گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

تله‌گذاری شیطان بزرگ برای هیئت ایرانی در نیویورک

مقامات آمریکایی رویکرد فریبکارانه برای دور زدن سیاست‌های جمهوری اسلامی را از سر گرفته‌اند.
وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکاضمن سخنانی گفت: دولت آمریکا آماده است با ایران در مورد یافتن راه حل بحران سوریه گفت‌وگو کند.

وی گفت: این موضوع در دیدار محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و جان کری، وزیر خارجه آمریکا در سازمان ملل مطرح خواهد شد.

شرمن افزود: به هر حال بحران سوریه نمی‌تواند بدون مشورت با ایران حل شود چون براساس مقتضیات کنونی چنین مذاکراتی منطقی خواهد بود.

رهبر معظم انقلاب پیش از این چند بار تأکید کردند که مذاکرات با آمریکا صرفاً بر سر موضوع هسته‌ای بوده که تمام شده و وزارت خارجه مجاز به مذاکره دیگری با آمریکا نیست. این تصمیم از جمله به سوابق فریبکاری و بدعهدی آمریکا در برخی مذاکرات موردی بر سر افغانستان و عراق برمی‌گردد. شهریور سال 94 پس از آن که مقامات آمریکایی مدعی شدند از ایران برای حضور در نشست پاریس (با موضوع مقابله با داعش) دعوت نمی‌کنند، با روشنگری رهبر معظم انقلاب مواجه شدند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آن زمان سخنان وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که صراحتاً اعلام کردند از ایران برای مبارزه با داعش دعوت نخواهند کرد، فرمودند: «اینکه آمریکا از ایران برای حضور در یک کار خلاف و غلط دسته‌جمعی مأیوس می‌شود، مایه افتخار ما است و افتخاری بالاتر از این، برای خود نمی‌دانیم.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، سپس به منظور نشان دادن دروغ‌گویی آمریکایی‌ها برای مبارزه با داعش، جزئیاتی را از پشت پرده این ماجرا بیان کردند و گفتند: «در همان روزهای سخت حمله داعش به عراق، سفیر آمریکا در عراق طی درخواستی از سفیر ما در عراق می‌خواهد که ایران و آمریکا جلسه‌ای برای مذاکره و هماهنگی در خصوص داعش داشته باشند. سفیر ما در عراق، این موضوع را به داخل کشور منعکس کرد که برخی مسئولان هم با این جلسه مخالفتی نداشتند اما من مخالفت کردم و گفتم، در این قضیه ما با آمریکایی‌ها همراهی نمی‌کنیم زیرا آنها نیت و دست‌آلوده‌ای دارند و چگونه امکان دارد که در چنین شرایطی ما با آمریکایی‌ها همکاری کنیم.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: «همین وزیر امور خارجه آمریکا، شخصاً به آقای دکتر ظریف درخواست داده بود که بیایید در قضیه داعش با ما همکاری کنید اما دکتر ظریف درخواست او را رد کرده بود.»

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مخالفت صریح جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با آمریکا در خصوص مبارزه با داعش، گفتند: «اکنون آنها به دروغ می‌گویند که ما ایران را در ائتلاف شرکت نخواهیم داد در حالی که ایران از ابتدا مخالفت خود را با حضور در چنین ائتلافی اعلام کرده بود. آمریکایی‌ها قبلاً نیز با سر و صدای فراوان و با حضور چندین کشور، یک ائتلاف بر ضد سوریه تشکیل دادند اما هیچ غلطی نتوانستند بکنند و در مورد عراق نیز وضعیت به همین گونه خواهد بود.»

بهمن سال 92 نیز آمریکایی‌ها شامورتی‌بازی مشابهی را بر صلح نشست ژنو 2 (درباره سوریه) ترتیب دادند و پس از اتخاذ برخی مواضع زیگزاگ، دعوت بان‌کی‌مون از ایران را به هم زدند و گفتند که از ایران برای حضور در این نشست دعوت نمی‌کنند. بلافاصله پس از این موضع، رسانه‌های غربی تصریح کردند عدم حضور ایران، کوبیدن میخ بر تابوت نشست ژنو است.

آمریکایی‌ها 13-14 سال پیش از این نیز با وجود پاره‌ای مذاکرات و استفاده از کمک‌های دولت خاتمی در اشغال افغانستان، ایران را به عنوان محور شرارت معرفی کردند.

اکنون هم واقعیت این است که حامیان آمریکایی تروریست‌ها در عراق و سوریه، هیچ قصدی برای ایجاد ثبات و امنیت در این کشورها ندارند بلکه درصددند با استفاده از ظرفیت کشورهایی نظیر ایران، به محور مقاومت که آمریکا را در 15 سال گذشته مستأصل و بیچاره کرده، ضربه بزنند و چنین القا کنند جمهوری اسلامی ایران پشت آنها را خالی کرده است.

یادآور می‌شود رهبر معظم انقلاب 18 شهریور ماه امسال در دیدار اقشار مختلف مردم تأکید کردند: «آمریکا دشمنی خودش را پنهان هم نمی‌کند. بله، تقسیم وظایف می‌کنند؛ یکی لبخند می‌زند، یکی مصوبه علیه جمهوری اسلامی تهیه می‌کند و دنبال می‌کند؛ این به نحوی تقسیم وظایف است. دنبال چیزی به نام مذاکره با ایرانند؛ مذاکره بهانه است، مذاکره وسیله برای نفوذ است، مذاکره وسیله برای تحمیل خواستها است. ما فقط در قضیه هسته‌ای به دلایل مشخصی که مکرر هم این دلایل را ذکر کرده‌ایم، موافقت کردیم بروند مذاکره کنند؛ خب مذاکره کردند. بحمدالله مذاکره کنندگان ما هم در این عرصه خوب ظاهر شدند؛ اما در عرصه‌های دیگر ما اجازه مذاکره ندادیم و با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم؛ با همه دنیا ما مذاکره می‌کنیم، ]اما[ با آمریکا نمی‌کنیم. ما اهل مذاکره‌ایم، اهل تفاهمیم؛ هم مذاکرات در سطح دولتها، هم مذاکرات در سطح اقوام، هم مذاکرات در سطح ادیان؛ ما اهل مذاکره‌ایم و با همه مذاکره می‌کنیم جز با آمریکا؛ و البته رژیم صهیونیستی بجای خود محفوظ که اصل وجود رژیم صهیونیستی، وجود نامشروع و دولت جعلی است.»

دفاع مضحک کاسه‌لیس حرفه‌ای از آل سعود

یک جیره‌بگیر رژیم سعودی، فاجعه منا و جان باختن بیش از 2 هزار تن از حجاج بیت‌الله‌الحرام را عادی و طبیعی خواند.

علیرضا نوری‌زاده در مصاحبه با صدای آمریکا گفت:  در طول سال‌های اخیر آن قدر تاسیسات در مکه، منا، عرفات ایجاد شده برای اینکه جلوی چنین حوادثی گرفته شود. در ابتدای روز، سیل حاجیان برای انجام اعمال به سمت این نقطه در منا سرازیر می‌شود و متاسفانه به ویژه حجاج آفریقایی برای چنین مراسمی آمادگی ندارند و اگر دقت کنیم بسیاری از قربانیان هم حجاج آفریقایی و همین‌طور افرادی از پاکستان، بنگلادش و این نوع کشورها هستند.

نوری‌زاده افزود: دولت روحانی از آن ابتدا بهبود روابط با همسایگان را در دستور کار قرار داد اما تا امروز جلوی این گرفته شده است.

وی اضافه کرد: برای نمونه سعودی‌ها از ظریف برای سفر به عربستان دعوت کردند و همین‌طور به خود آقای روحانی پیشنهاد دادند اما مشکل این است که یک دولت علاقه‌مند است به جلو حرکت کند و روابط را بهبود بخشد ولی گروهی با سعودی‌ها بر سر رهبری در یک جنگ طولانی هستند.

نوری‌زاده افزود: جمهوری اسلامی می‌داند که بازنده نبرد یمن است و این رقابت متاسفانه باعث این تنش‌ها شده و مسایلی را به وجود آورده که مردم یمن و سوریه هزینه آن را می‌پردازند.

گزافه‌گویی‌های نوری‌زاده در حالی است که بنابر گزارش شاهدان عینی، کمترین امکانات و تسهیلات خدماتی در مسیر منا فراهم نبوده و حجاج حتی دسترسی کافی به آب آشامیدنی نداشته‌اند. از سوی دیگر آل سعود به عنوان پیاده‌نظام جنگ نیابتی آمریکا و رژیم صهیونیستی، ده‌ها میلیارد دلار را خرج جنگ‌افروزی و مسلمان‌کشی در عراق و سوریه و یمن و بحرین و... کرده‌اند حال آن که عنوان خادم‌الحرمین را یدک می‌کشند. اما در حالی که این بودجه‌های هنگفت صرف قتل عام ده‌ها هزار انسان بی‌گناه در منطقه می‌شود، همکار لانه جاسوسی سابق آمریکا طبق ماموریت به تمجید و تبرئه جنایتکاران آل سعود می‌پردازد.

پیش از این شبکه دولتی بی‌بی‌سی هم سعی کرده بود آل سعود را از جنایت رخ داده در منا که به خاطر بستن یکی از مسیرهای اصلی تردد صورت گرفت، تبرئه کند.

سی‌ان‌ان: فرماندهان ایرانی همکاری با آمریکا علیه داعش را به سخره گرفتند

شبکه سی‌ان‌ان گفت فرماندهان ارشد نظامی ایران، پیشنهاد همکاری با آمریکا را به سخره و استهزا گرفتند.

فردریک پلیگتن ضمن تهیه گزارشی از مراسم رژه نیروهای مسلح در تهران گفت: فرماندهان ارشد رده‌های مختلف نظامی ایران، همکاری این کشور با آمریکا در مقابله با گروه تروریستی داعش را به سخره گرفتند. مقامات سیاسی و نظامی ایران در گفت‌وگو با ما، آمریکا را مسبب و مسئول ایجاد گروه تروریستی داعش می‌دانند.

وی در ادامه گزارش خود افزود: مقامات ارشد نظامی و رهبران سیاسی ایران همچنین معتقدند کارزار حملات هوایی به سرکردگی آمریکا برای ریشه‌کن کردن داعش در منطقه کاملاً بی‌اثر بوده است. سرلشکر «حسن فیروزآبادی» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، درباره همکاری نظامی بین تهران و واشنگتن به CNN گفت «باید آن را در خواب ببینید. آمریکایی‌ها یکی از به وجود آورندگان گروه تروریستی داعش هستند.» سرلشکر فیروزآبادی افزود: «مقام‌های آمریکایی مزورانه دو نقش بازی می‌کنند؛ در سیاست و امنیت دروغ می‌گویند.»

سی‌ان‌ان خاطرنشان کرد: میانه‌روها در ایران امیدوارند توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی به عصری جدید از همکاری بین این کشور و غرب منجر شود، اما بی‌اعتمادی به آمریکا در ایران، که سال‌هاست به عنوان شیطان بزرگ به سخره گرفته می‌شود، به شدت عمیق است.

دریادار پاسدار «علی فدوی» فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این مراسم به ‌CNN گفت «آمریکایی‌ها ماهیتی کاملاً متفاوت با ما دارند. این اختلاف‌ها هرگز به ما اجازه نمی‌دهد با یکدیگر همکاری داشته باشیم.»

سردار «محمدرضا نقدی» رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز به خبرنگار CN N گفت که به باور وی «آمریکایی‌ها در توافق هسته‌ای حقه‌ای سوار کردند تا ما را فریب دهند، ما باید بسیار مراقب باشیم.»
امیر سرتیپ «احمدرضا پوردستان» فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران نیز در رژه هفته دفاع مقدس در گفت‌وگو با CNN گفت: آمریکایی‌ها باید لحن تهدیدآمیز خود را تغییر دهند.

وعده‌های 100 روزه عملی نشد دولت کرکره گزارش را پایین کشید!

در حالی که دولت تدبیر از نیمه عمر خود عبور کرده، وعده‌های اقتصادی به سرانجام نرسیده است.
دولت یازدهم در اوج فشارهای اقتصادی به مردم در سال‌های 91 و 92، با شعارها و وعده‌های گوناگون اقتصادی بر سر کار آمد. وعده‌های 15 روزه، 30 روزه و 100 روزه؛ اما به تدریج که مسئولان دولت جدید زمام امور را به دست گرفتند، از این وعده‌ها کوتاه آمدند و موعد تحقق آنها را طولانی‌تر کردند.

به گزارش مشرق اینک در حالی که دولت تدبیر به نیمه عمر خود رسیده، و بسیاری از آن وعده‌های اقتصادی که قرار بود 100 روزه محقق شوند، به سرانجام نرسیده است. اما این فقط وعده‌های انتخاباتی دولت نیست که محقق نشده، بلکه وعده‌هایی که مسعود نیلی مشاور اقتصادی و از برنامه‌ریزان اصلی اقتصادی دولت در 2 سال اخیر درباره خروج از رکود و آغاز رونق اقتصادی داده، هنوز نافرجام باقی مانده است.

در واقع، این اقتصاددان لیبرال، وعده خروج از رکود و رونق اقتصادی کشور را هر چند ماه یک بار به چند ماه بعد موکول کرده است.

شهریور ماه سال گذشته به ناگاه بانک مرکزی از مثبت شدن رشداقتصادی کشور در بهار 93 پس از دو سال رشد منفی خبر داد و حسن روحانی نیز اعلام کرد که به مدد سیاست‌های مدبرانه دولت یازدهم، اقتصاد کشور از رکود خارج شده است. رقمی که بانک مرکزی برای رشد اقتصادی بهار 93 اعلام کرد نیز دور از انتظار بود: 4/6 درصد.

به همین دلیل حتی کارشناسان اقتصادی اصلاح‌طلب و حامی دولت نیز نسبت به این آمار انتقاد کردند. متعاقباً مقامات دولتی برای دفاع از این آمار واردکار شدند و پیشگام همه آنها مسعود نیلی مشاور اقتصادی روحانی بود.

او اواسط مهرماه 93 به برنامه تلویزیونی پایش آمد و به دفاع تمام قد از آمار بانک مرکزی درباره رشد 4/6 درصدی اقتصاد کشور پرداخت. در آن برنامه، نیلی در پاسخ به این سؤال که اگر این آمار درست است چرا مردم آن را احساس نمی‌کنند، گفت: برای اینکه مردم خروج از رکود را احساس کنند مدتی زمان لازم است. اینک با گذشت یک سال از وعده مسعود نیلی، همچنان مردم به احساس خروج از رکود نرسیده‌اند، چرا که وضعیت کسادی در اکثر بازارهای کشور نسبت به 2 سال اخیر، وخیم‌تر هم شده است.

بنابراین انتظار می‌رود مشاور اقتصادی دولت یازدهم پاسخ دهد که زمان موعود خروج از رکود تمامی بازارهای کشور و احساس رونق اقتصادی کی فراخواهد رسید؟

در همین حال سایت نسیم در گزارشی خاطرنشان کرد: مسئولان دولت سال گذشته هر 90 روز یکبار آمار شاخص‌های اقتصادی از جمله رشداقتصادی را اعلام می‌کردند. اما اینک شش ماه از سال گذشته و شاهد سکوت دولتمردان هستیم!

بنابراین گزارش سال 94 در شرایطی آغاز شد،  که دولت یازدهم رفتار خود را در برابر برخی از مسائل تغییر داد. در یک سال و نیم نخست فعالیت دولت تدبیر و امید یعنی تا پایان سال 93 مردان اقتصادی روحانی همواره با ارائه آمار و ارقامی از وضعیت اقتصادی کشور، به دفاع از عملکرد خود می‌پرداختند و بعضی از نقاط مثبت آمار اقتصادی کشور مانند مهار تورم، افزایش رتبه جهانی ایران در فضای کسب و کار و یا رشد اقتصادی را به عملکرد خودشان نسبت می‌دادند. اما سال 94 دولت روحانی اصطلاحاً آن روی خود را هم به مردم نشان داد، تا شاهد رویکردی دوگانه نسبت به آمار اقتصادی از سوی دولتمردان یازدهم باشیم.

بررسی رفتار دولت طی مدت اخیر نشان می‌دهد که در شش ماه گذشته مردان اقتصادی روحانی، دیگر مانند گذشته بر روی آمار اقتصادی تکیه نمی‌کنند نهادهای آماری دولت هم در این شش ماه بیشتر سعی کردند که سکوت کنند. یکی از مواردی که در سال گذشته مکرراً از سوی دولت به ویژه بانک مرکزی اعلام می‌شد، میزان رشد اقتصادی بود. بانک مرکزی در حالی اکنون باگذشت حدود شش ماه از سال در خصوص رشد اقتصادی کشور هیچ آماری را ارائه نکرده است، که سال گذشته هر سه ماه به سه ماه آمار رشد اقتصادی را اعلام می‌کرد.

** وطن امروز

خاندان سلمان نشان داد  بی‌تجربه است

دبیر شورایعالی امنیت ملی اختلافات درونی در خاندان سعودی و نیز مسائل سیاسی را از عوامل رخ دادن فاجعه منا دانست. علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی درباره علل حوادث پیش آمده برای زائران در عربستان گفت: منهای علت‌های تاکتیکی به طور کلی وقتی اولویت کلی یک کشور از اداره یک مراسم بزرگ سالانه، به موضوع دیگری هدایت ‌شود، چنین می‌شود. دولت سعودی به دلیل جنگ با یمن یا کنترل بحرین، توان نرم‌افزاری مدیریتی‌اش و توان ارتشش که سال‌های گذشته صرف اداره حجاج می‌شد، روانه جنگ یمن شد. وی با اشاره به دیگر علت این حادثه تصریح کرد: جابه‌جایی قدرت در عربستان،‌ انباشت تجربه قبلی اداره حجاج که در خاندان‌های قبلی بود به خاندان سلمان به دلیل تغییرات فراوان منتقل نشد لذا بی‌تجربگی بر این موضوع حاکم شد و عناصر جدیدی هم که آمدند تجربه قبلی را نداشتند و در این عناصر هم این افراد با یکدیگر یکسری‌ درگیری‌هایی را هم دارند که این موضوع را هم می‌توان یکی از علت‌های این حادثه عنوان کرد. دبیر شورای امنیت ملی افزود: اصولاً‌ اداره حجاج از مسائل ایمنی به سمت مسائل سیاسی حرکت کرده است، به جای اینکه در شرایط هوای گرم نسبت به فراهم کردن امکانات لازم از جمله تولیدکننده هوای خنک‌، آب سرد و تعریض خیابان و... اقدام شود، به سمت کنترل شعارها هدایت می‌شود، یعنی اینکه نگران بودند مردمی که به حج آمدند اعتراض دارند نسبت به حکومت جدیدشان و کنترل کنند که کسی شعار مرگ بر اسرائیل ندهد طبیعتاً‌ اولویتش از کنترل ایمنی به سمت مجموع این اقدامات یعنی مسائل سیاسی منحرف می‌شود. شمخانی همچنین ادامه داد: حضور غیرشکیل و غیرسازمان‌یافته کاروان یکی از امرای خاندان حاکم یکی دیگر از علت‌های پیش آمدن این حادثه بود. وی تأکید کرد: متأسفانه تجارب و عبرت‌های سال‌های گذشته که در مراسم حج به دست آمده بود در مراسم امسال به کار گرفته نشد.

تجمع فیضیه علیه بی‌لیاقتی آل‌سعود

در پی بی‌تدبیری محض مقامات سعودی و وقوع حادثه مرگبار منا، دیروز شنبه مراجع تقلید، علما و حوزه‌های علمیه سراسر کشور دروس خود را تعطیل و تجمع اعتراض‌آمیز برپا کردند. بر همین اساس تجمع اعتراضی عظیم و پرشور حوزویان، اساتید و علمای حوزه علمیه در پی رخداد فاجعه‌بار منا که کشته شدن بیش از 2هزار نفر از حجاج بیت‌الله‌الحرام را به دنبال داشت، پیش از ظهر شنبه در مدرسه علمیه فیضیه برگزار شد. به گزارش رسا، در این مراسم نمایندگان بیوت مراجع تقلید، شماری از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، معاونان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، مسؤولان حوزوی و دیگر شخصیت‌های حوزوی سیاسی حضور داشتند. از جمله شخصیت‌های حاضر در این مراسم می‌توان به آیت‌الله مرتضی مقتدایی دبیر شورایعالی حوزه، آیت‌الله سیداحمد خاتمی، آیت‌الله عباس کعبی، حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی تولیت حرم مطهر، حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی نماینده مردم قم، حجت‌الاسلام ملکا از اعضای دفتر رهبر انقلاب، حجت‌الاسلام فرخ‌فال مدیر حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام حسین‌خانی معاون تهذیب حوزه‌های علمیه و امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد. در این تجمع حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به ایراد سخن پرداخت و از امت اسلام و سازمان همکاری اسلامی خواست به مسائل حج و وقایع خونبار اخیر رسیدگی و فکری برای مدیریت حرمین شریفین کنند. طلاب و افراد حاضر در این تجمع باشکوه با تأکید بر بی‌لیاقتی و بی‌کفایتی آل‌سعود برای اداره حرمین شریفین و اجرای موسم عظیم حج به عنوان آبروی اسلام، خواستار رسیدگی و چاره‌اندیشی سازمان‌ها وکشورهای اسلامی نسبت به این مساله شدند تا مدیریت حج و حرمین شریفین را از این رژیم بی‌لیاقت پس بگیرند.

** خراسان

برنامه جديد دولت براي جلوگيري از تغيير کاربري اراضي

بر اساس طرح جديد تعدادي از اعضاي کابينه، مقرر شده با توجه به وجود برخي ابهامات و ضرورت تقويت ضمانت هاي اجرايي "قانون جلوگيري از خرد شدن اراضي کشاورزي" که در سال 1385 توسط مجمع تشخيص مصلحت نظام به تصويب رسيده، بندهايي از اين قانون به روزرساني و اصلاح شوند تا ضمن ارتقاء بهره‌ وري عوامل توليد و تخصيص بهينه منابع، جلوي تفکيک و افراز و خرد شدن اراضي کشاورزي اعم از باغ‌ها، نهالستان‌ها و اراضي زيرکشت توسط سودجويان گرفته شود.

علل کابينه در تصويب يک آيين نامه مهم زيست محيطي

علي رغم آنکه بر اساس قانون بودجه سال 94، به دولت اجازه داده شده است تا 50 درصد به آن بخش از هزينه هاي تحقيقاتي يا ارتقاي وضعيت زيست محيطي واحدهاي توليدي داراي مجوز که منجر به کسب حق امتياز توليد کالا يا خدمت يا ثبت اختراع از مراجع ذي صلاح شده است، کمک کند، طبق گزارش يک نهاد نظارتي علي رغم آنکه قوه مجريه موظف شده بود ظرف 3 ماه پس از تصويب قانون بودجه، آيين نامه اجرايي دستور مهم مذکور را تصويب کند، هنوز اين موضوع به نتيجه نرسيده و در بخش هاي زيرمجموعه هيئت دولت در حال بررسي است.


** جمهوری اسلامی

مقصر کردن حجاج در حادثه منا

رسانه‌های خبری عربی بویژه شبکه‌های خبری و ماهواره‌ای فاجعه منا را به گونه‌ای بازتاب می‌دهند که حجاج مقصر اصلی این حادثه هستند و مسئولین سعودی بی‌گناهند. آنها آمار قربانیان این حادثه را 700 نفر اعلام می‌کنند درحالی که هیچ خبرنگاری اجازه حضور در بیمارستان‌ها را ندارد و گفته می‌شود تعداد قربانیان از 1500 نفر نیز تجاوز کرده است. قابل تامل‌تر اینست که رسانه‌های سعودی، ایرانیان را متهم و آنان را مسبب اصلی حادثه معرفی می‌کنند، درحالی که مقامات سعودی در اقدامی عوامفریبانه قربانیان حادثه منا را شهید اعلام کرده‌اند. عبدالعزیز آل شیخ مفتی دربار سعودی حادثه منا را به خودکشی تشبیه کرد و روزنامه لبنانی النهار در تیتری درشت از واژه «هلاکت» برای حجاج ایرانی جانباخته، استفاده کرد. به نظر می‌رسد رژیم آل سعود برای سرپوش گذاشتن بر بی‌کفایتی خود در مدیریت صحیح مراسم حج، مبالغ کلانی به رسانه‌های عربی تزریق کرده تا بلکه با این کار بتواند از زیر فشار افکار عمومی جهان رهایی یابد.

بازهم مداحان وارد گود سیاسی شدند

باز هم مداحان وارد گود سیاست شدند و اینبار برجام را جام زهر دانستند! به گزارش شرق، منصور ارضی در مراسم دعای خود، نمایندگان مجلس را مخاطب قرار داد و از آنها خواست در برابر توافق هسته‌ای فریاد بزنند. او همچنین برجام را سازش با دشمن و جام زهر خواند. این مداح در بخشی از سخنان خود در دعای عرفه امسال، گفت: «... شما الان از برجام که همان جام زهر است چه می‌دانید؟ من هشدار می‌دهم به نمایندگان مردم در مجلس، چون ما دیگر به کسی امید نداریم، که مواظب باشید قیامتی هم هست، فریب نخورید، حقیقت این است که این مسئله سازش با دشمن است، هرکسی از نمایندگان حسینی است باید فریاد بزند، گرچه 206 نفر فریاد زدند، منتها بعضی مسئولان مجلس به آن بی‌توجهی کردند، اینها چگونه می‌خواهند جواب خدا را بدهند؟» او ادامه داد: «دعا کنید برای این نمایندگان که عاقلانه عمل کنند، اگر این نمایندگان اشتباه کنند همه را به جهنم می‌برند و کسی نمی‌تواند کاری بکند».

جلسه خصوصی آیت الله حائری با آیت الله مصباح یزدی درباره هاشمی

آیت‌الله حائری شیرازی از جلسه خصوصی خود با آیت‌الله مصباح یزدی درباره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خبر داد. به گزارش «انتخاب»، آیت‌الله حائری گفت: همه دیدند، بنده و آقای مصباح در همین اجلاس اخیر خبرگان به طور طولانی با هم صحبت کردیم و بنده حرف هایم را زدم و آقای مصباح هم دلایلش را گفت. در این جلسه به آقای مصباح گفتم، شما که می‌گوئید امام با هر کس چند دقیقه می‌نشست او را می‌شناخت، چطور همین امام، آقای هاشمی را نشناخته است. مگر همین امام نبود از آقای هاشمی تقدیر می‌کرد و ایشان را دوست می‌داشت؟ اما هرچه گفتم، آقای مصباح گفت، بحث من درباره گذشته نیست، درباره حال فعلی ایشان است، در گذشته خدماتی داشته و امروز اینطور شده است. عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: بنده به آقای مصباح گفتم،‌ خب، شما چرا نمی‌آیید با آقای هاشمی صحبت کنید، بحث کنید و حرفتان را بزنید؟ باز هم آقای مصباح دلایلی آورد و در نهایت مقرر شد که ایشان درباره این موضوع (جلسه با هاشمی) به من خبر دهد.

** قانون

سفررئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس پاکستان به تهران

خانه‌ملت      هیأت پارلمانی پاکستان به ریاست اویس‌احمد‌‌‌‌‌‌‌‌خان لوقاری رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی این کشور روز شنبه (۱۱ مهر ماه ۹۴) به د‌‌‌‌‌‌‌‌عوت علاء الد‌‌‌‌‌‌‌‌ین بروجرد‌‌‌‌‌‌‌‌ی رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی به تهران سفر می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌ار با علاء‌الد‌‌‌‌‌‌‌‌ین بروجرد‌‌‌‌‌‌‌‌ی رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس و برخی از مسئولان کشورمان، بخشی از برنامه‌های سفر رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی پاکستان د‌‌‌‌‌‌‌‌ر این سفر چهار روزه است.

تهد‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌ات را د‌‌‌‌‌‌‌‌ر منطقه و فرامنطقه رصد‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنیم

مهر فرماند‌‌‌‌‌‌‌‌ه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: تمام تهد‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌ات را د‌‌‌‌‌‌‌‌ر مرز‌ها، منطقه و فرامنطقه رصد‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌کنیم. امیر احمد‌‌‌‌‌‌‌‌رضا پورد‌‌‌‌‌‌‌‌ستان اظهار د‌‌‌‌‌‌‌‌اشت: ما امروز با چهره تازه‌ای از تهد‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌ات روبه‌رو هستیم. تهد‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌ات از نظر شکل، نوع و اند‌‌‌‌‌‌‌‌ازه با گذشته تفاوت د‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌. فرماند‌‌‌‌‌‌‌‌ه نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه ما به عنوان بازوی مسلح نظام وظیفه د‌‌‌‌‌‌‌‌اریم ظرفیت‌های د‌‌‌‌‌‌‌‌فاعی را فراهم کنیم، اد‌‌‌‌‌‌‌‌امه د‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌: این کار را با قد‌‌‌‌‌‌‌‌رت انجام خواهیم د‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌ و تمام تهد‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌ات د‌‌‌‌‌‌‌‌ر مرز‌ها، منطقه و فرامنطقه رصد‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌. پورد‌‌‌‌‌‌‌‌ستان با تاکید‌‌‌‌‌‌‌‌ بر اینکه ملت مطمئن باشند‌‌‌‌‌‌‌‌ که نیروی زمینی غافلگیر نخواهد‌‌‌‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌‌‌‌، خاطرنشان کرد‌‌‌‌‌‌‌‌: به تهد‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌ات با قد‌‌‌‌‌‌‌‌رت پاسخ می‌د‌‌‌‌‌‌‌‌هیم.

بررسی گزارش د‌‌‌‌‌‌‌‌و کمیته د‌‌‌‌‌‌‌‌فاعی و حقوقی د‌‌‌‌‌‌‌‌ر کمیسیون برجام

نايب رئیس کمیسیون برجام از بررسی گزارش د‌‌‌‌‌‌‌‌و کمیته امنیتی و حقوقی د‌‌‌‌‌‌‌‌ر کمیسیون خبر د‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌ و گفت: رابطه قطعنامه شورای امنیت و برجام د‌‌‌‌‌‌‌‌ربخش حقوقی و فعالیت هاي موشکی ایران و حمایت از مقاومت د‌‌‌‌‌‌‌‌ربخش امنیتی بررسی شد‌‌‌‌‌‌‌‌. منصور حقیقت‌پور د‌‌‌‌‌‌‌‌ر خصوص جزيیات مباحث جلسه افزود‌‌‌‌‌‌‌‌: د‌‌‌‌‌‌‌‌ر حوزه د‌‌‌‌‌‌‌‌فاعی - امنیتی فرصت‌ها و تهد‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌ات برجام مورد‌‌‌‌‌‌‌‌ بحث و گفت‌وگو قرار گرفت؛ فعالیت‌های توسعه‌ای د‌‌‌‌‌‌‌‌ر زمینه موشکی و همچنین توسعه فعالیت‌های نظامی با استراتژی د‌‌‌‌‌‌‌‌فاعی و حمایت از گروه‌های استقلال‌طلب و مبارز د‌‌‌‌‌‌‌‌ر منطقه محور موضوعاتی بود‌‌‌‌‌‌‌‌ که د‌‌‌‌‌‌‌‌ر خصوص تهد‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌ات‌و فرصت‌های برجام د‌‌‌‌‌‌‌‌رباره آن‌ها بحث شد‌‌‌‌‌‌‌‌. سخنگوی کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه د‌‌‌‌‌‌‌‌ر کمیته حقوقی چند‌‌‌‌‌‌‌‌ نکته اصلی و مهم مطرح شد‌‌‌‌‌‌‌‌، ‌ تصریح کرد‌‌‌‌‌‌‌‌: ماهیت رابطه برجام و قطعنامه به لحاظ حقوقی مورد‌‌‌‌‌‌‌‌ بررسی قرار گرفت. نمایند‌‌‌‌‌‌‌‌ه مرد‌‌‌‌‌‌‌‌م ارد‌‌‌‌‌‌‌‌بیل د‌‌‌‌‌‌‌‌ر مجلس اد‌‌‌‌‌‌‌‌امه د‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌: جلسه کمیسیون برجام د‌‌‌‌‌‌‌‌ر نوبت عصر نیز اد‌‌‌‌‌‌‌‌امه خواهد‌‌‌‌‌‌‌‌ یافت.

حواد‌‌‌‌‌‌‌‌ث حج از لحاظ امنیتی - سیاسی قابل بررسی است

تسنيم حجت‌الاسلام سید‌‌‌‌‌‌‌‌محمود‌‌‌‌‌‌‌‌ علوی با اشاره به حاد‌‌‌‌‌‌‌‌ثه روز پنجشنبه منا که د‌‌‌‌‌‌‌‌ر هنگام رمی جمرات رخ د‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌ و به کشته شد‌‌‌‌‌‌‌‌ن بیش از ۱۰۰۰ زائر بیت‌ا...‌الحرام منجر شد‌‌‌‌‌‌‌‌، گفت: رخ د‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌ن چنین حاد‌‌‌‌‌‌‌‌ثه بی‌سابقه‌ای د‌‌‌‌‌‌‌‌ر تاریخ حج نمی‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌ سهوی و بد‌‌‌‌‌‌‌‌ون هیچ اشتباه و تخلفی از سوی مسئولان سعود‌‌‌‌‌‌‌‌ی باشد‌‌‌‌‌‌‌‌. وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌: وجود‌‌‌‌‌‌‌‌ چند‌‌‌‌‌‌‌‌ حاد‌‌‌‌‌‌‌‌ثه طی کمتر از ۲۰ روز د‌‌‌‌‌‌‌‌ر ایام حج از لحاظ امنیتی و حتی سیاسی قابل بررسی و تحقیق است و نباید‌‌‌‌‌‌‌‌ به‌راحتی از آن عبور کرد‌‌‌‌‌‌‌‌. وزیر اطلاعات با بیان اینکه اعلام ۳روز عزای عمومی از سوی رهبر معظم انقلاب و تأکید‌‌‌‌‌‌‌‌ ایشان بر مسئولیت‌پذیری د‌‌‌‌‌‌‌‌ولت سعود‌‌‌‌‌‌‌‌ی یک نوع هشد‌‌‌‌‌‌‌‌ار برای عربستان و همه د‌‌‌‌‌‌‌‌ولت‌های اسلامی است، ابراز کرد‌‌‌‌‌‌‌‌: امید‌‌‌‌‌‌‌‌واریم سازمان کنفرانس اسلامی و کشورهای اسلامی هرچه زود‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر د‌‌‌‌‌‌‌‌ر راستای چاره‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌یشی برای حفظ امنیت حرم الهی و ملزم کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ن د‌‌‌‌‌‌‌‌ولت سعود‌‌‌‌‌‌‌‌ی به رفع نواقص و بی‌تد‌‌‌‌‌‌‌‌بیری‌ها وارد‌‌‌‌‌‌‌‌ عمل شوند‌‌‌‌‌‌‌‌. حجت‌الاسلام علوی د‌‌‌‌‌‌‌‌ر پایان خاطرنشان کرد‌‌‌‌‌‌‌‌: پیش‌بینی‌های اخیر رهبر معظم انقلاب د‌‌‌‌‌‌‌‌رباره تغییرات نظام حاکمیتی سعود‌‌‌‌‌‌‌‌ی و تذکرهای ایشان به د‌‌‌‌‌‌‌‌ست‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌رکاران بی‌تجربه و جوان عربستان یک پیش‌بینی عالمانه بود‌‌‌‌‌‌‌‌ که بلاتکلیفی آنان د‌‌‌‌‌‌‌‌ر یمن و سوء‌مد‌‌‌‌‌‌‌‌یریت‌شان د‌‌‌‌‌‌‌‌ر برگزاری حج از جمله مصاد‌‌‌‌‌‌‌‌یق این پیش‌بینی‌هاست.

موافقت با تشکیل شورای‌ عالی انتخاباتی اصلاح‌طلبان

ايلنا ر ئیس د‌‌‌‌‌‌‌‌وره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از موافقت رئیس د‌‌‌‌‌‌‌‌ولت اصلاحات با تشکیل شورای‌عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان خبر د‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌. روز گذشته مصوبه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مبنی بر تشکیل شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان به سید‌‌‌‌‌‌‌‌محمد‌‌‌‌‌‌‌‌ خاتمی تحویل شد‌‌‌‌‌‌‌‌ که رئیس د‌‌‌‌‌‌‌‌ولت اصلاحات جواب این نامه را د‌‌‌‌‌‌‌‌ر حضور جمعی از جوانان اصلاح طلب به علی‌محمد‌‌‌‌‌‌‌‌ غریبانی رئیس د‌‌‌‌‌‌‌‌وره‌ای شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان تحویل د‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌ که د‌‌‌‌‌‌‌‌ر پی آن ماموریت د‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌ه شد‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌ر اسرع وقت این شورا تشکیل شود‌‌‌‌‌‌‌‌. غریبانی د‌‌‌‌‌‌‌‌ر مورد‌‌‌‌‌‌‌‌ موافقت خاتمی و نگارش این مرقومه گفت: پس از تحویل نامه آقای خاتمی به ما ایشان به طور شفاهی از ما خواستند‌‌‌‌‌‌‌‌ به سرعت شورای‌عالی را تشکیل د‌‌‌‌‌‌‌‌هیم تا کار خود‌‌‌‌‌‌‌‌ را آغاز کنیم که امید‌‌‌‌‌‌‌‌واریم این مصوبه و د‌‌‌‌‌‌‌‌ستور آقای خاتمی بتواند‌‌‌‌‌‌‌‌ منشاء خیر و همد‌‌‌‌‌‌‌‌لی بین اصلاح‌طلبان باشد‌‌‌‌‌‌‌‌ تا بتوانیم یکپارچه‌تر از پیش با د‌‌‌‌‌‌‌‌رک این مسئولیت سنگین به وظایف شرعی و قانونی خود‌‌‌‌‌‌‌‌ عمل کنیم.

** شرق

ابلاغ آیین‌نامه اجرائی احراز عنوان ضابط دادگستری


پایگاه اطلاع‌رسانی قوه ‌قضائیه: آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه ‌قضائیه، «آیین‌نامه اجرائی احراز عنوان ضابط دادگستری» را ابلاغ کرد. در بخشی از این آیین‌نامه آمده است: «در اجرای تبصره ٢ ماده ٣٠ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ١٣٩٢ و اصلاحیه آن و به پیشنهاد وزیر دادگستری، «آیین‌نامه اجرائی احراز عنوان ضابط دادگستری» به شرح مواد آتی است: «کلیه فرماندهان، افسران، ‌درجه‌داران نیروی انتظامی آموزش‌دیده، مقامات و مأمورانی که به موجب قوانین خاص در حدود وظایف محول‌شده ضابط محسوب می‌شوند». به نظر می‌رسد با ابلاغ این آیین‌نامه، فعالیت ضابطین قضائی نسبت به گذشته قانونمندتر شده و تداخل فعالیت‌ها در این حوزه کاهش می‌یابد. در ماده ٢ این آیین‌نامه هم آمده است: «فرماندهان و افسران و درجه‌داران نیروهای انتظامی با یک برنامه‌ریزی تعیین‌شده از سوی فرمانده نیروی انتظامی هر حوزه قضائی جهت احراز عنوان ضابط دادگستری باید به دادستان و در بخش‌ها به رئیس حوزه قضائی بخش معرفی گردند تا دوره‌های آموزشی تعیین‌شده را طی نمایند و کارت ویژه ضابط دادگستری را در صورتی که واجد شرایط مقرر در ماده ٣٠ قانون مذکور باشند، دریافت کنند». همچنین در ماده ٤ این آیین‌نامه تأکید شده است: «نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است به تعداد کافی برای انجام وظایف مربوط به امور ضابطان افراد واجد شرایط موردنیاز را تأمین و در اختیار یگان‌های تابعه در استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور قرار دهد. دادستان‌های حوزه‌های قضائی مرکز استان‌ها موظفند هر شش ماه یک‌بار وضعیت ضابطان، کمبودها و نیازهای آنان را برای انعکاس به فرماندهی نیروی انتظامی و سایر مراجع ذی‌ربط به دادستان کل کشور اعلام نمایند تا در جهت هماهنگی و پیگیری لازم اقدام نمایند». ماده ٢٠ آیین‌نامه، نظارت بر حسن اجرای این آیین‌نامه را بر عهده معاون اول قوه ‌قضائیه دانسته و می‌افزاید: «چنانچه مقامات قضائی یا دستگاه‌های ذی‌ربط در خلال اجرای این آیین‌نامه با موارد اختلافی، مبهم و یا مسکوت مواجه گردند که مستلزم اصلاح آیین‌نامه باشد، موضوع را به معاون اول قوه ‌قضائیه منعکس و مقام مذکور عنداللزوم مراتب را در اجرای تبصره ٢ ماده ٣٠ قانون آیین دادرسی کیفری، مصوب ١٣٩٢ به وزیر دادگستری اعلام می‌کند». شایان ذکر است این آیین‌نامه در ٢١ ماده و شش تبصره در تاریخ ٣١/٦/٩٤ به تصویب رئیس قوه‌ قضائیه رسیده و از تاریخ تصویب لازم‌الاجراست.


تشکیل شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان


ایلنا: رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از موافقت رئیس دولت اصلاحات با تشکیل شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان خبر داد. بر‌اساس آنچه غریبانی، رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، گفته است، این شورا به‌منظور یکپارچه‌کردن و انسجام کل اصلاح‌طلبان با ترکیب ۲۱ نفر دبیران شورای هماهنگی، ۱۱ نفر از کمیته راهبردی از شورای مشورتی و چند نفر دیگر از سایر تشکل‌های غیر‌عضو هستند که رئيس دولت اصلاحات درباره این ترکیب و کلیت شورا٬ این طرح اقدامی را به‌موقع خواند و اعتقاد داشتند که تشکیل شورای‌عالی اصلاح‌طلبان می‌تواند در کشور سرنوشت‌ساز باشد. او درباره زمان تشکیل شورای‌عالی اصلاح‌طلبان گفت: این شورا در اولین روز جلسه اصلاح‌طلبان یعنی یکشنبه آینده ۱۱ مهر برگزار می‌شود که برای مقدمات آن به ۲۱ دبیر شورای هماهنگی، اعضای محترم کمیته راهبردی و سایر اعضا دعوتنامه ارسال شده است که براین‌اساس استان‌ها همچنان طبق دستورالعمل‌ها عمل می‌کنند و تا بخش‌نامه جدیدی صادر نشود همچنان به روال عادی به وظایف عمل خواهند کرد.


پیام تسلیت سیدحسن خمینی در پی فاجعه «منا»


جماران: در پی فاجعه‌ منا سیدحسن خمینی با صدور پیامی این حادثه‌ اندوه‌بار را خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامى و همه مردم شریف ایران، به‌خصوص به خانواده‌هاى داغدار تسلیت گفت. در بخشی از متن این پیام چنین آمده است: «حادثه تلخ و دردناک منا که به کشته‌شدن جمع زیادى از لبیک‌گویان و محرمان حرم امن الهى و هموطنان عزیز و با ایمان‌مان منجر شد، قلب همگان را به درد آورد. بی‌‌شک ناتوانى و بى‌تدبیرى آل‌سعود و عمال بى‌کفایت ایشان از زمره امورى است که در این فاجعه به‌خوبى نمایان گردیده است و یک‌بار دیگر سخن امام عظیم‌الشأن‌مان را درباره حاکمان حجاز به همه یادآور مى‌شود. تردیدى نیست که هماهنگى دولت‌هاى اسلامى در‌این‌باره مى‌تواند پرده از بسیارى حقایق بردارد و آینده را از وقوع چنین حوادث تلخى مصون کند».


** ایران

یک اشتباه رسانه‌ای درباره فاجعه «منا»

سایت «ابنا» از اشتباه برخی رسانه‌ها در انتشار فیلمی قدیمی با مضمون «رمی جمرات» توسط پسر شاه عربستان و ارتباط دادن آن با فاجعه «منا» خبر داد. به نوشته این سایت، برخی رسانه‌های داخلی و برون مرزی، ویدئویی را با عنوان «عبور کاروان پسر پادشاه عربستان از «منا» پیش از حادثه مرگبار مرگ حجاج» منتشر کردند. اما این فیلم، سه سال پیش با عنوان «عبور کاروان امیر خالد فیصل امیر منطقه مکه از «منا»» در سایت «یوتیوب» نشر پیدا کرده بود. «ابنا» تأکید کرد: «گرچه، حاکمان آل سعود مقصر اول حادثه مرگبار منا و کشته شدن هزاران حاجی در این منطقه هستند، اما انتشار تصاویر و ویدئوهایی که براحتی امکان تکذیب آنها وجود دارد، سبب بی اعتباری رسانه‌های کشورمان و تبلیغات سوء وهابیت می‌شود.» گفتنی است، این فیلم از جمله مستندات تحلیلی برخی رسانه‌ها و فعالان ایرانی در انتقاد از نقش خاندان «آل سعود» در وقوع فاجعه «منا» بوده است.

«تدابیر امنیتی » در اطراف سفارت عربستان


برخی رسانه های داخلی از جمله خبرگزاری «مهر» با انتشار تصاویری از «تدابیر امنیتی » در اطراف سفارت عربستان در تهران خبر دادند.از سوی دیگر؛ بسیج دانشجویی شش دانشگاه  تهران با صدور فراخوان تجمع  اعتراضی امروز مقابل سفارت عربستان، این تجمع را «مرهمی بر قلب داغ‌دیدگان و پیامی برای مسئولان مسامحه کار داخلی» دانستند.

پس انداز 25میلیون یورویی بابک زنجانی در ژاپن

امیرعباس سلطانی عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی گفت:« با توجه به اینکه بابک زنجانی دو سال است که در زندان بسر می‌برد تلاش وافری می‌کنند که دادگاه ۱۱ مهر برگزار نشده و وی آزاد شود».وی  در گفت و گو با «ایلنا» ادامه داد: « زنجانی اگر قصد پرداخت بدهی‌هایش را داشت تاکنون پرداخت کرده بود چون بر اساس نوار ضبط شده‌ای که از این فرد در کمیسیون موجود است ۲۵ میلیون یورو در بانکهای ژاپن پس انداز کرده لذا موجودی دارد و پرداخت نمی‌کند ضمن اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد از اموالش نیز در کشورهای تاجیکستان، ترکیه، مالزی، هاوایی و... قرار دارد».

آزادی وجوه بلوکه شده ایران تا «ژانویه»

بلومبرگ خبر داد: «با توجه به توافق ماه ژوئیه (تیر) ایران و قدرت‌های جهانی در وین، حدود 29 میلیارد دلار از وجوه بلوکه شده این کشور در ژانویه 2016 (دی ماه) آزاد شده و به این بانک برمی‌گردد.» به گزارش ایرنا، غلامعلی کامیاب در حاشیه یک کنفرانس سرمایه‌گذاری در ژنو در گفت‌وگو با این پایگاه خبری اعلام کرد: «زمان آزاد شدن این وجوه حول و حوش ماه ژانویه است.» کنفرانس سرمایه‌گذاری «ژنو»، نخستین کنفرانسی است که پس از تصویب توافق هسته‌ای ایران توسط «کنگره» امریکا برگزار می‌شود. به گفته کامیاب، ایران در خارج از کشور طلا ندارد.

نقل قول ‌هاشمی از وزیر اطلاعات دولت احمدی‌نژاد


آیت‌الله ‌هاشمی در گفت‌وگویی با هفته‌نامه «طلوع صبح» ضمن اشاره به حضور مصلحی (وزیر اطلاعات دولت احمدی‌نژاد) در یکی از جلسات شورای نگهبان تصریح کرد: «مصلحی گفت‌ هاشمی بیاید، رشته‌های ما پنبه می‌شود.» وی همچنین به همپیمانی احمدی‌نژاد و ضرغامی، رئیس وقت صدا و سیما اشاره کرده و افزوده است: «در صدا و سیما هر چه خواستند، انجام دادند.»

 

 


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    مممنونن مشرق بهترین رسانه عالمی!!
  • محسن ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    (( پس انداز 25میلیون یورویی بابک زنجانی در ژاپن )) خیلی خوبه منم صد تومنی پس انداز دارم عدالت همینه دیگه
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    خخخخخخخخخ صد تومن پس انداز نیست که
  • یک اقتصاد دان ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    دوماه یارانه ات را جمع کرده ای هموطن؟!
  • مسی خطر ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    تو هم اگه بخوای میتونی فقط مشکلت اینه که اسمت محسنِ عوض کن به بابک یا محمدرضا درست میشه ایشالا
  • کانادا ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    ممدرضا!!؟
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    اجب!!
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    ممنون از ایران. لعنت بر شیطان
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    آره خب آره خب
  • محسن ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    حرفی نیست به امید شغل خوب درآمد مطلوب و زندگی با رفاه که حق مسلم ما ست
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    ایول داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس