ابراز نگران مشترک نمایندگان ایران و روسیه در کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از درز اطلاعات محرمانه هسته‌ای ایران توسط آژانس شائبه‌های بسیاری در مورد عملکرد آمانو و همکارانش را به وجود آورده است.

آژانس اطلاعات محرمانه هسته‌ای ایران را می‌فروشد؟
گروه سیاسی مشرق – محرمانه‌های هسته‌ای ازجمله مواردی است که این روزها از سوی برخی از سیاسیون و نمایندگان کمسیون ویژه برجام مطرح‌شده است. بر اساس آنچه مطرح‌شده چهار سند هسته‌ای ازجمله سند برجام، قطعنامه 2231 ؛ برنامه بلندمدت غنی‌سازی و توافق محرمانه بین ایران و آژانس برای روشن شدن مسائل حال و گذشته (pmd) وجود دارد که سند مربوط به توافق ایران و آژانس که به‌عنوان نقشه راه هسته‌ای شناخته‌ می‌شود، محرمانه است و طی آن آژانس به‌عنوان طرف میانه حق ندارد که اطلاعات هسته‌ای کشورمان را به کشورهای دیگر ارائه و این اطلاعات را نزد آنان افشا کند.

عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با اشاره به انعقاد قراردادی بین صالحی و آمانو با عنوان نقشه راه همکاری می‌گوید: «این تفاهم و اسناد مربوط به آن بین ایران و آژانس محرمانه است و بر اساس قوانین بین المللی، آژانس وظیفه حفاظت از این اسناد را دارد.»[1]

اما همواره کشورهای غربی ازجمله آمریکا درزمینهٔ ارائه اسناد محرمانه توسط آژانس درخواست‌هایی داشتند. این مطالبه از تشکیل جلسات بررسی برجام در کنگره آمریکا از سوی اعضا و دعوت مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کنگره آمریکا مطرح شد و در این زمینه مقامات کشورمان از درز اطلاعات محرمانه ابراز نگرانی کردند. اما آمانو در دیدار با اعضای کنگره آمریکا به‌رغم انتقادهای شدید سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا گفت نمی‌تواند نسخه‌ای از سند بازرسی هسته‌ای آژانس با ایران را در اختیار کنگره آمریکا قرار دهد.

آمانو پس از دیدار با اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تصریح کرد به لحاظ قانونی وظیفه دارد این سند را محرمانه نگه دارد.[2]

اما به نظر می‌رسد که این مسئله باعث نشده که نگرانی ایران از درز و افشای اسناد محرمانه هسته‌ای از سوی آژانس برطرف شود.

همین نگرانی‌ها سبب شده تا دگربار علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان که برای شرکت در اجلاس عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین بسر می‌برد، ضمن محکوم کردن حملات سایبری علیه تأسیسات هسته‌ای، نگرانی ایران را درباره درز احتمالی اطلاعات محرمانه ارائه‌شده به آژانس تکرار کند.[3]

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره احتمال درز اطلاعات محرمانه توسط آژانس گفت: ایران نشان داده به انجام تعهدات خود در برجام و نقشه راه پایبند است در مقابل از آژانس و 1+5 انتظار دارد با برداشتن تحریم‌ها به اقدام متقابل دست بزند.

البته این هشدارها تنها از سوی مقامات کشورمان به آژانس داده نشده است و «گریگوری بردنیکوف» نماینده روسیه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در مصاحبه با «ریانووستی» تأکید کرد که مسکو نگران افشای اطلاعات و گزارش‌های محرمانه آژانس است.[4]

این مقام روس گفت: «ما بارها نگرانی‌مان را درباره اینکه گزارش‌های محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قبل از آنکه توسط شورای حکام بررسی شود در رسانه‌ها منتشر و افشا می‌شوند، اعلام کرده‌ایم و ما این موضوع را در جلسات شورا مطرح کرده‌ایم.»

اعلام نگرانی‌ها درباره افشای اطلاعات محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی صورت گرفته که این نهاد بر اساس برجام به‌عنوان بازوی نظارت و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران فعالیت خواهد کرد.

نگرانی‌ها از این موضوع درحالی است که اعضای تیم هسته‌ای کشورمان از جمله سید عباس عراقچی همواره نسبت به بازرسی‌های آژانس از کشورمان اطمینان داده‌اند.

البته باید در مورد اینکه چه اتفاقی افتاده که نماینده ایران و روسیه هر دو به یکباره به آژانس بین‌المللی هسته‌ای هشدار می‌دهند که مراقب درز اطلاعات محرمانه هسته‌ای باشند نیز تأمل شود.


[1] http://www.mehrnews.com/news/2871040

[2] http://www.entekhab.ir/fa/news/219123

[3] http://www.mehrnews.com/news/2915627

[4] http://www.fardanews.com/fa/news/444481

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    تیتر بسیار عالی بود،نگرانی دیر هنگام،واقعاً که خسته نباشند با این تعهد و تعصبشون،
  • رضا ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    اطلاعاتو امانو بدو بدو میبره اول به اسراییل بعد به امریکا میده.یه نقطه هم کم نمیکنه از ارایه گزارش.
  • آلهاشم ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    آژانس وسازمانهای بین الملل نوکر آمریکا وصهیونیسم است هر گز نباید به انها اعتماد کرد واطلاعات کشورمان در اختیارشان قرار گیرد لطفا سیاسیون و مدیران محترم ایر ان عزیز دقت فرمایند مبادا در زمین دشمن بازی کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس