ماه آینده مرحله‌ی اول یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های دولت مراکش یعنی نیروگاه خورشیدی این کشور شروع به کار می‌کند. مساحت کلی این پروژه از مساحت پایتخت مراکش یعنی شهر رباط نیز بزرگ‌تر خواهد بود.

 به گزارش مشرق، فاز اول پروژه‌ی بزرگ و ملی دولت مراکش به اسم نور ۱ در منطقه‌‌ی Ouarzazate در نزدیکی شهر رباط ساخته شده. این سایت شامل ۵۰۰ هزار آینه‌ی هلالی شکل است که ارتفاع هر کدام از این آینه‌ها به ۱۲ متر می‌ٰسد.

برنامه‌ی مراکش برای ساخت نیروگاه خورشیدی

این آینه‌ها پرتو‌های خورشید را در طول روز دنبال و انرژی جذب شده را به وسیله‌ی سیال انتقال‌‌دهنده‌ی گرما با دمایی نزدیک به ۳۹۳ درجه‌ی سانتیگراد به مخزن آب منتقل می‌کنند. بدین ترتیب با کمک توربین بخار و بخار آب ایجاد شده انرژی الکتریسیته تولید می‌شود.
 
برنامه‌ی مراکش برای ساخت نیروگاه خورشیدی

نیروگاه نور ۱ به تنهایی قادر به تولید ۱۶۰ مگاوات انرژی خواهد بود؛ دولت مراکش تولید ۵۸۰ مگاوات انرژی تا سال ۲۰۲۰ را در سر دارد. بنابراین در این سال انرژی‌‌های تجدید پذیر، تامین حدود ۵۰ درصد از انرژی این کشور را عهده‌دار خواهند شد که برابر با برق میلیون‌ها خانوار مراکشی است. کاهش وابستگی کشور مراکش به واردات انرژی یکی از دلایل اصلی این اقدام از سوی دولتمردان مراکشی به حساب می‌آید. این کشور در حال حاضر ۹۴ درصد از نیاز داخلی خود را با واردات انرژی رفع می‌کند.

برنامه‌ مراکش برای ساخت نیروگاه خورشیدی

برنامه‌ی مراکش برای ساخت نیروگاه خورشیدی

بنابراین با انجام این پروژه کشور مراکش نه تنها به یکی از پیشروان انرژی‌های تجدیدپذیر در قاره‌ی آقریقا تبدیل خواهد شد، بلکه می‌تواند سهم زیادی از انرژی مورد نیاز خود را برای مصرف داخلی نیز تامین کند.

منبع: زومیت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    چرا ما که همین پتانسیل را داریم از این کارها نمی کنیم؟
  • مصطفی ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    چرا که نیروگاههای تجدیدپذیر مخصوصا خورشیدی و باز هم مخصوصا از نوع برج خورشیدی بسیار بسیار پرهزینه هستند. و اینکه ما خب نفت و گاز داریم، در حالیکه همونطور که در متن اومده مراکش 94 درصد نیاز انرژیش رو وارد میکنه. من خودم در زمینه انرژیهای تجدیدپذیر کار میکنم، در حال حاضر، هم مطالعات خوبی در این زمینه انجام میشه و هم نمونه های پایلوتی ظرفیت کوچک هم ساخته شده. ولی خب باید واقع بین باشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس