ایرج اسکندری مدعی است تابلویی که او به مناسبت 17 شهریور کشیده‌بود پس از برگزاري نمايشگاهي به مناسبت روز زن در موزه هنرهاي معاصر تهران و تحويل آثار به مسولان نمايشگاه مفقود گرديد. نمايشگاهی که ریاستش با فائزه هاشمي بود.

گروه فرهنگی مشرق _ این روزها دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد تعدادی از آثار مجموعه‌ خود را در نگارخانه هنر ایران به نمایش گذاشته است. نمایشگاهی که با دیگر نمایشگاه‌های هنری، یک تفاوت اساسی دارد و آن، هدف برپایی آن است. این آثار 15 سال بود که به‌عنوان بخشی از اموال اداره کل هنرهای تجسمی در انبار نگهداری می‌شدند تا این‌که چندماه پیش، گویا «به‌خاطر خیانت در امانت امین‌اموال» از این مجموعه خارج و برخی از آن‌ها فروخته شدند.

به گفته مسؤولان مرکز هنرهای تجسمی، نمایشگاهی چند روزه از این آثار برگزار شده تا کارشناسان به دیدن آثار بروند و شبهات به‌وجود آمده را برطرف کنند. این 27 اثر شامل دو اثر از بهمن محصص، دو اثر از رضا مافی، سه اثر از فریده لاشایی، دو اثر از حسین زنده‌رودی، 10 اثر از اردشیر محصص، دو اثر از پروانه اعتمادی، یک اثر از مهدی ویشکایی و علیرضا اسپهبد و چهار اثر از میرعبدالرضا دریابیگی است.

طبق اعلام دفتر هنرهای تجسمی، این آثار با پیگیری معاونت امور هنری، مراجع ذی‌صلاح انتظامی و قضایی و مشارکت جمعی از مجموعه‌داران، هنرمندان و گالری‌داران، بازگردانده شده‌اند و این مرکز برای این‌که هنرمندان، کارشناسان و علاقه‌مندان، از بازگشت آثار به مجموعه و سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنند، آن‌ها را در قالب یک نمایشگاه در معرض نمایش گذاشته است.

اما این موضوع با صحبت‌های ایرج اسکندری، از نقاشان به نام هنر معاصر ایران و از کسانی که بعد از انقلاب همیشه همراه با موزه و در کنار مرکمز تجسمی بوده است، ابعاد تازه‌ای به خود گرفت. ادعایی کهiنشان می‌دهد مرکز امور تجسمی در سال‌های دورتر با مشکل ناپدید شدن آثار هنری مواجه بوده است.

ایرج اسکندری، هنرمند نقاش درباره اینکه آیا جریان دزدی و سرقت از مرکز تجسمی یک مساله تازه است یا خیر؟، گفت: خود من نیز یکی از آثارم را در این مرکز گم کرده‌ام.


گم شدن تابلو از درون ارشاد چیز تازه‌‌ای نیست

وی افزود: ١٧ شهريور ١٣٥٧- در تظاهراتي كه درميدان شهدا(ميدان ژاله سابق) برپا شد مقرر شده بود براي جلوگيري از تيراندازي ماموران شاه - زنها در صف جلو مستقر شوند، شير زنان ايراني سپربلا شدند و آماج رگبارهاي دژخيمان. درفرانسه كه بودم (سال٥٨) اتودي با الهام از تابلوي ازادي مردم اثر دلاكروا تهيه كردم. اين اتود در ايران درسال٥٩ تبديل به تابلويي در ابعاد 6 * 5/2 متر شد . اين اثر چنانكه قبلا گفته شد پس از برگزاري نمايشگاهي به مناسبت روز زن در موزه هنرهاي معاصر تهران و تحويل آثار به مسولان نمايشگاه مفقود گرديد. لازم بذكر است كه رييس نمايشگاه خانم فائزه هاشمي و دبيراجرايي خانم حبيبي بودند.


گم شدن تابلو از درون ارشاد چیز تازه‌‌ای نیست

ایرج اسکندری در سال 1335 در کاشمر متولد شد. سرپرستی گروه تجسمی دانشکده الزهرا و عضویت در گروه نقاشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در کارنامه فعالیت های او دیده می‌شود. این نقاش پس ازانقلاب اسلامی، جدا از پرداختن به نقاشی و همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت ایجاد فضای جدید هنری، به تدریس دردوره فوق لیسانس دانشکده هنرهای تزئینی پرداخت و درجریان تعطیلی موقت دانشگاه ها درطول انقلاب فرهنگی به خدمت سربازی رفت و عهده دار تبلیغات عقیدتی و سیاسی نیروی زمینی شد. پس ازآن مجددا به تدریس طراحی و نقاشی در دانشکده هنرهای تزئینی مشغول شد.


گم شدن تابلو از درون ارشاد چیز تازه‌‌ای نیست

ایرج اسکندری فارغ التحصیل رشته نقاشی از هنرکده هنرهای تزئینی، فارغ التحصیل پژوهش هنر، عضو هیأت علمی و رئیس دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر است. او همچنین دبیر دومین و سومین دوسالانه نقاشی معاصر ایران، دبیر نخستین دوسالانه بین المللی نقاشی جهان اسلام و دبیر نخستین جشنواره هنرهای تجسمی آفریقا بوده است. ایرج اسکندری در عرصه مجسمه سازی نیز فعالیت می کند.

از مجسمه های او می توان از مجسمه مرمری در لبنان نام برد. نقاشی دیواری "مادر" در تهران از دیگر آثار او است. او در سال 1384 به اخذ درجه دکترای هنر از دانشگاه هنر نائل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    اجب
  • روشن ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    عجب !!!!!! درست بنویس کم کم همین کلمات میشه زبان فارسی.
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    عجب!!!!
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    عجب
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    این خانواده ازهیچ چیز نمی گذرند.هرچی باشه فور..شاید.... به انگلیس برده وانجابه قیمت بالافروخته.
  • مهدی 90085 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    قربان عدالت بروم تا الان این بنده خدا جرات گفتن نداشت ولی حالا ......
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    خانوادگی...
  • ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    حالا خوبه دکل نبرده وگرنه چی کارش می کردین!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس