتار» جمهوری اسلامی منتهی خواهد شد.

وبسایت رادیو فردا همچنین در تحلیل دیگری به قلم علی افشاری (از آشوبگران فراری) نوشت: رهبر جمهوری اسلامی در جمع مردم روشن کرد جمهوری اسلامی بر تداوم ستیز با آمریکا اصرار دارد. او با آگاهی از اینکه ضدیت با آمریکا به عنوان یک کل اصلاح ناپذیر در جامعه ایرانی و نخبگان آن حامیانی فراتر از بنیادگرایان مذهبی دارد، دامنه استدلال‌هایش را از ارزش‌های مورد نظر نظام گسترش داده و از مضامین ایدئولوژیک و عرفی نیز استفاده می‌کند.

وی می‌افزاید: رهبر جمهوری اسلامی تصریح کرد برخلاف انتظارات و استدلال‌های دولت آمریکا و برخی از سران کشورهای اروپایی، توافق هسته‌ای باعث امن شدن اسرائیل نمی‌شود. توافق هسته‌ای اگر به شکل موفقیت‌آمیزی اجرا شود، از ناحیه منتفی شدن احتمال دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری نظامی هسته‌ای تهدیدهای امنیتی علیه اسرائیل را حداقل برای ده سال کاهش می‌دهد.]![ اما رویارویی جمهوری اسلامی با اسرائیل تنها در بعد هسته‌ای محدود نمی‌شود. برجام تأثیر تعیین‌کننده بر دیگر وجوه رفتاری حکومت در سیاست خارجی ندارد. از این‌رو سیاست‌های تهاجمی جمهوری اسلامی حتی ممکن است تشدید شود. طبیعی است رهبری به عنوان کسی که در چند ماه پیش خواستار حاکم شدن شرایطی مشابه غزه در نوار باختری شده بود، تحمل نمی‌کند توافق هسته‌ای به محملی برای تبلیغ امن‌تر شدن اسرائیل بدل شود.

رادیو فردا می‌افزاید: رهبر جمهوری اسلامی همچنین اصرار دارد تا جلوی مسیرهای نفوذ آمریکا گرفته شود. صحبت‌های وی درستی فرضیه تحول در سیاست خارجی و داخلی نظام در دوره پسا توافق را بیش از پیش در معرض تردیدهای جدی قرار داد.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است: رهبری با بسط دیدگاهش درباره حق‌الناس در انتخابات، تفسیر هاشمی رفسنجانی را رد کرد. او دخالتش در انتخابات سال 88 را نیز مصداقی از حق‌الناس اعلام کرد. در حالی که رفسنجانی می‌کوشد تا رویکرد رهبر جمهوری اسلامی در انتخابات 92 را به منزله نگاه جدید و متفاوت با گذشته در چارچوب مفهوم مذهبی «حق‌الناس» جلوه دهد، اما موضع‌گیری اخیر ]آیت‌الله[ خامنه‌ای این تلاش را نقش بر آب ساخت.

هیجان توافق خوابید حال بورس بدتر شد

خوش‌بینی‌های قبل از توافق هسته‌ای، به بدبینی و ناامیدی در بازار بورس تبدیل شده است.

سایت فرارو از سایت‌های حامی دولت نوشت: شاخص بورس به رقمی پایین‌تر از رقم نخستین روز کاری سال 94 رسید. شاخص امروز 62/391 است در حالی که پانزدهم فروردین کار خود را با 2099 واحد صعود و رسیدن به رقم 67/827 شروع کرده بود. حال بورس به این زودی‌ها خوب نمی‌شود. اوضاع و احوال بازار سرمایه و روند رکودی حاکم بر آن سبب شده تا هیچ اطمینانی نسبت به آینده تالار شیشه‌ای وجود نداشته باشد.

به این ترتیب و در حالی که میانگین بازدهی سهامداران بورس در یک ماه اخیر به کمتر از 1/5 درصد رسیده است که سهامداران صنایع مطرحی همچون فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی، خودرو، سایر معادن، بانک‌ها و کانه‌های فلزی بیشترین زیان را در یک ماه اخیر نصیب سهامداران خود کردند. حتی می‌توان گفت که اوضاع خیلی خراب‌تر از این حرف‌ها است و شاخص بورس امروز به رقمی پایین‌تر از رقم خود در اولین روز کاری سال 94 رسید.

حمید میرمعینی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با فرارو با بیان اینکه خوش‌بینی‌های قبل از توافق هسته‌ای به دلایلی از بین رفته و حتی به ناامیدی و بدبینی تبدیل شده است، گفت: امروز نخستین روز زیان‌دهی شاخص در سال 94 است. شاخص از اولین روز کاری امسال پایین‌تر آمد و به عبارتی بازدهی آن منفی شد.

وی با بیان ادامه شاخص‌های ریسک سیاسی افزود: دلیل دوم سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت است. به عنوان مثال در قالب بودجه 95 می‌بینیم که بودجه سال بعد نه تنها انبساطی‌تر نیست بلکه انقباضی هم هست. به گفته آقای نوبخت هفتاد درصد درآمد دولت از منابع داخلی تأمین می‌شود؛ یعنی عمده این هفتاد درصد از مالیات تأمین خواهد شد، در حالی اگر اقتصاد رونق نداشته باشد، این مالیات محقق نمی‌شود و دولت باز هم کسری بودجه خواهد داشت و مشکلات ادامه می‌یابد.

این کارشناس بازار بورس ادامه داد: از طرف دیگر سیاست‌های بعدی دولت اصلاً مشخص نیست. به عنوان نمونه بعد از کاهش تورم انتظار می‌رود که برنامه جهت‌دهی به سپرده نزد بانک‌ها و هدایت آنها به سوی سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد اما متأسفانه انفعالی که دولت در راستای رونق بخشی به بازارهای اقتصادی دارد، موجب ناامیدی است.

میرمعینی نبود برنامه در سازمان بورس را نیز دلیل سوم دانست و گفت: انفعالی که از آن صحبت شد در عملکرد سازمان بورس نیز دیده می‌شود و هیچ برنامه‌ای برای ایجاد خوش‌بینی در سهامداران نیست یا برنامه‌ریزی برای اینکه این سازمان از دولت بسته‌های محرکی را دریافت کرده و به بازسازی بورس کمک کند؛ وجود ندارد.

وی همچنین انتظار ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار سرمایه را یکی از عوامل ناامیدکننده در این بخش دانست و گفت: بعد از تصویب برجام همه در انتظار ورود سرمایه‌گذاران جدید خصوصاً سرمایه‌گذاران خارجی بودند اما با توجه به اینکه رونقی در بازار نیست تا دگرگونی ایجاد کند و امنیتی نیست که سرمایه‌گذاران را ترغیب کند، به نظر نمی‌رسد که سرمایه‌گذاران خارجی وارد شوند یا اگر بیایند هم مقدار سرمایه‌گذاری آنها چندان قابل ملاحظه باشد که بتواند در اقتصاد تحرک ایجاد کند.

قانون‌دانی و قانون شکنی درباره تکلیف قانون اساسی؟!

کاش رئیس جمهور بنا بر ادعای خود حقوقدان می‌ماند و به تحریف اصول قانون اساسی درباره لزوم بررسی توافقات بین‌المللی در مجلس نمی‌پرداخت.

وبسایت الف در یادداشتی نوشت: کاش رئیس‌جمهورمان حقوقدان می‌ماند! جناب رئیس‌جمهور به وضوح محتوای اصل 125 قانون اساسی را تحریف کرده و طلبکارانه می‌پرسند: «چرا ما می‌خواهیم یک فشاری را از لحاظ حقوقی بر مردم ایران وارد کنیم، فشاری که ما هیچ الزام و نیازی به آن نداریم؟»

فارغ از بازی‌های سیاسی جاری، چرا مجری قانون اساسی فرمایشات خود را بر تحمیلات بی‌اساس بر محتوای صریح اصلی از قانون اساسی متکی کرده است؟ اصل مورد اشاره رئیس جمهور بوضوح تصویب را مقدم بر امضا دانسته و نه برعکس آن! جناب روحانی در یک بازی کلامی تقدم و تأخر را جابجا کرده و از استدلال سست خود نتیجه مطلوبش را جستجو می‌کند!

روحانی می‌گوید: «طبق قانون اساسی و براساس اصل 77 و 125 که در واقع این اصل بیشتر بند 77 آن را بیشتر تبیین می‌کند، در اصل 125 قانون می‌گوید وقتی یک توافقنامه و معاهده‌ای را رئیس جمهور یا نماینده رئیس‌جمهور امضاء می‌کند باید آن را برای تصویب به مجلس فرستاد. ما چیزی را امضاء نکردیم نه تنها رئیس‌جمهور بلکه نماینده رئیس جمهور هم چیزی را امضاء نکرده است... به مجلس فرستاده شدن برجام معنایش این است چیزی که رئیس جمهور تاکنون امضاء نکرده است، رئیس جمهور آن را امضاء کند و معنای دیگرش آن است چیزی که وزیر خارجه تاکنون آن را امضاء نکرده، امضا کند و این در ادامه به مجلس برود و به تصویب برسد... اصل 125 قانون اساسی کاملاً این بحث را روشن می‌کند، براساس این اصل گفته شده چیزی که رئیس جمهور یا نماینده‌اش امضاء کرد به مجلس فرستاده شود. در حالی که ما چیزی را امضاء نکردیم و نیازی هم نبوده امضاء کنیم و بطور کلی برجام قاعده‌اش بر این بوده که دولت‌ها با یکدیگر تفاهم کنند و توافق نهایی در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسد.»

اما متن اصل 125قانون اساسی: «امضای عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، موافقت‌نامه‌ها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت‌ها و همچنین امضای پیمان‌های مربوط به اتحادیه‌های بین‌المللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور یا نماینده قانونی اوست».

«الف» با اشاره به «آیین‌نامه چگونگی تنظیم و انعقاد توافق‌های بین‌المللی» نوشت: «به رغم شبهه‌ای در دیگر تعاریف موجود نسبت به انطباق برجام با تکالیف قانونی ترتیبات توافقنامه‌هایی اینچنین، بندهای جیم و دال ماده هفت فصل دوم آیین‌نامه مذکور تحت عنوان «چگونگی تنظیم و انعقاد توافقهای حقوقی تشریفاتی»، کاملاً برجام را در تعریف توافقنامه حقوقی تشریفاتی می‌گنجاند. به فرض موکول کردن اعتبار سند برجام به قطعنامه شورای امنیت (متکی بقول آقای روحانی) همچنان با یک «توافقنامه حقوقی تشریفاتی» و ترتیبات مقرر آن از جمله تصویب مجلس شورای اسلامی روبرو هستیم. بدیهی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد در شمول سازمان‌ها، مجامع و اتحادیه‌های بین‌المللی می‌گنجد و یکی از موضوعاتی که قانون مذکور مقرر داشته تا در چارچوب قرارداد حقوقی تشریفاتی منعقد و تصویب گردند دقیقاً چنین توصیفی دارد؛ ماده هفت- ج: در مورد توافق‌های چند جانبه بین‌المللی که در چارچوب یا تحت نظارت سازمان‌ها، مجامع و اتحادیه‌های بین‌المللی منعقد می‌شود.»

یا اینکه اگر تصور کنیم تعریف رئیس جمهور از برجام بعنوان روش اجرای ان‌پی‌تی صحیح می‌باشد نیز شرایط تغییر نمی‌کنند. روحانی در کنفرانس مطبوعاتی اخیر گفت: «تمام بحث‌ها برای درست اجرا شدن معاهده‌ای بوده که قبلاً ایران جزء آن معاهده شده و مجلس قدیم هم این موضوع را در رژیم قبل تصویب کردند و به صورت قانون درآمده بود.» همچنان توافق مورد ادعای ایشان تحت هر نام و عنوانی مشروط بر طی مسیر «توافقات حقوقی تشریفاتی» معتبر محسوب می‌شود.

در همین قانون به وضوح این خصوصیات بر شمرده شده‌اند؛ ماده هفت-د: «برای بیان قواعد، شرایط اجرا، تمدید، تکمیل، تفسیر یا اصلاح دیگر توافقهای حقوقی تشریفاتی، در صورتی که اجازه انجام آن توسط دستگاه دولتی در توافق‌نامه حقوقی تشریفاتی لحاظ نشده باشد».

** وطن امروز

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت پدر شهیدان جهان‌آرا

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی، در پی درگذشت پدر شهیدان جهان‌آرا پیام تسلیتی صادر کردند.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
درگذشت مرحوم مغفور آقای حاج سیدهدایت‌الله جهان‌آرا، مرد مؤمن غیور و صبور و پدر 3 شهید سرافراز را به خانواده‌ گرامی و دوستان و وابستگان ایشان و به همه‌ مردم عزیز خرمشهر تسلیت عرض می‌کنم. این انسان خدوم و پرتلاش که فرزند نامدارش محمد جهان‌آرا در شمار ستارگان درخشان دفاع‌ مقدس است، با صبر و ایمان عمیق و روحیه‌ تلاشگر خود، یادهای گرامی و فراموش‌نشدنی از خود به جای گذاشته است، رحمت خدا بر او.
سیدعلی خامنه‌ای
28 شهریور 1394

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دوشنبه راهی نیویورک می‌شود

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان دوشنبه هفته جاری راهی نیویورک می‌شود. به گزارش ایسنا،  قرار است تیم‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و 1+5 پس از 2 ماه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل درباره آخرین تحولات سیاسی، حقوقی، فنی و اجرایی برنامه جامع اقدام مشترک رایزنی کنند. این اولین دیدار مقامات مذاکره‌کننده ایران و 1+5 است که پس از توافق وین صورت می‌گیرد. در این سفر قرار است رایزنی‌ها در سطوح کارشناسی و سیاسی درباره ابعاد فنی و حقوقی عملیاتی ساختن برجام میان 2 طرف صورت گیرد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های نامشخص برجام روز اجرای این توافق است که هنوز تعیین نشده است. بنا بر اعلام روزنامه‌های آمریکایی رئیس‌جمهوری این کشور ۲۶ مهر (۱۸ اکتبر) دستورالعمل لغو تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را صادر خواهد کرد. براساس گزارش رسانه‌های روسی، وزیران خارجه ایران و ۱+۵ نیز به احتمال قوی ۶ مهر در نیویورک با یکدیگر دیدار می‌کنند.

احتمال حضور رؤسای قوا در کمیسیون برجام

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام از رایزنی این کمیسیون برای حضور رؤسای قوای مجریه و قضائیه در این کمیسیون خبر داد. به گزارش تسنیم، سیدحسین نقوی‌حسینی از رایزنی این کمیسیون برای حضور رؤسای قوای مجریه و قضائیه در این کمیسیون خبر داد و گفت: کمیسیون ویژه بررسی برجام برای حضور حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور و آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس دستگاه قضا، برای بررسی جمع‌بندی مذاکرات وین در این کمیسیون آمادگی کامل دارد. وی به اظهار تمایل رئیس مجلس برای حضور در یکی از جلسات کمیسیون ویژه بررسی برجام اشاره کرد و افزود: آقای لاریجانی برای حضور در یکی از جلسات این کمیسیون ابراز تمایل کرده که بر این اساس برنامه‌ریزی‌هایی برای حضور وی در کمیسیون در حال انجام است اما زمان دقیق آن هنوز مشخص نیست. سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام همچنین تأکید کرد: گزارش این کمیسیون پیرامون ابعاد مختلف برجام پس از استماع نظرات کارشناسان حقوقی تهیه و به هیأت‌رئیسه مجلس تقدیم می‌شود.

جزئیات مراسم ختم آیت‌الله خزعلی

امروز یکشنبه مراسم گرامیداشت یاد و خاطره عالم وارسته حضرت آیت‌الله خزعلی در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار خواهد شد. به گزارش مشرق،  شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ضمن عرض تسلیت مجدد به مناسبت ارتحال جانسوز  عالمِ عامل و پرهیزکار، مجاهد صبور و مبارز نستوه حضرت آیت‌الله خزعلی، با صدور اطلاعیه ترحیم و تسـلیـتی اعلام کرد: مــراســـم تـرحـیـم و بـزرگــداشـــت مـرحـوم حضــرت آیـت‌الله حـاج شــیخ ابـوالـقـاســم خــزعـلـی رحمت‌الله‌علیه، (یــکشـــنـبه  29 شهریورماه  از ســاعت 10 الی 12 صبــح، با سخنرانی آیت‌الله موحدی‌کرمانی، امام جمعه موقت تهران در  مــدرســـه عــالـی شـــهیـد مــطـهـری  (واقع در خیابان مصطفی خمینی، پایین‌تر از میدان بهارستان) با حضور اقشار مختلف مردم قدرشناس، دوستداران و ارادتمندان ایشان و مسؤولان کشوری و لشکری برگزار می‌شود.

**خراسان

مجوز روحاني براي تمديد فعاليت 8 مدير بازنشسته

بر اساس پيشنهاد وزيران عضو کميسيون امور اجتماعي و دولت الکترونيک که به استناد ماده ۴۱ قانون الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت که طي روزهاي اخير به تاييد حجت الاسلام روحاني رئيس جمهور کشورمان رسيده است، مقرر شده اشتغال به کار هشت نفر از مديران بازنشسته در وزارتخانه هاي مختلف، از تاريخ انقضاي اعتبار مجوز قبلي براي مدت يک سال ديگر با رعايت قوانين و مقررات مربوط مجاز باشد.

ذره بين دولت روي حمايت از نخبگان درمناطق محروم

بر اساس دستور دولت به تعدادي از استانداران مستقر در مناطق مرزي کشور، مقرر شده با توجه به اهميت موضوع و تاکيد مسئولان ارشد اجرايي مبني بر ضرورت مهار روند مهاجرت نخبگان و نيروهاي متخصص از برخي مناطق محروم و جذب نيروي کارآمد در بخش هاي مختلف استان‌هاي مذکور، گزارشي از فعاليت هاي انجام شده در زمينه هايي مانند ايجاد انگيزه کافي براي کاهش روند مهاجرت اين افراد از شيوه هايي مانند اعطاي امتيازات ويژه و ساير تسهيلات مادي و معنوي تهيه و ارائه شود.

** جمهوری اسلامی

یک ایرانی دیگر وارد کاخ سفید شد

یک ایرانی دیگر وارد کاخ سفید شد. این ایرانی آمریکایی، هدیه روشن غفاریان نام دارد و به عنوان مسئول جدید بخش گل آرایی توسط میشل اوباما همسر باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شده است.

ادامه اعتراض ها به روند مدیریتی حج

چندین عالم بلندپایه مصری نیز به جمع علما و شخصیت‌هایی پیوستند که خواستار تغییرات در نحوه برگزاری و مدیریت مراسم حج هستند. شیخ سلمان محمد مشاور وزارت اوقاف مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد حادثه خونین روز جمعه، اولین رخداد در دهه‌های گذشته در طول مراسم حج نبوده است، این حادثه قطعاً آخرین آنها نیز نخواهد بود و با توجه به نحوه مدیریت و اداره مناسک حج توسط مقامات مذهبی و سیاسی عربستان سعودی، این حادثه‌ها تکرار خواهند شد. اشرف فهمی از اساتید برجسته دانشگاه الازهر نیز با انتقاد شدید از ریاض در مورد حادثه خونین مکه گفت سعودی‌ها باید به اشتباهات و کم کاریهای خود در مورد برگزاری و مدیریت این تجمع عظیم اسلامی اعتراف کنند و اقدامات سریع و قاطعی را برای جلوگیری از حوادث آتی این چنینی صورت دهند.

درآمد سالانه داعشی ها چقدر است؟

براساس برآوردها، درآمد سالانه گروه تروریستی داعش از قاچاق مواد مخدر یک میلیارد دلار بوده و سفیر روسیه در سازمان ملل نیز در این باره هشدار داده که طبق اطلاعات واصله به مسکو، این گروه تروریستی هم اکنون کنترل راه‌های مواصلاتی قاچاق مواد مخدر در افغانستان را دردست دارد. به گفته چورکین، اروپا اصلی‌ترین مقصد این قاچاقچیان داعشی می‌باشد. داعش هم اکنون بر استان بدخشان افغانستان که هم از لحاظ استراتژیک حائز اهمیت است و هم از نظر اقتصادی، تسلط دارد.

** آرمان

دولت‌هاي نهم و دهم «دولت تبر» بودند

شنیده شد که مهرعليزاده با بيان اينكه« دولت هاي مختلف هركدام نمادهايي دارند از جمله «كليد آقاي روحاني» اظهار كرد: دو دوره دولت‌هاي 9 و 10 دوره «دولت تبر» بود؛ چراكه در اين دوره‌ها تبر به ريشه عقلانيت و اعتماد مردم به دولت و اخلاق و راستگويي و ريشه مديران لايق و دلسوز نظام زده شد. 
 
روحاني ماه نوامبر به پاريس مي‌رود

شنیده شد که وزير و سناتور اسبق فرانسوي از سفر رئيس‌جمهوري كشورمان در ماه نوامبر به پاريس خبر داد. فارس نوشت؛ ژان پير شونمان وزير و سناتور اسبق فرانسوي در ديدار با ولايتي رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام طي سخناني بيان اينكه توافق هسته‌اي اين امكان را مي‌دهد كه به‌طور مثبت با هم كار كنيم اظهار داشت: روحاني در ماه نوامبر به پاريس سفر خواهد كرد و فردا نيز يك هيات بزرگ اقتصادي فرانسوي به رياست دو وزير دولت فرانسه به تهران مي‌آيند. وي ادامه داد: اولاند نسبت به ايران دوستانه برخورد مي‌كند و ما همواره نسبت به ايران ديدگاه خوبي داشتيم اما حدود 30 سال است كه روابط دو كشور متشنج شده و بهتر است بهبود پيدا كند. 
 
ماجراي بازداشت كفاشيان!

شنیده شد که 4 سال بعد از ماجراي بازداشت يك روزه رئيس فدراسيون فوتبال،علي كفاشيان حالا در این‌باره سخن گفته است. خبرآنلاين نوشت؛ کفاشیان درباره ابهامات مالي كه سبب شد، به دادسراي ويژه كاركنان دولت در زندان اوين برود و يك صبح تا شب، همان جا بماند توضیح داده است. او قبل از آن روز پر خبر كه گيركردنش در دادسرا را به همراه داشت، درحاشيه اجلاس‌اي اف سي در مالزي كه براي انتخاب بهترين بازيكن سال آسيا برگزار شده بود و علي كريمي از ايران شانس دريافت اين عنوان را داشت، گفت: «فشار در ايران به من زياد است، وقتي بر مي‌گردم، شايد حتي بازداشتم كنند ولي ترسي ندارم چون حسابم پاك است». او در اين چند سال بعد از آن اتفاق، هيچگاه درباره بازداشتش چيزي نگفته بود اما به رشيدپور از بازداشتش گفته و اينكه بازداشت بوده را تاييد كرده است. جالب اينجاست كه بعد از آن اتفاق و بيرون آمدن علي كفاشيان، او از اتهام انتسابي تبرئه شده است. 
 
ماجراي چشمك نعمتي در كميسيون برجام

شنیده شد که بهروز نعمتي عضو كميسيون بررسي برجام در پاسخ به سئوالی درباره چشمكي كه وي در كميسيون برجام به عراقچي زد و در سايت هاي خبري و شبكه هاي اجتماعي بازتاب گسترده‌ای پيدا كرد، گفت: من از نظر شخصيتي، آدمي شوخ طبع هستم و با خيلي از دوستانم مزاح دارم، اما پشت چشكمي كه به آقاي عراقچي در جلسه اخير زدم واقعا هيچ نيتي نبود. جماران نوشت؛ وی افزوده است: اينكه چشمكي بخواهد با هدف زده شود بيني و بين‌ا... واقعا اينگونه نبوده است. من براي خيلي از نمايندگان هم چشمك می‌زنم. آدم براي دوستش چشمك می‌زند، براي دشمنش كه چشمك نمی‌زند. اگر هم موضوعي كه دوستان می‌گويند باشد، يعني همه مشكلات اين كميسيون به چشمك من است (خنده) . ممكن است دوستان براي غريبه چشمك بزنند، من براي دوستم چشمك زدم. 
 
امير تتلو عليه «خندوانه»

شنیده شد که امير تتلو با انتشار پستي نسبت به اجراي امير مهدي ژوله در برنامه‌ «خندوانه» واكنش نشان داد. اين خواننده‌ زيرزميني «امير ديوا معروف به امير تتلو» ساعتي پس از اجراي امير مهدي ژوله در برنامه‌ «خندوانه» با انتشار پستي نسبت به اجراي اين كمدين واكنش نشان داد و متن زير را در صفحه‌ اينستاگرامش منتشر كرد: «ميگن تو برنامه خندوانه به ما مثكه بى احترامى شده توسط يه آقايى به اسم ژوژولو !! والا من اون برنامرو تا حالا نديدم و اين آقارم نمي‌شناسم اما چيزايى كه الان راجبش فهميدم اينجوريه كه ميخوان يه كارى كنن كه مردم بخندن !! خوب اگه با بى احترامى به ما مردم ميخندن بذار بخندن. دمشونم گرم شكايتى ندارم، حساس نشين، بذارين زندگيشونو بكنن. به نظرم خوشحال كردن و خندوندن مردم كار خوبيه، البته اگه به خاطر نفع شخصى نباشه». 
 
برخی سفارتخانه‌ها دست به واردات می‌زنند

شنیده شد که رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به آخرین اخبار مبنی بر موضوع نظارت بر برخی سفارتخانه‌ها در پی شکایت مطرح شده گفت: در حال حاضر کمیسیون اصل 90 فهرستی از سفارتخانه‌های مد نظر را تهیه و درصدد هماهنگی با وزارت امور خارجه جهت سفر به برخی از کشورهاست. محمد‌علی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ با بیان اینکه در صورت حصول هماهنگی با وزارت امور خارجه قطعا موضوع سفر و بازدید و نظارت بر فعالیت سفارتخانه‌ها انجام خواهد شد، افزود: ما همچنان پیگیر این موضوع خواهیم بود.پورمختار در ادامه با اشاره به محتوای برخی از گزارشات در پی شکایات مطرح شده، بیان داشت: بخشی از این گزارشات معطوف به خرید و فروش املاک از جانب برخی سفارتخانه‌ها و بخش دیگر آن به موضوعات مربوط به واردات منتهی می‌شود. 
 
شبكه‌هاي اجتماعي، علت ۵۰ درصد طلاق‌ها

شنیده شد که نماينده ولي فقيه در آذربايجان غربي و امام جمعه اروميه گفت: افزايش استفاده ناآگاهانه از شبكه‌هاي اجتماعي تلفن همراه نگران‌كننده است و اين شبكه‌ها در روابط اجتماعي و خانوادگي بسياري از مردم تاثير نامناسب دارند. تابناک نوشت؛حجت‌الاسلام والمسلمين سيد مهدي قريشي با اشاره به رشد وقوع طلاق در بين زوج‌ها به ويژه زوج‌هاي جوان كشور اضافه كرد: نزديك به نيمي از اين طلاق‌ها به خاطر شبكه‌هاي اجتماعي است و اين امر همواره خانواده‌هاي ما را تهديد مي‌كند. وي اظهار كرد: علاوه بر آن، بازي‌هاي رايانه‌اي و مبتني بر تلفن همراه نيز در بين مردم و جوانان ما بسيار رشد يافته ولي بايد بدانيم كه اين بازي‌ها كودكان، نوجوانان و جوانان ما را به بي‌بندوباري سوق مي‌دهد. 
 
احتمال حضور روساي قوا در كميسيون برجام

شنیده شد که سخنگوي كميسيون ويژه بررسي برجام از رايزني اين كميسيون براي حضور روساي قواي مجريه و قضائيه در اين كميسيون خبر داد. تسنيم نوشت؛ سيدحسين نقوي‌حسيني از رايزني اين كميسيون براي حضور روساي قواي مجريه و قضائيه در اين كميسيون خبر داد و گفت: كميسيون ويژه بررسي برجام براي حضور حجت‌الاسلام روحاني رئيس‌جمهور و آيت‌ا... آملي‌لاريجاني رئيس دستگاه قضا، براي بررسي جمع‌بندي مذاكرات وين در اين كميسيون آمادگي كامل دارد. وي به اظهار تمايل رئيس مجلس براي حضور در يكي از جلسات كميسيون ويژه بررسي برجام اشاره كرد و افزود: آقاي لاريجاني براي حضور در يكي از جلسات اين كميسيون ابراز تمايل كرده كه بر اين اساس برنامه‌ريزي‌ها براي حضور وي در كميسيون در حال انجام است، اما زمان دقيق آن هنوز مشخص نيست. وي همچنين تاكيد كرد: گزارش اين كميسيون پيرامون ابعاد مختلف برجام پس از استماع نظرات كارشناسان حقوقي تهيه و به هيات‌رئيسه مجلس تقديم مي‌شود.

** شرق

تسلیت مقام معظم رهبری در پی درگذشت پدر شهیدان جهان‌آرا


پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری، در پی درگذشت پدر شهیدان جهان‌آرا پیام تسلیتی صادر کردند. متن پیام تسلیت مقام معظم رهبری به شرح زیر است: «بسم الله الرحمن الرحیم؛ درگذشت مرحوم مغفور آقای حاج سید هدایت‌الله جهان‌آرا، مرد مؤمن غیور و صبور و پدر سه شهید سرافراز را به خانواده گرامی و دوستان و وابستگان ایشان و به همه مردم عزیز خرمشهر تسلیت عرض می‌کنم. این انسان خدوم و پرتلاش که فرزند نامدارش محمّد جهان‌آرا در شمار ستارگان درخشان دفاع مقدّس است، با صبر و ایمان عمیق و روحیه تلاشگر خود، یادهای گرامی و فراموش‌نشدنی از خود به جای گذاشته است، رحمت خدا بر او». 

انتصاب عضو تازه در شورای‌عالی فضای مجازی


پایگاه حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی آقای مهندس محمد حسن انتظاری دبیر سابق شورای‌عالی فضای مجازی را به عضویت در این شورا منصوب کردند. متن حکم مقام معظم رهبری به این شرح است: «بسم الله الرحمن الرحیم؛ جناب آقای مهندس محمدحسن انتظاری؛ به پاس خدمات و زحمات با‌ارزش شما در دوران دبیری شورای‌عالی فضای مجازی، جنابعالی را به عضویت این شورا منصوب می‌کنم». 

ولایتی: اظهارنظر درباره برجام زود است


ایسنا: علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، در رابطه با بررسی برجام، گفت: درباره مذاکرات هسته‌ای باید بگویم هنوز روند بررسی حقوقی آن در مجلس شورای اسلامی تمام نشده است و تا زمانی که بررسی آن ادامه یابد اظهارنظر در رابطه با آن زود خواهد بود و قطعا آن چیزی که صورت گیرد به نفع ما خواهد بود. 

** آرمان

تقدیم لایحه پروتکل انتقال محکومان ایران و ترکمنستان

ایلنا     رئیس جمهور، لایحه «پروتکل انتقال محکومان به حبس الحاقی به موافقتنامه معاضدت قضایی متقابل در امور کیفری بین دولت جمهوری اسلامي‌ایران و دولت ترکمنستان» را برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامي‌کرد. در مقدمه توجیهی این لایحه آمده است: نظر به لزوم استقرار روشمند همکاری‌های قضایی بین دولت جمهوری اسلامي‌ایران و دولت ترکمنستان و با توجه به آثار مثبت ناشی از اتخاذ تدابیر و ایجاد بسترهای مناسب قانونی برای اتباع دو دولت و در راستای زمینه‌سازی برای گسترش مناسبات دو کشور و ارتقای سطح همکاری دو جانبه و تحکیم مناسبات میان آن‌ها، این لایحه برای طی تشریفات قانونی تقدیم می‌شود.

اقوام فرصتی مناسب برای توسعه کشور

 ايسنا مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: نزدیکی اقوام و مذاهب ظرفیت و فرصت برای توسعه و آبادانی کشور محسوب می‌شود. محمد امین رضا‌زاده در نشست با نمایندگان اقوام و مذاهب اظهار کرد: پیگیری مسائل حوزه اقوام و مذاهب یکی از وظایف مهم وزارت کشور است و متأسفانه در گذشته در حوزه اقوام برخی نگاه‌های افراطی و متعصبانه وجود داشته اما امروز با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تغییر نگاه حاکم، اقوام را به عنوان یک ظرفیت و فرصت قلمداد می‌کنیم.

برگزاري جلسه رهروان ولایت با حضور لاريجاني

سخنگوی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت از برگزاری جلسه شورای مرکزی این فراکسیون خبر داد. صفر نعیمي‌رز اظهار کرد: شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت ساعت 7 امروز صبح پیش از آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامي‌تشکیل جلسه خواهد داد. به گفته وی مسائل داخلی، منطقه‌ای و بین المللی در دستور کار جلسه امروز فراکسیون خواهد بود که احتمالا با حضور علی‌لاریجانی، رئیس مجلس برگزار خواهد شد.

رايزني اصولگرايان براي وحدت

تسنيم  قائم مقام جامعه روحانیت مبارز از دیدار و رایزنی احزاب و شخصیت‌های اصولگرا با آیات یزدی، مصباح و موحدی کرمانی برای نظارت و رهبری فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان خبر داد. سید رضا تقوی،با اشاره به ادامه روند وحدت در میان جریان‌های اصولگرا اظهار داشت: یکی از فعالیت‌های ارزشمند روحانیت در طول تاریخ به‌ویژه در دوران انقلاب اسلامي‌و سال‌های پس از پیروزی انقلاب، تلاش در جهت وحدت نیروهای انقلابی و رهروان راه ولایت و امامت بوده است. وی ادامه داد: تلاش برای وحدت نیرو‌ها استراتژیکی است نه تاکتیکی و به همین دلیل فعالیت‌های وحدت بخش روحانيت مقطعی و فصلی نبوده و نخواهد بود. منتها در برخی از شرایط، به تناسب نیازهای موجود، فعالیت‌های وحدت‌بخش اوج بیشتری می‌گیرند و ظهور و جلوه آن‌ها افزون‌تر می‌شود.

 مراسم ترحيم آيت ا... خزعلي در مدرسه شهيد مطهري

ايرنا مراسم ترحیم مرحوم آیت ا... ابوالقاسم خزعلی امروز در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار می‌شود. این مراسم از ساعت ۱۰ صبح با سخنرانی آیت ا... موحدی‌کرمانی امام جمعه موقت تهران برگزار خواهد شد.

«مرگ بر آمریکا» علیه مردم این کشور نیست

تابناك  رئیس‌جمهور کشورمان می‌گوید: «مردم ما به مردم آمریکا احترام می‌گذارند. مردم ایران به دنبال جنگ با هیچ کشور دیگری نیستند، اما در عین حال سیاست‌های آمریکا علیه منافع ملی مردم ایران بوده است.» حسن روحانی، در مصاحبه‌ با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره شعار «مرگ بر آمریکا» در ایران گفت: «این شعار علیه مردم آمریکا نیست.» روحانی در ادامه گفت: «مردم ما به مردم آمریکا احترام می‌گذارند. مردم ایران به دنبال جنگ با هیچ کشور دیگری نیستند، اما در عین حال سیاست‌های آمریکا علیه منافع ملی مردم ایران بوده است.» روحانی بالاخص به حمایت دولت آمریکا از شاه - که با کمک سیا در سال ۱۹۵۳ میلادی دولت محمد مصدق را طی کودتایی سرنگون کرد - و نیز حمایت‌های این کشور از صدام حسین طی هشت سال جنگ تحمیلی بین عراق و ایران اشاره کرد. وی گفت: «مردم این چیز‌ها را فراموش نمی‌کنند. ما نمی‌توانیم گذشته را فراموش کنیم، اما در عین حال باید نگاه‌مان به آینده باشد.»

فرستاده ویژه رئیس جمهور چین در تهران

فارس  سخنگوی سفارت چین در ایران از سفر فرستاده ویژه رئیس جمهور چین در روز دوشنبه به تهران خبر داد و گفت: این مقام چینی در سفر ۲ روزه‌اش با اسحاق جهانگیری، ظریف و طیب‌نیا دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.  «ژانگ‌ئی» سخنگوی سفارت جمهوری خلق چین اعلام کرد که یک هیأت تجاری نیز نماینده ویژه رئیس جمهور چین را در این سفر همراهی می‌کند. به نظر می‌رسد سفر فرستاده ویژه رئیس جمهور چین در راستای آماده سازی مقدمات سفر رئیس جمهور چین به تهران انجام می‌شود.

** ایران

احتمال حضور آمانو در جلسه کمیسیون برجام

معاون کنسولی و امور مجلس وزارت امور خارجه حضور آمانو در جلسه امروز کمیسیون برجام را محتمل دانست و گفت: این موضوع با نظر مثبت وزارت امور خارجه در حال پیگیری است. حسن قشقاوی روز گذشته به ایرنا گفت: به دنبال درخواست کمیسیون ویژه بررسی برجام برای حضور یوکیا آمانو، وزارت امور خارجه این موضوع را با نظر مثبت در دست پیگیری دارد. وی خاطرنشان کرد: چنانچه هماهنگی لازم بخوبی صورت گیرد، احتمالاً عصر یکشنبه آمانو در کمیسیون برجام حضور می‌یابد. همزمان، برخی از خبرگزاری ها حضور «آمانو» درکمیسیون را در ساعت 14 امروز قطعی اعلام کردند.

تیم مذاکره‌کننده راهی «نیویورک» می‌شود

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان فردا راهی «نیویورک» می‌شود.  به گزارش «ایسنا» قرار است تیم‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و 1+5 پس از دو ماه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل درباره آخرین تحولات سیاسی حقوقی فنی و اجرایی «برجام»  رایزنی کنند. این اولین دیدار مقامات مذاکره‌کننده ایران و 1+5 است که پس از توافق وین صورت می‌گیرد. در این سفر قرار است رایزنی‌ها در سطوح کارشناسی و سیاسی درباره ابعاد فنی و حقوقی عملیاتی ساختن «برجام » میان دو طرف صورت گیرد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های نامشخص «برجام » روز اجرای این توافق است که هنوز تعیین نشده است پس از دو ماه بررسی و رایزنی بر سر«برجام » در کنگره امریکا در نهایت روز جمعه 27 شهریور، سومین تلاش جمهوری‌خواهان برای رد«برجام » بی‌نتیجه ماند. بنا بر اعلام روزنامه‌های امریکایی رئیس‌جمهوری این کشور 26 مهر (18 اکتبر) دستورالعمل لغو تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را صادر خواهد کرد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    به داد بورس برسید...
  • مسعود ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    هرچی میکشیم از دست این اصلاح طلبای.....
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    مررررررررگ بر آمریکا
  • دانشجو ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    مردم ایران منتظر لغو تمامی تحریم ها در روز توافق هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس