کد خبر 463402
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۷

رهبر دموکرات‌های مجلس سنای آمریکا به طور ضمنی اشاره کرده در صورت حمایت 41 سناتور دموکرات از «برجام»، از ترفند قانونی‌ای که رأی‌گیری درباره قطعنامه رد آن در کنگره را عملاً غیرممکن می‌کند، استفاده خواهد کرد.

به گزارش مشرق، «هری رید»، رهبر دموکرات‌های مجلس سنا، روز شنبه در بیانیه‌ای تأیید کرد در صورت کسب 41 رأی لازم از سوی قانونگذاران این حزب از یک ترفند قانونی که رأی‌گیری درباره «برجام» را عملاً لغو می‌کند استفاده خواهد کرد.

آقای «رید» در این بیانیه نوشته است: «اخیراً به اطلاع سناتور مک‌کانل (رهبر جمهوری‌خواهان سنا) رساندم که دموکرات‌ها خوشحال خواهند شد که حسب فرموده‌های مکرر خود ایشان مبنی بر اینکه مسائل مهم در سنا از مدتها پیش نیازمند کسب 60 رأی بوده‌اند، مستقیماً رأی‌گیری نهایی برای تصویب («برجام») را برگزار کنند.»

آقای «رید» در این بیانیه به طور ضمنی به انتقاداتی پاسخ داده که قانونگذاران حزب جمهوری‌خواه در روزهای اخیر بر سر احتمال استفاده نمایندگان دموکرات از یک ترفند قانونی موسوم به «فیلی‌باستر» برای ممانعت در فرایند رأی‌گیری درباره «برجام» مطرح می‌کنند.

مطابق این ترفند قانونی، در صورتی که تعداد نمایندگان دموکرات حامی «برجام» به 41 نفر برسد، رهبر دموکرات‌های سنا می‌تواند دستوری را صادر کند که به موجب آن نمایندگان دموکرات با اطناب تعمدی بحث درباره آن، تا زمان سر رسید مهلت قانونی رأی‌گیری، عملاً رأی‌گیری درباره قطعنامه ابطال «برجام» را غیرممکن می‌کنند. 

جمهوری‌خواهان استفاده از این ترفند قانونی، در شرایطی که مجلس سنا، چند ماه پیشتر با 98 رأی موافق و تنها 1 رأی مخالف حکم به نظارت استصوابی کنگره بر توافق هسته‌ای ایران داده را مغایر با شئون دموکراسی می‌دانند.  

اما از سوی دیگر، سناتور « میچ مک‌کانل» که رهبر حزب جمهوری‌خواه در سنا است در جدال‌های دیگری که با قانونگذاران حزب رقیب بر سر تصویب طرح‌های قانونی داشته بارها تأکید کرده رأی‌گیری بر سر طرح‌های مهم در صورتی منطقی خواهد بود که قانونگذاران از حمایت دست‌کم سه پنجم نمایندگان (60 رأی) برخوردار باشند. 

اشاره آقای «رید» در بیانیه بالا به همین اظهارات رهبر جمهوری‌خواهان سنا است.   

از میان 46 نماینده دموکرات مجلس سنا اکنون 38 نفر از «برجام» حمایت و 3 نفر با آن مخالفت کرده‌اند. 5 قانونگذار دموکرات دیگر هنوز تصمیم خود را در این باره اعلام نکرده‌اند.

نمایندگان کنگره آمریکا به موجب قانون موسوم به «بازبینی توافق هسته‌ای در کنگره» که در اردیبهشت‌ماه سال جاری به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا رسید از حق نظارت استصوابی بر سند پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 برخوردار شده‌اند.

اوباما اعلام کرده مصوبه احتمالی نمایندگان کنگره در رد «برجام» را به موجب اختیاراتش وتو خواهد کرد. دو مجلس آمریکا (مجلس نمایندگان و سنا) در صورت کسب دو سوم آرا می‌توانند وتوی اوباما را باطل کنند.

مجلس سنا با اعلام حمایت 38 سناتور و گذر از 34 نماینده مورد نیاز برای تضمین ماندگاری وتوی اوباما در برابر رد احتمالی توافق هسته‌ای اکنون به حمایت 3 سناتور دیگر برای استفاده احتمالی از ترفند قانونی «فیلی‌باستر» نیاز دارد.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس