کد خبر 463987
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹

یکی از اصلی ترین اعضای یهودی مجلس نمایندگان آمریکا که چندی پیش مانع از تصویب قطعنامه حمایت از «برجام» در نشست تابستانی کمیته ملی دموکرات ها شد، سرانجام حمایت خود را از توافق هسته ای ایران اعلام کرد.

به گزارش مشرق به نقل از واشنگتن پست، «دبی واسرمن شولتز» رئیس کمیته ملی دموکرات های آمریکا که یکی از اعضای یهودی مجلس نمایندگان این کشور نیز به شمار می رود سرانجام حمایت خود از توافق هسته ای ایران را که در تاریخ ۱۴ جولای سال میلادی جاری بین تهران و کشورهای ۱+۵ حاصل شد، اعلام کرد تا به این ترتیب به گمانه زنی های متعددی که پیرامون رای احتمالی وی بود پایان دهد.

واسرمن که نمایندگی یکی از حوزه های یهودی نشین ایالت فلوریدای آمریکا را بر عهده دارد، هفته گذشته در اقدامی سؤال برانگیز که بیش از پیش به شایعه مخالفت وی با توافق هسته ای دامن می زد، مانع از آن شد که اعضای کمیته ملی دموکرات‌های آمریکا در اجلاس تابستانی خود، قطعنامه‌ای را در حمایت از «برجام» امضا کنند.

اما وی نهایتا با ارائه اظهارنامه ای ۵ صفحه ای در روزنامه «میامی هرالد» حمایت خود را از توافق هسته ای اعلام کرده و در اقدام بعدی با حضور در برنامه «استیت آف دی یونین» شبکه خبری «سی ان ان» مدعی شد: به این نتیجه رسیده ام که بهترین انتخاب ممکن حمایت از توافق هسته ای ایران و حصول اطمینان از به تاخیر انداختن فرصت لازم برای تبدیل آن به یک کشور هسته ای است.

«باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا با جلب حمایت ۳۸ سناتور دموکرات موفق به تضمین حق وتوی خود در صورت تصویب قطعنامه ضد برجام جمهوری خواهان شد و چنانچه وی حمایت ۳ نماینده دموکرات یا مستقل دیگر را از آن خود کند با رسیدن به آستانه ۴۱ رای مثبت، این قطعنامه از دستور کار کنگره خارج شده و دیگر هیچ تهدیدی متوجه توافق هسته ای ایران نخواهد بود.

اما تا به این جای کار از مجموع ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان تنها ۱۰۴ دموکرات حمایت خود را اعلام کرده اند حال آنکه ۱۲ دموکرات دیگر مایل به اعلام موافقت بوده و ۵۵ نفر هنوز بین رای منفی و مثبت سردرگم هستند. با همه این تفاسیر احتمالا توافق هسته ای ایران از حمایت کافی در مجلس نمایندگان آمریکا برخوردار نخواهد بود چرا که در این مرجع قانون گذاری ۲۱۸ رای برای رد برجام و ۲۹۰ رای برای لغو حق وتوی رئیس جمهور مورد نیاز است و تا به این جای کار تعداد مخالفین از موافقین بیشتر است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس