نماینده مجلس نهم با ابراز تأسف از اینکه دولت عنایت جدی به ظرفیت‌های داخلی ندارد، گفت: انگار وزیر صنایع شده وزیر واردات کالاهای لوکس، وزیر راه و شهرسازی شده وزیر هواپیما خری و وزیر نفت هم شده نماینده شرکت‌های نفتی خارجی.

به گزارش مشرق، الیاس نادران، نماینده مجلس نهم تصریح کرد: وقتی رئیس جمهور کشور با یک ماشین خارجی برای سرکشی از یک بنگاه تولید داخلی می‌رود، چه پیامی را منتقل می‌کند؟ اگر بعضی از مسئولان ارشد دولتی دارایی‌های خود را صرف تولید داخلی می‌کردند، امروز وضع بهتر از این می‌بود.
 
وی با ابراز تأسف از اینکه دولت عنایت جدی به ظرفیت‌های داخلی ندارد، تأکید کرد: دولت آنقدر که به فکر توتال و بویینگ و ایرباس و پژو است، تولیدات داخلی برایش اهمیت ندارد. انگار وزیر صنایع شده وزیر واردات کالاهای لوکس، وزیر راه و شهرسازی شده وزیر هواپیما خری و وزیر نفت هم شده نماینده شرکت‌های نفتی خارجی.
 
نادران یادآور شد: سال گذشته عرض کردم با اجرا شدن برجام به دلیل نوع نگاه غلط دولت به حل مشکلات اقتصادی کشور از طریق تجارت خارجی و باز کردن اقتصاد به روی محصولات خارجی و خام فروشی، اوضاع اقتصادی کشور بدتر خواهد شد.
 
نماینده مجلس نهم در همین زمینه افزود: در این سه سال نرخ رشد تولید داخلی حول وحوش صفر بوده و امسال بهار از سه سال گذشته نخواهد بود.
 
این اقتصاددان با بیان اینکه واردات اگر در گرو سرمایه یا کالاهای واسطه‌ای باشد و صادرات شامل مواد و کالاهای مصرفی که در نتیجه ارزش افزوده این مبادله در داخل رسوب کند، مانعی ندارد، بیان داشت: تحلیل ترکیب صادرات و واردات نشان از عکس این نسبت دارد و فاجعه اینجاست که مصرف‌کننده ما به نفع تولید خارجی عمل می‌کند.
 
وی وضع واردات کالاهای لوکس را فاجعه‌آمیز توصیف کرد و با اشاره به اینکه کشور که پنجاه میلیارد دلار واردات دارد، بنابر آمار مراجع رسمی بیش از بیست میلیارد دلار آن قاچاق است، گفت: این قاچاق با کوله بری می‌آید؟ چهل درصد قاچاق غیراز کالاهای لوکس در بازار داخلی چه ارزش افزوده‌ای ایجاد می‌کند؟
 
نادران اجرای کامل قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رصد کردن مسیر پول و کالا، ساماندهی واردات از طریق تعرفه‌ها، نظارت جدی بر بازارهای داخلی، حمایت موثر و واقعی از تولیدات داخلی و پرهیز از اشرافی‌گری در مدیران ارشد اجرایی را از جمله تدابیر و راهکارهایی دانست که دولت می‌تواند با آنها به مقابله با مصرف کالاهای لوکس خارجی و واردات غیرضرور بپردازد.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    0 0
    دولت اصلاحطلب عشق خارج است
  • مهماندار هواپیما ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    0 0
    الیاس جان دولت مردان تعهد اخلاقی به غربی ها دارند
  • م ف ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    0 0
    این اقایون که اوج افتخارشون اینه که ما هر روز نفت خام بیشتری نسبت به روز قبل صادر می کنیم اونم به قیمت چندر غاز! اینم افتخار داره؟!!!! دیگه معلومه اخر و عاقبت این مملکت!
  • ناشناس ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    0 0
    درود بر نماینده انقلابی .
  • م ف ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    0 0
    همه اش که شد غیر قابل انتشار؟!!! صدای مایی یا صدای اونا؟! بذار ما هم حرفمونو بگیم.
  • ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    0 0
    همچون میگید آنقدر انگار که صنایع داخلی کمترین اهمیتی داره فقط اونقدرها نیس!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس