کد خبر 458899
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸

یک سناتور دموکرات دیگر به جمع حامیان برنامه جامع اقدام مشترک پیوست تا کار تندروهای کنگره برای متوقف کردن توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ سخت‌تر گردد.

به گزارش مشرق، پتی مورای، سناتور واشنگتنی و چهارمین دموکرات ارشد سنا، به صورت رسمی اعلام کرد که از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمایت می‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی پولیتیکو می‌نویسد اگرچه از مورای انتظار می‌رفت که در صف حامیان برجام قرار گیرد، اما اعلام رسمی موضعش دولت اوباما را به 34 رأیی که برای پابرجا ماندن وتوی قطعنامه رد برجام نیاز دارد، نزدیک‌تر ساخت.

مورای بیست‌ و نهمین سناتوری است که از برجام اعلام حمایت کرده است. تنها دو سناتور دموکرات اعلام کرده‌اند که با توافق در کنگره مخالفت خواهد کرد: سناتور چاک شامر از نیویرک، و سناتور رابرت منندز، از نیوجرسی.

مورای در بیانیه‌ای که روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که ترجیح می‌دهد برخی عناصر توافق هسته‌ای "قوی‌تر" باشند اما هشدار داد که اگر قانونگذاران توافق را رد کنند، صرفا ایران را به ساخت بمب هسته‌ای نزدیک‌تر خواهد کرد.

اوایل هفته جاری، برجام از حمایت سناتور هری رید، رهبر اقلیت دموکرات،‌ نیز برخوردار شد و وی این توافق را "بهترین راه" برای فرو نشاندن جاه‌طلبی‌های نظامی ایران معرفی کرد.

سناتور رید در مصاحبه‌ای با "واشنگتن پست" به‌طور محتاطانه ابراز امیدواری کرد که رأی کافی در سنا، برای جلوگیری از تصویب قطعنامه‌ای با دوسوم آرا به‌طوری که در برابر وتوی رئیس جمهوری مصون شود، وجود دارد.

برای آنکه بلوک 54نفری جمهوری‌خواهان سنا بتواند توافق وین را با دوسوم آرا تصویب کند به رأی 13 دموکرات نیاز دارد. سنا 100 کرسی دارد اما هری رید ابراز امیدواری کرد که حداقل 41 دموکرات از باراک اوباما حمایت کنند.

به‌نوشته واشنگتن پست در صورتی که دموکرات‌ها 41 رأی داشته باشند می‌توانند با استفاده از یک ترفند قانون‌گذاری (موسوم به فیلیباستر) مانع وضع قطعنامه جمهوری‌خواهان شوند که در آن صورت حتی نیازی به وتوی رئیس جمهوری نخواهد بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس