کد خبر 450836
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۱

تحقیقات دانشمندان جوان ایرانی برای تولید برنج هسته ای به نتیجه رسید.

به گزارش مشرق، سرپرست پژوهشکده هسته ای پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای ایران در حاشیه بازدید جمعی از محققان و پژوهشگران این مرکز علمی از موسسه تحقیقات برنج کشور در رشت گفت: تلاش7 ساله دانشمندان پژوهشکده هسته ای پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای ایران و موسسه تحقیقات برنج کشور نتیجه داد و برنج هسته ای آماده کشت انبوه است.

ابراهیم مقیسه با بیان اینکه هنوز برای این رقم جدید نامی انتخاب نشده است، گفت : محققان ایرانی بذربرنج هسته ایی را با روش پرتوتابی با اشعه گاما تولید کردند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برنج هسته ایی به صورت آزمایشی در 3 استان گیلان، مازندران و فارس کشت شده است، افزود: قرار است این رقم جدید برنج از سال 96 کشت انبوه شود.

سرپرست پژوهشکده هسته ای پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای ایران تصریح کرد: مقاومت در برابر خشکسالی، آب شور و باد و باران، خوش عطری، زودرسی و قد کوتاه نسبت به رقم های بومی هاشمی و طارم را از ویژگی های رقم برنج هسته ای است.

مقیسه تولید شلتوک برنج هسته ای درهر هکتار را حدود 6 تن اعلام کرد و افزود: این مقدار برای رقم های بومی نظیر هاشمی 3.5 تن است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سلمان ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    0 0
    الان چند سالیه که این برنج در صد هکتار از زمینهای آمل به صورت آزمایشی کشت میشه و جون ساقه های برنج نمی خوابه درصد خرد شدگی در آسیاب هم کاهش پیدا می کنه و از هر تن شلتوک میشه برنج سفید بیشتری هم استحصال کرد در ضمن این برنج از پرتو دهی ارقام محلی برنج حاصل شده و درسته که ارقامی مثل برنج شیرودی باز هم تولید بیشتری از این برنج دارند ولی به خاطر طعم بهتر این برنج برای مصرف کننده هم بهتره و میتونه قیمت برنج های طارم که حالا در شمال بالای 7 هزار تومن و در تهران بالای کیلویی 9 هزار تومن هست رو هم خیلی پایین بیاره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس