کد خبر 467252
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲

دانشجویان فیزیک واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برای نخستین بار در کشور موفق به طراحی و ساخت دستگاه سنجش آلودگی‌های محیطی با ثبت و کنترل از راه دور شدند.

 به گزارش مشرق، فروزان فقیری، یکی دانشجویان فیزیک واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی از طراحان دستگاه سنجش آلودگی‌های محیطی با بیان اینکه این دستگاه دارای حساسیت بالاتر و هزینه کمتر نسبت به نمونه‌های مشابه تولیدی در کشورهای دیگر است، گفت: دستگاه طراحی شده دارای دو بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار است.

وی ادامه داد: سخت‌افزار آن، جعبه‌ای کوچک با توانایی سنجش آلودگی هوا، دود، LPG، دما و فشار است که نتایج را با بلوتوث از سوی یک اپلیکیشن اندرویدی به صورت نمودارهایی تصویری روی گوشی موبایل نمایش می‌دهد.

این پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به کوچک و قابل حمل بودن دستگاه اظهار کرد: دستگاه سنجش آلودگی هوای شخصی، امکان بررسی متغیرهای گوناگون در هر مکان از جمله منزل، محل کار، داخل شهر و ... و مشاهده نتایج در گوشی تلفن همراه را برای عموم مردم به ویژه کهنسالان و کودکان فراهم می‌کند.

وی تشخیص، اندازه گیری و ثبت غلظت گازها و پیشگیری از حوادث احتمالی در منازل مسکونی و مراکز عمومی را یکی از کاربردهای این دستگاه دانست و افزود: از جمله موارد استفاده این دستگاه می‌توان از کاربرد در سازمان‌هایی همچون هواشناسی برای اندازه‌گیری آلودگی شهری به صورت نقطه به نقطه در سطح شهر نام برد.

فقیری بر کاربرد صنعتی دستگاه در تشخیص، اندازه‌گیری و ثبت غلظت گازهای تولیدشده در واحدهای صنعتی تاکید و تصریح کرد: تکمیل و توسعه با هزینه کمتر، کارایی و امکانات بیشتر، بالابردن ضریب کیفیت دستگاه، دسترسی بهتر به اطلاعات دستگاه و ثبت شرکت دانش‌بنیان از برنامه‌های آتی قابل توجه برای ارتقای این دستگاه است.

بر اساس این گزارش، طراحی و ساخت دستگاه سنجش آلودگی‌های محیطی با ثبت و کنترل از راه دور توسط فروزان فقیری و علیرضا جهانگیری از دانشجویان واحد علوم و تحقیقات و با راهنمایی دکتر هومن اخوان عضو هیأت علمی دانشکده فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس