پس ازافشاگری برخی نمایندگان درباره خصوصی سازی شرکت آلومینیوم المهدی هرمزال با بیش از 800 میلیارد تومان زیر قیمت واقعی، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات به این ماجرا وارد شدند.

ورود نهادهای نظارتی برای جلوگیری از ارزان‌فروشی شرکت هزار میلیاردیجلسه ویژه سازمان بازرسی با وزیر اقتصاد درباره ارزان‌فروشی المهدیحضار وزیر اقتصاد به سازمان بازرسی بابت ارزان‌فروشی شرکت هزار میلیاردیگروه اقتصادی مشرق- پس از افشاگری برخی نمایندگان مجلس درباره خصوصی‌سازی شرکت آلومینیوم المهدی هرمزال بیش از 800 میلیارد تومان زیر قیمت واقعی، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات به این ماجرا وارد شدند.

تخفیف 830 میلیارد تومانی!

چند روز پیش، خبری در مورد واگذاری عجیب شرکت آلومینیوم المهدی هرمزال (بزرگترین تولیدکننده شمش خالص آلومینیوم در کشور) روی خروجی رسانه ها قرار گرفت. به گفته یکی از نمایندگان مجلس، این شرکت 830 میلیارد تومان زیر قیمت واگذار شده است.

کریمی قدوسی نماینده مشهد در مجلس با اشاره به اینکه هم اکنون شرکت آلومینیوم المهدی هرمزال  345هزار تن شمش آلومینیوم در سال تولید می‌کند، میزان شمش آلومینیوم ذخیره شده در انبارهای کارخانه المهدی را حدود 80هزار تن خواند و با اشاره به اینکه بهای هر کیلو شمش آلومینیوم 5هزار و 500تومان است، اضافه کرد: این به آن معناست که هم اکنون حدود 430 میلیارد تومان شمش آلومینیوم در انبارهای این کارخانه وجود دارد.

کریمی قدوسی گفت: بر اساس سیاست‌های واگذاری این کارخانه یک بار به مزایده گذاشته شده که البته زیر قیمت کارشناسی بوده است؛ بنابراین، بر اساس قانون باید مجدداً به مزایده گذاشته می‌شد، در حالی که اکنون بدون مزایده و از طریق مذاکره در حال واگذاری به شرکت فروآلیاژ گنو است.

وی اظهار داشت:‌ کارخانه با عجله بسیار و به میزان 830 میلیارد تومان زیر قیمت رسمی کارشناسی در حال واگذاری است. به این شکل که به خریدار گفته شده است، 10درصد بهای کارخانه را که 130 میلیارد تومان می‌شود به عنوان قسط اول واریز کرده و شرکت را تحویل بگیرد در حالی که تنها شمش انبار شده داخل کارخانه 430میلیارد تومان است. (منبع)

تذکر یک سال پیش نمایندگان مجلسورود نهادهای نظارتی برای جلوگیری از ارزان‌فروشی شرکت هزار میلیاردیجلسه ویژه سازمان بازرسی با وزیر اقتصاد درباره ارزان‌فروشی المهدیحضار وزیر اقتصاد به سازمان بازرسی بابت ارزان‌فروشی شرکت هزار میلیاردی

 این در حالی است که یک سال قبل هم بحث خصوصی‌سازی این مجموعه مطرح شد، جمعی از کارکنان صنایع آلمینیوم المهدی و هرمزال با ارسال اسناد متعدد درباره سوءاستفاده های احتمالی در این مجموعه به رسانه ها، به افشای آمارهای تکان دهنده از فساد و زدوبندهای پیدا و پنهان در عملکرد این شرکت خبر داده بودند.

نمایندگان مجلس نیز نسبت به اقدام برخی دستگاه‌های دولتی برای فروش شرکت المهدی زیر قیمت هشدار دادند.

مثلا  24 تیرماه 1393 ابوالقاسم جراره عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه واگذاری مجتمع آلومینیوم المهدی به صلاح نیست خواستار تجدیدنظر در نحوه واگذاری این مجتمع شد.

وی در تذکر شفاهی به وزیر صنعت، گفت: ساختار اداری و مدیریتی مجتمع آلومینیوم المهدی دارای مشکلاتی است که بارها برای رفع آن به وزیر صنعت و معدن و مدیرعامل ایمیدرو تذکر داده ایم.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی،‌ حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی افزود: گفته می شود واگذاری این مجتمع با قیمت پایین خواهد بود و قیمت 240میلیاردی که اعلام شده حتی نصف ارزش شمشهای آلومینیوم موجود در کارخانه نیست، و اگر چنین اتفاقی بیافتد قطعا محل اشکال خواهد بود .

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس واگذاری مجتمع آلومینیوم المهدی را به صلاح ندانست و از مسئولین وزارت صنعت و معدن و سازمان خصوصی سازی خواست تا نسبت به واگذاری این مجتمع حساسیت بیشتری نشان دهد.(منبع)

به دنبال آن، جمعی از نمایندگان مردم در مجلس هم در نامه ای به رییس سازمان خصوصی سازی نسبت به تقدم واگذاری در بورس به واگذاری در مزایده تذكر دادند و در آن تصحیح فرایند واگذاری را خواستار شدند.

در آن نامه که به امضای نمایندگان از كمیسیون های مختلف مجلس از جمله محمدرضا پورابراهیمی، غلامرضا تاجگردون، الیاس نادران، علیرضا زاكانی، احمد توكلی، علی محمد احمدی، محمد حسن نژاد، رجایی و هادی قوامی رسیده بود، نمایندگان خواستار توقف این واگذاری تا زمان تعیین تكلیف این مسایل شده بودند.(منبع)

انجام واگذاری در روزهای پایانی سال 93

با وجود وعده‌های مسئولان دولتی برای پیگیری تذکرات نمایندگان مجلس، سازمان خصوصی‌سازی 28 بهمن‌ماه سال گذشته مجددا برای واگذاری این شرکت اطلاعیه داد که بعدها مشخص شد باز هم ارزان‌فروشی در کار است.(منبع)

یک ماه بعد یعنی در روزهای پایانی سال 1393 مسئول سازمان خصوصی‌سازی از فروش مجتمع مذکور خبر داد.(منبع)

سیدجعفر سبحانی، مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی قیمت پایه آلومینیوم المهدی هرمزال را حدود 880 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در نهایت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال به قیمت 910 میلیارد تومان به فروش رفت. به گفته وی میزان پیش پرداخت خریدار بین 20 تا 30 درصد متغیر است.(منبع)

اذعان به ارزان‌فروشی

اما اوایل تابستان امسال مهدی کرباسیان رئیس (سازمان توسعه و نوسازي معدن و صنايع معدني ايران(ايميدرو) که 69 درصد سهام آلومینیوم المهدی هرمزال را در اختیار دارد در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت واگذاری آلومینیوم المهدی هرمزال اظهار کرد: شبهاتی درباره قیمت گذاری این شرکت در جریان مزایده وجود داشت که به همین دلیل سازمان های نظارتی در این موضوع دخالت کردند و قرار است حسب دستور وزارت اقتصاد 6 نفر کارشناس معرفی شده توسط سازمان خصوصی سازی دوباره قیمت گذاری انجام شده برای این شرکت را مورد بررسی قرار دهند.

وی افزود: بعد از این بررسی اگر مشخص شود تفاوت معناداری بین قیمت واقعی آلومینیوم المهدی هرمزال با قیمت کارشناسی شده آن وجود دارد در راستای حفظ اموال دولت این مزایده ابطال خواهد شد و آلومینیوم المهدی هرمزال همچنان دولتی باقی خواهد ماند و احتمالا در ادامه مزایده مجددا برگزار خواهد شد.

به گفته وی بین 7 تا 8 روز زمان می برد تا نتیجه این بررسی از سوی کارشناسان معرفی شده از سوی سازمان خصوصی سازی اعلام شود.(منبع)

جالب آن که اوایل اردیبهشت ماه امسال مهدی کرباسیان؛ رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران خبر داد که هنوز شرکت برنده پیش‌پرداخت را واریز نکرده است. (منبع)

* قطعیت ارزان‌فروشی

ولی چند روز پیش رئیس هیات مدیره شرکت آلومینیوم المهدی هرمزال از قطعی شدن برنده مزایده فروش این شرکت خبر داد.(منبع)

بدین ترتیب در حالی این خصوصی‌سازی از نگاه مسئولان دولتی، قطعی شده که ارزان‌فروشی شرکت مذکور و زیان چند صد میلیارد تومانی به بیت‌المال کاملا فاحش است.

به همین دلیل، نهادهای نظارتی از جمله دیوان محاسبات و سازمان بازرسی به طور جدی وارد این ماجرا شده‌اند تا جلوی زیان چند صد میلیارد تومانی بیت‌المال را بگیرند.

در حالی که مسئولان دولتی از واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی هرمزال دفاع می‌کنند، سازمان بازرسی کل کشور وزیر اقتصاد، رئیس سازمان خصوصی‌سازی و سایر مسئولان ذی‌ربط را احضار کرده است.

قرار است روز شنبه جلسه ویژه سازمان بازرسی در این باره با حضور مسئولان وزارت اقتصاد برگزار شود. هدف سازمان بازرسی جلوگیری از اتلاف هنگفت بیت‌المال است که با اهمال و قصور مدیران دولتی رخ داده است.

جدول: سهامداران شرکت آلومینیوم المهدی هرمزال قبل از واگذاری

ورود نهادهای نظارتی برای جلوگیری از ارزان‌فروشی شرکت هزار میلیاردیجلسه ویژه سازمان بازرسی با وزیر اقتصاد درباره ارزان‌فروشی المهدیحضار وزیر اقتصاد به سازمان بازرسی بابت ارزان‌فروشی شرکت هزار میلیاردی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    0 0
    مال باباشونه به مردم چه؟
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    0 0
    الان توشبکه خبرمناظره رودیدم متاسفانه دکترتوکلی حرف منطقی برای گفتن نداشت وتمام حرفاشون بدون پشتوانه منطقی بود
  • پويا ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    شركت به اين بزرگي رو زير سيبيلي مفت مي بخشند، بعد واسه فروش دو تا باشگاه پيزوري كه تمام دارايي هاشون فقط يه اسم هست و بس هزار جور بامبول درميارند
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    من كه مناظره رو نديديم اما اين صورت مساله شفاف است و نيازي به مناظره نداره .فروش اموال دولت با قيمت پايين و قسطي تخلف محرز و اشكاري است كه هر طفلي ان را درك مي كند.
  • بوسجین ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    خواهشا" نظر مرا منعکس کنید شاید تلنگری برای اینگونه تاراج ها باشد این اقایون که سهام عدالت را که یک طرح همگیر مردمی بود امروزه به پیچ و تاب اداری خود انداختند و در فرصت های مختله ان را هم به سخره گرفتند سهامی که اموال مردم را به خودشان بر می گرداند و ان را همچنین با اصطکاک مواجه کردند با این حساب هایی که مسئولین ان می دهند می خواهند انقدر به ارزش کنند که ارزش گرفتن نداشته باشد با ان سو. مدیریت ها و ریخت و پاش حقوق و مزایا برای کارشناسان رنگارنگی که سر سفره ان نشانده اند و برای انها دادن حق مردم به خودشان عذاب اور می باشد حال که در مقابل عمل انجام شده قرار گرفته اند می خواهند ان را هم به شکلی به نابودی کشیده و خنثی کنند اما دادن اموال مردم به افراد خاص انهم با قیمت به مراتب پائین برای همین اقایون هنر محسوب می شود به جای خجالت به ان غارتگری ها مباهات نیز می کنند حق را به حق دار دادن عذاب اور اما به غیر حق دادن مسرت بخش می شود این افرادی که این برنامه ها دارند فردا روز قیامت چه جوابی خواهند داشت اگر اعتقادی به ان دارند و کسی که اعغتقاد به ان حساب و کتاب داشته باشد از این دست و دل بازی از حق مردم نمی کند مگر اینکه انان اعتقادی به معاد و روز جزا نداشته باشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس