روزنامه ایران می‌گوید کشور پس از برجام شاهد ترافیک هیئت‌های اقتصادی خارجی بوده است.

به گزارش مشرق، روزنامه ایران در تیتری بزرگ نوشت: در پسابرجام، هر 6 روز یک هیئت خارجی به ایران می‌آید. این رقم رشد 3 برابری ورود هیئت‌ها را نشان می‌دهد.
 
روزنامه رسمی دولت در عین حال توضیح نداده که از حدود 150 هیئتی که به ایران آمده و مورد پذیرایی قرار گرفته‌اند، چند مورد به عقد قرارداد و سرمایه‌گذاری و مبادلات اقتصادی منتهی شده است. به اذعان کارشناسان داخلی و خارجی، اغلب این سفرها به قرارداد و همکاری اقتصادی واقعی منجر نشده چرا که شرکت‌ها و بانک‌های خارجی، به شکل پنهان و پیدا از سوی آمریکا تهدید به تحریم و مجازات می‌شوند و چون در گذشته برخی بانک‌ها تا 9 میلیارد دلار هم جریمه شده‌اند، بنابراین علی‌رغم میل، حاضر نیستند ریسک همکاری را بپذیرند و به همین اعتبار «فاکتور کردن سفر هر 6 روز یک هیئت خارجی» به مردم فاقد ما به ازای واقعی و ارزش اقتصادی است.
 
روزنامه ایران در عین حال از قول مهدی کرباسیان مدیر سازمان توسعه و نوسازی صنایع اذعان کرد «در جابه‌جایی پول مشکلاتی وجود دارد». اخیراً سفیر کره جنوبی تصریح کرده بود کشورش برای مبادله پول و بدهی‌های ایران همچنان با مشکل مواجه است.
 
در این میان جمشید پژویان اقتصاددان تصریح می‌کند: توافق برجام علی‌رغم اینکه توسط تیم خبره‌ای به ریاست محمد جواد ظریف وزیر خارجه و تیم‌های فنی و اقتصادی همراه به انجام رسید اما متأسفانه انتظارات و نتایج مطلوب و مد نظر ما را تاکنون تحقق نبخشیده است. ایران تمام تعهدات خود را انجام داده است و به اذعان نهادهای نظارتی نظیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری تامی در جهت پیاده‌سازی مفاد برجام صورت داده است اما طرف مقابل به تمام تعهدات خود پایبند نماند و بخش اعظم آن را نادیده گرفته است. آنها متعهد بودند که تمام پول‌های بلوکه شده ما را آزاد کنند ولی بدون اینکه این کار را به نحو شفاف و سریعی انجام دهند، به بخشی از اموال ما هم دست‌اندازی کردند. این دزدی آشکار است و نمی‌توان به هیچ وجه آن را توجیه نمود. بنده معتقدم که آمریکایی‌ها زرنگ‌تر از آنند که تن به تعهدنامه‌ای بدهند که قدرت اجرایی بالا و با ضمانتی داشته باشد. آنها تعهداتی را قبول کردند و فراتر از آن راه‌های فراری برای خود تعبیه کردند و از زیر تعهدات شانه خالی کردند.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس