گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

به نام تک نرخی کردن ارز به کام صرافان نورچشمی

برخی محافل دولتی به رسم تک نرخی کردن ارز، منافعی را به کام صرافان نورچشمی می‌کنند.

به گزارش رجانیوز، یکی از سیاستهای شبه برانگیز بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز، سیاست مداخله ارزی یا به اصطلاح فروش ارزان قیمت پالتهای ارزی و سکه طلا بوده است. در واقع این اعتقاد همواره در مدیران بانک مرکزی وجود داشته که می‌توان با عرضه زیر قیمت بازار، نرخ آزاد را پایین آورد و یا حداقل مدیریت کرد. این سیاست روی کاغذ و شاید در برخی از مقاطع تاریخی (عمدتاً دوره نوربخش) مؤثر بوده است. یکی از الزامات کارایی سیاست مداخله، داشتن توان عرضه پرقدرت و مستمر است که حداقل در نیم دهه اخیر چنین توانی در حوزه بازار ارز برای بانک مرکزی وجود نداشته است.

این گزارش می‌افزاید: افراد محدودی در معاونت ارزی بانک مرکزی متولی تصمیم‌گیری در مورد عرضه پالتهای ارزی هستند. اینکه پالتها با چه حاشیه‌ای زیر قیمت بازار فروخته شود و به چه صرافیهایی عرضه شود، دو نکته طلایی و رانت‌خیزی است که در اختیار همین معدود مدیران ارزی قرار دارد.

متأسفانه تاکنون برای سیاست مداخله چارچوب شفافی تعریف نشده است. ملاک و معیار مشخصی برای تعیین صرافیهای هدف وجود ندارد و این امر کاملاً رانتی انجام می‌شود. برخی معتقدند معاونت اقتصادی یکی از دستگاههای نظارتی نقش تعیین کننده در انتخاب صرافیها دارد. از طرفی ضابطه‌ای برای حاشیه زیر قیمت بازار نیز وجود ندارد. هیچ ضابطه‌ای برای مدت زمان اجرای سیاست مداخله نیز تعریف نشده است و ممکن است علی‌رغم عدم تأثیر بر بازار، همچنان سیاست مداخله ادامه یابد. از همه بدتر اینکه ضابطه‌ای برای گزارشگیری از مصارف ارزی پالتها مشخص نیست. معلوم نیست صرافی هدف با چه نرخی و به چه کسی پالتها را فروخته است.

جالب اینکه علی‌رغم اصرار بانک مرکزی بر استفاده صرافیها از سامانه سنا، پالتهای بانک مرکزی خارج از این سامانه فروش می‌رود!

مدیران یک صرافی وابسته به بانک خصوصی که سابقه آشنایی قبلی با برخی مدیران ارشد بانک مرکزی دارند از این رانت بهره‌مند شده‌اند. سایر رانتخواران هنوز مشخص نیستند هر چند حدس‌هایی می‌توان زد. بالاخره برخی صرافان سابق اکنون در برخی از مسئولیت‌ها حضور دارند.

این گزارش تأکید می‌کند: سیاست مداخله ارزی آنهم به این بی‌سر و سامانی از چهار جهت به ضرر کشور است؛ اولاً موجب از بین رفتن ذخائر ارزی بانک مرکزی می‌شود. ثانیاً موجب تشدید رانت و فساد اقتصادی و یک شبه پولدار شدن برخی صرافیها می‌شود. ثالثاً نظارتی بر مصرف منابع ارزی در این ساختار نیست و چه بسا منابع بانک مرکزی صرف قاچاق یا تأمین مالی انتخاباتی جریانهای سیاسی شود. رابعاً تأثیری بر مهار نرخ ارز نداشته و بیشتر قدرت بازیگری ارزی صرافان محتکر را افزایش می‌دهد.

انگیزه بانک مرکزی برای استمرار مداخله ارزی مشخص نیست. برخی هدف از مداخله ارزی در چند ماه اخیر را تک نرخی کردن ارز دانسته‌اند. وضعیت ذخائر ارزی نامناسب است. نبض بازار دست صرافیهاست و مادامی که عملکرد آنها تحت نظارت قرار نگیرد، مداخله ارزی اثری بر تک نرخی شدن ارز ندارد. هنوز سیاستهای بانک مرکزی برای ساماندهی صرافیها و تثبیت سامانه سنا 2 و پرتال ارزی به جایی نرسیده است. تحریم‌ها هنوز پابرجاست و در آینده (زمستان) هم با فرض رفع تحریمها تنها 20 میلیارد دلار ارز دست بانک مرکزی را می‌گیرد که بسیار مبلغ ناچیزی است و حداقل برای شرایط اضطراری (جنگ‌های محتمل نیابتی) باید حفظ شود. در این وضعیت تزریق پالتهای ارزی به بازار کاملاً بی‌معنی و ضربه به امنیت و اقتصاد کشور است و هیچ توجیهی ندارد.

نقیض‌های متعدد امید ظریف به برگشت‌پذیری تعهدات و لغو تحریم‌ها


وزیر خارجه در کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: ساز و کاری ریختیم اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد به سرعت به برنامه هسته‌ای‌مان برگردیم.

محمدجواد ظریف در مورد بازگشت‌پذیری گفت: در این مورد به اندازه کافی صحبت کرده‌ایم. بازگشت‌پذیری مصالحه‌ای بود برای رفع تحریم‌ها چرا که آمادگی برای رفع تحریم‌ها از سوی طرف مقابل وجود نداشت.

وی افزود: اول گفتند که تحریم‌ها را تعلیق می‌کنیم و بعد رفع. سپس گفتند گروهی از تحریم‌ها را لغو می‌کنیم و گروهی را نگه می‌داریم و در نهایت ساز و کاری ریختیم که اگر طرف مقابل در همین چارچوب به تعهداتش عمل نکرد به سرعت به برنامه هسته‌ای‌مان برگردیم.

وی در رابطه با پاسخ به ادعاهای بی‌اساس آمریکایی‌ها درباره باقی ماندن اساس تحریم‌ها خاطرنشان کرد: ما به تک‌تک این اظهارات پاسخ دادیم و اعتراض کردیم. در نامه‌ای به آمانو و یا در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی به جان‌کری اعتراض کردیم. هنوز برجام اجرایی نشده است اما روزی که اجرایی شود همه باید این وظیفه را داشته باشیم که رصد کنیم که تعهدات به خوبی اجرا می‌شود یا نه که اگر طرف مقابل نقض مهم و اساسی صورت داد برنامه هسته‌ای‌مان را برگردانیم و برداشت ما این است که سریعتر از طرف مقابل می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

ظریف همچنین گفته است:‌ اگر ساختمان تحریم‌ها فرو بریزد بازگشت‌پذیری تحریم‌ها آسان نیست. در عین حال بازگشت‌پذیری یک واقعیت دو طرفه است که این حق را به ما هم می‌دهد ضمن اینکه حق حاکمیتی ماست، اما ما تلاش داشتیم تا اگر روزی مجبور به بازگشت به برنامه هسته‌ای‌مان شدیم این کار مبنای قانونی داشته باشد.

وی ادامه داد: تحریم های شورای امنیت تنها تحریم‌هایی است که نیاز به تصمیم‌گیری مجدد داشت تا بازگشت‌پذیر شوند و ما در برابر این مسئله راهکار و ایده ای را به تعامل رسیدیم که امتحانش را البته در دنیا پس نداده است. ما توانستیم شرایطی را ایجاد کنیم که رسانه‌های آمریکایی نوشتند با جمله‌ای که ایران در پایان قطعنامه 2231 نوشته است مبنی بر اینکه اگر طرف مقابل نقض مهم و اساسی برجام را صورت دهد ایران این حق را برای خود در نظر دارد که به برنامه هسته‌ای‌اش بازگردد و حتی می‌تواند در همکاری‌اش با آژانس تجدیدنظر کند و اینها بازگشت‌پذیری را ناممکن می‌کند.

چند ایراد اساسی در استدلال‌های آقای ظریف وجود دارد از جمله اینکه «اگر به تعهداتشان عمل نکردند، به سرعت به برنامه هسته‌ای‌مان برمی‌گردیم» هرچند در بیان و لفظ امکانپذیر باشداما در عمل ممکن نیست. 9700 کیلوگرم از مجموع 10 هزار تن اورانیوم 3/5 درصد و غنی شده‌ای که قرار است «قبل از روز اجرای توافق» از کشور خارج شود، ظرف 10 سال به دست آمده و سؤال این است که چگونه می‌توان به سرعت این ذخیره را بازیابی و تولید کرد و با چه حجمی از اورانیوم طبیعی کمیاب؟ یا مثلا رآکتور بتون‌ریزی شده آب سنگین اراک یا زنجیره آبشار سانتریفیوژها را که در طول سالها فراهم شده، چگونه می‌توان به سرعت بازگرداند؟ به عبارت دیگر ما به ازای واقعی «برگشت‌پذیری سریع» امتیازات هسته‌ای داده شده کدام است؟

نکته دوم این است که چرا اصل روشن همزمانی اجرای تعهدات مراعات نشده و تعهدات طرف بدعهد غربی به بعد از اجرای همه تعهدات ما موکول شده است؟ وقتی ظرف 2-3 ماه 98 درصد ذخایر اورانیوم را دادیم و رفت یا 14 هزار از مجموع 19 هزار سانتریفیوژ را از هم گسیختیم و جعبه زدیم و...، چه تضمین و برگ برنده‌ای دست ما را می‌گیرد؟!

سوم؛ این چه توافقی است که اجرا نشده، طرف توافق به صراحت می‌گوید اساس تحریم‌ها باقی می‌ماند؟ و با چنین واقعیتی که مورد اعتراض وزارت خارجه صورت گرفته چگونه آقای ظریف می‌گوید:‌«اگر ساختمان تحریم‌ها فرو بریزد، بازگشت‌پذیری تحریم‌ها آسان نیست؟

نکته چهارم؛ براساس نقش‌آفرینی کنگره آمریکا، اوباما تنها می‌تواند تحریم ها را تعلیق کند و هر 6 ماه این تعلیق را تمدید کند. کجای این مکانیزم قانونی آمریکا، لغو تحریم ها را می‌پذیرد و در صورت نیاز به تمدید هر 6 ماه یک بار تعلیق تحریم ها، کدام سرمایه‌گذار خارجی ریسک همکاری با ایران را می‌پذیرد؟

و سرانجام اینکه براساس مکانیزم ماشه- تعبیه شده در برجام و قطعنامه- با کمترین شکایت ایران یا طرف غربی، موضوع اختلاف به کمیسیون مشترک ارجاع می‌شود و در این صورت باید رای اجماعی 8 عضو کمیسیون که فقط یکی از آنها ایران است، برای ادامه تعلیق تحریم‌ها مجددا اخذ شود وگرنه تحریم‌ها، به شکل اتوماتیک احیا می‌شود. کجای این روند را می‌توان لغو تحریم‌ها نام نهاد.


مونیز: توافق با ایران سخت‌گیرانه‌ترین توافق است


وزیر انرژی آمریکا می‌گوید توافق با ایران نوآورترین و سخت‌‌گیرانه‌ترین توافق است.

ارنست مونیز در مصاحبه با ان‌بی‌سی گفت: شاید لازم باشد مخالفان توافق در آمریکا نامه 29 دانشمند برجسته کشور را بخوانند که به رئیس‌جمهور نوشتند و در آن توافقنامه هسته‌ای با ایران را نوآورترین و سخت‌گیرانه‌ترین توافقنامه منع اشاعه توصیف کردند که تاکنون درباره آن مذاکره شده است. من نظر آنها را خیلی مهم می‌دانم.

مونیز گفت: می‌خواهم تاکید کنم حمایت از این توافقنامه بیشتر از طرف کسانی است، چه در کنگره و چه در بخش غیردولتی، که بیشتر از بقیه وقت صرف و به دقت این توافقنامه را مطالعه کرده‌اند. دوباره می‌گویم ما معتقدیم هر چه یک فرد این توافقنامه را با ذهن باز و بدون تعصب مطالعه و آن را تجزیه و تحلیل کند، حمایت او از آن بیشتر می‌شود. در این میان مرحله اجرا بسیار حیاتی است. در واقع توافق‌های بی‌ بدیل و بسیار طولانی مدت راستی آزمایی که ما درباره آن مذاکره کرده‌ایم روی دیگری نیز دارد یعنی اینکه ما باید آماده باشیم با جدیت و قاطعیت آن را برای مدتی بسیار طولانی اجرا کنیم تا تضمین کنیم ایران فقط فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خواهد داشت.

وی افزود: این توافقنامه به هیچ‌ وجه ما را از اینکه علیه بسیاری دیگر از فعالیت‌های ایران در منطقه بسیار تلاش کنیم، بی‌نیاز نمی‌کند، فعالیت‌هایی که ما با آن‌ها به شدت مخالفیم از جمله حمایت این کشور از تروریسم که حمایت از تروریسم مهمترین نمونه آن است. آن‌ها همچنین عامل بخشی از بی ثباتی‌ها در منطقه هستند که یمن نمونه آن است. آن‌ها حقوق مدنی مردم را نقض می‌کنند.

این‌ها مسائلی هستند، همانطور که رئیس‌جمهور هم گفته است، فعالیت‌های ما را در مقابله با آن‌ها بیشتر خواهد کرد. این توافقنامه به هیچ وجه ما را در انجام این کار محدود نمی‌کند و اصلا گزینه‌های ما را در صورتیکه ایران طبق توافقنامه عمل نکند، محدود و حذف نمی‌کند.

مونیز تصریح کرد: این توافقنامه برای این است که ایران را مجبور کند آژانس را در خصوص نیازهایش به بازرسی‌ها در چارچوب زمانی بسیار کوتاه یعنی تا پانزدهم اکتبر راضی کند. این کار بی‌سابقه است. این شرط اجرای توافقنامه است. همانطور که می‌دانید آژانس به شکلی محرمانه با کشورها کار می‌کند و این کار طبق معیارها و استاندارد‌های آژانس است و مشخص می‌کند که دقیقا چه گامهایی برخواهد داشت و پروتکلهای آن چه خواهد بود. بنابر این مطمئنا کنگره همه  آن چه را که ما در اختیار داریم، در دسترس خود دارد. دوم اینکه، حتی فراتر از این اسناد، آن‌ها با جزئیات زیادی درباره آنچه که قرار است اتفاق بیفتد، اطلاعات گرفته‌اند.

 وی گفت: پیش‌بینی من این است که ما در روز تصویب که در واقع نود روز پس از امضای توافقنامه است، یعنی حدود نیمه اکتبر، بتوانیم اجرای آن را شروع کنیم. البته ایران هم کارهای بسیار زیادی دارد که باید در آن بازه زمانی انجام دهد. بنابراین ما این توافقنامه را اجرا خواهیم کرد. اگر به هر دلیلی اجرای این توافقنامه شروع نشود، و البته خیلی روشن بگویم که انتظار من این است که این توافقنامه اجرا شود، اما اگر این اتفاق نیفتد، در آن صورت حرف اسکوکرافت مشاور اسبق امنیت ملی روسای جمهور اسبق فورد و بوش پدر را تکرار خواهم کرد و خواهم گفت اگر ما از این توافقنامه کنار بکشیم و تنهایی کنار برویم، احتمالا در شرایطی قرار خواهیم گرفت که با بدترین احتمالات ممکن طرف خواهیم شد، وحدت بین‌المللی را از دست خواهیم داد، از بین رفتن وحدت بین‌المللی مطمئنا دست‌کم رژیم تحریمها را از هم فرو خواهد پاشید و ایران از همکاری‌ها و سرمایه‌گذاریهای اقتصادی بیشتری برخوردار خواهد شد بدون اینکه نیاز باشد فعالیتهای هسته‌ای خود را به میزان قابل توجهی عقب ببرد و محدود کند و بدون اینکه نیاز باشد راستی‌آزمایی‌های بی‌سابقه درباره این کشور انجام شود، راستی‌آزمایی‌هایی که در چارچوب این توافقنامه برای مدتی بسیار طولانی برقرار کرده‌ایم.

از عملگی در آشوب نیابتی تا سردست گرفتن ارزش‌ها و جمهوریت


معاون سیاسی حزب منحله مشارکت می‌گوید نمی‌توان دم از ارزش‌های نظام زد و رأی مردم را نادیده گرفت.

آذر منصوری (عضو مرکزیت حزب تازه تأسیس و غیرقانونی اتحاد ملت) در مصاحبه با خرداد نیوز گفته است: شعار اصلی انقلاب ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود. طبیعتا این شعار آرمان همه انقلابیون بود، به دلیل اینکه جمهوریت سازگار با دین در کنار آزادی و حفظ استقلال می‌توانست به تعالی کشور کمک کند و ایران را به عنوان یک نماد نظام مردم‌سالاری سازگار با دین به دنیا معرفی کند. تاکیدات حضرت امام هم مبنی بر «اتکا به رای مردم» و اینکه «میزان رای ملت است»  اینکه «مردم ولی‌نعمت‌های ما هستند» کاملا روشن می‌کند که بنیانگذار جمهوری اسلامی تا چه حد تاکیدش به مردم، به رضایتمندی آنها و مشارکت آنها در صحنه است.

منصوری افزود: نمی‌شود از ارزش‌های نظام دفاع کنیم، ولی اصل جمهوریت و میزان رای مردم بودن را نادیده بگیریم.

یادآور می‌شود نامبرده جزو بازداشتی‌های فتنه سال 1388 است که در جریان آن، جریان انحصارطلب و آلوده  آشوب‌طلب 24/5 میلیون رأی مردم را زیر پا گذاشت و ضمن تقابل با جمهوریت و رأی مردم، روی عنوان جمهوری اسلامی در شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» خط کشید. بنابراین دم زدن از آرمان‌های انقلاب و شعار جمهوری اسلامی یا میزان بودن رأی ملت و...، لاف گزاف زدن و توهین به شعور مردم است به ویژه اینکه فتنه‌گران، حقارت عملگی موساد و سیا و ام‌آی سیکس در آشوب نیابتی را به جان خریدند و با جماعتی هم‌پا و همراه شدند که به صراحت می‌گفتند هدف اصل نظام است و انتخابات فقط یک بهانه است.

** خراسان

هشدار به مسئولان درباره خوش نشين هاي خانه هاي سازماني

بر اساس ابلاغيه يک نهاد نظارتي به تعدادي از مسئولان اجرايي، اعلام شده است که علي رغم تاکيدات صريح آيين نامه نحوه واگذاري و استفاده از منازل سازماني که اعلام داشته حداکثر مدت استفاده از خانه‌هاي سازماني پنج سال است و با شرايطي خاص، اين مدت تا 3 سال ديگر قابل تمديد است، برخي کارمندان دستگاه ها بدون توجه به اين دستور قانوني، از تخليه و تحويل واحد مسکوني در اختيار خود امتناع مي کنند که بايد برخورد قانوني جدي با آنها صورت بگيرد.

دستور دولت براي کاهش اختيارات سازمان محيط زيست

در حالي که بر اساس ابلاغيه محمدرضا عارف معاون اول رييس جمهور در دولت هشتم، مقرر شده بود به استناد اصل 138 قانون اساسي و به منظور حفاظت کامل از مناطق ذکر شده در قانون حفاظت محيط‌ زيست شامل پارک هاي ملي‌، آثار طبيعي ملي‌، پناهگاه هاي حيات وحش و مناطق حفاظت ‌شده‌، سازمان حفاظت محيط زيست به عنوان نماينده دولت در مناطق مذکور از لحاظ مالکيت بر منابع و اراضي ملي و دولتي تعيين شود، بر اساس دستور روزهاي اخير دولت، عبارت مهم «از لحاظ مالکيت بر منابع و اراضي ملي و دولتي» از اختيارات سازمان محيط زيست طبق مصوبه فوق حذف شده است.

** وطن امروز

قصور عربستان باعث بروز حادثه مکه شد

رئیس مجلس شورای اسلامی حادثه خونین مکه را در نتیجه قصور حکومت آل‌سعود دانست. علی لاریجانی در پی بروز حادثه مکه مکرمه، در پیامی با خانواده زائران جان‌باخته اظهار همدردی کرد. به گزارش «وطن امروز»، در بخشی از این پیام آمده است: باکمال تأسف، ایام موسم حج مسلمانان با وقوع حادثه‌ای تلخ و تأسف‌بار مصادف گردید که در پی آن تعداد زیادی از حجاج شریف بیت‌الله‌الحرام از جمله چند تن از زائران ایرانی کشته یا مصدوم گردیدند. وقوع این ضایعه جانکاه باعث تأثر خاطر و رنجش قلوب امت اسلامی شد و مناسک حج ابراهیمی را با غم و اندوه همراه ساخت که ضرورت دارد رسیدگی‌های لازم در این‌باره صورت پذیرد. ضرورت داشت دولت عربستان تمهیدات لازم را برای  تأمین ‌جان حجاج فراهم می‌کرد که با کوتاهی و قصور خود باعث بروز این حادثه  گردید.

هشدار ایران به سعودی درباره امنیت اماکن دیپلماتیک

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ایران به عربستان سعودی درباره حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک خود در یمن هشدار داده است؛ تأکید کرد: تهران، هیچ تصمیمی برای بستن سفارت خود در صنعا (یمن) ندارد. به گزارش خبرگزاری صدا‌وسیما، حسین امیرعبداللهیان با رد برخی ادعاها درباره سفیر ایران در صنعا افزود: سفیر کشورمان در صنعا، صرفا چند روز برای معاینات پزشکی به کشور آمده است. وی گفت: سفیر جمهوری اسلامی ایران، در تمام مدت تجاوز عربستان به کشور یمن و بمباران‌های سخت صنعا در این شهر حضور داشته است و بی‌تردید سفارت کشورمان به فعالیت عادی خود ادامه خواهد داد. معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه افزود: به منظور حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک متعلق به تهران در صنعا، برابر حقوق دیپلماتیک و کنسولی هشدار لازم به عربستان داده شده است. امیرعبداللهیان تاکید کرد: ما قویا از مردم یمن در مقابله با تروریسم حمایت خواهیم کرد و به حمایت‌های موثر سیاسی و انسانی خود از مردم این کشور ادامه خواهیم داد.

فرمول لیست واحد اصولگرایان به دست آمد

قائم‌مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی گفت مدل و فرمول لیست واحد اصولگرایان در انتخابات آتی مجلس به‌دست آمده است و در زمان لازم، به‌کار گرفته خواهد شد. پرویز سروری در گفت‌وگو با مهر گفت: امروز تمام تشکل‌های اصولگرایی به این نتیجه رسیده‌اند که باید فقط با ارائه یک لیست واحد وارد عرصه رقابت انتخاباتی شوند؛ این تصمیم یک اتفاق بسیار مهم برای جریان اصولگرا محسوب می‌شود. سروری در پاسخ به این سوال که آیا مدلی برای ارائه یک فهرست واحد از سوی اصولگرایان پیشنهاد و مطرح شده است، تاکید کرد: بله! اقداماتی صورت گرفته اما به دلیل اینکه هنوز نهایی نشده است، نمی‌توانم دقیقا از این مدل حرفی بزنم. قائم‌مقام جمعیت رهپویان گفت: تاکنون ‌مدل‌های مختلفی برای ائتلاف اصولگرایان ارائه و روی آنها بحث شده و تقریبا یک اشتراک نظری در این زمینه به‌وجود آمده ولی هنوز هم در حال بررسی است. وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است اصولگرایان همانند انتخابات‌های گذشته ائتلاف‌های چندضلعی تشکیل دهند، تاکید کرد: اصولگرایان فعلا در حال بررسی مدل‌های مختلف هستند تا ببینند کدام مدل می‌تواند فراگیرتر و مفیدتر باشد. وی همچنین افزود: در حال حاضر بزرگان و علما برای پیروزی جریان اصولگرایی به جمع‌بندی خوبی رسیده‌اند و با برگزاری نشست‌های مشترک و انتقال پیام‌های وحدت‌آمیز، زمینه‌های بسیار خوبی را برای ائتلاف جریان انقلاب و اصولگرا فراهم کرده‌اند. سروری گفت: علما توانسته‌اند نقشی جدی برای تقویت انسجام پایدار در بین جریان اصولگرایی که عملکرد غیرقابل قبولی در انتخابات ۹۲ داشت، بازی کنند و این نقیصه اصولگرایان با کمک علما درحال برطرف شدن است.

** جمهوری اسلامی

اختلاس میلیاردی در داعش

مسئول امور مالی داعش با یک میلیارد دینار از اموال خزانه این گروه تروریستی به نقطه ای نامعلوم گریخت.به گزارش خبرآنلاین، پایگاه خبری الغد پرس به نقل از یک منبع امنیتی در نینوا گزارش داد: این گروه روز یکشنبه عکس هایی از وی در منطقه شوری در40کیلومتری جنوب موصل پخش کرده است. سعدون خلف العنزی (ابوعبیده) مسوول امور مالی داعش به همراه همسرش از محل فعالیتش گریخته است.این منبع که خواست نامش فاش نشود، افزود: عناصر داعش عملیات جست وجو برای دستگیری العنزی و همسرش را درمنطقه آغاز وعکس های وی را در پست های بازرسی خود منتشر کرده اند.آنان همچنین مبالغ کلانی جایزه برای هرکس که نشانی از محل پنهان شدن وی بدهد، تعیین کرده اند.

جابه جایی محل اقامت اوباما از ترس شنود

رئیس جمهور آمریکا، که قرار است برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک برود، به علت هراس از شنود چینی‌‌ها، هتل خود را تغییر داد. به گزارش پرس تی وی، رئیس جمهوری آمریکا و هیات همراه او در این سفر، به دلیل ترس از شنود، در هتل چینی «والدورف آستوریا» نیویورک اقامت نمی‌کنند.جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید این خبر را تایید کرد و گفت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و دیگر اعضای هیات این کشور در هتل «پالاس» نیویورک اقامت خواهند کرد.هتل والدورف آستوریا که متعلق به شرکت سهامی هتلداری هیلتون بود و سال گذشته به یک شرکت خوشه‌ای (کنگلومرا) چینی فروخته شد، موجب افزایش نگرانی‌های امنیتی و جاسوسی مقام‌های امریکایی شده است.به همین دلیل، اوباما و مشاوران او برخلاف سنت همیشگی این بار در هتل پالاس نیویورک اقامت خواهند کرد.

** قانون

ديدار صالحي با وزير انرژي قزاقستان

خبرگزاری صداو سیما   علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که برای شرکت در کنفرانس عمومی سالانه آژانس در وین به‌سر می‌برد عصر ديروزبا شکولنیک، وزیر انرژی قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار طرفین ضمن تاکید بر روابط دوستانه و بسیار نزدیک دو کشور، بر گسترش هر چه بیشتر این روابط به‌ویژه در حوزه انرژی تاکید کردند. در این دیدار در باره موضوع بانک سوخت تازه تاسیس شده آژانس بین المللی انرژی اتمی که مقر آن در قزاقستان است بحث و بررسی شد.

سفرهيات پارلمانی ویتنام به ایران

خانه ملت رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام با اشاره به اینکه اعضای هیات پارلمانی ویتنام بنا به دعوت بنده روز جمعه به ایران سفر خواهند کرد گفت: دیدار با رئیس مجلس، اعضای کمیسیون امنیت ملی و برخی مقامات وزارت خارجه از جمله دیدارهای این هیات خواهد بود. حسین سبحانی در مجلس ادامه داد: در پاسخ به این سفر از نمایندگان پارلمان این کشور برای سفر به ایران دعوت کردم و در سفری که روز جمعه انجام خواهد شد درحوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و... همچنین همکاری‌های فی مابین بحث‌هایی صورت خواهد گرفت.

فيلم آيت‌ا...مكارم ساخته شد!

تسنيم مستند «آیت فقاهت» با موضوع بررسی زندگی آیت ا... مکارم شیرازی از شبکه یک پخش می‌شود. در این مستند شاگردان و افراد مرتبط با آیت‌ا... مکارم شیرازی از ویژگی‌های علمی این استاد حوزه می‌گویند.

باید به فردو حمله کنیم

فارس نامزد اسبق جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا در سخنانی ضد ایرانی خواهان حمله برق‌ آسا به تاسیسات ایران شد. «میشل باکمن» نماینده جمهوریخواه پیشین مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت مینه سوتا در سخنانی پیرامون حمله به ایران گفت: بمباران فعالانه تاسیسات هسته‌ای ایران اقدامی در مسیر صلح و تنها روش قابل اعتماد و درست برای متوقف کردن کشوری از توسعه سلاح هسته‌ای است. باکمن در گفت‌وگو با وبگاه آمریکایی «ورلدنت دیلی» گفت: «تنها یک روش درست و قابل اعتماد برای متوقف کردن کشوری سرکش از دستیابی به سلاح هسته‌ای وجود دارد و کشوری چون آمریکا با برتری نظامی‌اش باید بمب‌های خود را بر تاسیسات هسته‌ای آن‌ها پرتاب کند. این کار صلح و نه جنگ نامیده می‌شود.»

رد ادعا‌ها درباره تصمیم ایران برای بستن سفارت خود در یمن

ايسنا معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه تاکید کرد: سفیر ایران در صنعا صرفاً چند روزی را برای معاینات پزشکی به ایران آمده است و هیچ تصمیمی برای بستن سفارت خود در یمن نداریم. حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در پاسخ به ادعای شبکه خبری الجزیره که مدعی فرار سفیر و کارکنان سفارت ایران در صنعا از یمن شده بود گفت: تهران هیچ تصمیمی برای بستن سفارت خود در صنعا ندارد. وی با بیان این‌که سفیر ایران در تمام مدت تجاوز سعودی به یمن و بمباران‌های سخت صنعا در پایتخت این کشور حضور داشته است، تصریح کرد: بی‌تردید سفارت کشورمان به فعالیت عادی خود ادامه خواهد داد. معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه تاکید کرد که هشدار لازم به منظور حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک متعلق به تهران در صنعا برابر حقوق دیپلماتیک و کنسولی به عربستان داده شده است و ما به طور قوی از مردم یمن در مقابله با تروریسم حمایت خواهیم کرد و به حمایت‌های موثر سیاسی و انسانی خود از مردم یمن بدون تردید ادامه خواهیم داد.

نمايندگان رفتار کنگره با مسئولان‌را الگو قرار ندهند

 ايلنا رئیس کمیسیون اصل ۹۰ گفت: توصیه من به اعضای کمیسیون ویژه برجام این است که در برخورد با کسانی که در جلسات حاضر می‌شوند، ‌ باتوجه به جایگاه والای حقیقی و حقوقی‌شان با احترام و در کمال آرامش رفتار کنند. محمدعلی پورمختار با تاکید بر رعایت اخلاق اسلامی از سوی نمایندگان مجلس یادآور شد: قطعاً اینکه برخی از نمایندگان در حاشیه بررسی برجام، رفتار نمایندگان کنگره و سنای آمریکا را الگوی خود برای برخورد با مسئولان قرار دهند، پسندیده نیست و هر رفتاری که خارج از رفتار اسلامی باشد، غیرقابل قبول است. عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس اضافه کرد: توصیه من به دوستان و همکارانم در کمیسیون ویژه برجام این است که در برخورد با کسانی که در جلسات حاضر می‌شوند، ‌ با احترام و در کمال آرامش رفتار کنند و باتوجه به این‌که کسانی که به دعوت دوستان در جلسات کمیسیون حضور می‌یابند، دارای شخصیت حقیقی و حقوقی والایی هستند، لازم است که رفتار اعضای کمیسیون ویژه و نیز نمایندگان غیرعضوی که در جلسات شرکت می‌کنند با مهمانان جلسات، رفتاری اسلامی، متعادل و منصفانه باشد و از اتهام زدن و برخوردهای ناصحیح اینچنینی خودداری شود.

** شرق

حجت‌الاسلام کاظم‌صدیقی: مراقب باشیم خون ولی‌فقیه زمان خود را نریزند!


ایرنا: حجت‌الاسلام کاظم‌صدیقی، شامگاه یکشنبه در آیین ویژه شهادت امام‌جواد(ع) در جمع نمازگزاران حرم مطهر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) بیان کرد: «در حادثه کربلا عده‌ای به دلیل راضی‌کردن آمریکای زمان خود، خون امام زمان خود، یعنی امام‌حسین(ع) را ریختند و امروز نیز باید مراقب باشیم برخی افراد برای راضی‌کردن آمریکا، خون ولی‌فقیه زمان خود را نریزند». او  افزود: «اینکه مقام معظم رهبری به صورت مستمر خط امام راحل را یادآوری و در مسائل مختلف هشدار می‌دهند، برای این است که افراد از خط امام‌خمینی(ره) منحرف نشوند».

انتقاد حدادیان از اصولگرایان


تابناک: سعید حدادیان در پایان مراسم عزاداری شهادت امام‌جواد‌(ع) در هیأت رزمندگان غرب تهران با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته، گفت: بنده در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته اسم نیاوردم، چون دلخور بودم از دست اصولگراها؛ مشی ما با اصولگراها بیشتر توافق دارد، ولی خیلی از آنها گلایه داریم. بابا چهار تا هستید، یکی از شما بیاید! اینکه مسئله روشنی است. اینکه همه فکر می‌کنید منجی بشریت هستید، خیلی بد است. او ادامه داد: آن طرف یک مجتهد آمده، یک روحانی مجتهد و همه این طرف مکلا هستند. خب اگر اصولگرایید یک اسلام‌شناس بیاورید وسط! اصلا اساس انقلاب برای این بوده.

سفارت تهران در صنعا تعطیل نمي‌شود


ایرنا: حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه، گفت: سفیر جمهوری اسلامی ایران در صنعا صرفا چند روزی برای معاینات پزشکی به کشور آمده است. او درباره ادعا و خبرسازی شبکه «الجزیره» مبنی بر اینکه سفیر و کارکنان سفارت ایران در صنعا از یمن فرار کرده‌اند، افزود: سفیر ایران در تمام مدت تجاوز سعودی‌ها به یمن و بمباران‌های سخت صنعا، در پایتخت این کشور حضور داشته است. تهران هیچ تصمیمی برای بستن سفارت خود در صنعا ندارد و بی‌تردید سفارت ایران به فعالیت عادی خود ادامه خواهد داد.


** آرمان

انتظار براي اجازه ديدار مهدي‌هاشمي با خانواده

شنیده شد که وكيل‌مدافع مهدي هاشمي گفت: تاكنون با درخواست ملاقات حضوري خانواده مهدي هاشمي موافقت نشده است. انتخاب نوشت؛ سيدمحمود عليزاده‌طباطبايي گفت: هنوز با درخواست ملاقات حضوري خانم مرعشي با مهدي هاشمي از سوي دادستان تهران موافقت نشده است. وي ادامه داد: براي انجام ملاقات حضوري بايد دادستان تهران موافقت كنند كه تا اين لحظه دادستان تهران براي ملاقات حضوري موافقت نكرده است. رسيدگي به پرونده مهدي هاشمي در شعبه 28 دادگاه انقلاب به رياست قاضي مقيسه و با برگزاري بيش از 20 جلسه صورت گرفت و بر اساس حكم دادگاه بدوي وي به حبس، جزاي نقدي، رد مال و انفصال از خدمات دولتي محكوم شده است. طبق قانون مهدي هاشمي 20 روز پس از ابلاغ حكم به راي صادره اعتراض كرد و پرونده به شعبه 54 تجديدنظر به دادگاه انقلاب ارجاع شد. بنا به گفته وكيل‌مدافع مهدي هاشمي، مجازات‌هاي موكلش در دادگاه تجديدنظر افزايش يافت. در نهايت بر اساس ماده 134 قانون مجازات اسلامي، 10 سال زندان براي مهدي هاشمي اجرا مي‌شود. 
 
تجمع در مشهد با ريشه‌هاي اقتصادي

شنیده شد که طلبكاران ميزان آمده‌اند پول خود را پس بگيرند ولي با ديوارهاي خالي از سكنه، حساب‌هاي خالي از پول و مديراني در پشت ميله‌هاي زندان مواجه شده‌اند و به‌شدت عصباني هستند. تدبير و اميد نوشت؛ تجمع روز يكشنبه طلبكاران ميزان در اطراف خيابان فردوسي و دفتر مركزي موسسه مالي و اعتباري ميزان به اندازه‌اي زياد شده كه عملا ترافيك و زندگي عادي اين بخش از شهر مشهد به مشكل برخورده و همه‌چيز قفل شده است. خبرنگار ما از مشهد گزارش مي‌دهد تجمع معترضان به اين شركت و درخواست پس گرفتن سرمايه اين مالباختگان باعث شده در برخي از موارد، برخوردهايي بين نيروهاي تامين‌كننده امنيت دفتر مركزي و طلبكاران پيش بيايد. تصاويري كه از تجمع روز گذشته مشهد در اختيار ما قرار گرفته به‌خوبي گوياي اين است كه حضور بيش از 500 سپرده گذار در اين تجمع باعث انسداد خيابان مقابل شعبه سرپرستي موسسه ميزان شده است. 
 
حكم چمران براي الهه‌راستگو

شنیده شد که با صدور حكمي از سوي رئيس شوراي شهر تهران، الهه راستگو به عنوان معاون اداري و اجرايي شوراي شهر تهران منصوب شد. صراط نوشت؛ الهه راستگو عضو شوراي شهر تهران كه در سال‌هاي اول و دوم فعاليت شوراي دوره چهارم شهر تهران به عنوان منشي در هيات رئيسه حضور داشت، طي حكمي از سوي مهدي چمران رئيس شورا به عنوان معاون اداري و اجرايي شورا منصوب شد. پيش از اين ولي‌ا... شجاع‌پوريان معاون اداري شوراي شهر بود كه تا تعيين معاون جديد، حبيب كاشاني به عنوان سرپرست معاونت، مسئوليت امور را بر عهده داشت. وي با توجه به در اختيار داشتن مسئوليت‌هاي ديگر تمايلي به پذيرفتن مسئوليت جديد نداشت. 
 
رفتار عجيب جهانگرد چيني در محمودآباد

شنیده شد که يك دوچرخه‌سوار جهانگرد كه در سواحل محمودآباد هدف سرقت قرار گرفته بود، رفتاري عجيب از خود نشان داد. «ايران» نوشت؛ او كه از اين اتفاق متعجب شده بود وقتي براي اعلام شكايت به ماموران نيروي انتظامي محمودآباد مراجعه كرد با هماهنگي‌هاي انجام‌شده قرار شد يك دستگاه دوچرخه از طرف مسئولان شهرستان به او داده شود. در حالي كه در مدت‌زمان كوتاهي از مراجعه او به پليس، دوچرخه تهيه ‌شده و در اختيار اين مرد جهانگرد قرار داده شده بود، او از تحويل گرفتن دوچرخه اهدايي امتناع و اعلام كرد كه دوچرخه به سرقت‌رفته او قيمتي كمتر از اين دوچرخه داشته و امكان پرداخت بقيه مبلغ دوچرخه مورد نظر را ندارد. مسئولان شهرستان محمودآباد نيز گفتند كه اين كار براي دلجويي از او انجام گرفته و نيازي به پرداخت بقيه پول دوچرخه اهدايي نيست. 
 
اوباما دنبال عكس‌گرفتن با روحاني !

شنیده شد که نماينده پيشين آمريكا در سازمان ملل در سخناني گفت كه رئيس‌جمهور اوباما از مدت‌ها پيش به دنبال عكس گرفتن با روحاني بوده است. صراط نوشت؛ جان بولتون نماينده پيشين آمريكا در سازمان ملل در مصاحبه با شبكه تلويزيوني فاكس نيوز به اظهارنظر درباره توافق ايران و 1+5 بر سر برنامه هسته‌اي كشورمان پرداخت. بولتون درباره ديدار آتي باراك اوباما رئيس‌جمهور آمريكا با بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي كه قرار است در آينده‌اي نزديك برگزار شود گفت: اين موضوع قابل توجه است كه اين ديدار تا ماه نوامبر برگزار نخواهد شد. به نظرم اين ديدار يك ديدار كوتاه و مختصر خواهد بود و مي‌تواند تحت الشعاع پيش‌بيني ما درباره اين موضوع قرار بگیرد كه باراك اوباما با حسن روحاني رئيس‌جمهور ايران دست بدهد. اوباما دوست دارد با رئيس‌جمهور ايران عكس بگيرد. به نظرم نتانياهو دوست ندارد كه در طول آن هفته ديداري با اوباما داشته باشد.
 
قطع همکاری صداو‌سیما با برخی هنرمندان

شنیده شد که بر اساس مصوبه اخير شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران با عنايت به حضور كارمندان و هنرمندان متعهد و پاك سيرت در رسانه ملي، متأسفانه تعداد قليلي از هنرمندان با حضور هنجار شكنانه خود در شبكه‌های اجتماعی و با انتشار تصاوير نامناسبي از خود، شئونات اخلاقي و ضوابط سازماني را رعايت ننموده‌اند و موجبات دلخوري خيل عظيم هنرمندان متعهد و اهالي فرهنگ و هنر را فراهم آورده‌اند. پارسينه نوشت؛ از اين‌رو و بر اساس اين مصوبه سازمان صدا و سيما موظف شد تا با هنرمنداني كه در اين شبكه‌ها خلاف شئونات حاضر شده‌اند، قطع همكاري نمايد.
 
800 كانديداي احتمالي براي مجلس در اصفهان

شنیده شد که استاندار اصفهان ضمن اعلام اين خبر كه منشور وفاق استاني در اين استان بعد از حدود 6 ماه تلاش طي هفته جاري نهايي مي‌شود، اظهار كرد: نظارت مي‌كنيم كه حدود 800 كانديداي احتمالي كه وجود دارند خارج از ضابطه و قانون عمل نكرده و برای مثال تبليغات زودرس انجام ندهند. همه سعي ما بر اين است كه انتخابات پيش رو در يك فضاي با آرامش كامل برگزار شود و اميدواريم كه هيچ مشكلي وجود نداشته باشد. زرگر پور افزود بعد از گذشت حدود 6 ماه تلاش طي هفته جاري منشور وفاق استاني بين جريانات سياسي را نهايي خواهيم كرد. فكر مي‌كنم اين مهم‌ترين كاري است كه در حال انجام آن هستيم.
 
توييت تبريك روحاني براي سال نو يهودي

شنیده شد که صفحه توييتر منسوب به حسن روحاني رئيس‌جمهوري اسلامي ايران در پيامي سال نو يهودي (روش هشانا) را به يهوديان جهان تبريك گفت. انتخاب نوشت؛ از سال 1392 و همزمان با رياست‌جمهوري حسن روحاني، صفحه توييتر منسوب به روحاني سال نو يهوديان جهان (روش هشانا) را تبريك مي‌گويد. روحاني سال گذشته در اجلاس مجمع اقتصاد جهاني در داووس سوئيس اعلام كرد نخستين توييت تبريك سال نو يهودي در سال 2013 (1392) از سوي او نوشته نشده و «دوستان» اين توييت را نوشته‌اند.

** ایران

«برجام»، موضوع کلیپ تبلیغاتی «هیلاری» شد

«هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه پیشین امریکا و نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور در کلیپ تبلیغاتی خود، توافق اخیر با ایران را نتیجه تلاش‌های خود قلمداد کرد. به گزارش خبرگزاری «صدا و سیما»، در این کلیپ تبلیغاتی که با ادعای سرعت گرفتن ایران در حرکت به سوی ساخت سلاح اتمی شروع می‌شود، با انتقادهای رسانه‌های گروه‌های راستگرایی مانند فاکس نیوز در همراهی نکردن روسیه و چین با تحریم‌های ایران ادامه می‌یابد که متعاقب آن، کلینتون اعلام می‌کند که با دیپلماسی بسیار سخت و فشرده و تلاش‌هایی که صورت داد، روسیه و چین را نیز در اعمال سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ علیه ایران همراه کرده است. اظهارات مقامات سابق دولت امریکا از جمله «رابرت گیتس» و «کالین پاول» در تأیید عملکرد «هیلاری کلینتون»، بخشی دیگر از این کلیپ تبلیغاتی است.

ادعای «اتحادیه عرب» درباره ایران

وزیران خارجه «اتحادیه عرب»، یکشنبه در بیانیه پایانی خود در صد و چهل و چهارمین دوره شورای این اتحادیه با این ادعا که ایران در امور داخلی کشورهای عربی دخالت می‌کند، از ایران خواستند دست از این دخالتها بردارد. به گزارش «تسنیم»، در این بیانیه همچنین تأکید شده که روابط و همکاری بین کشورهای عربی و ایران باید مبتنی بر حسن همجواری باشد و از توسل به شیوه‌های زور و تهدید در این روابط خودداری شود.

در انتظار موافقت برای ملاقات حضوری با مهدی هاشمی


وکیل‌مدافع مهدی هاشمی اعلام کرد که پیگیر درخواست ملاقات حضوری خانم مرعشی با مهدی هاشمی است. به گزارش «ایسنا» سیدمحمود علیزاده‌ طباطبایی ادامه داد: «برای انجام ملاقات حضوری باید دادستان تهران موافقت کند که تا این لحظه دادستان تهران برای ملاقات حضوری موافقت نکرده است».

46 نفر آمدند؛ احمدی‌نژاد نیامد

با وجود اطلاع‌رسانی و اعلام قبلی، احمدی‌نژاد به مراسمی که بر مزار دانشمند هسته‌ای، «مصطفی احمدی‌روشن» برگزار شد، نرفت.به گزارش سایت های خبری با اشاره به حضور «الهام»، «ثمره هاشمی» و «عبدالرضا داوری» در میان حاضران مراسم نوشت: «بدون احتساب خبرنگاران، ٤٦ نفر در سالن حاضر بودند». بر اساس این گزارش، «پس از مداحی، «رحیم احمدی‌روشن» پدر شهید «احمدی‌روشن»، پشت تریبون رفت و به انتقاد از سیاست هسته‌ای دولت پرداخت...

او همچنین در ابتدای سخنانش به علت نیامدن «احمدی نژاد» اشاره کرد. به گفته او «قرار بود در فضای باز از دکتر احمدی‌نژاد و هیأت همراه پذیرایی کنیم، اما نخواستیم مزاحم همسایگان بشویم؛ چون شاید راضی نباشند شمار زیادی میهمان رفت‌وآمد کنند. این خواست ما بود که از این بزرگوار در جایی بازتر پذیرایی کنیم که کاری برای ایشان پیش آمد، برگشتند.»

دارندگان سهام عدالت هنوز مالک آن نیستند

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با تأکید بر اینکه «دارندگان سهام عدالت هنوز مالک آن نیستند»، به ابهامات آزادسازی سهام عدالت پاسخ داد. به گزارش «مهر»، میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی در پاسخ به این سؤال که دارندگان سهام عدالت نسبت به اینکه «این سهام سودی برای آنها ندارد و قابل خرید و فروش نیست، ناراضی هستند»، عنوان کرد: «به دلیل اینکه ارزش اولیه، اسمی و ارزشی که مورد معامله قرار گرفته است، هنوز پول‌هایش از طریق مشمولان بابت سود سهام به خزانه واریز نشده، این افراد مالک سهام عدالت شناخته نمی‌شوند».


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    مرگ بر امریکا
  • دانشجو ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    مردم ایران منتظر لغو تمامی تحریم ها در روز توافق هستند
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    مرگ بر اوباما
  • اعتدال ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    مونیز رو خود مردم امریکا هم نمیشناختند حالا اومده داره وراجی میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس