گروه سیاسی مشرق، بسته گزارشی مشرق به بررسی برخی اخبار و مطالب مهم سیاسی امروز در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی اخبار موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

آنچه ظریف در کمیسیون ویژه برجام گفت، تعهد کتبی سه تشکل اصولگرا برای لیست نهایی،  تاکید مسئولان بر تحقق منافع و امنیت ملی درباره برجام، آملی لاریجانی: حاکمان سعودی در آتش فتنه می‌دمند، از جمله مطالب امروز بسته گزارشی مشرق هستند.

ظریف: فضا برای بازیگری و کنشگری ایران فراهم شده

آنچه ظریف در کمیسیون ویژه برجام گفت/ تعهد کتبی سه تشکل اصولگرا برای لیست نهایی/  آملی لاریجانی: حاکمان سعودی در آتش فتنه می‌دمندمحمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست کمیسیون ویژه بررسی برجام که عصر دیروز (یکشنبه) در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، خطاب به اعضای این کمیسیون گفت: صالحی و سایر همکاران من به عموم سوالات شما پاسخ داده‌اند و حرف جدیدی ندارم، اما قصد داشتم درباره دغدغه مقام معظم رهبری که بعد از برجام چه می‌شود صحبت کنم.

وی به تشریح ۶ قطعنامه‌ای که شورای امنیت علیه ایران تصویب کرد، پرداخت.

وزیر خارحه ایران در خصوص اظهاراتی که گفته‌اند ایران استثنا است، عنوان کرد: ایران هفت سال است استثنا است.

ظریف خاطرنشان کرد: برای اولین بار در تاریخ شورای امنیت در مورد کشور هدف مذاکره کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره قطعنامه ۲۲۳۱ گفت: با مذاکرات طولانی که آقایان عراقچی و روانچی زحمت آن را کشیدند و کار سنگینی انجام دادند و بنده هم در تعدادی از آن شرکت داشتم، توانستیم ماده ۴۱ از فصل هفت را خارج کنیم و این قطعنامه دیگر تحت فصل هفت نیست.

وزیر خارجه ایران گفت: فضا برای بازیگری و کنشگری ایران فراهم شده و باید از این فضا بیشترین استفاده را کنیم. [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]

***
 تعهد کتبی سه تشکل اصول‌ گرا برای لیست نهایی

آنچه ظریف در کمیسیون ویژه برجام گفت/ تعهد کتبی سه تشکل اصولگرا برای لیست نهایی/  آملی لاریجانی: حاکمان سعودی در آتش فتنه می‌دمندمجتبی شاکری عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی درباره وحدت نیروهای اصول‌گرا اظهار داشت: در جلسات وحدت و همگرایی میان اصول‌گرایان جمع بندی و آسیب شناسی خوبی نسبت به انتخابات گذشته میان اصول‌گرایان صورت گرفته است و آنها نهایتاً به مدلی رسیدند که شورای فقها این مجموعه را راهبری کند و در این شورا جامعه مدرسین، جامعه روحانیت مبارز و آیت الله مصباح یزدی شرکت دارند.

وی ادامه داد: در وضعیت موجود اضلاع اصول‌گرا(حزب مؤتلفه اسلامی، جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران) آسیب‌های موجود را مکتوب کرده و به توافق رسیده‌ و پای آن را امضا کرده‌اند؛ مؤتلفه، پایداری و ایثارگران کتباً رضایت داده‌اند که مطابق سازوکار تعیین مصداق برای فهرست نهایی اگر نام هیچ فردی از این سه تشکل در فهرست نهایی نباشد، همین مقدار که فهرست اصو‌ل‌گرا رأی بیاورد کافی است و آنها تمکین کرده و هیچ فهرست دیگری ارائه ندهند. [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]

***
 تاکید مسئولان بر تحقق منافع و امنیت ملی درباره برجام

آنچه ظریف در کمیسیون ویژه برجام گفت/ تعهد کتبی سه تشکل اصولگرا برای لیست نهایی/  آملی لاریجانی: حاکمان سعودی در آتش فتنه می‌دمندوزیر امور خارجه و مسئول تیم مذاکره‌ کننده هسته ای کشورمان برگزاری جلسات کمیسیون وی‍ژه بررسی برجام در مجلس و طرح موضوعات مختلف پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک را مهم برشمرد.

محمدجواد ظریف درخصوص برگزاری جلسات کارشناسی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم این جلسات برای روشن شدن موضوع برجام و همچنین تصمیم گیری در این خصوص مفید باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی بر رعایت موازین انقلابی و استقلال جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام تأکید کرد.

جلیلی با اشاره به موضوع هسته‌ای تصریح کرد: دفاع ملت ایران از حقوق خود می تواند دشمن را از طمع ورزی در سایر حوزه ها ناامید کند. او درخصوص جلسات کارشناسی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی افزود: گفتگوهای مجلس بحث‌های بسیار خوب و کارشناسانه است که فارغ از بحث های جناحی یا سیاسی و تنگ نظرانه، با یک نگاه ملی و نگاهی به افق آینده انقلاب اسلامی از زاویه های مختلف مطرح می شود.

فریدون عباسی ، بیان کرد: در موضوع برجام، باید همه باهم با عقل جمعی و وحدت و همدلی و در چارچوب منافع ملی تصمیم بگیریم و اگر همدلی و همزبانی باشد دشمنان از اینکه بتوانند در صفوف متحد مردم ایران تفرقه ایجاد کنند مایوس می شوند. او گفت: نمایندگان مجلس بررسی های کارشناسی برجام را خوب دنبال می کنند و درخصوص مطالب مرتبط خوب تذکر می دهند.

ابوترابی فرد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه جلسات بررسی برجام چگونه می تواند در حفظ منافع ملی و جلوگیری از اختلافات مؤثر باشد گفت: در نگاه به برجام باید گرایش‌های سیاسی را کنار گذاشت. او تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در مدیریت کشور این است که در تحلیل‌ها،  تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها گرایش‌های سیاسی خود را دخالت می دهیم که این سبب انحراف و آسیب به کشور خواهد شد.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی درخصوص بررسی های کارشناسانه این کمیسیون گفت: تلاش می‌کنیم تا با پرهیز از تک بعدی نگری و یا سیاسی کاری و با یک نگاه خاص به منافع ملی گزارشی جامع و کامل به مجلس ارائه کنیم.

علاءالدین بروجردی با بیان اینکه نگاه حول محور حفظ منافع ملی و رعایت خطوط قرمز نظام و نظرهایی که صریحا مقام معظم رهبری بیان کرده‌اند فصول مشترکی است که همه به آن معتقدند ،افزود: ما در مقابل یک برجام قرار داریم و باید درباره آن یک تصمیم گیری در مجلس شورای اسلامی انجام دهیم.

جلالی در پاسخ به این پرسش که جلسات بررسی برجام چگونه می تواند در حفظ منافع ملی و جلوگیری از اختلافات مؤثر باشد گفت: البته اینکه کمیسیون ویژه، برجام را بررسی می کند کاری بسیار خوب و در چارچوب مأموریتی است که از جانب مجلس بر عهده دارد اما این بررسی‌ها نباید به ایجاد اختلاف منجر شود پس همه باید تلاش کنند که ضمن بررسی دقیق و کنکاش در این خصوص از دوقطبی کردن جامعه بپرهیزند. [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]

***
آملی لاریجانی: حاکمان سعودی در آتش فتنه می‌دمند

آنچه ظریف در کمیسیون ویژه برجام گفت/ تعهد کتبی سه تشکل اصولگرا برای لیست نهایی/  آملی لاریجانی: حاکمان سعودی در آتش فتنه می‌دمندآیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز  مسئولان عالی قضایی با تسلیت شهادت امام جواد (ع) و تسلیت حادثه اخیر مکه به خانواده حجاج جان باخته بر لزوم توجه به فراهم کردن تسهیلات و امکانات مناسب برای زائران بیت الله الحرام از سوی مسئولان عربستان تأکید کرد و گفت: امیدواریم از این پس شاهد کوتاهی مسئولان سعودی در قبال زائران خانه خدا نباشیم.

رئیس قوه قضاییه با تأکید براینکه «حج فریضه ای الهی و سیاسی بسیار مهمی در جهان اسلام است» گفت: مناسک حج صرفاً عبادی نیست و گرچه ارزشهای معنوی آن بر کسی پوشیده نیست اما ابعاد سیاسی آن هم کاملاً باید مورد توجه قرار گیرد و از اجتماع عظیم مسلمانان برای بهبود شرایط  جهان اسلام بهره گرفت.

وی با ابراز تأسف نسبت به برخی اختلاف افکنی های مقامات سعودی در جهان اسلام تأکید کرد: متأسفانه حاکمانی در بلاد و مواطن شریفه الهی زمام امور را در دست دارند که در آتش فتنه می دمند و گروههای تکفیری را پرورش می دهند. [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    احب
  • ناشناس ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    فصل هفت دو بند دارد بند 41 و بند 42 و قطعنامه 2231 هم که بر مبنای بند 41 استوار است تحت فصل هفت است .
  • ناشناس ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    جناب ظریف باید کامل توضیح میدادند که چه تحریمهایی متوقف و تعلیق و یا لغو میشوند که متاسفانه نفرمودند اما دکتر جلیلی بند به بند برجام درباره تحریمها رو توضیح دادند که نتیجه گرفتیم که زیرساخت تحریمها حفظ میشوند و فقط کمی از آنها توقف موقت میشوند .
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    ظریف اصلا چیزی رو از رو نخوند همش گفت بله این هست تو برجام اون نیس. انگار ریز ریز تمام توافق رو با تمام تبصره اش حفظه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس