رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در لایحه برنامه ششم توسعه الگوی پیشرفت کنار گذاشته نمی شود و راهبردهای آن دیده خواهد شد و همچنین توجه ویژه ای به اقتصاد مقاومتی شده است .

به گزارش مشرق، غلامرضا تاجگردون در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: از تدوین برنامه سوم توسعه به بعد نگاه برنامه نویسان بومی سازی برنامه در ایران بود .

وی با اشاره به اختلاف نظر حقوقی میان دولت و مجلس در زمینه برنامه ششم توسعه گفت: رئیس جمهور معتقد است نیازی به ارائه لایحه برنامه ششم به مجلس نیست و ارائه احکام مورد نیاز به نمایندگان کفایت می کند در حالیکه مجلس این دیدگاه را قبول ندارد .

تاجگردون افزود : البته این مسئله بالایحه جدیدی که دولت به مجلس ارائه کرده است برطرف شده است .

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود : رشد اقتصادی هشت درصد در برنامه ششم توسعه آمده است و برای تحقق آن باید اتفاقاتی بیافتد که مهمترین آنهاتامین منابع است .

تاجگردون افزود: بیست و دو دهم درصد از منابع مورد نیاز برای برنامه ششم برای تحقق رشد اقتصادی هشت درصد از منابع خارجی است که اگر محقق نشود همچون برنامه های قبلی این رشد اقتصادی تحقق نخواهد یافت .

وی تصریح کرد : اقتصاد مقاومتی برای بستن درهای کشور نیست و میتوان از منابع خارجی برای تولید بیشتر استفاده کرد .

رئیس کمیسیون و برنامه و بودجه مجلس افزود: اجرای 121 طرح در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم توسعه امده است که سهم ارتقای بهره وری در آن بالا است.

تاجگردون گفت: نرخ رشد سرمایه گذاری در سال گذشته منفی 20 درصد بود .

محمد حسین بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این برنامه گفت:‌ تحقق رشد 8 درصدی مشروط به استفاده از منابع خارجی در حد تعیین شده است.

وی افزود:‌باید همه تدابیر لازم دربرنامه دیده شود تا بتوانیم بهره وری را در کشور بالا ببریم.

بحرینی گفت: به هر شکل ممکن باید بهره وری منابع داخلی را افزایش دهیم اما در عین حال باید به منابع خارجی هم توجه کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود:‌ پیوستن به سازمان تجارت جهانی برای ما انتخاب نیست بلکه الزام است.

وی گفت: درشرایطی هستیم که مطلوب نیست اما در حال تدوین افق امید بخش هستیم.

بحرینی افزود: زمانی که لایحه برنامه ششم توسعه با اصلاحات مجلس تصویب و به دولت ابلاغ شود فضای خوبی بوجود خواهد امد.

حمید رضا فولاد گر نماینده مجلس هم درارتباط تلفنی با این برنامه با بیان اینکه فراتراز برنامه پنج ساله مستند چشم انداز و الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت است گفت: انچه دولت به مجلس داده است بسته جامه ای نیست که لایحه ای با همه اولویت ها را دارا باشد .

وی افزود: تصور ما این است که دولت همچنان این لایحه را بر اساس اختیارات رئیس جمهور تدوین و به مجلس ارائه کرده است.

احمد توکلی استاد دانشگاه هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: متاسفانه برخی ها شک دارند که اقتصاد اسلامی داریم وبه سمت الگو سازی نمی روند.

وی افزود‌:‌اگربخواهیم به الگوی اقتصاد اسلامی عمل کنیم باید به احکام و جهان بینی اسلام و اقتضائات ایران توجه داشته باشیم.


منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس