فاطمه هاشمی در جوابیهٔ به روزنامه شرق، این روزنامه را «عافیت‌طلب» معرفی کرد و نوشت «جای افسوس دارد مطالبی که صرفاً جهت اطلاع خبرنگار عنوان‌شده و پس از پایان گفت‌وگو نیز تأیید نهایی صورت گرفته، همان مسائل غیرقابل‌انتشار، در روزنامه منتشرشده است.»

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات سه‌شنبه را با تمرکز خبری - تحلیلی مصائب واریز یارانه برای دولت و سفر محمدجواد ظریف به مسکو آغاز کردند.

از سوی دیگر فاطمه هاشمی در جوابیهٔ به روزنامه شرق، این روزنامه اصلاح‌طلب را «عافیت‌طلب» که اقدام به «سانسور» و «قلب واقعیت» معرفی کرد و نوشت «جای افسوس دارد مطالبی که صرفاً جهت اطلاع خبرنگار عنوان‌شده و پس از پایان گفت‌وگو نیز تأیید نهایی صورت گرفته، همان مسائل غیرقابل‌انتشار، در روزنامه منتشرشده است.»

گفتنی است در گزارش دیروز روزنامه شرق با عنوان «شب‌نشینی در اوین»، فاطمه هاشمی از دو درخواست محمدرضا رحیمی از مهدی هاشمی خبر داده بود.

روزنامه مردم‌سالاری

سوءاستفاده زنجیره‌ای‌ها از اختلاف هسته‌ای میان اصولگرایان/ وارد کردن وزارت اطلاعات به پرونده هسته‌ایارگان رسمی حزب مردم‌سالاری سه‌شنبه را با تیترهای «برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران با برجام تضمین می‌شود» و «حسن غفوری فرد رئیس‌ خانه احزاب شد» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· بازرسی هسته‌ای بعد از تأیید وزارت اطلاعات

نحوه و دامنه بازرسی‌های هسته‌ای از محوری‌ترین مناقشه‌ها میان منتقدان و موافقان برجام است؛ منتقدان این اقدام را زمینه‌سازی برای کسب اطلاعات محرمانه کشور می‌دانند و به یادآوری تجربه ترور دانشمندان هسته‌ای اشاره می‌کنند اما طرف مقابل این بازرسی‌ها را محدود و در شرایطی خاص که خطرهای امنیتی برای کشور ندارد؛ تلقی می‌کند.

در همین راستا صفحه سیاسی روزنامه مردم‌سالاری نوشت: «معاون وزیر امور خارجه با اشاره به چک امنیتی بازرسان آژانس از سوی وزارت اطلاعات، گفت: هیچ فردی خارج از گروه بازرسان مورد تأیید جمهوری اسلامی‌ایران نمی‌تواند تحت عنوان بازرس آژانس وارد کشور شود. به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی در خصوص امکان جاسوسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آژانس از قبل بازرسان خود را جهت ورود به کشور به ما معرفی می‌کند که این افراد از سوی نهادهای امنیتی وزارت اطلاعات چک می‌شوند.‌

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه بر همین اساس تصریح کرد: بعد از تأیید وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه برای آن‌ها ویزا صادر می‌کند. وی افزود: ازاین‌رو هر بازرسی که بخواهد از سوی آژانس به ایران بیاید باید از بین همان افرادی باشد که پیش‌ازاین مورد تأیید جمهوری اسلامی‌ایران قرارگرفته و فردی خارج از این گروه نمی‌تواند تحت عنوان بازرس آژانس به ایران وارد شود.‌ عراقچی در خصوص نحوه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران که در برجام مطرح شده است، عنوان کرد: مجموعه برجام در چارچوب پروتکل الحاقی بوده و همه محدودیت‌ها و نظارت‌ها در چارچوب این پروتکل است و فراتر از آن نیست. معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در پایان بابیان اینکه در هیچ‌یک از بندهای برجام نظارتی بیش از پروتکل الحاقی لحاظ نشده است، خاطرنشان کرد: یک یا دو مورد استثنا در خصوص نوع نظارت در برجام وجود دارد اما با آن چیزی که تحت عنوان پروتکل پلاس از سوی برخی کشورها مطرح می‌شود کاملاً فاصله دارد و نظارتی بیش از پروتکل الحاقی نیست.‌»

روزنامه ابتکار

سوءاستفاده زنجیره‌ای‌ها از اختلاف هسته‌ای میان اصولگرایان/ وارد کردن وزارت اطلاعات به پرونده هسته‌ایروزنامه ابتکار سه‌شنبه را به تیترهای «راه نفوذ آمریکا به ایران را می‌بندیم» و «تهران- مسکو؛ مدیریت بحران منطقه» اختصاص داد.

· استیضاح؛ سناریوی تکراری منتقدان

روزنامه اصلاح‌طلب ابتکار مدعی است که جریان منتقد به دولت تمام عقبه سیاسی خود را در بهارستان برای استیضاح حداقل یک وزیر آماده کرده است و برای مقابله با دولت یازدهم سناریو تکراری استیضاح را تکرار می‌کند و گزینه ابتدایی آنان برای استیضاح طیب‌نیا و سپس آخوندی است.

گروه سیاسی روزنامه ابتکار در تحلیل روند استیضاح وزیر اقتصاد پس از کارت زرد سوم نوشت: «ماجرای استیضاح علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد روند استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش را یادآوری می‌کند. تنها تفاوت ماجرا این است که استیضاح طیب‌نیا صرفاً به دلیل کسب سومین کارت زرد به جریان افتاده است. بااین‌همه، جو مجلس در شرایطی که احتمالاً امروز یا فردا استیضاح وزیر اقتصاد اعلام وصول می‌شود، چندآن‌همراه استیضاح‌کنندگان نیست. به نظر می‌رسد جلسات کدخدامنشی و گفت‌وگو بین شاگرد اول کابینه و نمایندگان باعث شده است که اهالی بهارستان روی چندان خوشی به استیضاح نشان ندهند. در نهایت آنچه شاید اتفاق بیفتد، مانند روند استیضاح فانی باشد؛ یعنی طیب‌نیا به صحن برود، اما با گرفتن رأی اعتماد مجدد از مجلس خارج شود.

طیب‌نیا در شرایطی سکان هدایت وزارت اقتصاد را بر عهده گرفت که در اخذ رأی اعتماد از مجلس رکورد زد. روند شرایط اقتصادی کشور نیز نشان می‌دهد که وزارت اقتصاد و تیم اقتصادی دولت تاکنون عملکرد مثبتی داشته‌اند. کاهش نرخ تورم، مثبت شدن نرخ رشد، ثبات قیمت ارز و مواردی ازاین‌دست، آن‌هم در شرایطی که هنوز تحریم‌ها پابرجا بودند نشان می‌دهد که وزنه عملکرد مثبت تیم اقتصادی مثبت سنگین‌تر است. جالب اینجاست که سؤال‌های پرسیده شده از طیب‌نیا که منجر به اخذ کارت زرد از مجلس شده‌اند چندان سنخیتی با عملکرد وزارت اقتصاد نداشته‌اند. به‌عنوان‌مثال سؤال اول در مورد سخنان رئیس بانک مرکزی و عملکرد آن بود که عملاً در حیطه وظایف وزیر اقتصاد نبود. دومین سؤال در مورد بازار بورس و سرمایه ابهامات فراوانی داشت و در نهایت به کنایه طیب‌نیا خطاب به حمید رسایی پرسنده سؤال رسید که از فعالیت رسایی و دوستانش در بازار سرمایه پرده برداشت. در سؤال سوم نیز جانب انصاف رعایت نشد و مهرداد بذرپاش پس از پاسخ‌های وزیر، مواردی را پیش کشید که در سؤال مطرح نشده بود و همین عصبانیت وزیر آرام کابینه را به دنبال داشت. جالب اینجاست که در هر سه سؤال می‌توان ردپای نمایندگان دلواپس جبهه پایداری را مشاهده کرد. حال همین عده محوریت به استیضاح کشیدن وزیر اقتصاد را برعهده‌گرفته‌اند.»

روزنامه اعتماد

سوءاستفاده زنجیره‌ای‌ها از اختلاف هسته‌ای میان اصولگرایان/ وارد کردن وزارت اطلاعات به پرونده هسته‌ایروزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «...و سرانجام محمد رسول‌الله (ص)» و «مصیبت شب یارانه» اختصاص داده است.

· انتخاب رییس با طعم دعوا

همواره خانه احزاب رنگ جدل و دعوا را به خود دیده است؛ یک روز برای منافع حزبی و روز دیگر برای ریاست؛ سرانجام غفوری فرد بر کرسی‌خانه احزاب تکیه زد تا شروع خانه احزاب با ریاست اصولگرایان آغاز شود.

گروه سیاسی روزنامه اعتماد پیرامون حواشی برگزاری جلسه انتخاب رییس خانه احزاب نوشت: «در نشست روز گذشته که برای انتخاب رییس و اعضای کمیته‌های شش‌گانه خانه احزاب تشکیل‌شده بود حضور یاسر هاشمی و اشرفی اصفهانی موجب بروز برخی اختلاف‌نظرها شد که دقایقی نشست را به حاشیه برد. مخالفان حضور این دو شخص با استناد به محرمانه بودن جلسه خواستار عدم حضور آنان شدند که با تصمیم این دو برای خروج از سالن شهید رجایی وزارت کشور تعدادی از اعضای شورای مرکزی تهدید به خروج از جلسه کردند. با این تهدید میهمانان در جلسه ماندند اما درنهایت برای تعیین رییس و اعضای کمیته‌های شش‌گانه آن‌ها و خبرنگاران سالن را ترک کردند.»

در ادامه این روزنامه گزارش نوشت: «اعضای شورای مرکزی خانه احزاب در حالی جلسه رأی‌گیری برای انتخاب هیات رئیسه را بدون حضور خبرنگاران برگزار کردند که در هنگام انتخاب رییس درگیری میان اعضای شورای مرکزی دقایقی باعث به جنجال کشیده شدن جلسه شد. جنگروی، عضو هیات رئیسه خانه احزاب در جمع خبرنگاران گفت: اختلاف بین مستقلین باعث بروز تنش در نشست شد. یک اصلاح‌طلب و یک اصولگرا برای ریاست خانه احزاب معرفی شدند، اما مستقل‌ها درون خود به اختلاف برخوردند و دو نفر را برای ریاست معرفی کردند که مورد موافقت اعضای اکثریت قرار نگرفت، همین مسئله موجب بروز تنش در جلسه شد. شدت درگیری به حدی بود که صدای فریادهای مرتضوی کیاسری و قدرتعلی‌حشمتیان خبرنگاران را به پشت پنجره‌های محل برگزاری جلسه کشاند و جمعی از دبیران کل احزاب جلسه را ترک کردند.»

روزنامه شرق

سوءاستفاده زنجیره‌ای‌ها از اختلاف هسته‌ای میان اصولگرایان/ وارد کردن وزارت اطلاعات به پرونده هسته‌ایروزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «ناگفته‌های زمین‌خواری حیران» و «تلاش روسیه برای افزایش فروش تسلیحات به ایران» اختصاص داد.

· شکاف هسته‌ای اصولگرایان

گروه سیاسی روزنامه شرق مدعی شده است که فرجام برجام عامل شکاف میان اصولگرایان است؛ که از یک‌سو علی‌اکبر ولایتی، علی لاریجانی، سرلشکر فیروزآبادی و رضایی و از سوی دیگر آیت‌الله علم‌الهدی، آیت‌الله یزدی، شریعتمداری و پایداری در مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند و نقد جدی مقدم‌فر به سخنان حسین شریعتمداری آغاز جدی شکاف هسته‌ای میان اصولگرایان است.

گروه سیاسی روزنامه شرق در همین راستا نوشت: «بااین‌حال، جمعی که تا پیش‌ازاین به‌طور مشخص نه در طیف «احمدی‌نژادی‌ها» و نه لزوماً «دلواپسان پایداری» می‌گنجیدند، اما درعین‌حال در لبه تند اصولگرایی حرکت می‌کنند، این روزها ترجیح داده‌اند توافق هسته‌ای را متناظر با ورود دشمن بگیرند و حتی به‌صراحت آن را توافقی «خیلی بد» تعبیر و مدعی مخالفت رهبری با آن سخن بشوند. «علم‌الهدی» امام‌جمعه مشهد و «حسین شریعتمداری» چهره‌های شاخص این جریان‌اند. «آیت‌الله یزدی» هم باکمی فاصله در این رده می‌گنجند. چه اتفاقی افتاده معلوم نیست، هرچه هست، مشخص است آن‌ها هیچ نقشه و خط مشخصی برای رویارویی با روزگار پساتوافق نداشته‌اند.»

در ادامه گروه سیاسی این روزنامه اصلاح‌طلب پیرامون برآورد این صف‌آرایی نوشت: «آیا بدنه جریان «تندرو» اصولگرایی در حال فربه‌ترشدن است؟ تفاهم هسته‌ای، تابلو «تندروان ایران متحد شوید» را بالابرده است.»

روزنامه آرمان امروز

سوءاستفاده زنجیره‌ای‌ها از اختلاف هسته‌ای میان اصولگرایان/ وارد کردن وزارت اطلاعات به پرونده هسته‌ایروزنامه آرمان امروز صفحه اول خود را به تیترهای «دیشب دولت مصیبت کشید» و «آخرین شرایط مهدی در اوین» اختصاص داد.

· شکایت و مناظره درخواست احمدی‌نژادی‌ها

احمدی‌نژادی‌ها عزم راسخ و جدی خود را برای مقابله با سخنان دولتمردان آغاز کرده‌اند؛ بعد از شکایت‌های پی‌درپی نوبت به تکرار ادعای مناظره است. روزنامه خانوادگی آرمان امروز این اقدامات را «خیز جدی» انتخاباتی یاران احمدی‌نژاد می‌داند

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه آرمان امروز نوشت: «دولتمردان گذشته این روزها دست به شکایت از جهانگیری، اشرفی اصفهانی و پورمحمدی زده‌اند. داوری در پاسخ اینکه با طرح این شکایت‌ها چه هدفی را دنبال می‌کنید؟ توضیح می‌دهد: «هدف این است که حق مطلب روشن شود. دولتی‌ها مجموعه‌ای از اتهامات را متوجه دولت قبل کرده‌اند. بر اساس قاعده «البینه علی المدعی» کسی که اتهامی را متوجه فردی می‌کند برای اتهامات خود باید دلایل، بینه و شاهد خود را ارائه دهد. آقای جهانگیری و بسیاری از دولتی‌ها ازجمله خود آقای روحانی مجموعه‌ای از اتهامات را به دولت قبل متوجه کرده‌اند. البته آقای احمدی‌نژاد درباره آقای روحانی اقدام به شکایت نکرده‌اند ایشان درخواست مناظره داشته‌اند که به اعتقاد من آقای روحانی از این مناظره فرار کردند چون می‌دانند در این مناظره دست‌خالی خواهند بود. آقای احمدی‌نژاد در آذر سال 92 و بعد از گزارش 100 روزه آقای روحانی درخواست مناظره کرده بودند چرا که معتقد بودند این گزارش مملو از کذب است و ایشان از زیر این مناظره فرار کردند. اکنون هم آقای احمدی‌نژاد آمادگی این مناظره را دارد و هر موقع که آقای روحانی اعلام آمادگی کنند آقای احمدی‌نژاد وارد صحنه می‌شوند و با ایشان مناظره می‌کنند.»

داوری در خصوص مناظره وزرا هم می‌گوید: «از طرف مقامات رسمی دولت سابق این آمادگی وجود دارد که با مقام هم‌رده خود در دولت یازدهم به مناظره بنشینند. من این قول را می‌دهم که اگر آقای طیب نیا درصحنه مناظره حاضر شوند از طرف دولت گذشته آقای حسینی به‌عنوان وزیر وقت اقتصاد حضور پیدا می‌کنند. این نه‌تنها به حوزه اقتصادی مربوط می‌شود، بلکه ما حتی حاضر هستیم در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی با مقامات دولت یازدهم به مناظره بنشینیم

روزنامه ایران

سوءاستفاده زنجیره‌ای‌ها از اختلاف هسته‌ای میان اصولگرایان/ وارد کردن وزارت اطلاعات به پرونده هسته‌ایروزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «توافق هسته‌ای در کرملین» و «دست دوستی ایران به‌سوی دولت‌های اسلامی» اختصاص داد.

· آخرین خاطره هاشمی رفسنجانی از امام خمینی (ره)

منتقدان و حامیان هاشمی رفسنجانی؛ او را «مرد خاطره‌ها» ملقب کرده‌اند. حامیان هاشمی به دلیل سالیان متمادی نزدیکی ایشان به امام راحل و منتقدان به خاطر سخنان شاذ و عجیب ایشان به نام امام خمینی (ره)؛ این لقب را به هاشمی رفسنجانی داده‌اند.

گروه سیاسی روزنامه دولتی ایران در مورد آخرین خاطره هاشمی رفسنجانی از امام خمینی (ره) نوشت: «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بابیان اینکه دو بار امام (ره) را در حالت حزن و اندوه زیاد دیده‌ام، گفت: یک‌بار زمان تعطیل شدن حج بود که گفتند: درست نیست ما حکومت اسلامی تشکیل داده‌ایم، اما حج مردم تعطیل‌شده است. بار دیگر در مورد سرنوشت اسرا بود که بعد از آتش‌بس گفتند: به فکر اسرا باشید که خیلی به آن‌ها و خانواده‌هایشان سخت می‌گذرد. ایشان افزود: امامی که در سخنرانی‌ها و پیام‌ها کمتر از شعر استفاده می‌کردند، در این مقطع احساسات قلبی خود را با این بیت نشان دادند که: وعده وصل چون شود نزدیک/ آتش عشق تیزتر گردد»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    0 0
    این رسانه های اصلاحات جز لگن گذاشتن زیرسران استکبارجهانی هنری ندارند
  • پارسا ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    0 0
    به نظر میرسد دولت چیزی برای گفتن ندارد که از مناظره سر باز میزند.تخریب یکطرفه بدون حضور طرف مقابل کار ساده ای هست.اقایون نتونستن کاری انجام بدهند تمام سوء مدیریت خودشونو گردن دولت قبلی میندازند.و در واقع فرافکنی میکنند.نمونه بارزش رکود شدید در صنعت و بازار هست.و سقوط شدید قدرت خرید مردم.با وجود عقب نشینی در خصوص هسته ای وعدم مقاومت میگن تورم کاهش پیدا کرده ولی عملا در قدرت خرید مردم هیچ نمودی نداشته .
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    مراقب باشید شکاف میان اهل حق موجب نفوذ جبهه شیطان خواهد شد
  • یک ارتشی ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    برای وزیر اقتصاد اروزی موفقیت میکنم. ماندن در دولت و همکاری با مجلس و پی گیری حق مردم سه کار .... و دشوار است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس