کد خبر 467733
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱

صنعت نساجی به واسطه توانایی ایجاد اشتغال توانسته برای ۵۰۰ هزار نفر تغل ایجاد کند و در صورت مهار و کنترل قاچاق در این حوزه امکان ایجاد اشتغال تا یک میلیون نفر را نیز خواهد داشت.

به گزارش مشرق، عباس نخعی مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: این کارگروه با حضور بخش‌هایی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، استاندارد، گمرک، ناجا، تشکل‌های صنفی، اتحادیه انجمن‌ها، وزارت امور اقتصادی و دارای و سایر سازمان‌ها و ارگان‌های ذیربط تشکیل و بیش از ۱۰ جلسه اصلی و کمیته‌های تخصصی و فنی با موضوع مبارزه با قاچاق کالاهای نساجی را مورد بررسی قرار داد.

وی درادامه افزود: این کارگروه در ‌‌نهایت برنامه‌ای راهبردی برای پیشگیری و مقابله با کالای نساجی قاچاق ارایه کرد که در ‌‌نهایت توسط رییس کارگروه به جلسه اعضای اصلی ستاد ارایه و در یکصد و چهارمین جلسه اعضای اصلی ستاد به تصویب رسید و در تیرماه ابلاغ شد.

به گفته نخعی برنامه‌های ارایه شده در سه بخش اقدامات پیشگیرانه از طریق رقابت پذیری وتنوع بخشی در طول زنجیره تولیدات نساجی که با روشهایی نظیر حمایت از بنگاه‌های تولیدی، ایجاد شرکت‌های پوشاک توسط بخش خصوصی، تامین نقدینگی واحدهای تولیدی، اصلاح نظام تعرفه‌ای، کاهش هزینه‌های مبادلاتی، ثبت برند، واردات تجاری به نام وارد کننده، ایجاد امکان رهگیری پوشاک در سطح بازار (نصب شناسه کالا) و ساماندهی واحد‌های صنفی امکان پذیر خواهد بود.

وی در توضیح بخش دوم نیز گفت: در این بخش نیز مبارزه با قاچاق از قبیل تشدید اقدامات کنترلی در مبادی ورودی، کنترل غیر مانع محورهای مواصلاتی و کنترل از طریق رهگیری شماره شناسه در سطح عرضه و شناسایی دانه درشت‌ها و باندهای اصلی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل دفترمبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد در توضیح سومین بخش از این برنامه‌ها گفت: این بخش معطوف به اقدامات فرهنیگ و تبلیغاتی است که شامل ترویج استفاده از کالای ایرانی، فرهنگ سازی مد و لباس با استفاده از ابزارهای فرهنگی منطبق فرهنگ ایرانی اسلامی، ممنوعیت تبلیغات فروش کالای قاچاق، ارایه برنامه فرهنگی ترویج استفاده از کالاهای نساجی ایران با استفاده از ظرفیت‌های چهره‌های تاثیر گذار فرهنگی، رسانه‌ای و هنری و تعیین سیاست‌های کلی حمایت از تولید برای اعمال ماده ۱۴ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

ماده ۱۴قانون مبارزه با قاچاق کالا وارز تاکید داردکه دستگاه‌های تبلیغی، فرهنگی، پژوهشی و آموزشی از جمله سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری موظفند برنامه‌های فرهنگی، آموزشی، تحقیقاتی و ترویجی را براساس سیاست‌های ابلاغی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و اولویتهای ستاد با هدف افزایش کیفیت تولیدات داخلی، ارتقای فرهنگ عمومی برای گرایش به استفاده از کالای تولید داخلی و جلوگیری از مصرف کالای قاچاق، اجراء نمایند.

وی ادامه داد: برنامه اجرایی پیشگیری و مقابله با قاچاق کالای نساجی در اواخر تیرماه سال جاری به وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد که این وزارتخانه نیز پس از ابلاغ آن به اصناف در نیمه اول شهریور در سطح بازار به اجرا در آمد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت پس ازدریافت این ابلاغیه و با هدف جلوگیری و مقابله با قاچاق کالا به کشوردربخش پوشاک واحد‌ها را ملزم به داشتن برند کرد وبرهمین اساس فراخوانی برای وارد کنندگان واحدهای عرضه کننده پوشاک در رسانه‌ها منتشرشد که واحدهای عرضه کننده پوشاک با نشان تجاری (برند) خارجی را ملزم کرد تا برای احراز هویت و ثبت نمایندگی خود اقدام کنند.

نخعی نتیجه این اقدامات در قالب این برنامه را شناسنامه دار شدن تمامی واردکنندگان پارچه و پوشاک، شناسنامه دار شدن تمامی اقلام وارداتی در این حوزه و فراهم شدن امکان تشخیص واردات قانونی از کالای قاچاق در سطح عرضه اعلام کرد و افزود: با اجرای این برنامه از مرداد ماه سال جاری تاکنون چندین باند واردات غیرقانونی منهدم شدند.

وی کشف ۳۳ و ۱۱۰ تن پوشاک قاچاق در استان‌های هرمزگان و تهران را از جمله اقدامات در این حوزه دانست و افزود: صنعت نساجی به واسطه توانایی ایجاد اشتغال توانسته برای ۵۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کند و در صورت مهار و کنترل قاچاق در این حوزه امکان ایجاد اشتغال تا یک میلیون نفر را نیز خواهد داشت.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد اجرای این برنامه را حمایت واقعی از بخش تولید دانست و گفت: اجرای برنامه راهبردی پیشگیری و مبارزه با قاچاق پوشاک علاوه بر افزایش دو برابری اشتغال در صنعت نساجی تحقق اقتصاد مقاومتی رانیز برآورده خواهد کرد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس