در شرایط نزول درآمدهای نفتی، بایستی از این توفیق اجباری برای توسعه صنایع تبدیلی معادن استفاده کرد، زیرا صرف استخراج مواد معدنی و عدم توسعه صنایع تبدیلی، همان بلای صادرات نفت خام را بر سر ذخایر معدنی کشور خواهد آورد.

گروه اقتصادي مشرق- حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با هیئت دولت بخش معدن را از ظرفیت‌های مهم کشور دانستند و گفتند: بازار نفت که با یک اشاره قدرت‌ها و به دنبال اقدامات عناصر خبیث منطقه، از صد دلار به چهل دلار می‌رسد به هیچ وجه قابل اطمینان نبوده و باید به فکر جایگزین مناسب برای آن باشیم که بهترین جایگزین، بخش معدن است.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: باید در معدن از ظرفیت بخش خصوصی استفاده و از خام فروشی نیز جلوگیری کرد.

فرامین رهبر انقلاب با توجه به آمارهای ذخایر معدنی ایران و دست‌نخورده ماندن بخش عظیمی از آن، اهمیت دوچندانی می‌یابد.

ایران با داشتن 68 نوع ماده معدنی و شناسایی 57 میلیارد تن ذخیره که از این رقم حدود 37 میلیارد تن آن قطعی و بقیه احتمالی است، از نظر تنوع مواد معدنی جایگاه دهم و از لحاظ میزان ذخیره اکتشافی رتبه پانزدهم جهان را به خود اختصاص داده است.

ارزش ذخایر اکتشافی ایران بیش از 770 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

پیشرفت عدالت‌محور با توسعه معادن

جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مس، سنگ آهن، سرب و روی، طلا و غیره معادن بزرگ در مقیاس‌های جهانی دارد.

ایران به لحاظ ذخائر معدنی اولین کشور خاورمیانه است و طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس 7 درصد ذخایر معدنی جهان در ایران جای دارد.

غنای منابع و ذخایر عظیم معدنی، کشور ما را یکی از غنی‌ترین مناطق جهان از نظر توانایی تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنعت کرده است. 

همچنین طبق بررسی‌های صورت گرفته تاکنون حدود 6 هزار معدن با 70 نوع ماده معدنی در کشور شناسایی شده است و 15 هزار محدوده امیدبخش معدنی با 40 میلیارد تن ذخایر قطعی به ارزش بیش از 770 میلیارد دلار شناسایی شده است.

پیشرفت عدالت‌محور با توسعه معادن

12 معدن مهم جهان در ایران قرار دارد؛ 8 درصد ذخایر روی، 10 درصد منابع ذغال سنگ کک شو حرارتی، 2 درصد منابع سنگ آهن جهان و 3 درصد ذخایر سرب جهان در ایران جای گرفته وکشور ما چهارمین تولیدکننده سنگ تزئینی در دنیا است؛ همچنین ذخایر شناسایی شده مس ایران به بیش از 30 میلیون تن می‌رسد.

نیمی از 24 نوع مادن معدنی فلزی و 36 نوع از 50 نوع ماده غیرفلزی جهان در ایران شناسایی و تعیین ذخیره شده است.

با وجود حجم بالای ذخایر معدنی، تولید ایران از این ذخایر بسیار ناچیز است. یعنی ظرفیت بالقوه‌ای از بخش معدن ایران همچنان دست‌نخورده باقی مانده است.

ایران به دلیل داشتن ذخایر اورانیوم، زغال سنگ و سنگ آهن هم جایگاه بالایی در فهرست جهانی دارد و طبق پیش بینی و بررسی‌های به عمل آمده، کشورمان روی کمربند آهن، روی، سرب، مرمریت، مس و طلا قرار دارد و دست کم 100 سال مواد معدنی برای تولید و استخراج دارد.

اما با وجود همه این ذخایر بسیار غنی معدنی و پتانسیل رشد اقتصادی کشور به واسطه معادن، ایران تاکنون نتوانسته است برداشت مناسبی از ذخایر معدنی خود داشته باشد و سهم صادرات مواد معدنی در تولید ناخالص داخلی کشور بسیار اندک است.

پیشرفت عدالت‌محور با توسعه معادن

بر اساس آمار فوق، 300 میلیون تن از 348 میلیون تن تولیدات ایران، مربوط به تولیدات نفتی است. بنابراین در صورت عدم لحاظ تولیدات نفتی، رتبه واقعی ایران در بخش معدن در سطح جهان بسیار پایین‌تر است.

پیشرفت عدالت‌محور با توسعه معادن

همچنین مطابق آمار فوق، 154 میلیارد دلار از 162 میلیارد دلار ارزش تولیدات معدنی ایران به محصولات نفتی مربوط است. بنابراین بدون لحاظ محصولات نفتی، سهم واقعی ایران از تولیدات معدنی رقم نازل 6 میلیارد دلار است.

در واقع ایران با 395 میلیون تن برداشت سالانه از ذخایر معدنی کم تر از 4/ 0 درصد ازذخایر خود را استخراج می‌کند.

درحالی که استاندارد برداشت از ذخایر معدنی در جهان یک درصد از حجم کلی ذخایر در سال است و سهم بخش معدن و صنایع معدنی در صادرات غیر نفتی کشور سالانه 30 تا 35 درصد است که آن هم صادرات مواد خام صنعتی است، نه مواد فرآوری‌شده.

این آمار در شرایطی اعلام شده است که کارشناسان صنعتی و معدنی معتقدند درصورت سرمایه گذاری مناسب سهم معدن از تولید ناخالص کشور باید بیش از 50 درصد باشد.

بر اساس برنامه پنجم توسعه تا پایان سال 94 حجم استخراج و تولید مواد معدنی در کشور باید به 600 میلیون تن در سال برسد و ایران را به یکی از مهم‌ترین تولید کنندگان محصولات معدنی در منطقه و جهان تبدیل کند، اما به اعتقاد کارشناسان دستیابی به این مهم غیر ممکن به نظر می‌رسد.

پیشرفت عدالت‌محور با توسعه معادن
منبع: گزارش وزارت صنعت

در شرایطی که صنایع نفت و گاز ایران با تحریم‌های شدید روبه رو است، گسترش فعالیت استخراج و فرآوری معادن می‌تواند جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی باشد.

این در حالی است که به رغم تمامی پتانسیل‌ها، به معدن به صورت صنعتی نگاه نشده و آنطور که باید پتانسیل‌های این بخش در راستای توسعه اقتصادی کشور بکار گرفته نشده است.

به عبارت دیگر ما از این پتانسیل خدادادی به درستی نتوانسته‌ایم در جهت توسعه اقتصادی کشور استفاده کنیم. در حالی‌که این بخش می‌توانست با برنامه ریزی درست به عنوان موتور محرکه توسعه صنعتی کشور تبدیل شود، در شرایط حاضر به طور نسبی نسبت به دیگر بخش‌ها نتواسته از جایگاه مناسبی برخوردار باشد.

البته همین بخش معدن که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، موتور محرکه بخش اعظمی از صنایع ایران است که در شرایط حاضر پیش‌قراولان صنعتی شدن ایران محسوب می‌شوند.

تشکیل و ورود صنایع معدنی مهم و مادر همچون فولاد، مس، آلومینیوم، سیمان، سرب و روی و ... همه در سایه وجود معادن در ایران بوده است.

سهم 32 درصدی محصولات بخش معدن و صنایع معدنی از صادرات غیرنفتی کشور (صادرات بیش از 41 میلیون و 290 هزار تن محصولات بخش معدن و صنایع معدنی به ارزش 10 میلیارد و 321 میلیون دلار در سال 1389)، سهم بیش از 23 درصدی از ارزش بازار بورس کشور و سهم حدود 5 درصدی ارزش افزوده در تولید ناخالص داخلی کشور، نشان از حضور فعال بخش معدن با 5700 معدن، 20600 واحد صنایع معدنی، 285 میلیون تن استخراج سالیانه و 106 هزار اشتغال مستقیم، نشان از پتاسیل بالای بخش دارد ولی همانطور که در قبل اشاره شد، این میزان با توجه به پتانسیل موجود در کشور بسیار کم است که می‌بایست یک عزم جدی در افزایش سهم این بخش در کل چرخه اقتصاد، در بخش‌های مختلف حاکمیتی و سیاست‌گذاری، مورد حمایت و نظارت قرار گیرد.

* سهم پایین معدن از تولید ناخالص داخلی کشور

با وجود ذخایر و ظرفیت‌های عظیم معدنی کشورمان، بخش معدن به علت عدم توسعه کافی، سهم بسیار پایینی از تولید ناخالص داخلی کشور دارد.

بررسی آمار تولید ناخالص داخلی کشور نشان می‌دهد بخش معدن با سهم حدود یک درصد، پایین‌ترین سهم از کل ارزش افزوده کشور را دارا می‌باشد.

پیشرفت عدالت‌محور با توسعه معادن

این در حالی است که در کشورهای معدن‌خیز جهان مثل کانادا، استرالیا و آمریکا بخش معدن سهم 6 درصدی از کل ارزش افزوده ایجادشده در این کشور را دارد. به عبارت دیگر در میان کشورهای معدن‌خیز، سهم ارزش افزوده بخش معدن در ایران بسیار کمتر از سایر کشورها است.

توفيق اجباري استفاده از ظرفيت هاي معادن كشور با مُفت شدن قيمت نفت* کاهش فقر با توسعه معادن

نکته مهمی که توسعه بخش معدن کشورمان را بیش از پیش مهم می‌سازد، قرار گرفتن عمده معادن کشور در مناطق محروم و دورافتاده است.

بنابراین توسعه معادن علاوه بر آن که تولید ناخالص داخلی کشور را بالا می‌برد مطمئناً موجب اشتغالزایی و ارتقاء سطح زندگی ساکنان مناطق دورافتاده  و کمتر توسعه‌یافته کشور هم می‌شود؛ به عبارتی توسعه معادن یکی از مصادیق توسعه عدالت‌محور و متوازن است.

بدون تردید مهمترین علت عقب‌ماندگی کشورمان در توسعه معادن، تامین بودجه دولت از طریق فروش نفت خام بوده است.

اما در شرایط فعلی که وضعیت درآمدهای نفتی کشور به شدت نزول پیدا کرده، بایستی از این توفیق اجباری برای توسعه معادن خصوصا توسعه صنایع تبدیلی معادن استفاده کرد، زیرا صرف استخراج مواد معدنی و عدم توسعه صنایع تبدیلی، همان بلای صادرات نفت خام را بر سر ذخایر معدنی کشور خواهد آورد.

نکته آخر آن که چون احداث و بهره‌برداری از صنایع معدنی طولانی‌مدت است و نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان است، انتظار می‌رود دولت و مجلس و سایر ارکان‌های نظام به طور اجماعی به سمت توسعه صنایع معدنی گام بردارند و انتظار بازدهی کوتاه‌مدت و فوری از صنایع معدنی کشور و جایگزینی سریع درآمدهای نفتی از این بخش نداشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    0 0
    معدن در ایران یعنی تخریب محیط زیست در جهت سود یک عده.
  • حمید ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    0 0
    اینها متعلق به آیندگان هم هست پس بهتره طبق راهبرد رهبری عمل کرده و هوشمندانه از خام فروشی جلوگیری کنیم.
  • اهوازی ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    0 0
    از خام فروشی نفت و گاز باید عبرت بگیریم و از خام فروشی معادن پرهیز کنیم.
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    0 0
    مشرق تیتر خبر خوب بود
  • متان ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    0 0
    برای مثال معادل زغال سنگ البرزمرکزی که بار اقتصادی کل شهرستان سوادکوه به دوش این معادن بود ولی درسال 88 به بهانه خصوصی سازی به غارت رفت وبازگشایی مجددش به یک رویا برای جوانان این شهرستان تبدیل شده ووحالامردم این شهرستان درفقردست پا میزنن .
  • علی ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    0 0
    البته دقت کنید که اگر رتبه چین و آمریکا در جدول استخراج معادن و تولید ناخالص اول است بخاطر فعالیت عمده این کشورها در آمریکای جنوبی و آفریقا است و گرنه متاسفانه رتبه ایران شاید بالاتر از این کشورها باشد.
  • بصير قمي ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    0 0
    فعلا هر ليتر دوغ دو برابر
  • حمید ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    0 0
    اینها متعلق به آیندگان هم هست پس بهتره طبق راهبرد رهبری عمل کرده و هوشمندانه از خام فروشی جلوگیری کنیم.
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    0 0
    به عبارت دیگر ما از این پتانسیل خدادادی به درستی نتوانسته‌ایم در جهت توسعه اقتصادی کشور استفاده کنیم. در حالی‌که این بخش می‌توانست با برنامه ریزی درست به عنوان موتور محرکه توسعه صنعتی کشور تبدیل شود، در شرایط حاضر به طور نسبی نسبت به دیگر بخش‌ها نتواسته از جایگاه مناسبی برخوردار باشد. نه که خیلی از پتانسیل نفت توی چندین سال گذاشته استفاده کردیم این معادن هم بدید دست اقازاده ها حالش رو ببرن گور بابای مردم عادی هم کرده نقش مردم توی کشور فقط مالیات دادن هست
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    0 0
    بهره برداري صرف كافي نيست و بايد كارخانه هاي فرآوري هم در كنار معادن داير شود
  • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    مشرق جان دمت گرم
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    باید معدن فروشی و نفت فروشی را کنار بگذاریم و به تولید و فروش فناوری بپردازیم...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس