کد خبر 468740
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۹

یک تولیدکننده پوشاک نوزاد و بچه‌گانه وجود کالاهای قاچاق در بازار را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این صنف می‌داند و می‌گوید: قیمت تمام شده محصولات در ایران گران است و این امر رقابت با کالاهای چینی و ترک موجود در بازار را بسیار مشکل می‌کند.

به گزارش مشرق، این تنها او نیست که چنین اعتقادی دارد، بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک نوزاد و بچه‌گانه از این شرایط گلایه‌مند هستند. این روزها بازار این نوع پوشاک پر از برندهای خارجی است که بخشی از آنها به صورت رسمی و قانونی بخشی نیز از راه قاچاق وارد می‌شوند که بخش دوم مشکل اصلی تولیدکنندگان است چرا که واردکنندگان آنها بدون پرداخت تعرفه گمرکی و با قیمت‌های پایین محصولات را در بازار توزیع می‎کنند.

اسماعیل‌پور، مدیرعامل شرکت غنچه در این مورد می‌گوید: در حال حاضر تعرفه برای واردات رسمی بالاست و این امر باعث روی آوردن برخی افراد به قاچاق شده است.

وی می‌افزاید: مشکل دیگر در این زمینه ذهنیت مثبت ایرانیان نسبت به کالاهای خارجی و بی‌اعتمادی آنها به تولیدات ایرانی است به گونه‌ای که در حال حاضر برخی محصولات به اسم برندهای ترکی و چینی فروخته می‌شوند در حالی که ایرانی هستند.

تولیدکننده به سختی کار می‌کند

اسماعیل‌پور درباره حمایت از تولید ایرانی گفت: شرایط کنونی اقتصادی کشور به گونه‌ای است که تولیدکنندگان به سختی می‌توانند فعالیت کنند و با مشکلات زیادی در زمینه نقدینگی، عوارض، مالیات و بیمه مواجه هستند.

به گفته مدیرعامل شرکت غنچه، دولت‌هایی که در زمینه تولید و صادارت موفق هستند از صنایع خود حمایت می‌کنند، برای مثال دولت چین با ایجاد یک شهرک پوشاک، به تولیدکنندگان یارانه و معافیت‌های مالیاتی می‌دهد و سیاست خود را بر حمایت از تولید پوشاک قرار داده است.

وی بیان می‌کند: دولت باید واردات پوشاک را آزاد کند و تعرفه گمرکی را کاهش دهد به گونه‌ای که با ورود اجناس خارجی به صورت قانونی، بازار رقابتی شود در این صورت است که تولیدکننده ایرانی در می‌یابد که آیا در یک رقابت سالم اقتصادی توان بقا دارد یا خیر.

اسماعیل‌پور پوشاک ایرانی را از نظر کیفیت قابل رقابت با برندهای خارجی می‌داند و می‌افزاید: این صنعت در ایران قابلیت رشد دارد و در صورت حمایت دولت و همچنین کاهش قیمت تمام شده می‌تواند در سطح منطقه و جهان مطرح شود.

به گفته این فعال اقتصادی، صنعت پوشاک کشور در حال حاضر صادرات چندانی ندارد و شرکت غنچه نیز درگذشته در این زمینه فعال بود و به کشورهای امارات، فرانسه و ایتالیا صادرات داشت اما تحریم‌های اقتصادی، کاهش روابط سیاسی و قیمت تمام شده کالا این امر را متوقف کرده است.

حسام‌الدین عبداللهی، مدیرعامل گروه تولیدی سون پون نیز گرایش ایرانیان به اجناس خارجی را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این صنعت می‌داند و می‌گوید: محصولات ترکی و چینی بخش عمده‌ای از بازار کشور را به خود اختصاص داده‌اند در حالی که عمده آنها کیفیت خوبی ندارند.

وی می‌افزاید: بیشتر محصولات وارداتی به کشور از کیفیت درجه سه برخوردار هستند به همین دلیل به تازگی ذائقه مصرف‌کنندگان در حال تغییر به سمت محصولات ایرانی است چرا که از کیفیت بهتری برخوردار هستند.

این فعال صنعت پوشاک ادامه می‌دهد: در گذشته نه چندان دور تولید به صورت سنتی و با دستگاه‌های قدیمی صورت می‌گرفت و خط تولید صنعتی و مدرن پوشاک بچه به تازگی وارد ایران شده است.

عبداللهی، گرانی مواداولیه را یکی از مشکلات تولید پوشاک نوزاد و بچه در ایران می‌داند و می‌گوید: این امر قیمت تمام شده محصول را بالا می‌برد و رقابت با برندهای خارجی را مشکل می‌کند.

به گفته مدیرعامل گروه تولیدی سون پون، گستردگی حضور محصولات قاچاق در بازار و قیمت پایین آن‌ها، تولیدکنندگان داخلی را ناچار کرده، برای رقابت در بازار سود خود را کاهش دهند.

این فعال اقتصادی بیان می‌کند: اگر دولت می‌خواهد صادرات غیرنفتی را افزایش دهد باید از تولیدکننده حمایت و شرایطی را فراهم کند که قیمت تمام شده محصولات کاهش یابد، به این ترتیب امکان رقابت تولیدات ایرانی در بازارهای منطقه و جهان فراهم می‌شود.

انتظار مردم برای ارزانی برند ایرانی

همچنین محبوبه شریعتی‌نژاد، طراح الگوی محصولات تولیدی وان بای وان تاکید می‌کند: کیفیت پوشاک نوزاد و بچه‌گانه ایرانی پایین نیست اما مردم تصور می‌کنند محصولات خارجی کیفیت بهتری دارند به همین دلیل حاضر هستند اجناس چینی قاچاق را خریداری کنند ولی به سختی برای پوشاک داخلی پول می‌پردازند.

وی می‌افزاید: با وجودی که محصولات ایرانی بازار خود را دارند و به خوبی مشغول به کار هستند، بازار در مجموع در اختیار برندهای خارجی است.

به گفته شریعتی‌نژاد استقبال مردم از محصولات این شرکت در نمایشگاه‌ها خوب است اما آنها توقع دارند برند ایرانی به قیمت بسیار پایین عرضه شوند و شرایط تولید و قیمت تمام شده را در نظر نمی‌گیرند.

فاطمه عظیمی، مدیر فروش تولیدی وان بای وان نیز می‌گوید: صنعت پوشاک بچگانه ایرانی با وجود کیفیت خوب، صادرات محدودی به بازارهای منطقه دارد چرا که نتوانسته به خوبی خود را معرفی کند.

به گفته وی دولت حمایت لازم را از این صنعت در امر صادرات نداشته است.

راه‌حل؛ کاهش قیمت تمام شده

قیمت تمام شده بالا، قاچاق، گرایش مصرف‌کنندگان به سمت برندهای خارجی، نبود حمایت‌های دولتی و رقابت‌پذیری پایین محصولات ایرانی در بازارهای خارجی، این موارد ترجیع‌ بند سخنان فعالان تولید پوشاک نوزاد و بچه‌گانه است.

در آن سو نیز مشتریانی هستند که از قیمت‌های بالای محصولات موجود در این بازار گلایه‌مند هستند. به نظر می‌رسد چاره رضایت هر دو طرف تمهیداتی برای کاهش قیمت تمام شده محصولات برندهای داخلی باشد. امری که هم حاشیه سود تولیدکنندگان را بالا می‌برد، هم امکان رقابت محصولات ایرانی را در بازار داخل و خارج از کشور افزایش می‌دهد و هم به جیب مصرف‌کننده فشار وارد نمی‌کند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس