کد خبر 467721
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴

پژوهشگران دانشگاه ارومیه با افزودن نانو ذرات به سوخت های دیزلی موفق به کاهش مصرف سوخت های دیزلی و آلودگی های زیست محیطی آن ها شدند.

 به گزارش مشرق، حسین سوخت سرایی از پژوهشگران طرح کاهش مصرف سوخت گفت: یکی از مهم ترین مباحث مطرح شده در صنعت خودروسازی، کاهش مصرف سوخت و آلاینده های حاصل از احتراق در موتورهای احتراق داخلی، به خصوص موتورهای دیزلی است.

وی بیان کرد: استفاده از افزودنی های سوختی، یکی از روش های کاهش مصرف سوخت است، لذا می توان از نانوذرات به عنوان افزودنی های نسل جدید برای دستیابی به این هدف و پخش یکنواخت افزودنی در سوخت بهره گرفت.

وی افزود: از نتایج این طرح می توان به کاهش گازهای آلاینده خروجی از اگزوز و همچنین کاهش مصرف سوخت در بارگذاری های مختلف موتور دیزل استفاده کرد.

سرایی یادآور شد: در این تحقیق از سوخت دیزل و بیو دیزل به عنوان سوخت پایه و از نانوذرات فلزی و اکسید فلزی به صورت پودر و کلویید به عنوان نانوافزودنی و بهبود کیفیت سوخت استفاده شده است،این آزمایش ها بر روی موتور دیزل MF399 انجام شده و نتایج نشان دهنده تغییرات اندک در قدرت موتور و تغییرات قابل توجهی در مصرف سوخت و میزان آلاینده های منتشرشده است.

این پژوهشگربیان کرد: نانو افزودنی ها علاوه بر داشتن خاصیت مساحت سطح مخصوص بالا، از طریق کاهش مرحله تأخیر در اشتعال، کاهش زمان سوختن، کمک به انجام احتراق کامل تر و کاهش آلاینده ها از طریق واکنش با آن ها، به بهبود عملکرد سوخت کمک می کنند.

سرایی افزود: طرح حاضر توانایی بهبود عملکرد موتور و کاهش مصرف سوخت و آلایندگی در خودروهای زمینی و دریایی دیزلی و نیروگاه ها و کارخانجات مصرف کننده سوخت دیزلی را دارد، اما به منظور تجاری سازی نتایج طرح و تولید انبوه آن به مطالعات بیشتری نیاز است.

این طرح به عنوان پایان نامه مورد نیاز صنعت به تأیید ستاد ویژه توسعه فناوری نانو رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمدی نسب ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    خسته نباشند - ما به تحقیق و اکمال تحقیقات تا رسیدن به محصول نیاز داریم امیدوارم نتیجه بخش باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس