پوشاک قاچاق

ورود کانتینر کانتینر پوشاک خارجی به کشور از مجاری غیرقانونی، نفس تولیدکنندگان داخلی را به شماره انداخته است.

به گزارش مشرق، غفلت مسئولان دولتی در حمایت از صنعت پوشاک داخلی و جلوگیری از واردات وقاچاق، سبب شده تولیدکنندگان ایرانی در آستانه شب عید در بدترین دوران خود به سر برند. جام‌جم در این گزارش از فعالان صنعتی جویا شده که کانتینرهای پوشاک خارجی، چگونه براحتی به بازار ایران می‌رسند. صحبت‌های فعالان صنعت پوشاک، ابعاد ناگفته‌ای از وجود یک جریان سازمان‌یافته واردات پوشاک خارجی را روشن می‌کند؛ جریانی که برای باز کردن راه واردات، طرح و برنامه‌هایی هم برای سرکوب تولیدات داخلی اجرا کرده است.

سومبات هاکوپیان، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع پوشاک، درباره قاچاق پوشاک به خبرنگار ما گفت: من مخالف استفاده از کلمه قاچاق برای این معضل هستم بلکه معتقدم سازمانی قدرتمند در زمینه ارسال کالاهای تولید خارج از ایران به بازار 80 میلیونی کشورمان فعال شده است.

وی اظهار کرد: در بررسی‌ها مشخص شد همان سازمان قدرتمندی که واردات پوشاک به ایران را مدیریت می‌کند، توانسته با اعمال نفوذ در گمرک به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که واردات و ثبت سفارش پوشاک به صورت کیلویی صورت پذیرد.

این مقام صنفی درباره اعمال نفوذ برخی برای واردات گسترده پوشاک به ایران نیز گفت: یکی دیگر از اقدامات سازمان‌یافته علیه تولید پوشاک در ایران مربوط به مانع‌تراشی برای طراحان داخلی است. درحالی که وقتی جلوی تولید برخی طرح‌های ایرانی را می‌گیرند چند ماه بعد سیل عظیمی از همان طرح‌ها به صورت واردات از کشورهای مختلف به بازار ایران سرازیر می‌شود.

این مقام صنفی معتقد است این رویه باعث شده تا برندهای خارجی بخواهند در خاک خودمان برای صنعت پوشاک ما تعیین تکلیف کنند درحالی که انجمن تمام قد مقابل چنین نیتی ایستادگی خواهد کرد.

مناطق آزاد پاشنه آشیل واردات

در همین حال بهرام شهریاری، عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران با اشاره به جایگاه مناطق آزاد در ورود پوشاک غیرقانونی به جام‌جم گفت: براساس تبصره دستورالعمل واردات پوشاک به ایران پوشاک خارجی باید از منشأ اصلی یعنی کارخانه مادر وارد ایران شود درحالی که اکنون این قانون رعایت نمی‌شود.

شهریاری اظهار کرد: ترکیه با ثبت شرکت در مناطق آزاد ایران بدون پرداخت هرگونه عوارض، محصولات تولید شده خود را در این مناطق دپو کرده و پس از آن شرکت‌های واسطه با استفاده از خلأهای قانونی موجود، با کمترین هزینه و پرداخت کمترین عوارض به دولت محصولات آنها را به سرزمین اصلی وارد می‌کنند.

وی تصریح کرد: یک شرکت واسط در این میان ایجاد می‌شود که پوشاک را به صورت کیلویی وارد می‌کند و این کالا با قیمت بالاتر به شرکت دوم فروخته می‌شود، بدون آن‌که قیمت واقعی نشان داده شود تا در نهایت کالای مورد نظر با قیمت‌هایی غیرمنطقی به دست متقاضیان می‌رسد. این مقام صنفی تاکید کرد: فروشگاه‌های ترکیه با استفاده از امتیازهای مختلف، فروشگاه بزرگی را در تهران مثلا با مساحت یک‌هزار متر افتتاح می‌کنند و در بسیاری موارد حتی مالیات مشخصی هم به دولت نمی‌دهند درحالی که واحدهای تجاری کوچک داخلی همواره درگیر موارد مالیاتی و مشکلات اقتصادی مختلف هستند.

وی گفت: برخی از این فروشگاه‌ها حتی روزانه یک صد میلیون تومان فروش ثبت می‌کنند اما چند ده متر پایین‌تر یک فروشگاه که محصولات داخلی عرضه می‌کند، حتی قادر به تامین هزینه‌های جاری فروشگاه نیست و با مشکلات عمده اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند.

2 میلیارد دلار قاچاق پوشاک

گلناز نصراللهی، مشاور وزیر صنعت در امور نساجی گفت: براساس دستور وزیر صنعت، کارگروه پوشاک تشکیل شده و در حال بررسی و رفع مشکلات صنعت نساجی است.

نصراللهی با بیان این‌که می‌دانیم صنعت نساجی با رکود و چک‌های برگشتی مواجه است، افزود: طبق دستورالعملی که با همکاری تولیدکنندگان صنعت نساجی تهیه شد، سه ماه فرصت به واردکنندگان پوشاک داده شده تا خود را با این دستورالعمل مطابقت دهند و طی سه هفته اخیر نیز، وزیر صنعت کارگروه نظارت بر اجرای این دستورالعمل را منصوب کرد.

وی با اشاره به واردات پوشاک خارجی به کشور توضیح داد: در ابتدا شرکتی به نام ترخیص‌کننده تشکیل می‌شود و کالای واردشده به شرکت دیگر فروخته می‌شود.

نصراللهی ادامه داد: بخش عمده‌ای از واردات پوشاک از طریق مناطق آزاد صورت می‌گیرد که در نهایت وارد خاک کشور می‌شود و این مساله را در کارگروه صنعت نساجی مورد رسیدگی داده‌ایم.

مشاور وزیر صنعت در امور نساجی اظهار کرد: برخی واردکنندگان برای هر تکه لباس وارداتی یک هزار تومان حقوق ورودی پرداخت می‌کنند، 8000تومان به عنوان هزینه خشکشویی و لباسشویی لحاظ می‌کنند و درنهایت لباس 15هزار تومانی را به قیمت 67 هزار تومان به مردم عرضه می‌کنند.

وی با بیان این‌که بسیاری از افرادی که ادعای نمایندگی برندهای خارجی را دارند، در واقع برند نیستند و فقط کار تجاری می‌کنند، گفت: حجم قاچاق پوشاک حدود 5/1 تا دو میلیارد دلار است که این رقم طبق برآوردهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیز بین دو میلیارد تا دومیلیارد و 200 میلیون دلار برآورد می‌شود. وی در ادامه با اشاره به تعرفه ترجیحی اعمال شده برای واردات محصولات ترکیه به ایران، اظهار کرد: از این تعرفه حمایت نمی‌کنم، ولی لازم است بدانیم که تاثیری در افزایش واردات پوشاک نداشته است، بلکه تاثیرات روانی در بخش پوشاک و تجاری ایجاد کرده است.

سرمایه‌گذاری عظیم ترکیه در بازار پوشاک ایران

با اجرایی شدن برجام و افزایش ورود هیات‌های تجاری، ترکیه به عنوان یکی از صادرکنندگان کالا به ایران بخصوص در بخش منسوجات توانست با جلب توافق مسئولان به عنوان اولین برنده حضور در بازار 80 میلیونی ایران به صورت رسمی اولین فروشگاه برند «ال‌سی وای کی‌کی» را در تهران افتتاح کند.

نکته قابل توجه این است که اتفاق مذکور تنها سه روز پس از امضای توافق‌نامه برجام صورت گرفت و مقام‌های این کارخانه طی مصاحبه‌ای با روزنامه تودی زمان اعلام کردند برای حضور در بازار ایران تصمیم به سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی گرفته‌اند.

اکنون ال‌سی‌وای کی‌کی توانسته 2 درصد از کل سهم بازار پوشاک کشورمان را به خود اختصاص دهد و بخش قابل توجهی از توجه خریداران پوشاک بخصوص پوشاک کودکان را به خود جلب کند.

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ن IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
    0 0
    این سیاست های اقتصادی غلط دولت بوده که مصرف کننده و تولید کننده رو نابودکرده....انقدر دنبال بهانه نگردید...
  • ن IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
    0 0
    این سیاست های اقتصادی غلط دولت بوده که مصرف کننده و تولید کننده رو نابودکرده....انقدر دنبال بهانه نگردید...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس